Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 12:42

Suzan1 schreef:
ik ben iemand die zegt wat ik vind en daar draai ik niet om heen... dat wil nog wel eens raak over komen.

Als ik naar mijn mooi beslagen paardjes kijk, kan ik genieten...
Genieten kan ik ook van mooi bekapte voetjes, zonder ijzers, waarvan ik hier verschillende voorbij heb zien komen.

en ook al heb ik er geen verstand van: het ziet er niet uit, dat kunststof, maar als Scoxxx ermee tevreden is en geen problemen heeft, prima hoor.

No hard feelings.... :D

Je enige argument is dus dat het er niet uit ziet? :) Is natuurlijk niet een echt sterk argument want in hoeverre maakt he tuit hoe het eruit ziet?

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 14:34

't is ook niet dat je dat niet mag zeggen, ik was alleen benieuwd waarom je daar zo over dacht. Ik zie namelijk niet echt iets wat daar niet goed aan is, behalve dat het ijzer (of het 'kunststof' :+ ) zelf er anders uitziet.

edit: heb net weer foto's gemaakt, zal ze zo ff plaatsen.. duurt altijd zo lang voordat ze ge-upload zijn

Zinzi_jewel

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 14:40

Bleegh dat filmpje , ben erg blij dat mijn lunch langer als een uur geleden is ! Zit vaak te bokken en te eten tegelijk ... Deze keer gelukkig niet :D

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 15:26

Zow. Duurt even, maar daar zijn ze dan.

LV
Afbeelding
Afbeelding

RV
Afbeelding
Afbeelding

LA
Afbeelding
Afbeelding

RA
Afbeelding
Afbeelding

Ik vind links achter erg vreemd. Er zitten twee gaatjes bij de hoefballen en er zit min of meer een gat bij de straal. Het is daar ook erg zacht bij de hoefballen. Ze geeft er niet echt pijn aan, ze loopt wel gevoelig over het verharde, maar ze staat ook erg kort. Ben erover aan het denken of ik haar op kunststof ga zetten.

Verder zag ik bij alle hoeven bij de kroonrand en dan aan de achterkant bij de hoefballen zeg maar (weet niet meer hoe dat heet) een wittige uitslag. Vooral bij de voorhoeven. Net alsof ze heel lang in de modder heeft gestaan of zo, dat het heel week geworden is, maar dat is niet zo, ik heb haar alleen afgespoten na het rijden. Verder heeft ze alleen op het droge gestaan. Dat witte was ook glad. Is me nog niet eerder op gevallen...?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 18:32

Sannessep heb je zelf de hoeven gedaan of is jouw paard bekapt door een hoefsmid?

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 18:36

Ik denk dat ze een behoorlijk schimmel/bacterie heeft bij de hoefballen.
Krijg er een heel naar gevoel bij.

Over de hoeven zelf:
Ik vind de steunsels te lang, die hielen eindigen voor de hoefballen (miss in combi met de rare witte uitslag?)
Ook staat je paard niet recht op de hielen.
Als hier een smid bij is geweest.. Zou ik persoonlijk HEEL SNEL een andere bellen.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 23:28

Sannessep schreef:

Nou nou nou, op zich is het niet zo "dramatisch" hoor zeg maar. Elk paard heeft ook een aangeboren hoef-uiterlijk, zeg maar.
Sommige dingen zijn nu eenmaal zoals ze zijn.... punt.... maak er maar het beste van, zeg maar ;-)
Wat me wel opvalt is voor de schoonheid dat de hoefwand mooier bijgevijld kan worden. Dat oogt gelijk een stuk mooier.
Hielen zijn mooi gelijk aan elkaar.
Weinig tot geen flaky material, das ook positief.
Hoefwand mooi gelijk aan de hoefzool.
Mooie stevige steunsels, die heus niet uitgelepeld hoeven te worden. Bij dit paardje zie je een halve mm hoge steunsel ... en eindigend halverwege de straal om en nabij. Is prima.

Wat me verder opvalt is dat er een verschil zit tussen LV en RV. Het lijkt wellicht of RV een blessure heeft gehad? Iets minder belast dan LV in ieder geval: een smallere straal en wat "knellerig"
Eveneens op RV = de verticale groeve/spleetje tussen de 2 hoefballen... waar dat enkele grassprietje uitsteekt = nie goei.
Betekent rotstraal nml. En een rotstaal die moeilijk te behandelen is. (Zie eerdere berichten van Jackie voor meer uitleg hieromtrent),

Dit is het werk van een hoefsmid... dat zie ik aan hoe de stralen zijn bijgesneden ;-)
De stralen op alle 4 de hoeven zijn niet van optimale kwaliteit. Daar zijn veel middeltjes voor.
Ik vermoed rotstraal. Ik denk persoonlijk dat het verstandig is om wat maatregelen hiervoor te treffen.

Kortom, niet ieder paard heeft de ideale hoeven. Hoeft ook niet, ik zie er IRL ook niet uit... laat staan mijn " klauwen"
En hoe ik ook mijn best doe, mijn handen zijn altijd lelijke mannenhanden. ;-)
Hoefjes zien er mijn inziens goed genoeg uit. Op het bekapwerk op zich niet zoveel aan te merken op deze foto's.
Maar de rotstraal behoeft wel wat meer aandacht en verzorging.
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 27-08-09 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's in link in quote.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 09:53

Thanx!

Ah. Daar was ik al bang voor. Nee ik heb de hoeven niet zelf gedaan. Wel af en toe wat haakjes weggevijld van de rand. (edit: ik was net terug van een buitenrit, vandaar dat de wand er nu wat rommeliger uit ziet denk ik...)

Het is al weer een aantal weken geleden dat de hoefsmid geweest is. En die heeft er de laatste keer bij haar weinig aan gedaan (alleen beetje wand gevijld, wat ik eigenlijk zelf ook deed, en losse flodders weggesneden), omdat ze nog zo kort was. Dus eigenlijk is het 'natuurlijke' slijtage wat je ziet.

Naar mijn weten heeft ze niet wat aan dr voetjes gehad, geen blessure of zo, maar ze loopt nu wel heel licht kreupel over het verharde (tja of gevoelig, maar ik denk wel iets kreupel, omdat ze nu wat onregelmatig loopt met voor). Ik zal de hoefsmid wel bellen en eens vragen of hij snel langs komt om te kijken en wat daar tegen te doen (rotstraal).

Wat kun je tegen die slechte stralen doen? Of zou dat over moeten zijn als je ze behandeld voor rotstraal?

Mijn shettie (aantal pagina's terug, die heeft scoxxx toen ook beoordeeld) heeft ook hele slechte stralen die niet aan de grond komen, zou dat ook rotstraal kunnen zijn? Zijn er manieren om die straal wel breder te krijgen en aan de grond te krijgen of is dat in zijn geval waarschijnlijk niet mogelijk?

edit: Ow ja, en die gaatjes LA... is dat dan ook rotstraal of zou dat weer wat anders zijn?

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 09:59

Ik denk dat het idd door de rotstraal komt dat ze gevoelig lopen.
Die gaatjes vind ik echt heeel eng O:) denk dat het helemaal doorgetrokken is oid.

Persoonlijk had ik hier een poos geleden al een DA bij gehad.
Volgens mij als je paard rotstraal heeft kunnen de stralen erg klein kunnen blijven.
Maar gelukkig heb ik er geen ervaring mee ;)

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 10:06

Zack schreef:
Persoonlijk had ik hier een poos geleden al een DA bij gehad.

Ze loopt pas sinds maandag ietwat kreupel en gister met afspuiten vielen me die gaatjes op. Normaal gesproken heeft ze dr hoeven wat vies als ik terug kom van rijden. Ik rijd ook vaak door het water op buitenritten dus dan komt er wat zand e.d. aan en ze heeft best wel sokjes, dus zoiets valt ook pas op als je ze helemaal schoon maakt en dat doe ik niet elke dag. Ik krab ze wel eens uit voor het rijden, maar dan vallen haar sokjes over de hoefballen heen zeg maar en verder doe ik er niet veel aan.

Ik ben nooit zo DA-achtig. Als ze nou echt ziek was of zo, dan had er wel een DA gestaan, maar zoals het nu is is ze gewoon levendig, staat te drammen om voer en te rennen in de weide hoor. ;)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 12:04

Ik vind persoonlijk dat je een beetje overdreven reageert Zack. :o
Niet iedereen haalt voor elk wissewasje een DA erbij.
Helemaal niet als daar geen aanleiding toe is.
Omdat er nu 2 gaatjes zitten, zegt niet dat die er al heel lang zitten. Ze geeft zelf ook aan dat ze pas sinds 2 dagen minder loopt ook.
Ik vind de voeten er helemaal niet zo verkeerd uitzien. Op die aparte achterkanten na dan. Maar zolang ik ze niet irl heb gezien kan ik er weinig zinnigs over zeggen wat je er mee zou moeten doen. Ik zou voor nu gewoon de rotstraal behandelen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 12:12

rotstraal ruik je normaal gezien wel bij het uitkrabben,
maar zowieso als je denkt te weke stralen te hebben of rotstraal, dan kan je allerlei middeltjes gebruiken om de straal "uit te drogen"

blauwtinctuur, ioodtinctuur alle 2 uitdrogende het laatste ook ontsmettend
kopersulfaatkorrels, in de straalgroeves en gaatjes te strooien/duwen en daarna invetten om het op hun plaats te houden. het "verbrandt" de bacteriën
hyposol of egyptische zalf

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 15:55

Hyposol is toch in zo een groen spuitbusje met witte en zwarte letters? Is best fijn spul, kan je goed overal in spuiten en sluit de hoef verder niet af.
Op mijn vorige stal, waar het wel erg modderig kon zijn, gebruikte ik dat weleens als de straal erg week werd.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 16:33

ik dacht van wel en wat eruit komt is oranje-achtig van kleur

Hephaistos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 16:48

Behalve eens een keer een grappige cursus verzinnen (waar blijkbaar de humor niet van ingezien wordt, zie onderschrift) bekap ik ook voetjes.

Eerste is een kruising Fries, groot massief dier. Is door stress acuut hoefbevangen geraakt (weidemaatje werd verkocht). HB was zo erg dat het hoefbeen door de zool kwam, ik heb er foto's van gezien en daar werd je niet bepaald blij van. Kreeg rechtsvoor ook nog een peesblessure en hoefzweren. Familielid bekapte het paard al een paar jaar, op aanraden van een dierenarts werd ik er bij gehaald.

Afbeelding

Hoefbevangenheid zie je vaak in combinatie met White Line Disease, hier dus ook weer. We proberen het zonder ijzers op te lossen, constructie van de hoef, vooral rv is erg slecht. Let op de enorme groef waar de witte lijn hoort te zitten. Schoonhouden, schimmel/bacteriedodend middel gebruiken en duimen dat de hoef goed groeit (en uiteraard regelmatig bekappen).

Afbeelding

Dit is een Shetlander, zwaar hoefbevangen, al een jaar lang .... Eigenaresse diverse malen gezegd dat de hb en WLD behandeld moest worden, helaas geen positief antwoord. Nu opeens wel?

Afbeelding

Zijaanzicht:

Afbeelding

Na de eerste grove bekapping leek het heel even mee te vallen qua WLD, echter toen ik de teen begon weg te nemen kwam er steeds meer aangetast weefsel tevoorschijn. Om het dier toch nog een beetje fatsoenlijk te laten lopen een geprepareerd ijzertje er op genageld. IJzer is aan de voorkant wat meer afgerond voor makkelijker afwikkelen van de voet. Aan de bovenkant van het ijzer is bij de teen wat materiaal weggenomen, hierdoor drukt het ijzer niet in een nog eventueel gevoelige zool. Door de teen zo open te leggen maak je het ook gemakkelijker om WLD te behandelen.

Afbeelding

Zijaanzicht:

Afbeelding

Hierna zijn de hoeven ontsmet en moet de eigenaresse de hoef behandelen met schimmel/bacteriedodend middel.

Onderstaande Shetlander heeft verleden jaar WLD + HB gehad in dezelfde mate, deze foto is van twee weken geleden:

Afbeelding

Eigenaresse heeft er zelf enorm veel aan gedaan, pony komt niet zonder graaskorf op het land, bekappen elke 8 weken, dagelijks heeft ze de voeten ingesmeerd met bacteriedodend middel en als ze het niet vertrouwde belde ze gelijk op, super!

Bovenstaande foto is ook een mooi voorbeeld van hoe een witte lijn er uit moet zien!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 17:02

misschien domme vraag, wat is WLD?

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 17:02

zo.. dat ziet er weer gezond uit! 8-)

weet je wat de eigenaresse heeft gedaan of gebruikt om de hoef weer gezond te krijgen?
er zijn veel middelen op de markt en het zou fijn zijn als er ervaringen worden gedeeld, wat ook echt werkt.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 17:03

petitparis schreef:
misschien domme vraag, wat is WLD?

white line disease

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 18:18

Hephaistos schreef:
Behalve eens een keer een grappige cursus verzinnen (waar blijkbaar de humor niet van ingezien wordt, zie onderschrift) bekap ik ook voetjes.

Eerste is een kruising Fries, groot massief dier. Is door stress acuut hoefbevangen geraakt (weidemaatje werd verkocht). HB was zo erg dat het hoefbeen door de zool kwam, ik heb er foto's van gezien en daar werd je niet bepaald blij van. Kreeg rechtsvoor ook nog een peesblessure en hoefzweren. Familielid bekapte het paard al een paar jaar, op aanraden van een dierenarts werd ik er bij gehaald.

http://i596.photobucket.com/albums/tt48 ... fries1.jpg

Hoefbevangenheid zie je vaak in combinatie met White Line Disease, hier dus ook weer. We proberen het zonder ijzers op te lossen, constructie van de hoef, vooral rv is erg slecht. Let op de enorme groef waar de witte lijn hoort te zitten. Schoonhouden, schimmel/bacteriedodend middel gebruiken en duimen dat de hoef goed groeit (en uiteraard regelmatig bekappen).

http://i596.photobucket.com/albums/tt48 ... fries2.jpg

Dit is een Shetlander, zwaar hoefbevangen, al een jaar lang .... Eigenaresse diverse malen gezegd dat de hb en WLD behandeld moest worden, helaas geen positief antwoord. Nu opeens wel?

http://i596.photobucket.com/albums/tt48 ... /shet1.jpg

Zijaanzicht:

http://i596.photobucket.com/albums/tt48 ... /shet2.jpg

Na de eerste grove bekapping leek het heel even mee te vallen qua WLD, echter toen ik de teen begon weg te nemen kwam er steeds meer aangetast weefsel tevoorschijn. Om het dier toch nog een beetje fatsoenlijk te laten lopen een geprepareerd ijzertje er op genageld. IJzer is aan de voorkant wat meer afgerond voor makkelijker afwikkelen van de voet. Aan de bovenkant van het ijzer is bij de teen wat materiaal weggenomen, hierdoor drukt het ijzer niet in een nog eventueel gevoelige zool. Door de teen zo open te leggen maak je het ook gemakkelijker om WLD te behandelen.

http://i596.photobucket.com/albums/tt48 ... /shet3.jpg

Zijaanzicht:

http://i596.photobucket.com/albums/tt48 ... /shet4.jpg

Hierna zijn de hoeven ontsmet en moet de eigenaresse de hoef behandelen met schimmel/bacteriedodend middel.

Onderstaande Shetlander heeft verleden jaar WLD + HB gehad in dezelfde mate, deze foto is van twee weken geleden:

http://i596.photobucket.com/albums/tt48 ... /shet5.jpg

Eigenaresse heeft er zelf enorm veel aan gedaan, pony komt niet zonder graaskorf op het land, bekappen elke 8 weken, dagelijks heeft ze de voeten ingesmeerd met bacteriedodend middel en als ze het niet vertrouwde belde ze gelijk op, super!

Bovenstaande foto is ook een mooi voorbeeld van hoe een witte lijn er uit moet zien!

Van deze foto's op de laatste na dan, wordt je echt niet vrolijk. Niet als hoefsmid en ook als natuurlijke bekapper niet. Waarom laten mensen de verwaarlozing van de hoefverzorging zo ver komen?
Moet natuurlijk wel even zeggen, dat het wel heel erg stout is te beslaan kon het nu echt niet alleen met natuurlijk bekappen?
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 27-08-09 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's uit quote verwijderd.

Hephaistos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 18:44

Waar ik momenteel echt niet vrolijk van word is de hoeveelheid paarden met WLD. Hoefsmeden en bekappers die het niet opmerken of denken dat het er vanzelf wel uitgroeit. Een paard wat in een gerenommeerde kliniek gewoon weer op ijzers gezet is terwijl een kwart van z'n hoef al weggerot is. Daar word ik nu depressief van. Een paard bekappen wat WLD heeft kost meer tijd en levert net zoveel geld op, misschien dat daarom sommige smeden/bekappers maar net doen of ze het niet zien?

Dus nog eenmaal voor mensen met paarden: controleer zelf regelmatig de witte lijn in alle hoeven. Dit kan met een metalen hoevenkrabber, maar beter is met een renet (hoefmesje). Krab daarmee in de witte lijn en kijk goed hoe die er uit ziet. Is het een gesloten, elastische constructie in een off-white kleur, dan is er niks aan de hand. Is de witte lijn verbreed of zie je zwarte, brokkelige plekjes in de lijn, trek dan aan de bel bij je smid/bekapper. WLD stinkt ook, net zo erg als rotstraal, heel anders als een beetje mest in de hoef. Voorkomen is beter dan genezen, WLD in het beginstadium is makkelijk te verhelpen.

Om WLD te bestrijden raad ik zelf Hoef en Zool van NAF aan, dit is op basis van zinksulfaat en heeft een reinigende, uitdrogende functie (gooi maar eens een beetje op een schoteltje, na enige tijd is het wit poeder). Door deze uitdrogende functie doodt het de bacterie/schimmel. Zorg er wel voor dat je het alleen op het te behandelen gebied smeert! Opdat het dus niet de rest van de hoef ook uitdroogt. Ik ken meer smeden die Hoef en Zool aanraden, zelf heb ik er altijd goed resultaat mee geboekt. Andere smeden/bekappers zullen hun eigen favoriete middel hiervoor hebben, dat is ieder zijn persoonlijke voorkeur.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 18:53

Wat als het een zoönose zou zijn?

Hephaistos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 19:12

De WLD? Ik geloof er niet in dat het besmettelijk is. Ik weet van smeden die erg vatbaar voor de schimmel/bacterie en daar uitgebeten handen van krijgen. Zelf heb ik daar gelukkig geen last van. Nadat ik zo'n paard bekapt heb reinig ik wel m'n gereedschappen (en handen) erg goed, just to be sure.

Ik zie veel WLD bij paarden die ijzers hebben (gehad), te lange hoefwanden hebben waardoor de witte lijn verbreed is, scheuren hebben door lange hoefwanden en nagenoeg bij alle dieren die hoefbevangen zijn en daardoor een verbrede witte lijn hebben. Naar mijn idee zijn de schimmels/bacteriën overal aanwezig en is het ene paard er vatbaarder voor dan de andere. Een paard met gezonde, regelmatig onderhouden hoeven zal naar mijn idee minder snel last hebben van WLD.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 19:16

Daar voor zou het juist besmettelijk voor mensen moeten zijn.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 19:18

Citaat:
Moet natuurlijk wel even zeggen, dat het wel heel erg stout is te beslaan kon het nu echt niet alleen met natuurlijk bekappen?

hier is ook een paard met losse wand en WLD. Mijn hoefsmid heeft radicaal ingegrepen en veel wand weggehaald en vervolgens beslagen.

na 1 week verloor het paard een ijzer en was erg kreupel.

Zonder beslag zou het paard hier niet zonder pijn hebben kunnen lopen....
Inmiddels zijn we 4 maand verder, nog 1 beslagbeurt en de wand is er weer bij.

Maar... de laatste keer werd mij nog wel meegedeeld dat er nog iets een losse wand zat.
Ik moet dit behandelen met hoof en sool hardener (onlangs weer leverbaar).

WLD is hier nog niet onder controle, maar schijnt ook zeer hardnekkig te kunnen zijn.

Mijn hoefsmid gelooft ook niet dat het besmettelijk is, hoewel op internet heel anders wordt gesuggereerd.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 19:23

Het was een grapje van mijn kant, probeer met humor te schrijven omdat de natuurlijk bekappers mijn woorden kwalijk nemen.
Halamit is natuurlijk uit den boze, maar ontsmet wel alles.