White line disease, wie heeft er ervaring mee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Re: White line disease, wie heeft er ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 22:06

Dat klinkt heel goed. Hopelijk wordt het steeds beter!!!

moonfish13
Berichten: 18254
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-16 00:27

Ben zo blij! *\o/*
We komen er wel, en hij ziet er echt asociaal goed uit.
Glimmen die pony.. En ik doe er amper wat aan. :D

Het is alleen intensief bijhouden nu, echt maf bijna. :')
Vandaag kwam hij terug van de rit met flink lange tenen, als je dat laat gaan gaat hij over een tijdje gewoon week staan.
Daarbij krijg je meer druk op de witte lijnen en dat wil je niet bij wld.
Vijl momenteel zeker 2-3 keer per week zijn tenen bij, dan maak ik het iets schuin zeg maar waardoor de druk eraf is.
Ik gok dat ik momenteel minimaal om de dag! weer iets doe aan zijn hoeven, ik doe alleen alles op zijn tijd..
Durf het hier haast niet te zeggen, schaam me dood. :')

Het is wel lichtelijk grappig hier op stal.
Thuis ben ik de nuchtere, hier de grootste tuttebol. :')
Sta hier bij een boer, en de wld is af en toe effe dippen in formaline en dan komt het wel goed, hoeven bijhouden heb ik nog nooit gedaan tussendoor. :+
Sta ik vanavond zijn hoeven in te pakken komt er een klant langs:
Man: 'Wat glimt je pony mooi, waar zijn die blauwe schoenen voor?'
Boer verderop over het erf schallend met boers accent:
'Die pony's worden veeel te veel verwend door die meiden!' :')
Ik antwoord naar de man:
Ja zo te zien voelt hij zich erg goed!
Hij heeft schimmel in zijn hoeven, hoefzakken lukt niet dus doe ik het zo.

Te bedenken dat ik gemiddeld niet eens twee minuten borstel, als ie goor is zet ik de tuinslang erop. :o
Pony gaat los over het erf naar stal en lekker de kudde in ipv apart.
Oorlogswonden? Ja poedersuiker maar dat is nou eenmaal zo, al baal ik dan heus enorm.
Enkel met voer ben ik apart, hij is daar lastig in dus hij krijgt wat supplementen erbij omdat de juiste hoeveelheid brok oid niet lukt.
Maar dat is omdat het niet anders kan, geen onnodig iets.
En die hoeven, ja daar let ik goed op want hij moet er vanaf.
Dan maar verband en zelf bekappen, mij prima.
Maar meneer paradeert wel in de ergst vloekende outfit door het bos. :')
Twee verschillende kleuren beschermers, rood en zilver met een blauwe vliegendeken en weer een andere kleur rood tuigonderlegger. :+
Verder ben ik zo dat als ze een schop verdienen die ook mogen krijgen, met mennen wil je een gehoorzaam paard en geen gevaarlijke grapjes onderweg.
Maar nee, hij is verwend. :j
Beter verwend als verwaardloost. :D
Thuis sta ik op een gemiddelde pensionstal waar over alles gemiept wordt of een dierenarts bij wordt geroepen, hier bij een boer. :+

Van de week in de paddock, hij voelt zich echt opperbest!
Hij kan trouwens nog veel beter draven, maar ik zie nu alweer een groot verschil tov toen hij hier kwam.
Afbeelding

Sjaad

Berichten: 4730
Geregistreerd: 04-04-04
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 06:05

Urbino zijn voetjes.
Gaat verder heel goed met hem!


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Re: White line disease, wie heeft er ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 09:16

Leuk verhaal moonfish. Ondanks de slechte foto kun je goed zien dat hij glimt als een spiegel.

En Sjaad. Dat ziet er al beter uit kwa stand. De infectie is wel goed zichtbaar maar die krijg je er wel uit. Nu tijd en goede verzorging.

Ik herken je verhaal wel moonfish. Dat krijg ik hier ook telkens naar mijn hoofd. Mijn paard rijgt echt alles aangepast. Ik poets gemiddeld 45 minuten tot een uur. Naja dat krijg je met zo een oppervlakte. De DA gaf laatst nog een opmerking over zijn uiterlijk. Hij vond het raar dat wld werd geconstateerd omdat hij er zo fantastisch uitzag.
Dit is meneer aan het werk paar weken terug.

Afbeelding
Afbeelding

moonfish13
Berichten: 18254
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-16 12:37

Wat een hoef Sjaad, wat willen ze bij jou hoe je het aanpakt?

Darko, zo zie je maar dat het geen donder uitmaakt hoe mooi ze op zo'n moment glimmen helaas.
Dat kan echt oud zijn, tot een jaar terug zeker.
Op jou foto's zie ik ook een erg zielig paard ja. :j :D
Thuis krijg ik die opmerking nooit trouwens, hier dus wel.
Zelfde met dazen, gaan ze niet dood van ofzo.
Nou ik vind het ook klerebeesten hoor.
Daar word ik niet graag door gebeten en hij ook vast niet, ik rij hier standaard met vliegendeken rond of er veel lijken te zijn of niet. :+

moonfish13
Berichten: 18254
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-16 03:17

Zat vandaag te kijken, en ik begin echt bijna te dansen. :D
Ik heb echt het idee dat ik de eerste gezonde compacte delen witte lijn zie.
Hij is trouwens erg afgesleten, maargoed de rommel slijt ook weg en dat is wel weer heel erg fijn natuurlijk.
Voor heeft hij schoenen aan, achter lukt nog niet zo erg goed zonder gedraai aan een voet helaas, ik moet ze echt goed doen onderweg.
Ik ga dus kijken of ik hem kan opbouwen zonder, maar dat houdt in drastisch minder het bos in, anders houdt hij geen voeten over.
Wie weet gaat het dan wel top met zijn schoenen, maar dat zie ik dan wel.
Ik probeer gewoon te genieten samen van dat hij gezond en fit is, vandaag had hij flink spierpijn van gisteren.
Dressuurmatig getraind, veel overgangen, stukjes verzamelen, veel draf-galop en ook stap-galop geprobeerd en heuveltjes onderweg.
We hebben dus lekker gewandeld vandaag.
Ook mooi voor zijn koten en hoefballen, daarmee nog steeds bezig met inlopen.

Sonador

Berichten: 664
Geregistreerd: 02-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 03:27

Leuk topic vol met goede tips.

Mijn paard had ook zware WLD, altijd kreupelen, en kon niet eens galopperen etc etc.

Uiteindelijk na veel (heel veel) dingen geprobeerd te hebben, hebben we het opgelost door 10 nachten haar hoeven in hoefzakken vol met watten en Betadine te zetten (destijds kon je het gewoon in jerrycans kopen) en het daarmee grotendeels opgelost.

Er zat nog in 1 hoef een zeer hardnekkig stukje, en dat is ook opgelost met Betadine, maar dan elke dag rechtstreeks erin te druppelen (gaatje).

Ik weet nog goed, ik werd flink uitgelachen toen in die tijd.
Maar mijn paard had eindelijk weer normale hoeven!

moonfish13
Berichten: 18254
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-16 18:15

Mensen die je erom uitlachen zijn echt gek.
Zelfde met mijn pony en zijn hoefschoenen.
Hij staat nu 7 weken ijzerloos na 13 jaar ijzers, gaten in zijn hielen en slijt dus gewoon veel te hard.
Hoor ik hier: een pony moet het normaal op blote voeten gewoon redden hoor.
Daar ga je dus al, normaal gesproken.
Gaten en kraters in hielen zijn al niet normaal voor zover ik weet. |o
Ik heb voor mijn lol een vermogen aan hoefschoenen staan ook, ik had ze liever niet nodig gehad kan ik je zeggen.
Nu dan achter zonder schoenen, maar ik kan drastisch minder lang weg.
Ik ga het nu om de dag doen en dan hooguit een uurtje, maar ideaal is het niet.
Het idiote is ook dat ik straks met een pony zit met een waardeloze weke beenstand als ik het advies van 'hij redt t wel op blote voeten' opvolg.
Dan sta ik een week langs de kant met een pony met platvoeten die ik niet meer kan corrigeren door gebrek aan hoeflengte.
En wedden dat ik dan te horen krijg dat ík hem niet goed bekap, echt ik weet het 100% zeker. :Y)

Men onderschat wld gewoon enorm.
Vaak zit het er, snijdt men het weg of volgende bekapbeurt is het weg.
Dat kennen we allemaal wel.
Hier hebben ze mijn pony niet in het ergste stadium met wld gezien, alleen toen hij weer netjes op zijn hoeven stond en het probleem al 60% minder.
Ja dan kun je dus niet oordelen denk ik.

moonfish13
Berichten: 18254
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-16 18:58

Het eerste stukje goede witte lijn!
Door het uploaden ziet het er minder goed uit als in real life.
Heb vanmorgen zijn toon gevijld, en dat was echt gave witte lijn, en ook echt wit.
Ik heb er wel een minuut naar staan staren. :')
Rechterhelft van de hoef, zegt maar tussen 12 uur en 10 over 12.

Afbeelding

moonfish13
Berichten: 18254
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 00:21

Vandaag meneer trouwens weer netjes gezet qua stand.
Hij mag iets stijler maar heb niet genoeg hoef naar mijn zin.
Maargoed, op blote voeten moet ook gewoon wennen, het is even niet anders.
Al doende leert men, het wordt steeds makkelijker. *\o/*
Afbeelding

moonfish13
Berichten: 18254
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 08:48

Net de dierenarts gebeld, ff uitgesteld omdat ik zo beroerd sliep.
Sliep telkens pas om 4 uur, dan wil ik niet om half 9 een wekker horen als ik eindelijk een keer slaap.
De dierenarts leek het zeer sterk dat leverbot meespeelt, want dat komt volgens hem zelden voor.
Nu heeft een verzorgpaard van mij op dezelfde stal gewoon leverbot gehad, wat ook niet meer weg gaat dus krijgt ze elk jaar fasinex.
We zitten ook in dé omgeving voor leverbot trouwens.
Nouja hij zei antistoffen houdt niet altijd in leverbot, maar toen ik zei dat die merrie het toch echt wel had werd het anders.
Ik heb ook gezegd dat ik het gewoon uitgesloten wil hebben.
Ze gaan een spuit fasinex bestellen en ik hoor wanneer ik die op kan halen.

Sjaad

Berichten: 4730
Geregistreerd: 04-04-04
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 10:11

Moonfish en Darkofoitzik,
Wat erg als de verzorging de schuld krijgt... Heb ik gelukkig nog niet gehoord, maar zou ik heel erg vinden.
Darkofoitzik, je paard ziet er hartstikke goed uit zo te zien! En een mooie bodem in de hal zo te zien!
Ik hoop ook dat ik het er uit ga krijgen. Hij is in elk geval weer gelukkig en vrolijk.

Moonfish, smid komt binnenkort terug. Ik weet het nog niet precies. Het begint nu best wel te brokkelen hier en daar.
Ik week met soda en doe er afwisselend of samen betadine, Tea Tree olie, imaverol en ontsmettingsmiddel ( chloorexedine geloof ik) op.
Gelukkig dat je weer gezonde witte lijn begint te zien!

Wanneer zijn jullie weer begonnen met werken ( longeren/ rijden)?
Urbino loopt weer en is erg vrolijk in de wei, maar ik vind het moeilijk in te schatten wanneer ik hem weer op zou durven te pakken.
Hoe ver zit de wls? Dat weet ik dus ook niet. En gaat het zo eruit groeien? Allemaal onbekend.
Ik wacht maar even op de smid die me tot toe al in ieder geval aan een vrolijk paard geholpen heeft!

moonfish13
Berichten: 18254
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 10:54

Mijn pony is niet kreupel geweest, maar hij heeft zeker 3 weken volledig op rust gestaan omdat hij giga plat stond.
Benen stonden ook als bevangen daardoor voor.
Ik heb hem pas echt weer opgepakt met korte draaien ed toen de hoefsmid zijn stand goedgekeurd heeft, week of 5 was dat.
Daartussen een enkele keer mennen, rechtuit op het harde.

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Re: White line disease, wie heeft er ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 12:23

Als hij niet kreupelt zou ik hem gewoon laten werken. Even kijken met de voeten. Wat afbreekt zal dat toch doen. Hier stond hij wel kreupel dus nu al 4 weken stil. Hooelijk komt de smid deze week en dan wil ik hem gelijk weer oppakken. Rust roest

Sjaad

Berichten: 4730
Geregistreerd: 04-04-04
Woonplaats: Nederland

Re: White line disease, wie heeft er ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 09:39

Bedankt voor het meedenken

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Re: White line disease, wie heeft er ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 14:14

Eindelijk een afspraak met de smid volgende week maandag. Nadat 3 smeden, ja 3!!!! Zich uiteindelijk hebben bedacht dat het wel zwaar is om een trekpaard te beslaan. Ben ik doorverwezen naar een jongere hoefsmid die hem wel wilt doen... ik ben benieuwd.

moonfish13
Berichten: 18254
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-16 16:20

Godsamme Darko. -O-
Dat voelt waarschijnlijk net zo waardeloos als 10 smeden bellen en bij allemaal horen dat ze mutvol zitten en écht niet kunnen helpen.
Terwijl je haast radeloos bent omdat je pony zo beroerd staat en écht niet meer weet of je hem nou met spoed naar een kliniek moet brengen of niet.
Wat dat betreft ben ik zo vreselijk blij dat ik hem zelf doe nu, van niemand afhankelijk en het altijd gewoon zelf direct op kunnen lossen..
Op vakantie gaan had wel lastiger geweest anders, want twee weken niet bekappen kan nu gewoon eigenlijk niet.
Zag gister de foto van toen de hoefsmid net bekapt had en ik hem weer aan het werk wilde zetten en die van nu.
Er zit weer leven in mijn grote vriend!
Afbeelding

Afbeelding

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Re: White line disease, wie heeft er ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 17:23

Ja je monster heeft een conplete andere energie op foto twee.

Ja echt dramatisch. Vindt maar eens een goede hoefsmid. De 2de gibg met me in discussie dat hij geen infectie had. Je ziet gewoon de hoef van vorm verandere door die rotzooi. Ik heb bijna de neiging om zelf een inkeping te maken zodat ik het van boven kan behandelen

moonfish13
Berichten: 18254
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-16 19:56

Ik herken je gevoel volledig.
Toen bij mij de hoefsmid geweest was en zijn hoeven goedkeurde heb ik wel ff staan janken bij ponybeest. :o
Alle stress en zorgen kwamen eruit.
Je weet ook gewoon niet meer wie je bellen moet op een gegeven moment.
Ik had ook nog het zelf bijhouden erbij, nog een kloterige factor waar ze vaak niet blij mee zijn waardoor er smeden afvallen. -O-

Hij heeft trouwens ineens mok ofzo.
Het begon met vellen enzo, maar nu ook wat korstjes in zijn koten.
Per toeval ontdekt wat weken geleden dat weken met honing fijn werkt.
Hij had een onzichtbaar plekje, maar daar was honing opgekomen van onder zijn hoeven, nou dat genas supersnel.
Ik heb hem net in het verband gezet, onder zijn hoeven formaline en op zijn koten een laag honing gesmeerd.
En dan gewoon zak erom en vetrap, alleen het verband iets hoger door laten lopen en zoals altijd een paar uur laten zitten.
Van de week dat met een been gedaan en dat ziet er nu onwijs mooi uit, nu dus de andere drie benen ook maar.

Ik ben echt blij dat hij weer happy is, ik werd er echt verdrietig van soms.
Zoveel werk zat erin om hem weer mooi in zijn spieren te krijgen en binnen 6 weken is gewoon alles weg en staat er een mat hoopje pony.

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Re: White line disease, wie heeft er ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 09:17

Ja ik herken je frustratie en gevoel volledig. Ee gaa zo veel liefde en tijd in zitten. Je vraagt je aoms af waarvoor je het doet als ze dan opeena zo slecht uitzien.

Hier is de schimmel onder controle door een combinatie van zon en azijn. Azijn lijkt echt super te helpen.

Honing tegen mok? Dat moet ik ook eens proberen. Honing van de imker neem ik aan?

luckyboy5
Berichten: 633
Geregistreerd: 24-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 13:33

Hier ook een pony met wld. Advies van smid was formaline. Nuet ggoed geluisterd en het onverdund gebruikt. Paard vond het allemaal prima.
Na 8 weken was het bijna helemaal weg!
Hij had gaatjes in de witte lijn en hierin moest ik watten gedrenkt in formaline doen,en dat hielp dus ook heel goed.
De tip van biotine lijkt me ook heel goed. Is dat overal te krijgen?

moonfish13
Berichten: 18254
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 21:05

Biotine kan je niet overal kopen, moet je geluk hebben.
Goed opletten dat je een goede koopt anders spoel je je geld weg.
Biozin is heel goed en zit veel in, subli hoefmix is ook goed maar daar zit enkel biotine in wat niet altijd werkt.
Biozin ben ik onwijs blij mee.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 22:02

Hoi,
Ik kom even binnenvallen.
Vandaag mijn pony laten bekappen door een natuurlijk bekapper.
Nou deze stelde meteen schimmel in de witte lijn vast bij alle 4 de hoeven.
Hij heeft de hoeven dan ook korter bekapt dan eerst gepland was. Hierdoor is de meeste schimmel weg en draagt de straal ook al een heel klein beetje mee. Hij stond namelijk hoog op zijn hielen (en dat heeft dan 2 andere smeden gehad).

Bon, over behandelen heeft de smid niks gezegd dus weet niet goed wat doen.?
Maar aangezien mijn pony ook 'S nachts op stal staat en toch veel in zijn eigen mest trapt, kan ik dan ook iets doen voor de stal bodem te ontsmetten als ik ga uitmesten?
Sowieso haal ik dagelijks het natte stro en de mest weg.

Foto's van de hoeven eerst en nu
Er gaat nog een stuk vanaf maar alles in 1 keer was te veel.

Before
Afbeelding

Afbeelding

After

Afbeelding

Afbeelding

Op deze zie je de schimmel een beetje
Afbeelding

moonfish13
Berichten: 18254
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-16 00:49

Staar je nou niet blind op natuurlijk bekappen..
Heel banketstaaf maar je kunt niet eens een beenstand zien hier.
Daarbij hoe lang was de bekapping geleden?
Mijn pony kan in 6 weken echt knetterhoog op zijn hielen komen, dus dat zegt niet altijd wat is mijn ervaring.

Mijn pony staat altijd ff iets hoger op zijn hielen, als ik hem teveel laat zakken gaat hij gewoon week staan dus dat wil ik niet.
Foto is erg beroerd genomen maar zo staat hij ongeveer.
Hij staat niet te kort omdat ik als er gaten uitgroeien geen problemen wil met te korte hoeven ofzo.
Ik ben niet tegen of voor natuurlijk bekappen trouwens, ik wil gewoon dat hij goed staat.
Nu ik hem zelf doe streef ik wel de techniek met zolen en stralen van nb na.
Dus stralen enkel losse flapjes en overgroeid spul, steunsels snij ik afhankelijk van of er gaten zitten weg.
Zitten er kraters in zijn hielen zitten laat ik het meer zitten, anders slijt het erg hard.
Maar verder probeer ik de zool te laten voor wat het is, ik heb het nu nog niet ideaal hoor maar mijn nieuwe hoefmes ligt thuis omdat het te laat geleverd werd.
Het is dus ff behelpen met een redelijk dik en bot goedkoop kreng, wel geslepen door een hoefsmid dat wel.
Ik zeg niet dat je het niet moet doorzetten hoor, maar zorg wel dat je paard heel blijft.
Zelf bekap ik nog niet lang, maar ik vind dat drastische hielen inkorten niet zo.
Mijn pony heeft altijd hoger gestaan, zijn hele leven weet ik via de fokker.
Dus hem ga ik niet laten zakken, dat vind ik persoonlijk bij een pony van 16 geen optie meer.
Hij lijkt erg stijl te staan trouwens, maar das optisch bedrog door de scheve foto en hij heeft talent voor raar gaan staan.
Zijn benen twister laten spelen is favoriet. :j
Hij heeft trouwens al prima contact met de grond qua stralen aan de voorhoeven, ondanks de hielhoogte.

Afbeelding

Qua behandelen is hier volgens mij veel genoemd.
Formaline en honing gebruik ik.
Formaline 1 op 5 verdunnen, vinyl handschoenen aan en opletten dat je niet lekker erboven inhaleert.
Kan bijten trouwens, dus contact met de huid zou ik vermijden.
Ik doe het om de dag, maar ga het afbouwen als ik denk dat dat echt goed kan.

Mijn pony heeft trouwens geen gevoelige zolen. :+
Met clickeren ben ik aan het oefenen dat hij zelf zijn hoef op de hoefbok kan zetten, hij vind het prachtig en is erg entousiast.
Té entousiast. _O-
Staat ie met zijn hoef erop, zie ik hem zichzelf ophijsen de lucht in staand met zijn voorhoef op de hoefbok. :')
Hij is gek op het blok met vrijheidsdressuur, hij dacht vast: dit snap ik baas!
De hoefbok is 5x5 cm de oppervlakte waar hij op stond, en zonder morren blijven staan ook nog, nou volgens mij is die hoef niet gevoelig. :')

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 07:22

Nou ik heb deze smid genomen omdat die bekender is.
En zoals je kan zien op de foto's is Harley zijn straal niet eens mooi ontwikkeld. Dit komt puur omdat die niet kon meedragen waardoor het hoefmechanisme ook niet goed werkte.
Deze smid vond de straalgroeven ook te diep geworden Hierdoor.

Iedere andere smid liet steeds de steunsels lang terwijl deze gewoon niet lang mogen zijn.
3 weken terug is een smid geweest om linksachter binnendoor te zetten wegens patella fixatie. Hij bekeek de andere hoeven maar vond het niet nodig ze te bekappen. En het was thans van december geleden.

Mijn doel is ook dat Harley door de nieuwe bekapwijze zijn voeten sneller kan afrollen, zeker zijn achtervoeten.

Maar Harley staat op een pebsionstal. Kan ik ook de stalbodem ontsmetten? Daar kunnen bacteriën toch snel broeien door urine dat niet makkelijk weg kan. (Betonnen vloer zonder afloop dus urine moet er gewoon intrekken )