[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 23:24

_Chendo_ schreef:
Het is zo lastig te vinden hier in de omgeving, maar ik durf hem niet meer op diezelfde wei te zetten straks.

En vaak is het ook nog koeiengras op kleigrond hier in de omgeving. Een van de mede reden dat ik mijn fjord verhuist heb naar brabant (zandgrond en geen koeiengras meer).

Isapaardje

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 23:54

Mijn shet drinkt ook ca. 2 emmers (van 10 liter) water per dag, ligt ook beetje aan het weer.
Bij erg warm weer, drinkt ze meer, bij regen wat minder.
Ze staat niet op gras, krijgt hooi te eten.
Mijn 'leenshet', die wel in de wei staat, drinkt bij normaal weer, zeker met regen, maar 1 emmertje, of zelfs nog wat minder.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 00:21

Hier goed nieuws!
Woensdag middag en donderdag ging mijn paard ineens vooruit en stapte al weer stukjes regelmatig, Vrijdag kon ik haar beide voeten weer normaal optillen en vrijdagavond bij het uitkrabben dus een hoefzweer ontdekt die opengebroken was aan de kroonrand.
Stappen over het harde ging ook al veel vlotter.

Vanavond ging ik haar medicijnen geven en toen draafde ze al weer door de paddock. Nog wel onregelmatig, maar dat ze weer durft te draven en weer vlot wegdraait en zich niet laat pakken als ze de spuiten ziet is een heel positief teken!
Hopen dat deze vooruitgang blijft als we vanaf morgen de buut gaan halveren!

De hoeven zijn nog wel warm en de kroonranden flink verdikt.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 10:05

Pfff ga me nu nog meer zorgen maken met de termen cusching en nieren....
Maar het zijn tien liter emmers, ze dronk er altijd eentje bijna helemaal leeg na een nacht op stal, verder kregen ze water in de weide en gras, staan daar met drie dus weet niet wat ze daar dronk...

Zie dr nu wel vaak plassen, maar das misschien omdat ik ook meer op dr let.
Cusching is te ontdekken door.....?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 10:18

MiniLoe schreef:

2 x 10 liter emmers water drinken is echt niet zo veel hoor, je moet je realiseren dat ze nu op hooi staat, dan is er wat meer behoefte aan water. Mocht paard echt suikerziekte hebben dan ruikt de urine ook zoet. Mijn paard heeft PPID ( dat is de nieuwe naam voor Cushing) er zijn verschillende testen, bij mijn paard is het met urinetest gedaan, dat moet wel herhaald worden na ongeveer een half haar. In het najaar is zo'n test eigenlijk niet betrouwbaar omdat met seizoenen ook schommeling is in de hormonen.

Mijn 2 paarden ( IJslanders) drinken samen op een dag een speciekuip, die kuip gooi ik per dag 5 x 10 liter emmers in.
Een handige tip is gewoon een logboekje te gaan maken, waarin je precies opschrijft wat je geeft, en hoeveel je geeft, welke medicijnen etc. Heb je ook een weegding voor je hooi? Als de pony dan ineens meer gaat drinken kun je het zien in je boekje.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 10:27

alles word al genoteerd in ons stallogboek die we al jaren bij houden :D
zowel medicatie als wat we hebben gedaan en dat soort dingen staat erin hihi.

Ik hou het gewoon ff in de gaten en overleg het met de veearts als hij bloed komt testen of hij denkt dat een urine test ook nodig is, hoe doen ze zoiets want ze kan niet op commando plassen en ik ben niet snel genoeg met opvangen whaha

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 10:41

Mijn paardje is een jaar geleden ernstig hoefbevangen geweest met een kanteling in beide voorhoeven.
Ze is hier redelijk goed uitgekomen, maar nu een jaar later blijven haar voorhoeven enorm snel (voorruit)groeien..., de hoefsmid komt nu bijna elke 4weken herbeslaan ... En telkens weer gaat er een heel stuk vanaf (1à2cm !) waardoor ze ook iedere keer weer last heeft van de grote standverandering...
Ik heb het mijn hs al gevraagd en hij zegt dat het normaal is voor een (ex) hoefbevangen paard en dat ik ze gerust wat langer mag laten groeien, maar dan gaat ze struikelen ... Hebben jullie dit ook ?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 10:49

MiniLoe schreef:
Ik hou het gewoon ff in de gaten en overleg het met de veearts als hij bloed komt testen of hij denkt dat een urine test ook nodig is, hoe doen ze zoiets want ze kan niet op commando plassen en ik ben niet snel genoeg met opvangen whaha

Bij mijn paard met een catheter. moest s' morgens vroeg. De eerste keer was ze opgenomen in de kliniek, maar dat is in principe niet nodig, zij was op de kliniek voor echt uitgebreide onderzoeken. De tweede keer was gewoon even naar de kliniek op spreekuur.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 10:59

MiniLoe schreef:
Pfff ga me nu nog meer zorgen maken met de termen cusching en nieren....
Maar het zijn tien liter emmers, ze dronk er altijd eentje bijna helemaal leeg na een nacht op stal, verder kregen ze water in de weide en gras, staan daar met drie dus weet niet wat ze daar dronk...

ik zou eerder bang zijn voor IR...dan kunnen ze ook veel gaan drinken.
Helemaal omdat ze er dus opgelazen uitziet.
Niet je zoveel zorgen maken hoor!
Ze moet afvallen,geleidelijk....en de HB onder controle krijgen.
Mocht ze IR hebben is dat ook de behandeling,dieet en op goed gewicht zijn.
Ik denk wel dat deze pony niet meer echte weidegang kan hebben.
Misschien eens twee happen gras als ze stabiel is en slank....maar absoluut niet meer!

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 11:09

IR kan doormiddel van de bloedtest worden geconstateerd toch?
mocht het zo zijn dat ze bijna geen weidegang meer kan hebben zal ik dr zand stukje nog iets uitbreiden en wanneer ze wel ffies het gras op mag misschien een maskertje op....

maar eerst moet ze maar eens rustig van de metacam af, en dan zien hoe ze reageerd.
lange weg nog te gaan

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 11:13

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 11:19

dank je, ga ik meteen lezen.

Hihi kwam net nog fotos tegen van toen ik madam ging bekijken zeven of acht weken geleden, ze is gelukkig nog even gek en vrolijk en melig, dr humeur leid er gelukkig niet onder

toen
Afbeelding

gister
Afbeelding

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 11:39

Ze is prachtig Minilou, echt een guitig koppie zit erop...

Even nog over het drinken..Mijn merrie wilde op het laatst totaal niet meer drinken en had ook al meer dan 2 dagen niet geplast..Gaf nat hooi en probeerde met een spuit water in haar mond te doen, maar ze dronk zelf helemaal niet meer..
En ik dacht juist aan meer drinken om het lichaam zichzelf te "schonen"...Maar als ik dit allemaal lees, dan zou dat er dus ook achter kunnen zitten..Bij diabetes is inderdaad 1 van de verschijnselen het vele drinken..

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 11:46

ik ga het zeker laten testen, als ze het heeft nouja, dan kan ik dr ervoor behandelen, heeft ze het niet kan ik dat in iedergeval uitsluiten.....

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 12:04

Testen kan natuurlijk altijd, maar eerlijk gezegd denk ik dat ze (nog) niet IR is, maar gewoon veel te zwaar.

Update Tyra: de bute slaat weer fantastisch aan, je ziet vrijwel niets meer aan haar (gisteravond al niet, toen had ze dus nog maar 1 zakje gehad) Wel is de aangedane hoef nog flink warm, en ook nog pulstatie te voelen. Ik ga vanaaf nog ff met de h.s. overleggen of die wel moet komen, want nu ze geen pijn vertoont, zal ze ook niet op visiteertang reageren. Ga voorlopig ff door met de bute (vorige keer zelfde probleem en te snel gestopt). En biotex-badjes blijf ik ook doen, gisteravond zelf meteen mooi schoon geworden, zelfs de stal is 'gesopt', wat een Miepje!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 12:32

@JoyceB: da's zeker goed nieuws, als de druk van de zweer eraf is, dat scheelt een hele hoop pijn! Hopelijk blijft het ook met het minderen van de bute goed gaan, dat zijn vaak de momenten van de waarheid.

@Yoika: die hoeven groeien snel!! Hier gaat iedere 8 weken 1 - 1 1/2 cm eraf, we zijn nu 2 jaar na de HB.

@MiniLoe, het is zo'n schatje om te zien, blijft er lekker vrolijk onder, dat vind ik ook wel een goed teken. Het is misschien al eerder genoemd, maar bij een dikke pony (megadik) die veel drinkt en veel plast kunnen de symptomen goed passen bij het Equine Metabool Syndroom (EMS) zijn. Op dit moment maakt het voor de behandeling eigenlijk niet veel uit. Nu testen kan een vertekend beeld geven. De situatie lijkt bij EMS op een diabetes type 2 bij mensen. En als die mensen te dik zijn, dan kan afvallen ervoor zorgen dat ze genezen van de Type 2 diabetes. Als blijkt dat ze ondanks het dieet niet afvalt (na een maand - 6 weken moet je toch effect zien van haar dieet) dán denk ik dat je een betrouwbaar testresultaat krijgt waar je wat aan hebt voor de toekomst.
Ik las dat je haar had gemeten met het meetlint, hier zijn soms toch verschillen met het werkelijke gewicht. Het lint kan je natuurlijk wel altijd gebruiken ter controle, je eerste meting is dan je referentiepunt. Als je echter met sterke medicatie aan de slag zou moeten, dan adviseer ik je om te kijken of je de mogelijkheid hebt haar in een trailer naar een weegpunt te brengen, zodat je precies weet wat ze weegt en hoe ze afvalt. Bij de kleine paarden zijn de marges kleiner, dus je geeft al snel te veel of te weinig. Als je op een stal zit met meerdere mensen kan je de mobiele paardenweegschaal laten komen: www.paardenweegschaal.nl . Is bij ons op stal 2 x per jaar en dan heeft iedereen een leuke middag ook nog!
Hoeveel krijgt ze nu te eten?

@Mysa, mmm....ik dacht dat de pijn van een hoefzweer door de bute heen ging? Idd verstandig om door te gaan met de badjes, misschien de bute ook meteen wat minderen?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 13:21

@Paars: dat dacht ik ook ja, maar de bute ga ik nog niet minderen, vorige keer hetzelfde verhaal, 1 pijnlijke hoef, snel geminderd met de medidcatie en toen werd het het een full blown bevangenheid op beide hoeven. Dus ik neem morgenochtend contact op met d.a.

@Minilou: dat meetlint kan behoorlijke afwijkingen geven hoor,heb veel gehoord van IJslanders waarbij er soms zomaar 50kg verschil tussen meetllint en weegbrug zat.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 14:30

mysa schreef:
Testen kan natuurlijk altijd, maar eerlijk gezegd denk ik dat ze (nog) niet IR is, maar gewoon veel te zwaar.

Update Tyra: de bute slaat weer fantastisch aan, je ziet vrijwel niets meer aan haar (gisteravond al niet, toen had ze dus nog maar 1 zakje gehad) Wel is de aangedane hoef nog flink warm, en ook nog pulstatie te voelen. Ik ga vanaaf nog ff met de h.s. overleggen of die wel moet komen, want nu ze geen pijn vertoont, zal ze ook niet op visiteertang reageren. Ga voorlopig ff door met de bute (vorige keer zelfde probleem en te snel gestopt). En biotex-badjes blijf ik ook doen, gisteravond zelf meteen mooi schoon geworden, zelfs de stal is 'gesopt', wat een Miepje!

Ik zou de smid voor de zekerheid wel laten komen en doorgaan met de badjes (als dat lukt). Wellicht dat de bute de pijn voor een groot gedeelte wegneemt maar de ontsteking rijpt door en zal er uit moeten komen. De hoef is nog warm en er is nog pulsatie, schrijf je.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 15:02

Heb helaas geen trailer ter beschikking, die zou ik moeten huren, auto regelen die dat mag trekken en een chauffeur regelen die de comby mag rijden... helaas heb ik dr dus niet zo ff op de wagen. Momenteel doe ik dat ook even liever niet gezien dr voetjes.

Sta op kleine particuliere stalling, waar nu drie en straks vier ponys staan, waarvan dus twee shets van mij.
Momenteel krijgt ze gebaseerd op dat meetlint iets meer dan drie kilo hooi per dag, dat is dan anderhalve procent van haar lichaamsgewicht. Ze is nu van het gras af en krijgt ook geen handje muesli meer, als het meetlint straks minder aangeeft moet ze wel wat afgevallen zijn.... medicatie zijn we nu aan het afbouwen, veearts had liever niet nog een flacon metacam of pijnstillers na deze

Hoop met paar weekjes als ze zo doorgaat ook kleine stukjes met dr te kunnen lopen in zachte bermen.
Hoop dat dat haar gaat doen afvallen, heb wel het idee dat ze hoger bij dr buik minder bol word, maar nog wel een hangbuik...moet wel opletten dat ze niet te hard gaat heb ik begrepen maar ze moet wel afvallen... tis dus nog ff schipperen met hooi enzo... ze krijgt nu twee keer per dag geweekt hooi, smorgens en savonds en smiddags krijgt ze gewoon hooi

Ze staat nu lekker samen met minime, die heeft drie uurtjes weide gehad en nu samen in het paddockje

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 15:38

Marcella schreef:
_Chendo_ schreef:
Het is zo lastig te vinden hier in de omgeving, maar ik durf hem niet meer op diezelfde wei te zetten straks.

En vaak is het ook nog koeiengras op kleigrond hier in de omgeving. Een van de mede reden dat ik mijn fjord verhuist heb naar brabant (zandgrond en geen koeiengras meer).

Klopt ook, over een jaar verhuizen wij naar brabant, maar moet dus nog een jaar hier blijven.

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 15:40

Over het drinken, heb nu 2 hoefbevangen pony's op stal staan met hooi, maar die drinken in 12 uur tijd toch ook echt een emmer leeg van denk ik wel 25/30 liter.
Hij is echt op als ik op stal kom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 15:53

Moderatoropmerking:
Dames, ik heb zojuist enkele offtopic berichten gewist. Zouden jullie verder willen discusiéren over HB? Voor discussie over regelier versus alternatief en kruiden is er de mogelijkheid een apart topic te openen. Dan kan dit topic gewoon over hoefbevangenheid en de ervaringen ermee blijven gaan. Bedankt voor jullie medewerking.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 17:02

@MiniLoe; je schrijft dat je ruim 3 kg hooi geeft, heb je de berekening die ik voor je had gemaakt gezien, op pagina 399?

colinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 17:18

Hallo Allemaal

Lees nog altijd mee, voor iedereen die het nodig heeft en de nieuwelingen veel sterkte.

@ hier: het gaat zijn gangetje, alleen scheuren er stukken hoef af. Bij Sam erger als bij Luuk. Dat was de vorige keer ook al,dit kwam volgens de smid door de extreme droogte.
Alleen is het nu nie echt heul droog :Y) dus ik ben weer vanalles aan het verzinnen wat de oorzaak zou kunnen zijn.
* Tekort aan iets? Bij mensen scheuren dan ook nagels af of is het nou weer erg vermenselijken?
* Of ze doen het zelf op de een of andere manier bij het stalletje. Zucht...

Volgende week komt de smid weer dus daar ook maar aan vragen wat hij er van denkt.

Heb vandaag ook weer foto`s gemaakt. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden
http://www.mijnalbum.nl/Album=YJAGQDDK

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 17:25

Colinneke, ik ben de ziektegeschiedenis van je paard(en) even kwijt, weet wel dat na bevangenheid scheuren sneller voorkomen, had hier laatst een flinke hap uit de hoef. Let wel op dat een scheur niet te diep of te ver naar boven doorloopt, anders heb je kans op schimmel of ontsteking.

Willen jullie hier eens naar kijken, mijn IJslander past in geen enkel profiel. Ribben dik zichtbaar, ingevallen flank, geen vet op nek, of andere plaatsen, maar wel een normalen kont, zoals op het 1 na laatste plaatje..http://www.voervergelijk.nl/kennisbank