[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 15:20

Hier zijn we ook nog altijd aan de Buut...hoe weet je nu dat je mag beginnen afbouwen?
Onze shet neemt er nu af en toe al een drafje bij en ze staat weer in de groep.
De vorige weken stond ze altijd zielig alleen.
Mijn man heeft haar gekapt aan de hand van de foto's en sindsdien loopt ze veel beter.
Is het telkens een gokje of wat nemen jullie als goede parameter om de pijnstiller af te bouwen?

RonAalders
Berichten: 72
Geregistreerd: 19-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 15:24

Dus belangrijk zijn: 1. het voorkomen of corrigeren van rotatie van het hoefbeen en 2. het bevorderen van de doorbloeding in de ondervoet.

Het tot een absoluut minimum terugbrengen van de tractie van de diepe buigpees is dus buitengewoon belangrijk bij de mechanische behandeling van hoefbevangenheid. Dat kan op velerlei manieren, waarvan een (na derotatie) tenotomie het meest effectieve is. Bij een tenotomie wordt de diepe buigpees ter hoogte van het midden van de pijp doorgesneden. Hierdoor verdwijnt alle tractie van de diepe buigpees komt de doorbloeding weer op gang (voorzover de bloedvaten niet permanent beschadigd zijn geraakt in een te groot aantal) en kan een herstel plaatsvinden.

Een tenotomie wordt in de USA meer dan eens uitgevoerd bij ernstige gevallen van hoefbevangenheid. Ik heb er zelfs als hoefsmid aan een enkele mogen meewerken. (Alvorens de diepe buigpees kan worden doorgesneden moet het -vaak ernstig- geroteerde hoefbeen in een normale positie gebracht worden. Daar zijn bekap- en beslag technische mogelijkheden voor waar ik hier maar niet verder op zal ingaan.) Een tenotomie is echter -dat zal een ieder met me eens zijn- een tikkie invasief. Het gunstige effect van het tot nul reduceren van de tractie van de diepe buigpees bij bevangenheid heb ik dan ook meer dan eens mogen aanschouwen en dat is inderdaad indrukwekkend. Het weer terugbrengen tot sportpaard is na een tenotomie echter uitgesloten, als dat overigens al mogelijk zou zijn (quod non) na zo'n zware aanval van hoefbevangenheid dat een tenotomie het enige redmiddel bleek. Het komt dan ook alleen voor bij paarden die absoluut gespaard dienen te blijven voor de fokkerij. Oneerbiedig gezegd werken we dan aan "pasture ornaments", vrij vertaald: "weiland vulling".

Er zijn echter ook andere methoden om de tractie van de diepe buigpees belangrijk te reduceren. De banana shoe is daar eentje van, en een wel heel effectieve. Een meer eenvoudige is ook het verhogen van de hielen middels wigzolen. Een mooie en door mij veel gebruikte combinatie is dan ook een wigijzer met een wigzool in een banaan vorm.

Afbeelding

Ik wijs er overigens uitdrukkelijk op dat er niet maar één methode is om te werken aan een hoefbevangen paard. Er bestaan gelukkig verschillende methoden. De hoefsmeden met ervaring met bevangen paarden hebben die dan ook alle in hun "toolbox". Een ander ENORM belangrijk punt is dat het verhogen van de verzenen middels wigzolen NOOIT of te NIMMER plaats mag vinden bij een voet met een geroteerd hoefbeen. Eerst dient het hoefbeen "gederoteerd" te worden. (Feitelijk kan dat natuurlijk helemaal niet, maar door op een bepaalde manier te bekappen kan het hoefbeen röntgenoligisch wél weer in een rechte lijn gebracht worden met het kroonbeen en het kootbeen, dat noemen we gemakshalve "derotation". Sommige taalpuristen spreken liever van "realignment" waar ik me wel iets bij kan voorstellen.)

Waarom werkt een banana shoe dan? Als we terug gaan naar een eerder plaatje van een normale voet zien we daar tevens een rode cirkel aangegeven. Het midden van die cirkel markeert het bio-mechanische draaipunt van het hoefbeengewricht. Als we weten dat de diepe buigpees aan het hoefbeen trekt en daarmee de hoef doet buigen, kunnen we ons ook voorstellen dat de afstand van het draaipunt van het hoefbeengewricht over de grondvlakte van de hoef of het ijzer naar voren, een hefboom is. Hoe langer die afstand hoe moeilijker de afwikkeling. Hoe moeilijker de afwikkeling, hoe harder de diepe buigpees moet trekken. Als die diepe buigpees hard trekt aan een hoefbeen dat nog stevig verankerd zit aan de hoornwand zal er zeker op korte termijn niet veel gebeuren. Maar als die verankering, die lamellaire band, kapot is door de bevangenheid, gebeurd er wel wat!

De kracht waarmee de diepe buiger trekt is enorm en constant. In veel gevallen van bevangenheid leidt dit zelfs tot vervorming van het hoefbeen. Inderdaad het bot wordt door de enorme krachten omgebogen. "Lipping" noemt men dat in de USA. Bij Chico is ook sprake van lipping. Lipping is permanent en soms een blijvende oorzaak van abcessen, zeker als de lipping nog een stap verder gaat en leidt tot demineralisatie van het bot en bot absorptie. Met andere woorden als het bot domweg oplost (of weg teert....) in de hoornschoen.

Afbeelding

Wat ook veel gebeurt in de zwaardere gevallen is dat doordat het hoefbeen met de punt naar beneden wordt getrokken op de bloedvaten de bloeddoorvoer daar geheel stopt. De papillen die zorgen voor de hoornpijpjes die tezamen de zool vormen worden niet meer van bloedvoorzien. Het onvermijdelijke gevolg is dan ook dat de zoolgroei permanent stopt en de zool geheel afsterft.

Afbeelding

De banana shoe heeft geen afwikkel lengte waarmee de hefboom die de rotatie tegenhoudt wanneer door de diepe buiger wordt getrokken zo goed als geheel verdwijnt. Immers de voet kantelt niet meer aan de toon, maar rolt ter hoogte van het COA of bio-mechanische draaipunt van het hoefbeengewricht, om. De benodigde tractie door de diepe buiger is daarbij minimaal. De banana shoe is echter zoverre een gecompliceerd ijzer dat de rol van het ijzer precies onder het COA moet worden geplaatst. Als dat fout gaat heeft de banana shoe een averechts effect. (Don't try this at home kids.....)

Afbeelding

Ik ben al heel vaak bij dergelijke paarden geweest en nee, ze worden niet allemaal beter. Voor sommigen rest ook ondanks heel veel inzet van alle betrokkenen toch niets meer dan euthanasie. Voorkomen is het allerbeste! Kennis bij eigenaren is daarbij essentieel. Er is op het internet veel informatie beschikbaar, maar helaas ook veel onzin. Mocht hoefbevangenheid je paard en jou treffen zorg dan voor adequate hulp van je hoefsmid en dierenarts. Mocht je hoefsmid wat onervaren zijn op dat gebied zorg dan dat hij of zij hulp krijgt. Er valt over hoefbevangenheid zo veel te zeggen dat alles wat je zegt onvolledig blijkt. Maar ik hoop dat ik in ieder geval een stimulans heb gegeven aan een aantal mensen om zich wat meer te verdiepen in deze materie. Kennis kan je paard redden, en jij bent de eerste die op het moment dat hoefbevangenheid toeslaat je paard kan helpen.

Ronald Aalders
Laatst bijgewerkt door RonAalders op 14-09-10 15:35, in het totaal 2 keer bewerkt

ElCamino

Berichten: 8950
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 15:29

hm, je kunt kijken of de voeten nog warm zijn....als ze koud aanvoelen is dat ok, en is ze nog gevoelig op knijpen in de hoef ? hoeveel Bute krijgt ze nu? is dat al afgebouwd naar 1 zakje of half zakje ???

persoonlijk zou ik als je je paard goed kent afbouwen en goed in de gaten houden hoe ze reageert.
Doe alles ook per 1 factor tegelijk dan kun je dingen uitsluiten. Dus óf bute afbouwen en geen voer opbouwen....óf bute afbouwen en dan nog niet in de wei..... gewoon als voorbeeld bedoel ik dit he, neem aan dat ze gewoon op zand staat zonder voer....gewoon GOED naar je paardje kijken en zodra ze verandert is dat een teken aan de wand

Frisko
Berichten: 290
Geregistreerd: 14-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 15:33

Hoi,
Ik kom hier ook weer even langs (blijf wel al de hele tijd meelezen)
Y is nu ongeveer een maand geleden hoefbevangen verklaard. Ik zie haar elke dag beteren maar ik heb al 2 keer geprobeerd om haar van de buut af te krijgen maar dat lijkt precies nog te vroeg ..., het gaat goed met een half zakje per dag, maar als ik helemaal wil stoppen heeft ze weer duidelijk pijn en gaat ze minder bewegen ...
Zou ik nu terug de da moeten opbellen voor nieuwe zakjes (mag ze die wel zo lang krijgen ? Maagbeschermers krijgt ze al) Of bestaat er een alternatief ?

Frisko
Berichten: 290
Geregistreerd: 14-06-10

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 15:38

@ Ron, hoe ziet die banana shoe er langs de onderkant uit ?

ElCamino

Berichten: 8950
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 15:39

;) oeps...bijna gereageerd onder Ronald z'n naam....was nog bezig met de plaatjes inplakken..... :D

Maar Yoika, dan is misschien een ander bezoek van je Da of Smid een idee?? Dan lijkt het niet te verbeteren....
Maar ik heb geen ervaring met maanden last van bevangenheid, Chico had het vrij acuut twee keer en het is dmv adequaat optreden vrij snel opgelost....

Maar mijn paard heeft ook erge artrose en krijgt iom de DA een vaste dosering Bute in slechte dagen....
Hij krijgt dit al jaren en tot nu toe geen problemen van binnen denken we....

Zo ziet de bananashoe eruit:
Afbeelding
Afbeelding

Het gaat dan hierom:
Afbeelding

Het ijzer is rond, middelpunt midden onder de streep uit de eerste foto van Ronald zijn eerste bericht met foto's
Laatst bijgewerkt door ElCamino op 14-09-10 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 15:43

Yoika schreef:
Hoi,
Ik kom hier ook weer even langs (blijf wel al de hele tijd meelezen)
Yoika is nu ongeveer een maand geleden hoefbevangen verklaard. Ik zie haar elke dag beteren maar ik heb al 2 keer geprobeerd om haar van de buut af te krijgen maar dat lijkt precies nog te vroeg ..., het gaat goed met een half zakje per dag, maar als ik helemaal wil stoppen heeft ze weer duidelijk pijn en gaat ze minder bewegen ...
Zou ik nu terug de da moeten opbellen voor nieuwe zakjes (mag ze die wel zo lang krijgen ? Maagbeschermers krijgt ze al) Of bestaat er een alternatief ?



er zijn paarden die jarenlang buut gebruiken zonder last.
Je kunt de nieren eens laten controleren d.m.v bloedproef,buut is funest voor slecht werkende nieren.

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 15:44

@ElCamino, ze krijgt geen voer meer, ze draagt een graasmasker en staat bij de rest op de wei met lang stengelig gras.
Haar voeten zijn kouder, geen pulsaties meer.
wij hebben een vloeibare oplossing...Fenylbutazone 20, daar krijgt ze 1ml van 2x/dag

Tja dan ben ik redelijk goed bezig denk ik, omdat ze wat levendiger wordt dacht ik eind deze week met kleine beetjes af te bouwen.
Bedankt voor de info (ook Ron natuurlijk!!)

Frisko
Berichten: 290
Geregistreerd: 14-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 15:44

Zoiets heeft Y nu ook onder haar hoeven, alleen zonder lap en niet opgevuld.

@ Geerke : Dan laat ik da terugkomen en vraag ik nog wat bij (1/2 zkje is trouwens volgens de da al een kleine dosis). Bedankt !

Wendy15

Berichten: 11104
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 15:52

:wave:
Lees nog steeds mee, maar had even niet zoveel behoefte om mee te kletsen :o
Tryggur heeft zaterdag weer terugval gehad. Ik hoopte heel hard op een hoefzweer, want hij wilde rechtsvoor niet meer belasten. Maar was verder wel vrolijk en rende zelfs wat enzo, niet suffig oid. Alleen dus heel kreupel op rechtsvoor. Maar hij begint nu weer beter te lopen, dus denk dat het tóch weer de hb is geweest :\ Ik weet het niet meer hoor :n Hij krijgt alleen oud geweekt hooi, weeg het af en dus de F4F en ook weer magnesium. Verder staat ie nog steeds op het zand.. Hij blijft ook steeds wat warme hoeven houden en krijg hem er niet goed doorheen :n Elke keer van die ups en downs, maar steeds nét niet helemaal in orde..
Bute durf ik hem niet meer te geven omdat hij daar zo ontzettend ziek van is geweest.
Hij heeft al eens een drainage kuur gehad van de groene os, nadat hij zo ontzettend ziek is geweest van alle medicatie om de afvalstoffen af te voeren. Zit nu te denken om nog zo'n drainage kuur te geven en dan icm podocomplex en probio forte. Iemand daar ervaring mee? Weet het ook niet meer wat ik verder nog kan doen :n :\ Het frustreert me enorm dat hij steeds die terugvallen krijgt terwijl ik niet weet waarom. Niks veranderd in voer of wat dan ook, zo doet ie het er een maand goed op, en zo staat ie opeens weer kreupel..

ElCamino

Berichten: 8950
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 15:55

Vervelend joh !!!! heeft de smid of DA de tang erop gehad ? Is hij niet net beslagen oen vernageld? Warme voeten duidt idd op ellende... Was je hem aan het opbouwen?? ms iets teveel gedaan of deed je nog niks?
Getverderrie, sterkte ermee

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 15:59

Wendy15 schreef:
:wave:
Lees nog steeds mee, maar had even niet zoveel behoefte om mee te kletsen :o
Tryggur heeft zaterdag weer terugval gehad. Ik hoopte heel hard op een hoefzweer, want hij wilde rechtsvoor niet meer belasten. Maar was verder wel vrolijk en rende zelfs wat enzo, niet suffig oid. Alleen dus heel kreupel op rechtsvoor. Maar hij begint nu weer beter te lopen, dus denk dat het tóch weer de hb is geweest :\ Ik weet het niet meer hoor :n Hij krijgt alleen oud geweekt hooi, weeg het af en dus de F4F en ook weer magnesium. Verder staat ie nog steeds op het zand.. Hij blijft ook steeds wat warme hoeven houden en krijg hem er niet goed doorheen :n Elke keer van die ups en downs, maar steeds nét niet helemaal in orde..
Bute durf ik hem niet meer te geven omdat hij daar zo ontzettend ziek van is geweest.
Hij heeft al eens een drainage kuur gehad van de groene os, nadat hij zo ontzettend ziek is geweest van alle medicatie om de afvalstoffen af te voeren. Zit nu te denken om nog zo'n drainage kuur te geven en dan icm podocomplex en probio forte. Iemand daar ervaring mee? Weet het ook niet meer wat ik verder nog kan doen :n :\ Het frustreert me enorm dat hij steeds die terugvallen krijgt terwijl ik niet weet waarom. Niks veranderd in voer of wat dan ook, zo doet ie het er een maand goed op, en zo staat ie opeens weer kreupel..




dat zijn dus die onverklaarbare terugvallen...iedere 4 tot 8 weken.
Zonder iets te veranderen aan het voer...
Heb je zijn temp. weleens opgenomen?
Die van mij stond ooit doodziek,met een temp. van 36 graden in zijn stal.

Wendy15

Berichten: 11104
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 16:00

Hoefsmid is er pas zondag weer. DA heb ik gevraagd en moest het een paar dagen aankijken en als het nodig was dan een afspraak maken. Maar inmiddels gaat ie dus weer steeds beter lopen, dus betwijfel of het dan wel een hoefzweer is, denk eerder tóch weer de hb maar dan in 1 voet.
Is niet beslagen, loopt op blote voeten op zand en was niet aan het opbouwen. Niks veranderd. Zijn ondertussen al 5 maanden bezig, zo loopt ie weer bokkesprongen te maken, en zo staat ie weer kreupel, terwijl hij hetzelfde te eten krijgt. Wel heeft ie al die tijd licht warme voeten gehouden.

EstherHegt
Berichten: 3343
Geregistreerd: 21-03-05

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 16:06

@Wendy, je had toch een nieuwe partij hooi?

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 16:07

Ja ook hier herkenbaar.
Hoefbevangenheid wat langzaam overging in hoefabcessen zonder dat iemand dat door had (ja ik als eigenaar, maar werd dus voor gek verklaard, want volgens dierenarts(en) kon dat niet).
Het komt vaker voor dan je denkt ... hoefzweren na bevangenheid. Het is niet onlogisch dat het in meerdere hoeven tegelijk afspeelt.

Ik zou daarom wat voorzichtig zijn met draineren.
Het lichaam is prima in staat zichzelf te genezen. Ga je middelen toedienen die de afvoer van afvalstoffen willen versnellen, maar wat niet kan doordat er schade is aan de hoef/haarvaten, dan is de kans groot dat je juist nog meer problemen krijgt.

Wendy15

Berichten: 11104
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 16:08

Geerke: Momenteel neem ik zijn temperatuur niet meer op :n Maar toen hij net kreupel stond in april (en verschillende dierenartsen allemaal wat anders zeiden behálve hb) had hij meen ik een temperatuur van 38,3, terwijl normaal zijn temperatuur rond de 37,7 ligt. Vanuit de kliniek heeft hij toen de bute gekregen (eerste paar dagen 4 zakjes per dag en daarna een paar weken 2 zakjes per dag) en daar is hij zoooo ontzettend ziek van geworden. Midden in de zomer met een deken om en nog een temperatuur van 36,4 en te trillen op zijn benen, alleen nog maar willen liggen en dood ongelukkig. Heb hem toen van de bute afgehaald en niet meer durven geven. Met een paar dagen had hij weer een temperatuur van 37,7. Heb het toen een tijd in de gaten gehouden, maar z'n temperatuur bleef hetzelfde, dus later niet meer opgenomen.
Hij maakt verder overigens geen zieke indruk. Gister kwam ie nog aanrennen toen ik zijn hooi kwam brengen, alleen dus wel heel kreupel op rechtsvoor :+ Zaterdag zette hij die de hele tijd naar voren en wilde er liever niet op staan (mocht zijn linkervoet ook niet oppakken, rechts wel) maar nu is dat ook geen probleem meer. Hij loopt nog wel onregelmatig, maar niet meer zo heel kreupel. Hij wil zelf ook lopen en is flink bijdehand (sta ik te vegen, loopt ie me achterna en de bezem uit m'n handen proberen te trekken en dat soort grappen)
Ik snap het gewoon niet :n Er is echt geen pijl op te trekken voor mijn gevoel :\
Laatst bijgewerkt door Wendy15 op 14-09-10 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Wendy15

Berichten: 11104
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 16:09

EstherHegt schreef:
@Wendy, je had toch een nieuwe partij hooi?

Ja ik heb graszaadhooi gekocht, maar dat kreeg hij nog niet. Kreeg nog steeds hetzelfde (overjarige) hooi, dus dat kan het volgens mij ook niet zijn. (ben nu wel het graszaad erdoor gaan mengen, heb 1 kilo omgezet, hoop dat dat toch nog weer iets scheelt)

Wendy15

Berichten: 11104
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 16:12

Isapaardje schreef:
Ja ook hier herkenbaar.
Hoefbevangenheid wat langzaam overging in hoefabcessen zonder dat iemand dat door had (ja ik als eigenaar, maar werd dus voor gek verklaard, want volgens dierenarts(en) kon dat niet).
Het komt vaker voor dan je denkt ... hoefzweren na bevangenheid. Het is niet onlogisch dat het in meerdere hoeven tegelijk afspeelt.

Ik zou daarom wat voorzichtig zijn met draineren.
Het lichaam is prima in staat zichzelf te genezen. Ga je middelen toedienen die de afvoer van afvalstoffen willen versnellen, maar wat niet kan doordat er schade is aan de hoef/haarvaten, dan is de kans groot dat je juist nog meer problemen krijgt.

Maar als het een hoefzweer zou zijn dan moet ie toch niet met 2/3 dagen beter gaan lopen ipv slechter? Een hoefzweer moet toch rijpen en gaat daardoor meer pijn doen totdat ie wordt uitgesneden of openbarst oid?

Baal er ook wel van dat de hoefsmid pas zondag kan komen :\ Normaal komt ie altijd op woensdag naar Texel, maar vanwege de marathon komt ie deze week zondag pas..

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 16:18

Nee hoefzweer kan ook als soort van chronische ontsteking voorkomen. Hij kan zelfs ook inwendig 'oplossen', dan zie je niets naar buiten komen. Of sluimerend aanwezig zijn en bij tijd en wijlen opvlammen.

Wendy15

Berichten: 11104
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 16:39

Maar gaat dat uiteindelijk wel over dan?
En hoe weet ik nou of het hb is of een hoefzweer?
Want in april is de hele ellende ook begonnen met een kreupelheid aan 1 been waarvan niemand wist waar het vandaan kwam en wat dus uiteindelijk met de röntgenfoto's wél hb bleek te zijn (en zelfs daar waren de meningen nog over verdeeld.. de artsen zeiden aan de hand van de foto's dat het hb was met hele lichte kanteling.. Heb hoofcare gemaild en die reageerden dat er op de foto's niks te zien was..)
Nu heeft ie dus wel een verbrede witte lijn en een ribbel in zijn hoef, dus moge duidelijk zijn dat het wél hb is, maar het heeft lang geduurd voordat het eruit kwam omdat hij niet die typische manier van staan/lopen had.


Uit het bloedonderzoek kwamen problemen met de lever (galafvoerprobleem?) magnesium en eiwittekort en een parasitaire infectie. (bloedonderzoek was overigens ongeveer een maand na het begin van de hb, nadat hij zo ziek was geworden van de buut)
We ontwormen regelmatig en ruimen 2x daags de mest op, dus vond dat gek. Mestonderzoek laten doen en daar werd niks in gevonden. Toch maar weer ontwormd toen. Heb ook nog met de GD gebeld en die zei nog iets over leverbot, maar dat zou niet waarschijnlijk zijn? Weet daar verder ook niet zoveel over.. Maar klinkt op zich ook wel weer logisch wat betreft die lever en parasitaire infectie?

Ik weet ook gewoon niet meer waar ik het in zoeken moet :n

Stond toch al op de planning om weer een bloedonderzoek te doen, maar wilde het even afwachten nog. Misschien toch op korte termijn maar weer doen?

Brainless

Berichten: 29787
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 17:22

@Ronald
Waarom kort je eerst de verzenen in, om ze daarna weer te op te hoge met het ijzer (en zooltje)?

lolclub
Berichten: 2106
Geregistreerd: 17-12-05
Woonplaats: aan het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 17:35

Ik hoop dat Ron ook nog even wil antwoorden op deze vragen :

RonAalders schreef:
Bloed zal er niet meer door heen lopen en voedingsstoffen worden dus niet meer toegevoerd en afvalstoffen niet meer afgevoerd. Weefsel zal afsterven (necrose) en dood weefsel veroorzaakt geweldige abcessen in de hoornschoen. Die abcessen veroorzaken zwellingen die in een hoornschoen geen ruimte krijgen, dus enorm pijnlijk zijn. Die abcessen doen zich meestal na 4 tot 6 weken na de initieele schade ten gevolge van de rotatie voor. In de USA noemt men dit "purulent stage" van de bevangenheid. Alleen van feitelijk drainage van pus is geen sprake, de hele zooi blijft in de hoornschoen achter. Dit is dan ook de reden dat vaak een gat geboord wordt in de wand van de hoef om die pus te kunnen draineren.


Kun je er andersom ook vanuit gaan dat als je paard geen abcessen of hoefzweren krijgt binnen deze bepaalde tijd dat de schade aan de bloed/haarvaten beperkt is gebleven ?

en:
RonAalders schreef:
De banana shoe heeft geen afwikkel lengte waarmee de hefboom die de rotatie tegenhoudt wanneer door de diepe buiger wordt getrokken zo goed als geheel verdwijnt. Immers de voet kantelt niet meer aan de toon, maar rolt ter hoogte van het COA of bio-mechanische draaipunt van het hoefbeengewricht, om. De benodigde tractie door de diepe buiger is daarbij minimaal. De banana shoe is echter zoverre een gecompliceerd ijzer dat de rol van het ijzer precies onder het COA moet worden geplaatst. Als dat fout gaat heeft de banana shoe een averechts effect. (Don't try this at home kids.....)


Wat nu als een paard in de twee voorvoeten verschillende graden van rotatie heeft (bijv 8 en 3 *) ?
Krijgt het paard dan onderling afwijkende bananashoes onder en wat heeft dit voor gevolgen voor de manier van gaan van het paard ?
Laatst bijgewerkt door lolclub op 14-09-10 17:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 17:38

Ronald, dank je wel voor deze informatie - ik vind het zeer interessant om te lezen. Toch heb ik wel vragen over de banana shoe. Ik kan me de theorie van het precies onder het middelpunt plaatsen wel indenken en begrijpen. Ook de noodzaak om ervoor te zorgen dat de pees niet meer onnodig aan het hoefbeen trekt. Maar juist dat laatste lijkt me op - zo komt het bij mij althans over - zo'n instabiel ijzer met wip-wap effect haast niet te realiseren?
En ten tweede: bij vele gevallen van HB voelt het paard met name de pijn in de toon - door de vorm van het ijzer lijkt het echter alsof de hoef/hoefbeen juist naar voren gedwongen wordt?
Ik las overigens in een artikel van Dr Redden dat hij het gebruikt van dit ijzer stellig afraadt bij acute laminitis - wat is jouw visie daarop?

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 18:03

ik vraag mij af in hoeverre een pees aan een hoefbeen kan trekken...in een gesloten ruimte.
Het is niet dat het hoefbeen rammelt in een loze ruimte...er zit wel wat weefsel omheen..

In de jaren '80 had je een ijzer wat je iedere paar dagen kon bij schroefen,om het hoefbeen terug te kantelen :(
Iedereen liep er mee weg(behalve het paard zelf :( )
Na geruime tijd werd het dierenmishandeling genoemd,en terecht.
Daarna het open teen ijzer...het middel tegen hoefbevangenheid...nu not-done.
Zo zal het ook gaan met de relatief nieuwe methode van banana shoe beslag.( en ongetwijfelt vergeet ik nog een paar uitvindingen op het gebied van hoefbeslag bij bevangers)

Over een jaar of 10 komen ze er achter dat het toch niet zo heel goed is voor een hoefbevangen hoef.
Ik heb er mijn bedenkingen bij,maar kan ze niet onderbouwen...gewoon gevoel..

lucyknol

Berichten: 211
Geregistreerd: 15-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 18:49

@lolclub: W.b.t longeren begrijp ik wel, geen idee hoe ze nu zal reageren,zit nogal wat energie in op dit moment,maar vind
het zowieso nog te vroeg hiervoor.
Ik ben pas begonnen met beetje aan het wandelen, wil dit ook zo houden totdat er weer wat aan de voor voeten
gedaan moet worden. Donderdag zit dit beslag er 3 weken onder en moet 6 weken blijven zitten.
Ik vroeg me af wanneer je kan verwachten dat het hoefbeen weer stevig zit als je naar de uitgroei aan de buitenkant
kijkt door dit zinnetje "de lamina moet dan een flink stuk zijn hersteld vanuit de kroonrand',dus hoever is een flink stuk..

W.b.t. vakantie, komt ook vast wel goed hoor, zo niet blijf ik gewoon in Nederland en neem ik haar mee ;) , zal m'n dochter
zeker een goed idee vinden!

@wendy15: Wat ellendig steeds die terugvallen, gelukkig gaat het inmiddels wel weer beter.