voor vandaag stond mijn eerste les sinds een klein jaar gepland, dus ik had er enorm veel zin in, zeker nu Faram zo geweldig liep met zijn nieuwe maatwerkzadel.
vanmorgen wilde ik zijn hoeven nog even rondvijlen, daar is het wel weer tijd voor, de randen worden wat rafelig. ik kwam bij de wei, en bekeek eerst zijn hoeven. nu zag ik dat zijn onderbeen dik was!
het is nl zo, vorige week heeft Faram een heel klein schaafwondje opgelopen, van 3 bij 5 millimeter ofzo. ik heb het gelijk bijgehouden, met schoonmaken en zalfje smeren. het werd niet beter, sterker nog, het wondje werd langzaamaan groter, er kwam vocht uit. het leek op een natte mok. gisteren (maandag) hebben we nog buitengereden (het wondje was inmiddels zo'n 5 bij 2 á 3 cm, dat is dus maar liefst tien keer zo groot als het in eerste instantie was), Faram had gewoon zijn beschermers om, deze zaten een stukje boven het wondje dus niks aan de hand dacht ik. tijdens de rit was het wondje ineens open, er kwam een beetje bloed en vocht uit. ik heb er verder geen paniek over gemaakt, waarschijnlijk was het opengegaan door het rijden door hoog gras oid.
maar goed, nu was het been aan de koot (waar het wondje zit, aan de zijkant) dik, maar ook langs de kogel (binnenkant), en langs het pijpbeen is het gezwollen. niet extreem dik, niet bobbelig, maar het ziet eruit alsof er een hoop vocht in zit. toen ik Faram mee wilde nemen om het te behandelen, wilde hij moeilijk meelopen, en hij was niet rad. op het erf liet ik hem een stukje draf doen, conclusie: echt flink kreupel.
ik heb het een kwartier lang afgespoten, het gezwollen gebied is ook goed warm. na het spuiten heb ik een stuk gestapt, en daarna nog een kwartier afgespoten, het wondje gedesinfecteerd met violetspray, en het gezwollen gebied (met uitzondering van de plek waar het wondje zit natuurlijk) ingesmeeerd met coolinggel (goed het is er eigenlijk niet voor bedoeld, maar beter dan niets, en ik haal zsm groene leem/klei.).
na het afspuiten is het vrij snel weer warm.
's avonds heb ik het nogmaals afgespoten, en een dikke laag uierzalf over de korstjes gesmeerd, en opnieuw het gezwollen gebied ingemasseerd met cooling gel.
de pezen zijn in orde gelukkig, het is dus volgens mij geen verstapping oid geweest, volgens mij komt het echt door dat gekke wondje. Faram heeft weleens mok gehad, maar dat kon ik altijd prima behandelen, en binnen twee, drie dagen was het dan ook over. nu wordt het dus alleen maar erger.
hier wat foto's van het been (Faram heeft van zichzelf mooie droge 'volbloedenbenen', dus het is een heel contrast vind ik. ik heb wel dikkere benen gezien, maar toch... het been is vies omdat het nog nat was en meneertje besloot te rollen...)

http://img.photobucket.com/albums/v491/loeloe333/Faram/P8280313.jpg
hieronder de buitenkant van het been, zie het verschil toch wel...
http://img.photobucket.com/albums/v491/loeloe333/Faram/P8280304.jpg
in stap belast hij het been redelijk normaal, en in stilstand ook (zie achterbenen op de foto's). in draf is hij echt goed kreupel...
is iemand hier bekend mee, en zijn er nog tips over wat ik er verder aan kan doen? als het niet snel minder wordt, of als het erger wordt, laat ik een DA komen, maar voor nu lijkt me dat nog wat overdreven. eerst maar eens even afwachten hoe het er morgen bijstaat.