Zeer ernstige bok hoefje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Paspoort
Berichten: 111
Geregistreerd: 15-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-16 11:26

Misschien moet jij eens beter lezen wat er staat!
Dan snap je wat er staat en snap je wat de bedoeling is. Kom je straks een kopje koffie drinken en veulen bekijken? Dan zullen we het er wel eens rustig over hebben. Adres kan je verkrijgen via een privé berichtje.


Foetsji schreef:
Paspoort schreef:
Foetsji, ten eerste is dit topic in eerste instantie bedoelt als ervaringen te vragen. En deze heb ik gekregen zowel
Positief als negatief via privé berichtjes.

Ten twee wat jij aanhaalt is zo achterhaalt.
Kom langs, laden we het diertje in naar de kliniek morgen ipv slager. We wachten oordeel af van de dierenarts die waarschijnlijk her zelfde zegt als de andere 3. Dan laten we het diertje ter plekke inslapen op jou kosten want jij vind het verschrikkelijk dat wij een bedrijf zijn en wat kosten terug willen van de slager.
Mocht het diertje direct geholpen kunnen worden volgens jou arts, neem je d'r over tegen de slachtkosten. Dat is wat je wilt toch?
Maar geloof me ook de dierenarts nummer 4 gaat geen ander oordeel geven.


En wederom spreek je jezelf tegen en mag het dier tegen betaling uiteraard worden opgehaald.

maralyn

Berichten: 10475
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Zeer ernstige bok hoefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 11:31

Wauw foetsji... wat een onderbouwing...!!!

Moet je vast lang over na hebben gedacht!!

Ilayla

Berichten: 537
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: In the middle of Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 11:37

Foetsji schreef:
Paspoort schreef:
Foetsji, ten eerste is dit topic in eerste instantie bedoelt als ervaringen te vragen. En deze heb ik gekregen zowel
Positief als negatief via privé berichtjes.

Ten twee wat jij aanhaalt is zo achterhaalt.
Kom langs, laden we het diertje in naar de kliniek morgen ipv slager. We wachten oordeel af van de dierenarts die waarschijnlijk her zelfde zegt als de andere 3. Dan laten we het diertje ter plekke inslapen op jou kosten want jij vind het verschrikkelijk dat wij een bedrijf zijn en wat kosten terug willen van de slager.
Mocht het diertje direct geholpen kunnen worden volgens jou arts, neem je d'r over tegen de slachtkosten. Dat is wat je wilt toch?
Maar geloof me ook de dierenarts nummer 4 gaat geen ander oordeel geven.


En wederom spreek je jezelf tegen en mag het dier tegen betaling uiteraard worden opgehaald.


Gaat het je om het behalen van je gelijk of over het welzijn van het veulen?

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 11:37

Laten we het netjes houden dames. Dit is niet constructief.
Ik snap dat er geld verdiend moet worden. Een dier aanhouden wat alleen geld gaat kosten kan gewoon niet in een bedrijf. En de belangrijkste reden lijkt mij het welzijn van het dier. Pijn is niet fijn. Als het ECHT niet geholpen kan worden, dan is de slacht toch het meest humane? In een seconde is het weg.

kimmie1

Berichten: 2345
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Zeer ernstige bok hoefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 11:42

Er gaan dagelijks tig o.a. gezonde dieren naar de slacht en dan ga je hier een drama over maken? wees reëel. Dit dier zou door zo veel ellende heen moeten, pijn, ongemak en beperkingen. Terwijl het in een seconde klaar kan zijn voor het dier. Deze heeft geen besef dat er ook nog een morgen zou zijn. Ik vind dit het enige eerlijke wat er gedaan kan worden (en ja, ik ben ook een watje wat het liefst alles red, maar soms moet je ff eerlijk nadenken ;-) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 11:45

Ik snap dat de teksten pijn doen aan je tere ziel, Foetsji. Ik ben niet zo gevoelig van aard als jij, maar als ik het lieve koppie zie van dat dier moet ik ook wel eventjes slikken.

Maar hoe je het ook wendt of keert, welke argumenten TS heeft voor haar keuze en hoe ze het ook formuleert: dat maakt uiteindelijk allemaal niets uit. Want onder aan de streep is het veulen beter af met haar keuze.

Misschien helpt het je om te beseffen dat niet iedereen op dezelfde manier over dit soort dingen denkt. En dat is ook helemaal niet erg. Waar het om gaat is dat het leidt tot een resultaat wat recht doet aan het dier en dat in dit geval het veulen een leven vol leed bespaard wordt.

maralyn

Berichten: 10475
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 11:46

Nabster schreef:
Laten we het netjes houden dames. Dit is niet constructief.
Ik snap dat er geld verdiend moet worden. Een dier aanhouden wat alleen geld gaat kosten kan gewoon niet in een bedrijf. En de belangrijkste reden lijkt mij het welzijn van het dier. Pijn is niet fijn. Als het ECHT niet geholpen kan worden, dan is de slacht toch het meest humane? In een seconde is het weg.


Dat dus en om welzijnsreden kan ik idd makkelijk die knop omzetten.
Ook als gewoon hobbyist zit je niet te wachten op leed. En ikzelf idd ook niet op die uitgaven.
Dat bij elkaar opgeteld ben ik blij dat ik dan de keuze mág maken.
Zelfde als met artrose met pijn of überhaupt iets met langduring pijn.

Dan is het gewoon klaar.

Humaner en liever bestaat niet voor zo'n dier met zo'n probleem.
En dat je vlees als geld toe krijgt.. niks mis mee.

Ik wilde dat het bij mensen zo makkelijk kon.

kiki1976

Berichten: 16914
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Zeer ernstige bok hoefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 11:50

Idd Maralyn en Safina omdat dit in het belang van het dier is, is de beslissing een stuk makkelijker.
Slacht is niet slecht, zo heeft het dier ook nog eens een doel.

Namen maar eens meer mensen deze weloverwogen beslissing. Nee dan word het dier te koop aangeboden. Huilen later dat het toch weer bereden word en dat het dier veel pijn heeft. Had zelf de beslissing genomen.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Zeer ernstige bok hoefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 12:01

Ik ga temmen, deze discussie gaat verder dan de vraag waar het topic over ging

Billy

Berichten: 20714
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 12:11

Foetsji schreef:
Of het een paardwaardig bestaan zal worden is wat mij betreft ter beoordeling van de DA en mensen die meer medisch inzicht hebben.

Wat mij persoonlijk ongelofelijk ergert is je taalgebruik en het schofferen van " leven" . Uitdrukkingen als : in je mik geschoven krijgen, rotzooi, waardeloos etc. Etc.. Dan moet je ook niet vreemd opkijken als mensen je bedoelingen niet meer zo serieus nemen. Zeker niet in combinatie met je duidelijke handelaars houding.

Wat het verhaal áchter het veulen is maakt niet uit. Het gaat om de situatie van het veulen nu.

Dat is uitzichtloos gezien de toestand van het veulen.
Dus hou op met zeuren en accepteer dat iemand anders wel een beslissing durft maken die jij niet zou kunnen. Taalgebruik is misschien niet zoals jij het horen wilt, maar he, TS heeft met meerdere dierenartsen overlegd of dit veulen te redden was. Dat getuigt meer van betrokkenheid dan dat het taalgebruik daaraan afdoet...

Dees

Berichten: 18950
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 12:20

Wat mij betreft zet Foetsji de roze bril nu gewoon af. Of groeit Foetsji snel op.
Dit diertje is kansloos, het heeft geen zin meer om daar wat anders van te vinden. Als het ooit kans had, was het in de eerste 3 weken van zijn leven. Nu niet meer. Die benen zijn kapot, daar kan het niet mee blijven leven zonder pijn.

Slacht is een prima optie. Terecht dat TS dit prefereert omwille van de opbrengst van slacht. Het alternatief is meer kosten maken voor inslapen. En inslapen hoeft heus niet prettiger voor het dier zelf te zijn.
Wat is er tegen op geld verdienen voor je werk? TS heeft geen paarden voor de knuffel, het is kennelijk haar werk. Denk je dat de bakker niet wil verdienen op het brood dat hij verkoopt? En die gooit zijn misbaksels ook heus weg hoor. Waarom zou een paardenhandelaar dan geen mismaakt veulen mogen afvoeren? Wat denk je dat een boer doet met een kalf dat misvormd geboren is?

Ik zou wensen dat menig paardenhandelaar zo serieus met de dieren omgaat, eerst onderzoeken en pas daarna bepalen wat het grootste belang dient. En ondertussen ook netjes verzorgen met voer en stalling. Denk dat menig ander handelaar meteen al was doorgereden naar de slager. Maar ja, die zetten geen topic op Bokt, dus daar hebben mensen als Foetsji kennelijk minder last van ;)

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Zeer ernstige bok hoefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 12:39

Geef haar nog een aaitje van ons voor ze gaat TS. Ik vind dat je prima handelt (pun intended).

Ilayla

Berichten: 537
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: In the middle of Nederland

Re: Zeer ernstige bok hoefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 12:54

Ja geef haar nog een mooie laatste momenten. Sterkte TS! Ook al hoort het er bij het lijkt me heel moeilijk om de beslissing te moeten maken om zo'n jong leven te beëindigen.

Supervixen

Berichten: 12961
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 12:55

Prima beslissing. Als dit veulen in het wild was geboren was hij ook al lang aangevallen en opgegeten door roofdieren.

Als ik voor zo'n keus stond met mijn eigen paard zou het ook einde verhaal zijn. En dan ben ik geen handelaar, maar ik wil mijn paard niet zo'n pijnlijke periode laten ondergaan met daarbij de kans dat het nooit goed gaat komen.
Ik eet ook koeien en kippen die gezond zijn als ze worden geslacht.

Foetsji
Berichten: 196
Geregistreerd: 16-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 13:08

Dees schreef:
Wat mij betreft zet Foetsji de roze bril nu gewoon af. Of groeit Foetsji snel op.
Dit diertje is kansloos, het heeft geen zin meer om daar wat anders van te vinden. Als het ooit kans had, was het in de eerste 3 weken van zijn leven. Nu niet meer. Die benen zijn kapot, daar kan het niet mee blijven leven zonder pijn.

Slacht is een prima optie. Terecht dat TS dit prefereert omwille van de opbrengst van slacht. Het alternatief is meer kosten maken voor inslapen. En inslapen hoeft heus niet prettiger voor het dier zelf te zijn.
Wat is er tegen op geld verdienen voor je werk? TS heeft geen paarden voor de knuffel, het is kennelijk haar werk. Denk je dat de bakker niet wil verdienen op het brood dat hij verkoopt? En die gooit zijn misbaksels ook heus weg hoor. Waarom zou een paardenhandelaar dan geen mismaakt veulen mogen afvoeren? Wat denk je dat een boer doet met een kalf dat misvormd geboren is?

Ik zou wensen dat menig paardenhandelaar zo serieus met de dieren omgaat, eerst onderzoeken en pas daarna bepalen wat het grootste belang dient. En ondertussen ook netjes verzorgen met voer en stalling. Denk dat menig ander handelaar meteen al was doorgereden naar de slager. Maar ja, die zetten geen topic op Bokt, dus daar hebben mensen als Foetsji kennelijk minder last van ;)


Misschien dat Dees beter mijn reacties leest en begrijpt! Ik zeg nergens dat ik tegen het inslapen van kansloze dieren ben. Ik zeg slechts dat het hier om beweegredenen gaan die van economisch belang zijn. En dat ik het diervriendelijke sausje wat er over gegoten wordt in twijfel trek. Én dat ik vind dat er met wat meer respect over beslissingen als leven en dood mag worden gediscussieerd. Alsmede dat taalgebruik waarmee dit veulen door ts wordt beschreven ver beneden respect grenzen ligt. Over opgroeien en volwassen zijn gesproken....

SaraViavia

Berichten: 1801
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 13:08

Moeilijk TS, maar ik begrijp je volkomen. Heb vorige week iets soortgelijks meegemaakt.
Jonge pony 6 jaar oud die tumor had op beide ogen. Kon geopereerd worden, maar zou minimaal 50% zicht verliezen. Er was kans dat alles 'goed' kwam op dat zichtverlies na, maar er was ook kans dat het uitzaaide, terug kwam of tijdens de operatie bleek dat hij tóch niet verholpen kon worden en dan echt op een rot manier ingeslapen moest worden (onder narcose op de operatiekamer)
Ook wij zijn een klein bedrijf hier en ik wist dat ik de pony met minimaal 50% gezichtsverlies niet meer kon gaan gebruiken voor wat wij er hier mee moeten doen. Verkoop wil ik zo 'n dier al helemaal niet aan doen.
Daarom hebben ook wij besloten om hem te euthanaseren, ondanks het dier op moment van de euthanasie nog 'kerngezond' (lees: fit en vrolijk) was.
Heel veel sterkte! En verwen m nog even goed de laatste dag!!

kiki1976

Berichten: 16914
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 13:12

Maar Foetsji wat vind jij erger?
Het diertje onder economisch belang (jouw woorden overigens) naar de slager brengen of het dier door een hel van pijn laten gaan (tel de daarbij problemen er nog bij die het diertje geheid gaat krijgen als gevolg hiervan).

Foetsji
Berichten: 196
Geregistreerd: 16-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 13:20

kiki1976 schreef:
Maar Foetsji wat vind jij erger?
Het diertje onder economisch belang (jouw woorden overigens) naar de slager brengen of het dier door een hel van pijn laten gaan (tel de daarbij problemen er nog bij die het diertje geheid gaat krijgen als gevolg hiervan).


Je vraagstelling klopt niet.

Er zijn meerdere opties maar daar wordt ineens aan voorbij gegaan. Die derde optie is te duur, te lang en heeft te weinig financieel gewin. Lees het begin van het topic nog maar eens goed. Volledig beaamd door TS

Nu is het dier ineens kansloos verloren....

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Zeer ernstige bok hoefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 13:23

Je punt was al even duidelijk. Ga je het nu nog 607457 keer zeggen? Kunt ook blijven doorgaan e :roll:

Foetsji
Berichten: 196
Geregistreerd: 16-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 13:25

Ja zolang mij steeds dezelfde " verkeerde " vergelijking wordt voorgelegd wel ja. Het keuze menu van dit veulen bestaat uit 2 maar uit 3 opties.
Laatst bijgewerkt door Foetsji op 04-12-16 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Berichten: 28995
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 13:25

Foetsji schreef:
kiki1976 schreef:
Maar Foetsji wat vind jij erger?
Het diertje onder economisch belang (jouw woorden overigens) naar de slager brengen of het dier door een hel van pijn laten gaan (tel de daarbij problemen er nog bij die het diertje geheid gaat krijgen als gevolg hiervan).


Je vraagstelling klopt niet.

Er zijn meerdere opties maar daar wordt ineens aan voorbij gegaan. Die derde optie is te duur, te lang en heeft te weinig financieel gewin. Lees het begin van het topic nog maar eens goed. Volledig beaamd door TS

Nu is het dier ineens kansloos verloren....


En dat zijn werkelijk de juiste redenen om niet voor optie 3 te kiezen, daarbij komt dat optie 3 niet erg paard-waardig is.

Tip: het is mooi weer, trek je terug uit dit topic, want je posts voegen niets toe en ga genieten van een prachtige zondagmiddag.

Foetsji
Berichten: 196
Geregistreerd: 16-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 13:28

Ik begrijp dat je het niet prettig vind als iemand het met je oneens is.

kiki1976

Berichten: 16914
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 13:33

Dus jij kiest voor optie 3 Foetsji?
Het dier een heel pijnlijk traject insturen en met de vraag of het allemaal wel goedkomt?

Persoonlijk vind ik optie 3 namelijk paard onwaardig, maar goed dat is mijn mening.
Het feit is gewoon heel erg jammer dat de toenmalige eigenaar niet zijn verantwoording heeft genomen om het diertje te helpen en van de goede medische zorg te voorzien.

djinnie

Berichten: 2796
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 13:34

Foetsji schreef:
kiki1976 schreef:
Maar Foetsji wat vind jij erger?
Het diertje onder economisch belang (jouw woorden overigens) naar de slager brengen of het dier door een hel van pijn laten gaan (tel de daarbij problemen er nog bij die het diertje geheid gaat krijgen als gevolg hiervan).


Je vraagstelling klopt niet.

Er zijn meerdere opties maar daar wordt ineens aan voorbij gegaan. Die derde optie is te duur, te lang en heeft te weinig financieel gewin. Lees het begin van het topic nog maar eens goed. Volledig beaamd door TS

Nu is het dier ineens kansloos verloren....


Ik heb het hele topic gelezen. Welke derde (niet pijnlijke) optie heb jij dan gezien? Mijn inziens zijn er twee keuzes: slacht/inslapen of het jonge dier een operatie laten ondergaan met een flinke revalidatie die zonder twijfel pijnlijk zal zijn (alleen al het in de nieuwe stand gaan staan is zeer pijnlijk) in de hoop dat het dier nog een pijnvrij leven kàn gaan hebben.

Los van de rest van het lijf die maanden in een ongezonde houding heeft gestaan en de grote kans op vroege artrose.

Wat mij betreft is er dan maar 1 keuze. Het dier laten gaan. Of dat slacht is of inslapen is om het even. Financieel is het een wat aantrekkelijker dan het ander en dat mag.

De gebruikte termen voor het veulen... Technisch gesproken ìs het veulen waardeloos. Het heeft namelijk geen waarde (economisch gezien). En het dier kan ts gerust "in de mik geschoven zijn". Niet echt een schokkende zin... Dan kun je nog vallen over rotzooi. Geen term die ik zou gebruiken inderdaad, maar jeetje. Dat valt redelijk onder "op alle slakken zout leggen".

Ik ben vooral blij voor veulen dat ts deze keuze maakt. Niet laten ophalen door een zogenaamde redder, hoor ts... alsjeblieft niet zeg.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 13:36

Dat we het niet eens zijn is niet erg. Dat je blijft zagen is wel vervelend. Ik heb je punt wel degelijk gesnapt en ik ben het nog steeds niet met je eens. Duswat wil je nog bereiken? Je overtuigt een ander niet door honderd keer jezelf te herhalen.