waar heen met je paard deze winter? (rijden)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hollybolly

Berichten: 2946
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Herwijnen!! Gelderland

waar heen met je paard deze winter? (rijden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 21:58

hoi allemaal,

weet niet of jullie er ook last van hebben maar mensen zonder bak of slechte buitenbak misschien wel. Ik zelf heb geen bak maar mag van iemand gebruik maken van de bak. Die bak is bij het kleinste regenbuitje al voor de helft onder water, niet echt handig. de drainage werkt niet goed, maar ik kan daar niks aan doen natuurlijk. Het weiland is ook geen optie bij deze temperaturen en neerslag. Mn paardje staat nu alleentjes op stal, al ander halve week en ik heb geen idee waar ik met haar heen moet. Buitenrit wil ze niet, ze gaat namelijk neit van huis weg. Ik heb al een keer proberen te fietsen, maar de terugweg is dramatisch dat ik bijna ga liggen vallen... Er schiet dus zeer weinig over. Hebben jullie dit ook en hoe gaan jullie daar mee om? Bloos

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: waar heen met je paard deze winter? (rijden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 22:02

heb een buitenbak tonden ze eerst in nu in buitenbak en de wei omdat de omheiing ertussenuit is. som stapik in de wei gewoon wat oefeningentjes doen. vaak ga ik naar het bos en 1 x per week ga ik naar ee binnenbak die we dan met zn 3en afhuren. straks heb ik een betere bak ligt er hoog du niet snel nat.

4EverHobbes

Berichten: 1817
Geregistreerd: 06-12-04
Woonplaats: In the land of far, far away

Re: waar heen met je paard deze winter? (rijden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 22:04

Dit probleem heb ik niet (meer) omdat ik mijn paard verhuisd heb naar een stal met een goede bak en ze elke dag minimaal 2,5 uur buiten komt in het landje. Als verhuizen geen optie is dan kun je misschien samen met een ander paard naar buiten gaan, of met de trailer naar een binnenbak in de buurt ofzo? Alleen maar op stal staan is niet bepaald gezond voor een paard.

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Re: waar heen met je paard deze winter? (rijden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 22:08

Ik heb helemaal geen bak thuis, ook in de zomer in de wei rijden is niet mogelijk, dus ben op de manege aangewezen en op buitenritten.
Zomers ga ik dus ook speciaal naar de manege toe om daar in de buitenbak te kunnen rijden of longeren.
Swinters hebben we daar de binnenbak voor Knipoog

Nu is de manege gelukkig vlak bij, ook stappend te doen, maar vaak (zeker in de winter) ga ik met de trailer (heb zelf gelukkkig mn E).

Hollybolly

Berichten: 2946
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Herwijnen!! Gelderland

Re: waar heen met je paard deze winter? (rijden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 22:15

dat scheelt t rijbewijs.. ja ik ben aan t lessen en wil ook mn E halen. ja ik weet dat t niet gezond is. ga weleens wandelen maar dat is niet bepaald de manier om even de energie kwijt te raken.. hopen dat de bak droog wordt is t enige wat ik tot nu kan.

sybje
Berichten: 180
Geregistreerd: 07-01-07

Re: waar heen met je paard deze winter? (rijden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 23:23

Ik rijdt gewoon lekker in de bak, en als het te doen is buiten.
Maar zoals de afgelopen dagen, vind ik het egt niet te doen Lips are sealed

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: waar heen met je paard deze winter? (rijden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 23:38

Volgens mij heb je meer een gedragsprobleem, je paard wil niet achter je aan naar buiten en met de fiets trekt hij je bijna omver.

Zijn er ook andere paarden waar je paard staat? Ik denk het wel en dan zou hij dus heel graag terug willen naar de kudde.
Ik had hetzelfde probleem eerst ook met mijn paard, die wilde geen stap over de drempel doen.

Slaan enzo heeft geen zin, want dan onthoudt je paard alleen dat er ellende uitbreekt als je met hem wil gaan wandelen.
Probeer je paard voor ieder stapje dat hij van stal weg doet te belonen. Zorg er voor dat het voor hem (of haar) leuk is om van stal weg te gaan.

xxMarijke
Berichten: 27
Geregistreerd: 21-01-07

Re: waar heen met je paard deze winter? (rijden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 23:51

Ik rij met mijn pony nu bijna altijd in de polder/bos want onze bal is een grote bluber zooi zomer te stovig winter te hard herfst te nat:S maaja buiten rijden krijgt ze wel goed contie Haha!

Hollybolly

Berichten: 2946
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Herwijnen!! Gelderland

Re: waar heen met je paard deze winter? (rijden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-07 22:17

arno8 schreef:
Volgens mij heb je meer een gedragsprobleem, je paard wil niet achter je aan naar buiten en met de fiets trekt hij je bijna omver.

Zijn er ook andere paarden waar je paard staat? Ik denk het wel en dan zou hij dus heel graag terug willen naar de kudde.
Ik had hetzelfde probleem eerst ook met mijn paard, die wilde geen stap over de drempel doen.

Slaan enzo heeft geen zin, want dan onthoudt je paard alleen dat er ellende uitbreekt als je met hem wil gaan wandelen.
Probeer je paard voor ieder stapje dat hij van stal weg doet te belonen. Zorg er voor dat het voor hem (of haar) leuk is om van stal weg te gaan.

gedragsprobleem haha dat heeft ze zeker. Ze heeft niet iets te veel karakter.... Haha! Ik lach niet om jou, dat je me goed begrijpt. Mijn merrie denkt namelijk dat ze heel wat is.... ze is zelfs in staat om het tegen een hengst op te nemen. Er zijn geen andere paarden op stal ze staat alleen dus vandaar dat het een beetje raar is dat madam niet van huis wil. ze wil wel naar de buren, daar staat namelijk een paard op stal waar ze in de zomer nogal goed mee bevriend is en vertikt het dus om de andere kant (van dat paard van de buren) weg te gaan. slaan is inderdaad geen optie. maar op een moment is mijn geduld op en merkt zij dat ook. er volgt dan een strijd van een uur, soms ander half maar dan is het ook afgelopen en ben ik dus weer de baas. Als je het niet zo weten zou je gokken dat ik het over een hengst had, zo lekker bazig. maar het is echt een merrie met karakter die weet wat ze wil. Dat maakt het nu net MIJN holly, daar houd ik van. maar het is wel lastig ja... in de zomer is dit minder omdat ze dan altijd al buiten loopt en het niet zo erg vind om van de burenpaard weg te gaan. bedankt voor jullie reacties allemaal Knipoog

Anoniem

Re: waar heen met je paard deze winter? (rijden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 23:50

Het is niet zozeer een gedragsprobleem, maar meer een relatieprobleem.

Paard wil niet met je mee op buitenrit (vindt het niet leuk en/of voelt zich niet veilig), een strijd van een uur en "weer de baas" zijn...

Wellicht is grondwerk (c.q. NH) iets voor jullie tweeën.

Hollybolly

Berichten: 2946
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Herwijnen!! Gelderland

Re: waar heen met je paard deze winter? (rijden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 15:17

mijn relatie met t paard is goed. het paard is jammer genoeg door een vorige ruiter verpest en schrikkerig gemaakt, nu dat weer wat over is heeft ze voor een deel haar vertrouwen weer teruggekregen in we gaan goed met elkaar om. Holly heeft gewoon echt een eigen willetje en zet dat niet zomaar even uit haar hoofd. we kunnen perfect samenwerken, maar als onze gedachten anders zijn dan moeten we eerst even bepalen welke weg we inslaan. Het is nu eenmaal niet een paard dat alles maar toelaat of over zich heen laat komen. als ze weet dat we het doen zoals ik het wil, accepteerd ze dat en volgt ze me. maar ze heeft duidelijk een eigen mening. een paard met karakter dus. Maar hier ging het topic niet over Knipoog

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Re: waar heen met je paard deze winter? (rijden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 20:40

staat ze echt alleen op stal? Zonder kuddegenoten?
LIjkt me erg frustrerend!

Kan je haar ook niet overdag in de bak van de buren zetten? Als hij toch niet te rijden is kan ze daar misschien overdag in om toch buiten te zijn?

Anoniem

Re: waar heen met je paard deze winter? (rijden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 21:16

Hollybolly schreef:
Maar hier ging het topic niet over Knipoog

En toch komt het daar – wellicht deels – op neer. Knipoog
Nu je niet in de bak of in de wei kunt rijden, heb je geen idee waar je met haar naartoe kunt of wat je met haar kunt gaan doen. Buitenrit wil ze niet, en met fietsen trekt ze je zowat van je fiets.
En je vraag was hoe wij daar mee omgaan.

Een manier om daarmee om te gaan, is jullie mogelijkheden verruimen en zorgen dat jullie óveral naartoe kunnen samen; op buitenrit, fietsen, lange wandelingen maken, verzin het maar.
En omdat dit nu niet lukt, is grondwerk of NH wellicht de of een manier om daar naartoe te werken.

Het ‘relatieprobleem’ betekent ook niet dat jullie niet goed met elkaar om zouden gaan of niet goed zouden samenwerken.
En het betekent ook niet dat paarden die wèl graag met hun mens een buitenrit maken en hun mens nièt van de fiets trekken, dat dit paarden zouden zijn zonder eigen wil en eigen mening, alles maar toelaten en over zich heen laten komen, en geen/weinig karakter zouden hebben. Knipoog
Veel mensen hebben geweldige dingen bereikt, samen met hun karaktervolle paard. Pling

Maar goed, ik zeg niks meer Haha! , misschien hebben andere mensen nog tips voor je.

Arabesk

Berichten: 28680
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: waar heen met je paard deze winter? (rijden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 22:55

Een duidelijke reactie van JoviBan waar je veel mee kan denk ik. Ja

Hollybolly

Berichten: 2946
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Herwijnen!! Gelderland

Re: waar heen met je paard deze winter? (rijden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 23:41

JoviBan schreef:
Hollybolly schreef:
Maar hier ging het topic niet over Knipoog

En toch komt het daar – wellicht deels – op neer. Knipoog
Nu je niet in de bak of in de wei kunt rijden, heb je geen idee waar je met haar naartoe kunt of wat je met haar kunt gaan doen. Buitenrit wil ze niet, en met fietsen trekt ze je zowat van je fiets.
En je vraag was hoe wij daar mee omgaan.

Een manier om daarmee om te gaan, is jullie mogelijkheden verruimen en zorgen dat jullie óveral naartoe kunnen samen; op buitenrit, fietsen, lange wandelingen maken, verzin het maar.
En omdat dit nu niet lukt, is grondwerk of NH wellicht de of een manier om daar naartoe te werken.

Het ‘relatieprobleem’ betekent ook niet dat jullie niet goed met elkaar om zouden gaan of niet goed zouden samenwerken.
En het betekent ook niet dat paarden die wèl graag met hun mens een buitenrit maken en hun mens nièt van de fiets trekken, dat dit paarden zouden zijn zonder eigen wil en eigen mening, alles maar toelaten en over zich heen laten komen, en geen/weinig karakter zouden hebben. Knipoog
Veel mensen hebben geweldige dingen bereikt, samen met hun karaktervolle paard. Pling

Maar goed, ik zeg niks meer Haha! , misschien hebben andere mensen nog tips voor je.


ik volg dit helemaal, maar het vreemde is dat ik de indruk krijg dat het dus aan mij ligt. IK kan zeggen waar het aan ligt, ze mist gezelschap. dat weet ik en als het goed is, wordt dit ook de laatste winter alleen. Doordat het dekken en drachtig raken niet goed is verlopen is er dus nog steeds geen veulen en dus geen maatje. Ik ga waarschijnlijk in t voorjaar kijken voor een jong paard.

Ze wil niet op buitenrit, omdat ze het liefst bij het paard van de buren gaat kijken. Ze trekt me van de fiets, omdat ze graag richting huis wil, richting de buren. De heenweg gaat fietsen prima, maar terug wil ze zo hard draven dat ik me niet goed overeind kan houden en met remmen komt ze voor de fiets zodat ik dus bijna val en het echt geen succes is. Het probleem van mijn paard is dus eenzaamheid. dat weet ik en vind t ook heel erg. Ze gaat wel op buitenrit, maar alleen met een ander paardje die meegaat. maarja die buren hebben weinig tijd en verder wonen er niet zoveel mensen met paarden die dus van mijn leeftijd zijn en tijd hebben voor een ritje. Omdat holly zo lekker eigenwijs is lukt het me inderdaad niet om van huis weg te komen, ze wil namelijk de andere kant op. Maar dat gaat nu eenmaal niet. Dus daar ligt het probleem...

Elisa2

Berichten: 37748
Geregistreerd: 31-08-04

Re: waar heen met je paard deze winter? (rijden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 02:13

Kun je niet met haar wandelen? krijgt ze toch wat beweging en aandacht.Ikzelf ga 3x in de week naar een binnenbak met de trailer hier vlakbij.Het kost een vermogen en kost ook erg veel tijd.Maarja weinig andere keus.

Hollybolly

Berichten: 2946
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Herwijnen!! Gelderland

Re: waar heen met je paard deze winter? (rijden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 09:17

ja ik wandel wel met haar... als t aan me paard lag kon ik wel kilometers met haar rennen haha, maar ik heb niet zo'n goede conditie. wandelen lukt dus wel. maarja daar raakt ze niet echt die energie van kwijt. ik kon haar afgelopen zaterdag even in de bak tussen twee plassen door laten rennen, nou die energie werd er even flink uitgegooid. jammer gewoon dat die bak niet goed is, anders had ik eigenlijk geen probleem.

Elisa2

Berichten: 37748
Geregistreerd: 31-08-04

Re: waar heen met je paard deze winter? (rijden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 14:12

Ja ik heb precies hetzelfde probleem,kunnen je ouders je niet naar een binnenmanege in de buurt brengen?

wereldhummel

Berichten: 3440
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: waar heen met je paard deze winter? (rijden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 14:15

Wij hebben thuis wel eigen buitenbak, die is 9 van de 10 keer goed rijbaar, behalve met de vorst natuurlijk.
Dan word het gewoon heen en weer karren, met de vrachtwagen.
Ga ze niet een week of langer stil laten staan.

Jord

Berichten: 1561
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Betuwe

Re: waar heen met je paard deze winter? (rijden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 14:56

He Hollybolly, jouw paard ken ik wel (keek even in je prfofiel)volgens mij staat ie (en woon je?) aan de Meikampgraaf? Ben je geen lid van de vereniging, die bak is vrij goed te doen en kan je dan toch lopend heen gaan om te rijden? Dat doe ik ook en als ie niet te doen is rij ik door de polder, heb ook (nog) geen bak thuis en woon aan de Korfgraaf. Maar het is behelpen, heb altijd op pensionstallen met binnenbak gestaan....

Hollybolly

Berichten: 2946
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Herwijnen!! Gelderland

Re: waar heen met je paard deze winter? (rijden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 18:18

wie ben je dan als ik vragen mag Knipoog ja maar de bak, ik ben er een keer naar toe gelopen met holly, maar dat is echt een heel eind, en die bak is slechter als de bak waar ik nu in terecht kan. Vind ik persoonlijk. Ik ben wel lid van de vereniging, maar kom zelden in de bak omdat ik geen les volg. ik woon trouwens niet in hellouw dus het is jammer dat ik niet iedere dag met dr weg kan.

Hollybolly

Berichten: 2946
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Herwijnen!! Gelderland

Re: waar heen met je paard deze winter? (rijden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 18:20

wil nog even kwijt dat ik blij ben dat het de laatste winter wordt die zo dramatisch is. Ik zie altijd op tegen de winter omdat ik gewoonweg geen kant op kan. ook al wil ik dat natuurlijk wel heel graag. Als ik eenmaal mn rijbewijs E heb ben ik zo weg met holly haha. Maarja, nog een paar maandjes tobben en dan is t over. gelukkig.

Jord

Berichten: 1561
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Betuwe

Re: waar heen met je paard deze winter? (rijden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 10:06

Ik woon aan de Korfgraaf (nog niet zo heel lang), het 1e huis vanaf Herwijnen, dus ik ben zo bij de bak. Die bak is ook wel snel nat ja maar ook weer snel droog. Kan ook nog ergens anders terecht maar die bak is zo vreselijk zwaar... Je woont dus niet waar je paard staat? Is het dan geen optie om 'm voor de wintermaanden ergens in pension te zetten. De binnenbakken in de buurt vragen wel erg veel geld om er in te mogen rijden, althans 8,= per x in Neerrijnen en Acqouy vind ik erg veel. Waar wil jij dan gaan rijden? Ik heb overigens wel E, auto met trailer voor de deur, maar ga maar heel zelden ergens "binnen" rijden.
Overigens volg ik ook geen lessen hoor bij de vereniging, gebruik alleen de bak.
Weet ook niet wie jij bent maar herken het paard en Levi komt wel eens bij jou begreep ik een x van haar.

Hollybolly

Berichten: 2946
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Herwijnen!! Gelderland

Re: waar heen met je paard deze winter? (rijden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 19:09

ik ben corine van zandwijk, dat zegt je denk ik niet veel. ja levi (hermione) ken ik ja Knipoog ehm even orienteren welk huis je dan bedoeld.jullie wonen er pas, is het een klein huisje, dat pas helemaal opgeknapt is enzo. Bomen gekapt. best oud spulletje. als dat zo is, kwam ik daar vroeger wel eens. er heeft daar een oude vrouw gewoond waar ik ver familie van was en die kwam ook waar holly staat. dus maar die is opeens overleden, vandaar. Maar weet niet of je dat huis bedoeld maar ik denk het wel. Ik kan holly niet in een pension zetten, moet ik nog verder weg en denk niet dat ik daar toestemming voor ga krijgen. In neerijnen, De paardensprong, kost dat 8 euro....? dat is flink wat geld vind ik wel. en is dat dan voor een uurtje? ja heb nog geen E dus dat is wel jammer... Ik zou t wel leuk vinden om een keer kennis te maken, het is zo vlakbij. En hoop dat je niet de indruk hebt gekregen dat ik en holly relatieproblemen ofzo hebben. dat is niet zo, ik ben de enige die echt wat met haar kan, de rest laat ze niet toe. dus zo'n relatieprobleem hebben we niet Knipoog Ze is dolblij als ze me ziet en wil graag mee, maarja heeft gewoon een eigen mening en soms is dat weleens lastig. Voor de rest is het een lief dier die, als je laat merken dat jij de touwtjes (teugels) in handen hebt, heel graag voor je wilt werken.

V_lalala

Berichten: 741
Geregistreerd: 03-12-06
Woonplaats: Emmer-Compascuum

Re: waar heen met je paard deze winter? (rijden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 19:11

Wij lopen altijd naar de manege ...
ong. 1 kilometer lopen.
koud maar je moet tog wat Tong uitsteken