wie heeft er ook een "ex" hoefbevangen paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

wie heeft er ook een "ex" hoefbevangen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 00:55

Ik zou graag ervaringen delen met mensen die ook paarden/ponys hebben die ooit bevangen zijn geweest en hoe het nu gaat en hoe je nu voert en waar je rekening mee houdt. En ook hoe je ze wel op gewicht houdt.

Ik zelf hou haar nog steeds op de wei 24/7 . Wel strooksgewijs en op zo min mogelijk krachtvoer, maar ze hebben ook wel iets nodig om op gewicht te blijven en dat vind ik best moeilijk.

Mijn fjord is nu bijna 2 jaar geleden hoefbevangen geweest.

wat zijn jullie ervaringen en hoe voeren jullie je paard nu en waar houden jullie nu rekening mee??

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: wie heeft er ook een "ex" hoefbevangen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 01:25

Heb een heel stuk geschreven. Staat boven in Medisch.

ElCamino

Berichten: 8949
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: wie heeft er ook een "ex" hoefbevangen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 11:52

Mijne is ooit zwaar bevangen geweest en gaat gewoon nooit meer de wei op.
Hij gaat in de paddock een paar uur en ik rij elke dag.
Ik neem geen risico meer.

Maar ze kunnen natuurlijk gewoon weer de wei op hoor.
Dit is alleen mijn eigen mening.

Bitchy
Berichten: 324
Geregistreerd: 29-12-05

Re: wie heeft er ook een "ex" hoefbevangen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 12:17

Mijn merrie loopt al meer dan tien jaar bevangen. Ze had die problemen al toen ik haar kocht, dus de oorzaak is mij niet bekend. Gelukkig is de situatie stabiel, en dat probeer ik natuurlijk ook zo te houden!
Ze gaat wel de wei in, maar die is nauwelijks bemest. Het is door de jaren heen veranderd in een natuurlandschap met wat gras Haha!. Daarbij hou ik ook rekening met de nieuwe inzichten wat betreft het fructaangehalte in het gras.
Ze krijgt royaal heel grof hooi en speciaal voer van Marstall: Vito (dat is speciaal voor paarden met stofwisselingsproblemen). Het is tamelijk duur, dus ik geef haar ook nog wat reform muesli van Havens (in totaal krijgt ze één schep mengeling per dag) en nu in de winter wat voerbieten.
Verder is een goede smid belangrijk en voldoende beweging, maar wel met beleid.

Jolliegirl

Berichten: 33003
Geregistreerd: 18-07-04

Re: wie heeft er ook een "ex" hoefbevangen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 12:20

wij hebben een hoefbevangene gehad paar jaar terug, en die is net 3 maanden weer bevangen geweest..
we zijn nu aan het hopen en doen dat ze beter word

Nienke86

Berichten: 2478
Geregistreerd: 24-03-06
Woonplaats: Herbaijum Fryslân

Re: wie heeft er ook een "ex" hoefbevangen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 12:25

Mijn shetje is sinds 3 weken weer beter Haha!.
Hij had het best wel erg.
Hij is heel erg afgevallennu , en ik heb hem nu op hooi staan.
Met 1 keer per dag een beetje meusli ( arm aan suiker en vetten en zo)
En hij doet het super Haha!
We wandelen elke dag een stukje longeren doen we en lange lijnen.
En als ze straks het land in gaan dan heeeel langzaam opbouwen.
En ze komen op kaalgevreten land.
Zodat ik ze dan bv zelf hooi bij kan voeren als het nodig is.
Maar nu doet hij het super dus ben erg blij:D

Marei

Berichten: 686
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: zeeland

Re: wie heeft er ook een "ex" hoefbevangen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 12:31

Mijn paard was in September 2005 hoefbevangen geraakt aan alle vier zijn voeten.De symptomen zijn vrij snel overgegaan maar het heeft heel lang geduurd voor hij weer terug in conditie was.Hij heeft die zomer daarop op de wei gestaan met eerst een graasmaker aan en dat langzaam afgebouwd.Nu krijgt hij geen kuil meer maar goed hooi en gewone Basis/sport brok en muesli.

Perry_lover
Berichten: 36
Geregistreerd: 06-11-06

Re: wie heeft er ook een "ex" hoefbevangen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 12:36

bij de boer waar ik sta
staan pony's (welshjes en shetlanders)

er staan er 2 hoefbevangen.
Mijn paard staat er ook en die is het gelukkig niet want die loopt genoeg..

Maar dat welshje wat overigens me knuffel ponytje is heb ik nou op me genomen omdat ik het gewoon niet kon aanzien.

Er word veelste veel te eten gegeven elke dag op de wei en geen beweging want niemand rijd erop.Maar hij wild ze ook niet weg doen..

Nu krijgt die niet zoveel eten wel genoeg natuurlijk
en staat die buiten op zand..
en loop er veel meer omdat ze hoeven hellemaal zijn opgekruld en beetje verwaarloosd dus die moeten op straat slijten.

Het beestje weet niet wat hem overkomt met al die aandacht..
en doet me toch echt zeer omdie paardjes zo te zien

Perry_lover
Berichten: 36
Geregistreerd: 06-11-06

Re: wie heeft er ook een "ex" hoefbevangen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 12:38

maar toen ik er net aanbegon kon die bijna niet meer lopen zo'n pijn had ze en zo stijf was ze..
maar nu gaat het gelukkig al een stuk beter..

Maar ik heb natuurlijk zelf ook een paard dus dat is wel een hele dag taak

mememe
Berichten: 1766
Geregistreerd: 20-11-05
Woonplaats: Ureterp

Re: wie heeft er ook een "ex" hoefbevangen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 12:39

Mijn vz-pony is ook hoefbevangen geweest een paar jaar terug.
Nu staat ze gewoon weer op het land en 's avonds op stal nog een beetje hooi.

traan_beauty

Berichten: 3837
Geregistreerd: 14-07-05
Woonplaats: Eibergen

Re: wie heeft er ook een "ex" hoefbevangen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 18:53

Mijn oude doos is al sinds haar 16de bevangen! Toen was het nog niet heel ernstig maar een paar jaar geleden hadden we bijna de hoop opgegeven.. Ze was zo slecht Huilen . Met wat pijnstillers enz. is ze er weer 'bovenop' gekomen. Ze loopt nog niet helemaal 100%. Maar dat zal ze nooit meer doen.

Ze krijgt maar een handjevol snaai-brokken en ze mag nouwelijks naar een volle gras wei. Ze gaat 's avonds in een inloopstal en overdag naar een wei (geen gras) waar het voor een groot deel lekker modderig is Lachen . Ze krijgt oud hooi ('s avonds en 's ochtends) en verder niks. Ze is trouwens al vanaf haar 23ste met pensioen. Toen was het een tijdje alleen met kinderen op de rug wandelen enz. Maar nu staat ze gewoon gezellig tussen de anderen en geniet ze van haar pensioen Lachen

Ze is 32 (in mei 33). Een aadige leeftijd voor een bevangen paardje of niet!

CKR

Berichten: 972
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Purmerend

Re: wie heeft er ook een "ex" hoefbevangen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 11:33

Een van mijn vzpaardjes heeft het gehad, jaren terug, is net aan de dood ontsnapt. oppassen met het voer. Omdat hij nu al op leeftijd is, wordt er niet veel meer met hem gereden. Hij krijgt dan ook geen/amper biks voor de eiwitten(het is een shetxwelsh), maar leeft op hooi, en 's zomers op gras. Heeft hij meer dan genoeg aan. Afentoe krijgt hij natuurlijk slobber, of een handje biks.

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Re: wie heeft er ook een "ex" hoefbevangen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 01:12

goed om te lezen dat meerdere paardjes nog steeds in lven zijn en sommigen zelfs heel oud

stroo
Berichten: 599
Geregistreerd: 15-06-06

Re: wie heeft er ook een "ex" hoefbevangen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 08:58

bij ons op de club een b pony bevangen geweest.
de vorige eigenaars zijn toen naar de dierenkliniek geweest voor speciaal beslag.
dit heeft goed geholpen.
in de winter staat de pony dag en nacht op stal,wordt wel gereden.
dan krijgt ze niet te veel hooi en minimaal brok en haver,ongeveer een kilo per dag verdeeld in 2 keer.
zomers een paar uurtjes weidegang dan bijna of geen hooi,want de pony is zo een stofzuiger stopt nooit meer met eten.
en ook nog wat brok.
met de pony gaat het heel goed ziet er gezond uit en loopt nu weer zonder ijzertjes.

Bijke

Berichten: 2540
Geregistreerd: 30-12-03
Woonplaats: Tienen (BE)

Re: wie heeft er ook een "ex" hoefbevangen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 09:18

Vorige zomer was mijn VZ-pony hoefbevangen. De eigenaresse heeft de pony's dan allemaal (ze waren allemaal wat aan de dikke kant, maar ze stonden dan ook dag en nacht op de wei) op een wei gezet waarop ze gemaaid hadden voor hooi (toen het hooi droog en weg was natuurlijk). Dan hadden ze nog gras, maar was het beperkt.
Mijn vz-pony hadden ze eerst stalrust voorgeschreven, maar omdat het op stal niets beterde, stelde de veearts voor op ze toch op een gemaaide weide te laten, en dat heeft haar echt goed gedaan.
Nu in de winter worden ze allemaal gevoerd met hooi en een beetje korrels (weet zelf niet juist wat en hoeveel) en gaan ze drie keer per week op een weide waar nog maar weinig gras opstaat, omdat het stukgelopen is.
De weide is niet bemest en volgende zomer gaan ze weer dag en nacht de weide op en houden we al de afgereden wei in gereedheid.
IK rij haar momenteel 1 keer in de week op buitenrit en probeer er ook één keer in de week aan de hand mee te gaan wandelen of iets anders te doen, op dagen dat ze niet buitenkomt. Omdat de eigenaresse niet wil dat ik er alleen mee buiten ga en we niet echt een goede piste hebben, kan ik haar niet meer keer rijden.

Mexxuna

Berichten: 5595
Geregistreerd: 13-04-04

Re: wie heeft er ook een "ex" hoefbevangen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 17:25

Ik ben al bijna 2 jaar aan het revalideren met mijn pony.
Nu ze goed beslag krijgt, en een nieuwe stal heeft gaat het een stuk beter.
Haar leven heeft aan een zijden draadje gehangen.
Ze heeft ongeveer 6 weken met gipsvoeten gestaan, waarvan 2 weken in de kliniek.
Ik hoop het nóóit meer mee te maken!
Het was de ergste tijd van mijn leven....

IceEva

Berichten: 5849
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Oud Gastel

Re: wie heeft er ook een "ex" hoefbevangen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 20:47

Mijn IJslander is 3 jaar geleden hoefbevangen geweest toen ze nog niet van mij was. Het was toen niet goed behandeld en ze heeft er wel een iets of wat scheve hoefstand aan over gehouden maar daar kan ze prima mee lopen en gereden worden. Ze had het echt ook maar net gered en daar ben ik heel dankbaar voor dat ze het toch heeft gereden ondanks de slechte verzorging..
Toen ik haar kreeg nu 1 jaar geleden heb ik haar vrijwel meteen op ijzers laten zetten. Ze had slechte hoeven, wat misvormd en nog veel lijnen van de hoefbevangenheid er in, ook deed het pijn/was het gevoelig om op de straat te lopen.
Met ijzers ging het echt heel goed voorhoud, hoeven werden weer mooi een geheel en de lijnen zijn er nu allemaal uitgegroeid, ook loopt ze niet meer gevoelig.
Ze staat nu 1 maandje zonder ijzers omdat ze altijd buiten staat en omdat ze anders te snel uitglijd, rond maart/april krijgt ze weer ijzers. Ze doet het erg goed zonder, binnekort wel weer even laten checken bij de smid maar alles ziet er goed uit gelukkig. Lachen

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Re: wie heeft er ook een "ex" hoefbevangen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 23:39

Wat een toeval, ik wou net een topic starten.

Ik heb sinds 3 weken een schat van een paardje. Vandaag kwam de natuurlijk bekapper omdat ik vond dat hij echt te lang stond.

Hij vertelde dat hij linksvoor hoefbevangen is geweest en dat het hoefbeen al gekanteld is. Hij heeft daardoor een platte stand van de hoef.

Ik heb me nooit verdiept in hoefbevangenheid maar zit nu dus met een paardje dat hoefbevangen is geweest.

Hij krijgt kuil maar dan wel kuil van de 2e snede van eind juni. Erg droog en weinig eiwit. En verder een halve schep kruidenmuesli met wat maismeel s'ochtends en 's avonds.
Hij is erg rank en wat aan de schrale kant...

Ik weet bij God niet wat het betekend dat hij hoefbevangen is geweest en wat de consequenties hiervan zijn.

De NB zei dat hij geen pijn en last meer heeft en dat het goed kan komen maar dat ik heel goed op zijn gezondheid moet letten.

Help??

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Re: wie heeft er ook een "ex" hoefbevangen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 23:41

PS bij de vorige eigenaar stond hij dag en nacht op een kleine stal en kreeg 2,5 kilo brokken per dag!!

Bitchy
Berichten: 324
Geregistreerd: 29-12-05

Re: wie heeft er ook een "ex" hoefbevangen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 12:44


Lancome

Berichten: 2122
Geregistreerd: 11-09-05

Re: wie heeft er ook een "ex" hoefbevangen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 19:38

Mijn beestje is voor een paar jaar terug bevangen geweest. Hij stond toen uit nood dag en nacht buiten. Twee DA hebben de diagnose toen gesteld. Ik heb hem al met al een week of 4-6 verschillende medicijnen gegeven en dagelijks meerdere malen koud afgespoten en in de modder gezet. Gelukkig is hij weer helemaal opgeknapt. Heb daarna foto's laten maken om dat te bevestigen. Hij staat nu op een andere stal en daar hebben we hem wat af laten vallen. Hij krijgt alleen reformmuesli en wat extra supplementen daarbij. Verder natuurlijk goed hooi in normale porties. Buiten heeft hij zijn eigen stukje weiland waar normaal gras op staat. In het voorjaar komt hij op een klein stukje nieuw gras en heel langzaam breiden we dat uit zodat hij niet teveel gras kan eten. Af en toe geef ik hem ook een kuurtje met MSM zwavel van de paardendrogist. Gelukkig staat hij op een stal waarvan de eigenaar hem nauwlettend in de gaten houdt en zoveel mogelijk doet om het weer te voorkomen. De mijne is dus 100% genezen maar het blijft altijd een punt van aandacht.

sibond

Berichten: 795
Geregistreerd: 18-01-07

Re: wie heeft er ook een "ex" hoefbevangen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 19:42

mijn zusje heeft een shetX wels die het al een paar x geweest is, hij krijgt nu gewoon alleen een handje biks als die gereden is (elke dag) en een paar worteltjes als de andere paarden krachtvoer krijgen, verder krijgt die 2x per dag een half plakje hooi, zodra die meer krijgt is die namelijk gelijk al bevangen. hij staat wel heel dik in het stro, en elke dag minstens 4 uur in paddock.

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Re: wie heeft er ook een "ex" hoefbevangen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 00:38

laetitia schreef:
Wat een toeval, ik wou net een topic starten.

Ik heb sinds 3 weken een schat van een paardje. Vandaag kwam de natuurlijk bekapper omdat ik vond dat hij echt te lang stond.

Hij vertelde dat hij linksvoor hoefbevangen is geweest en dat het hoefbeen al gekanteld is. Hij heeft daardoor een platte stand van de hoef.

Ik heb me nooit verdiept in hoefbevangenheid maar zit nu dus met een paardje dat hoefbevangen is geweest.

Hij krijgt kuil maar dan wel kuil van de 2e snede van eind juni. Erg droog en weinig eiwit. En verder een halve schep kruidenmuesli met wat maismeel s'ochtends en 's avonds.
Hij is erg rank en wat aan de schrale kant...

Ik weet bij God niet wat het betekend dat hij hoefbevangen is geweest en wat de consequenties hiervan zijn.

De NB zei dat hij geen pijn en last meer heeft en dat het goed kan komen maar dat ik heel goed op zijn gezondheid moet letten.

Help??



als je even met de zoekfunktie hier zekt op hoefbevangen zal je ook heel vinden aan tips waar je rekening mee moet houden. de verhouding krachtvoer en werk moet evenredig zijn. Ook weidegang kan je het best strooksgewijs toedienen (iedere dag een strookje gras er bij).
En ook oppassen met suikers (geen appels en wortelen meer geven) ,fructaan in de vroege koude bevroren voorjaaarsgras en najaarsgras), kuilgras is ook niet echt verstandig om te geven;en zo zijn er nog meer tips. En inderdaad hoofcare heeft heel veel nuttige tips.
Jammer dat je nu niet meer de oorzaak kan achterhalen van zijn/haar hoefbevangenheid. Kan je de vorige eigenaar niet eens vragen hoe het zit???

poef
Berichten: 50
Geregistreerd: 29-01-07
Woonplaats: Erica

Re: wie heeft er ook een "ex" hoefbevangen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 00:02

traan_beauty schreef:
Mijn oude doos is al sinds haar 16de bevangen! Toen was het nog niet heel ernstig maar een paar jaar geleden hadden we bijna de hoop opgegeven.. Ze was zo slecht Huilen . Met wat pijnstillers enz. is ze er weer 'bovenop' gekomen. Ze loopt nog niet helemaal 100%. Maar dat zal ze nooit meer doen.

Ze krijgt maar een handjevol snaai-brokken en ze mag nouwelijks naar een volle gras wei. Ze gaat 's avonds in een inloopstal en overdag naar een wei (geen gras) waar het voor een groot deel lekker modderig is Lachen . Ze krijgt oud hooi ('s avonds en 's ochtends) en verder niks. Ze is trouwens al vanaf haar 23ste met pensioen. Toen was het een tijdje alleen met kinderen op de rug wandelen enz. Maar nu staat ze gewoon gezellig tussen de anderen en geniet ze van haar pensioen Lachen

Ze is 32 (in mei 33). Een aadige leeftijd voor een bevangen paardje of niet!


Wat zijn snaai-brokken?

skaay

Berichten: 2515
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: ergens in nh

Re: wie heeft er ook een "ex" hoefbevangen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 22:44

2 van mijn pony,s zijn ook bevangen geweest, en je ziet het nog altijd aan hoe ze lopen, 1 nikita kan alleen over het gras lopen anders heeft ze pijn... de natuulijk bekapper zegt dat ze in het gras /of zand of iniedergeval zachte ondergrond geen pijn heeft.
zou ze nou meer pijn krijgen dan zou ik haar echt laten slapen , want een paard hoeft geen pijn te hebben vind ik.
ze is nou 26, en ziet er nog gelukig uit als je der ziet in de wei...
me andere pony loopt trouwens ook niet 100 procent meer lekker sinds ze bevangen is geweest... ik wou haar ooit voor de kar hebben maar dat kan nu gewoon echt niet meer...