Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Yoika schreef:Hoi,
Ik kom hier ook weer even langs (blijf wel al de hele tijd meelezen)
Yoika is nu ongeveer een maand geleden hoefbevangen verklaard. Ik zie haar elke dag beteren maar ik heb al 2 keer geprobeerd om haar van de buut af te krijgen maar dat lijkt precies nog te vroeg ..., het gaat goed met een half zakje per dag, maar als ik helemaal wil stoppen heeft ze weer duidelijk pijn en gaat ze minder bewegen ...
Zou ik nu terug de da moeten opbellen voor nieuwe zakjes (mag ze die wel zo lang krijgen ? Maagbeschermers krijgt ze al) Of bestaat er een alternatief ?
Wendy15 schreef:
Lees nog steeds mee, maar had even niet zoveel behoefte om mee te kletsen
Tryggur heeft zaterdag weer terugval gehad. Ik hoopte heel hard op een hoefzweer, want hij wilde rechtsvoor niet meer belasten. Maar was verder wel vrolijk en rende zelfs wat enzo, niet suffig oid. Alleen dus heel kreupel op rechtsvoor. Maar hij begint nu weer beter te lopen, dus denk dat het tóch weer de hb is geweestIk weet het niet meer hoor
Hij krijgt alleen oud geweekt hooi, weeg het af en dus de F4F en ook weer magnesium. Verder staat ie nog steeds op het zand.. Hij blijft ook steeds wat warme hoeven houden en krijg hem er niet goed doorheen
Elke keer van die ups en downs, maar steeds nét niet helemaal in orde..
Bute durf ik hem niet meer te geven omdat hij daar zo ontzettend ziek van is geweest.
Hij heeft al eens een drainage kuur gehad van de groene os, nadat hij zo ontzettend ziek is geweest van alle medicatie om de afvalstoffen af te voeren. Zit nu te denken om nog zo'n drainage kuur te geven en dan icm podocomplex en probio forte. Iemand daar ervaring mee? Weet het ook niet meer wat ik verder nog kan doen![]()
Het frustreert me enorm dat hij steeds die terugvallen krijgt terwijl ik niet weet waarom. Niks veranderd in voer of wat dan ook, zo doet ie het er een maand goed op, en zo staat ie opeens weer kreupel..
EstherHegt schreef:@Wendy, je had toch een nieuwe partij hooi?
Isapaardje schreef:Ja ook hier herkenbaar.
Hoefbevangenheid wat langzaam overging in hoefabcessen zonder dat iemand dat door had (ja ik als eigenaar, maar werd dus voor gek verklaard, want volgens dierenarts(en) kon dat niet).
Het komt vaker voor dan je denkt ... hoefzweren na bevangenheid. Het is niet onlogisch dat het in meerdere hoeven tegelijk afspeelt.
Ik zou daarom wat voorzichtig zijn met draineren.
Het lichaam is prima in staat zichzelf te genezen. Ga je middelen toedienen die de afvoer van afvalstoffen willen versnellen, maar wat niet kan doordat er schade is aan de hoef/haarvaten, dan is de kans groot dat je juist nog meer problemen krijgt.
RonAalders schreef:Bloed zal er niet meer door heen lopen en voedingsstoffen worden dus niet meer toegevoerd en afvalstoffen niet meer afgevoerd. Weefsel zal afsterven (necrose) en dood weefsel veroorzaakt geweldige abcessen in de hoornschoen. Die abcessen veroorzaken zwellingen die in een hoornschoen geen ruimte krijgen, dus enorm pijnlijk zijn. Die abcessen doen zich meestal na 4 tot 6 weken na de initieele schade ten gevolge van de rotatie voor. In de USA noemt men dit "purulent stage" van de bevangenheid. Alleen van feitelijk drainage van pus is geen sprake, de hele zooi blijft in de hoornschoen achter. Dit is dan ook de reden dat vaak een gat geboord wordt in de wand van de hoef om die pus te kunnen draineren.
RonAalders schreef:De banana shoe heeft geen afwikkel lengte waarmee de hefboom die de rotatie tegenhoudt wanneer door de diepe buiger wordt getrokken zo goed als geheel verdwijnt. Immers de voet kantelt niet meer aan de toon, maar rolt ter hoogte van het COA of bio-mechanische draaipunt van het hoefbeengewricht, om. De benodigde tractie door de diepe buiger is daarbij minimaal. De banana shoe is echter zoverre een gecompliceerd ijzer dat de rol van het ijzer precies onder het COA moet worden geplaatst. Als dat fout gaat heeft de banana shoe een averechts effect. (Don't try this at home kids.....)