wegglijden van achterbeen soms

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Schimpie

Berichten: 1192
Geregistreerd: 26-10-06
Woonplaats: Hilversum

wegglijden van achterbeen soms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 19:45

Hoi,

ja beetje moeilijk uit te leggen, maar tijdens het rijden glijd mijn paard soms weg met haar achterbeen.
Niet heel erg maar gewoon dat je heel even voelt dat haar achterbeen naar achteren glijdt (moeilijk uit te leggen).
Ze heeft het ook niet altijd, soms nooit tijdens het rijden en soms best vaak.
Van de zomer heeft er waarschijnlijk na een rare rolpartij in de wei een spier / zenuw heel even beklemd gezeten want ze viel steeds om met haar achterhand als ze stil stond.
De da kwam er uiteraard meteen bij met medicijnen en toen werd het al snel beter en na een paar uur stond ze weer normaal.
Daarna heb ik haar uiteraard even een rustperiode gegeven.
Nu ongeveer 5 maanden later ben ik veel bezig en ook bezig geweest met de achterhand te versterken, veel overgangen rijden (ook aan de longe), stap draf, stap galop en weer terug.

En ook het springen enzo gaat super!

Maarja dat glijden is er gewoon soms (deed ze ook al een beetje voor het ongelukje in de wei hoor).

Verschillende meningen:
1 Ze let niet goed op
2 Achterhand er meer onder rijden
3 Misschien gladde ijzers (maar de ijzers die er nu onder zitten zijn 2 a 3 weken oud)
4 Toch door dat ongeluk dat ze altijd een iets slappere achterhand zal houden?

wat zijn jullie meningen en herkennen jullie het misschien?

ellepel

Berichten: 47519
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: wegglijden van achterbeen soms

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 19:48

lijkt me misschien een knieprobleem, is het echt wegglijden wat ze doet of is het een fractie van een seconde stilhangen in de beweging?

Schimpie

Berichten: 1192
Geregistreerd: 26-10-06
Woonplaats: Hilversum

Re: wegglijden van achterbeen soms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 19:55

wel echt glijden, net of ze heel even wegglijd met haar hoef, echt een sec. ofzo en dan loopt ze gewoon weer goed

en het kan altijd gebeuren, maakt niet uit of ze op een rechte lijn loopt of een volte van 10 meter.

en in draf het meest, in galop nooit en stap ook niet eigenlijk

ellepel

Berichten: 47519
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: wegglijden van achterbeen soms

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 19:57

ik zou een veearts laten kijken,knieproblemen zijn best heel moeilijk, en gebeuren zomaar, vaak ook door uitglijden in de wei.
misschien zijn er foto's nodig?

Schimpie

Berichten: 1192
Geregistreerd: 26-10-06
Woonplaats: Hilversum

Re: wegglijden van achterbeen soms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 20:09

ja, hoop dat het meevalt
maar misschien dat ik de da er wel bijhaal

knooopje

Berichten: 3619
Geregistreerd: 22-10-06
Woonplaats: friesland

Re: wegglijden van achterbeen soms

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 20:16

hallo.
glijd het achterbeen naar voren,of naar achter.
paarden die een probleem hebben gehad zoals die van jou.
zijn vaak nog iets slap in het kruis vooral aan de kant waar de zenuw niet goed zat.
een knie probleem lijkt me erg sterk.
meestal als het uit de knie komt.
blijft het been een enkele fractie steken
doordat de knie een gewricht is.
als je paard stapt en je loopt er achter kijk dan even of hij recht is in het kruis.
groetjes saskia

Schimpie

Berichten: 1192
Geregistreerd: 26-10-06
Woonplaats: Hilversum

Re: wegglijden van achterbeen soms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 20:22

okee, bedankt voor je berichtje, volgens mij glijdt het achterbeen echt naar achteren zeg maar. net of ze wegglijd vlak voor ze haar hoef optilt.
Beetje dom hoor, hoe zie ik of mijn paard recht is in het kruis? n zo nee wat dan?

knooopje

Berichten: 3619
Geregistreerd: 22-10-06
Woonplaats: friesland

Re: wegglijden van achterbeen soms

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 20:36

hoi hoi.
je gaat er achter lopen als hij stapt(even aan iemand vragen of ze even met hem willen stappen zodat jij kunt kijken)
dan let je goed op of boven op zijn kont zeg maar zijn 2 billen even groot zijn en dat b.v als hij stapt en hij zet zeg maar zijn linker achterbeen naar voren en naar achter dan gaat zijn boven bil mee die zakt heen en weer.
dan kijk je of bijde kanten van boven op zijn kont even ver zakken van lings naar rechts in de stap beweging,het kan zijn dat,bv zijn rechter boven bil iets verder naar beneden zakt dan zijn linker,
en als hij nog slap is in zijn kruis(dat zit op zijn kont)dan kan het zijn door dat probleem dat hij heeft gehad,dat hij aan 1 kant iets sterker is al de andere kant,doordat hij 1 kant heeft ontlast.
het kan ook zijn dat hij gewoon een beetje lui is vooral een paard wat iets
teveel voorover loopt.(op de kop) en in draf iets te lang word wil wel eens slippen.
dus het hoeft niet iets ergs te zijn.heb je een foto van je paard.groetjes saskia

Schimpie

Berichten: 1192
Geregistreerd: 26-10-06
Woonplaats: Hilversum

Re: wegglijden van achterbeen soms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 20:47

kijk maar in mijn profiel, dan zie je inderdaad dat ze een lang paard is.
En inderdaad ze is een beetje lui, althans ze heeft de laatste tijd weinig gedaan en we zijn weer aan het trainen nu. Ze is ook wel een beetje lomp hoor hahaha.........

knooopje

Berichten: 3619
Geregistreerd: 22-10-06
Woonplaats: friesland

Re: wegglijden van achterbeen soms

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 21:02

hoi hoi.
als je het niet vertrouwd altijd je dierenarts vragen om advies.
ik heb de foto's bekeken en ik denk dat het gemakzucht is.
hij doet zijn werk braaf maar loopt wel iets op de kop en maakt zich wat lang in draf.
wat je er aan kunt doen is iets meer draven iets meer tempo en aan het been zodat hij van voor iets meer omhoog komt en niet meer op de kop lopen.
let wel op want dat is niet heel gemakkenlijk.
hij zal zich eerst van voor wel sterk maken als je hem iets meer inelkaar wil rijden.als hij zich sterk maakt van voor druk je hem met je been naar voren
rij veel tempo wisselingen.
bel je dierenarts gewoon op en vertel hem je probleem hij heeft jou paard eerder gezien,en kan je het vast wel uitleggen.
1 telefoontje en je weet een stuk meer.
groetjes saskia

Schimpie

Berichten: 1192
Geregistreerd: 26-10-06
Woonplaats: Hilversum

Re: wegglijden van achterbeen soms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 21:27

dankjewel voor je tips

santos

Berichten: 1532
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: nabij Hilversum

Re: wegglijden van achterbeen soms

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 22:22

wat je precies bedoelt met wegglijden weet ik niet, maar wegglijden op het zand kan ik me niet zo goed voorstellen.

Mijn paard maakt n.l regelmatig struikelingen achter, zo noem ik het. Helaas is dit het gevolg van atrose .

Ik hoop voor je dat het rijtechnisch is.

Schimpie

Berichten: 1192
Geregistreerd: 26-10-06
Woonplaats: Hilversum

Re: wegglijden van achterbeen soms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 13:43

Nou wat ik me net bedenk, onder het longeren gebeurt het eigenlijk nooit!
Zal het dan misschien aan mij liggen? Ik ben wel te zwaar voor mijn lengte en rij ook niet zo heel goed, ik heb geen onafhankelijke zit zeg maar.

BigSmile

Berichten: 29
Geregistreerd: 17-01-07

Re: wegglijden van achterbeen soms

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 15:55

Misschien ligt het aan de stand van zijn been. Heeft ie ooit een blessure oid gehad?

Schimpie

Berichten: 1192
Geregistreerd: 26-10-06
Woonplaats: Hilversum

Re: wegglijden van achterbeen soms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-07 10:34

niet dat ik weet? En ze is helemaal gekeurd bij aankoop, niet rontnologisch

CeesRinko

Berichten: 1540
Geregistreerd: 10-04-05
Woonplaats: Emmer-Compascuum

Re: wegglijden van achterbeen soms

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 10:40

iets in z'n rug?

sammie_44
Berichten: 2376
Geregistreerd: 19-08-05
Woonplaats: Eelde, Drenthe

Re: wegglijden van achterbeen soms

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 10:41

Is het dat ie 'zwikt' in het achterbeen wanneer je rijdt? Dan is dat vaak niet ernstig, dat betekend vaak dat het nog wat sterker weer moet worden.. Maar aangezien dat je paard ook een beknelde zenuw oid heeft gehad, zou ik dit redelijk serieus nemen.

vroli1

Berichten: 2436
Geregistreerd: 20-01-07

Re: wegglijden van achterbeen soms

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 15:31

een tip:

zet het achter been wat telkens wegglijd over zijn andere been heen als hij zo blijft staan kan hij ataxie hebben..maar als hij hem weer goed neer zet zou ik gaan denken aan knie problemen..

nog een tip:

zet zijn been net zo neer als bij tip1 en duw hem dan eens om als hij pas laat reageert kan het ook ataxie zijn

gr nadine

Sweet__Lady

Berichten: 51
Geregistreerd: 25-12-06

Re: wegglijden van achterbeen soms

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 16:22

Ik zou eerlijk gezegd niet weten wat het zou kunnen zijn. Ik heb jouw topic geopend, mede omdat mijn pony ook zoiets doet. Ik heb ze inmiddels alweer bijna 14 jaar en al die tijd heeft ze dat ze weleens "struikelt" met haar achterhand. Lijkt wel of dat ze er doorheen zakt. Ik maar denken dat ze megazwak was op de achterhand, maar aan de andere kant kon ik haar immense springtalent niet verklaren. Gebeurt bij die van mij trouwens voornamelijk in stap.... Maar zolang ik weet heeft ze er echt helemaal geen last of pijn van. *ZUCHT*...als die paarden nou eens konden praten he!!

Groetjes, Tessa

Schimpie

Berichten: 1192
Geregistreerd: 26-10-06
Woonplaats: Hilversum

Re: wegglijden van achterbeen soms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-07 17:41

Ja, sweet_lady,
ik heb net ook springles gehad en ging super! helemaal niet wegglijden enzo.
Ach niet alle mensen zijn hetzelfde ik denk alle paarden ook niet. Na dat zenuwongeluk is ze goed getest op ataxie, de da die er toen was heeft ook die been oefeningen gedaan waar jij het over hebt vroli1 en ze werd daar steeds sneller in om haar been weer terug te zetten.
Ik moet zeggen dat ze wel een erg relaxed paard is en het soms wel best vind dat je haar been zo neerzet. De da zag ook dat ze soms haar been niet snelgenoeg terugzette omdat ht haar gewoon niet zoveel doet, want de andere keer zet ze het weer wel snel genoeg terug.
Ach ja gecompliceerd allemaal, konden ze inderdaad maar praten.
Het is allemaal stabiel, en zolang ik merk dat het vaker gebeurt dan trek ik aan de bel Lachen

knooopje

Berichten: 3619
Geregistreerd: 22-10-06
Woonplaats: friesland

Re: wegglijden van achterbeen soms

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 00:07

hallo.
volgens mij kun je beter gewoon met je dierenarts overleggen.
want in dit topic heeft je paard al last van de rug last van zijn knie,is ie scheef en heeft ie attactie.
morgen kun je niet meer normaal naar je paard kijken dan zie je er op het laatst van alles aan als hij loopt,en je gaat je mischien wel zorgen maken om van allerlei aandoeningen die hij mischien helemaal niet heeft.
groetjes saskia

Schimpie

Berichten: 1192
Geregistreerd: 26-10-06
Woonplaats: Hilversum

Re: wegglijden van achterbeen soms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-07 10:17

Hoi Saskia,
ik zit al een tijdje op bokt en weet wat heel goed wat je allemaal over je heen krijgt als je hier een topic plaatst Lachen
Tuurlijk ik stel alle reacties zeer op prijs en ben dan benieuwd naar andere bokkers die tegen dezelfde problemen aanlopen of die hetzelfde hebben meegemaakt met hun paard.
Maar ik zie nu niet gelijk allemaal rare dingen hoor, ik sta op een stal met heel veel andere mensen (ook bokkers) aan wie ik ook weleens dingen vraag. En zoals ik al zei de DA is al een keer langsgeweest en heeft ataxie uitgesloten.
dus ik lees alle berichten hier goed en vraag mezelf dan af wat ik ermee kan.
Maar ondertussen denk ik er zodra ik op stal ben niet al teveel over na hoor Knipoog

knooopje

Berichten: 3619
Geregistreerd: 22-10-06
Woonplaats: friesland

Re: wegglijden van achterbeen soms

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 12:38

hoi hoi.
gelukkig maar.
groetjes saskia

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: wegglijden van achterbeen soms

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 19:50

Ik heb hetzelfde, en merk dat het slechter wordt als de hoeven erg lang worden. Ik vermoed dat het een probleem is in de knie. Ik laat de smid mijn paard binnendoor zetten, en sindsdien is het over. Ik zou even met mijn smid praten, weet niet of je paard beslagen is, maar spatbeslag is eventueel een oplossing.

romeorowan

Berichten: 2751
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Asperen

Re: wegglijden van achterbeen soms

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 21:00

Ik herken dit probleem. Bij mijn merrie haakt een (ze hebben geloof ik 3) van de kniebanden af en toe. In het begin is ze iets binnendoor bekapt en nu is ze weer sterk genoeg in de achterhand.
Toen het begon tijdens het rijden, dan keek ik achterom of er soms een blubberig stukje in de bak lag, alsof ze even een slippertje maakte. Ik heb ook het idee dat als de toon te lang is het erger is.
Misschien herken je dit.