[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Pandora2
Berichten: 19853
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 14:51

Justem...een vit-en mineralenkorreltje wat een hooirantsoen aanvult is hier de oplossing :j
Voor de medicijnen misschien in een spuit trekken en in haar mond spuiten ?


Pandora2
Berichten: 19853
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 18:17

donsje schreef:
maargoed, vitaminekorrel.. suggesties? prijs? waar te koop?

Ik voel me echt een muts nu. Ik loop al ruim 20 jaar in de paarden, lesgeven, paarden trainen en uitbrengen is mijn werk. Maar van hoefbevangen en hooiwaardes weet ik, naast de basiskennis, nagenoeg niets.


Hier idem dito :D Mijn eerste paardje is 30 geworden ( waarvan 25 jaar in mijn bezit ) zonder noemenswaardige problemen. Maar 3 jaar geleden dus mijn merrie met hoefbevangenheid ( beest was gewoon te vet )...door schade en schande moeten leren dus, maar het is ons gelukt ! Nooit opgeven en '' less is more '' is sindsdien mijn motto :Y)

Je hoeft je dus echt geen muts te voelen...ik zou zeggen het is alleen maar positief dat je dit niet eerder tegenkwam. ;)
Wat betreft de vit en mineralen...denk dat de voornaamste hierboven al genoemd zijn...Ik heb ook een tijd Formula4Feet van Equilife gegeven...spul is wel aan de prijs, maar ook heel tevreden over.

Pandora2
Berichten: 19853
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 15:48

donsje schreef:
Hoe gaat met met de paardjes?

Ik heb even een vraag voor diegene waarvan paarden weer op het land staan.. mijn beestje loopt weer goed, staat in paddock op rantsoen van hooi en 2x daags vitaminekorrel en handje brok met de nodige supplimenten. Ben haar weer aan het opbouwen met rijden en ik vroeg me af.. hebben jullie het aangedurft om jullie paarden weer op het gras te zetten? Zo ja, hoelang nadat ze weer goed en pijn/medicatievrij waren? Hoelang per x? Elke dag? Kunnen ze nu weer volledig in het gras of echt maar een paar uurtjes per dag? Ik begrijp dat het volle en rijke gras niet kan, maar op een arme weide. Sowieso laat ik de mijne de komende paar weken nog op de paddock maar ik hoop dat ze uiteindelijk wel weer met dr vriendjes op het land kan. Ze staat nu sip alleen, wel met zicht op dr maatjes.


Na 2 jaar...eerst moest al het overtollige spek eraf :D ... Strookbegrazing, 20cm per keer erbij over een lengte van 5m. Daarna over een lengte van 10m. Nu zijn we het 3e jaar na de hb en ben alweer zo'n maandje bezig volgens bovenstaande. Plan is dat ze vanaf eind juni / begin juli op groter land gaat...ook met strookbegrazing.

Pandora2
Berichten: 19853
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 11:48

Die zool die weer holler wordt nu is een teken dat je op de goede weg bent !
Wanneer de pijnstilling afgebouwd kan worden, is voor elk paard anders ( hier na 10 dagen gestopt ). Met de wei zou ik erg voorzichtig zijn...hier heb ik een jaar gewacht om ze weer strooksgewijs wat gras te geven.
Het is natuurlijk altijd afwegen op die leeftijd...enerzijds je hebt er nu al zoveel tijd en energie in gestoken om ze erdoor te slepen..zou zonde zijn moest ze te vroeg weer teveel gras eten en weer een terugval krijgen. Anderzijds...ze is al 30...dan verdient ze ook geen jaar '' strafkamp '' meer zonder gras...bij manier van spreken dan :D
Als je de pijnstilling stopt en ze loopt nog steeds beroerd, is het in elk geval geen goed idee om ze te laten grazen....maar goed, daar kom je dan weer op het punt wat het prettigst is voor de poown op die gezegende leeftijd.

Pandora2
Berichten: 19853
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 20:36

1 gouden tip bij EMS : sober voeren en heel veel beweging ! :)

Pandora2
Berichten: 19853
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 17:01

ohjajoh6 schreef:
Ik vraag mij daar iets over af eigenlijk: Want heeft het zin/nut om voorverpakt hooi te weken? Als je er dus suikers uit wilt weken? Dit ivm het fermentatie proces?


Geen idee, ik voer niks verpakt :D Maar lijkt mij wel dat je er dan een lekker zooitje van gaat maken als dat ook nog eens wat in water gelegen heeft :P

Pandora2
Berichten: 19853
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 08:39

Ik ga mee met de 2 bovenstaande posts. Die Strasser methode is ( vaak ) niet ok.
En bij een smid die tegen ijzers is in het geval van jouw paardje...daar zou ik mezelf al vragen bij
stellen :?

Ondergeschoven hielen komen niet door ijzers, maar door het ( niet juist ) bekappen van de voet alvorens er een ijzer onder te zetten ;) ... dus ja, ik zou ook naar Van Nassau gaan.

Pandora2
Berichten: 19853
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 08:49

Suus Mijn merrie heeft dat idd ook gehad. Heeft tot 2 jaar na de HB aanval geduurd. Ze staat voor op ijzers, dus als de aarde er bleef inplakken ging het peerd soms moeilijker lopen. Heb 2 jaar vaak moeten hoeven krabben dus :+ Het laatste jaar heb ik het niet meer gezien, ook niet als ze pas beslagen is. Ze staat wel nog altijd op een strikt dieet :Y) .
Maar wat Janouk zegt, is natuurlijk ook een goede optie :j

Pandora2
Berichten: 19853
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 15:56

spottedponie schreef:
Ze staat nu in een paddock met onbeperkt hooi van 2e snede van vorig jaar... Als ze daar een paar dagen op staat gaat ze meteen aanzienlijk beter lopen, zodra ze weer wat teveel gras krijgt begint ze meteen korter te lopen enz


Het gras zal idd altijd een probleem blijven :j En onbeperkt ook mee uitkijken, zoals al gezegd.

Ik las hier iets over de verschillende soorten medicatie. Ik had bij mijn merrie eerst buut...werd ze nog ellendiger van. Dan Equioxx gegeven, 10 dagen en het grootste leed was geleden voor het beest. Wou dit nog even vermelden, misschien nuttig ook voor anderen die niet goed reageren op buut. :)

Pandora2
Berichten: 19853
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 13:05

nuvel schreef:
Ik ben net binnen van de paarden. Heb tranen met tuiten gehuild omdat mijn hb-er maar blijft afvallen.
Donderdag komt de dierenarts al bloed afnemen en haar (Fely) onderzoeken maar misschien hebben jullie nog tips.

Heb haar in juni dit jaar gekocht met heel erg veel overgewicht. Ze is toen op een speciaal dieet gegaan en daar zijn we begin augustus mee gaan afbouwen. Nu staat ze 24/7 op een grote paddock, 6-8 uur per dag op een wei met graasmasker, krijgt twee keer per dag red fibre van d'hooghe met olie erover heen. Toch blijft ze afvallen en zie je nu haar ribben constant. Ze is in juli ontwormt met equest en is eind juli ook bij de tandarts geweest.

Ze is 11 jaar oud en we hebben haar pas zadelmak gemaakt en ingereden. Ze loopt gewoon goed en elke 4-5 weken komt de smid. Ze is al heel erg gewend en gehecht aan mijn andere merrie en aan ons. Ze hinnikt als ik thuiskom of als ik aankom lopen. Het enige wat mij opvalt is dat mijn andere merrie veel meer aan het ruwvoer staat als zij. Net of ze het niet lekker vind? Mijn andere merrie is 19 jaar en ziet er fantastisch uit ondanks dat ze minder voer krijgt (elke dag een 500 gram basis muesli). Ook lijkt fely wat moeilijker te mesten vandaar de olie over haar red fibre.

Hebben jullie toevallig nog ideeen voor ruwvoer vervangers die ik haar zou kunnen geven met weinig suikers? Waar denken jullie als je mijn stukje hebt gelezen?

Maak me steeds meer zorgen. :( Eerst leek alles juist super te gaan maar de laatste maand toch steeds een beetje minder.

Edit: Ze staat met 1 andere merrie en daar is zij de baas over.


Idd zo snel mogelijk laten testen op cushing. Misschien ligt daar wel de oorzaak. Heb hier ook zo'n gevalletje staan.
Vanwaar ben je ? Zie dat je een landgenootje bent :D

Pandora2
Berichten: 19853
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 14:47

Oeh, da's niet naast mijn deur...Kampenhout :D

Pandora2
Berichten: 19853
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 17:58

Hier een ex-hb-er die niet zonder ijzers kan vooraan. Met ijzers loopt ze al jaren weer als een speer :j
Als het helpt, waarom zou je het dan niet doen. Paard blij, baas blij :+


Pandora2
Berichten: 19853
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 09:56

Toen ze nog bevangen was. Vanaf het moment dat ze op 1 voorbeen kon blijven staan ( wel met rubber mat eronder wegens anders te hard op het beton ) heb ik de smid erbij gehaald. Was al een hele verbetering toen die ijzertjes er weer onder stonden. Veel minder druk op de zool, wat haar duidelijk goed deed.

Weer opbouwen was hier ook niet aan de orde. 't Beestje was al op pensioen :)

Pandora2
Berichten: 19853
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 12:04

Een paard dat bevangen staat, is stokkreupel.
Heel vreemd als de '' acute bevangenheid '' van een maand geleden is, je toen niks gemerkt hebt. Eigenlijk is dit niet mogelijk.

Bij HB begint het probleem eigenlijk in de darmen. Vandaar dat de meeste paarden die ooit bevangen geweest zijn, het voor de rest van hun leven zo moeilijk hebben met het verteren van gras en voer rijk aan suikers en zetmeel. Dit triggert vaak weer een nieuwe aanval.

Pandora2
Berichten: 19853
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 11:38

Deni Mijn merrie kan sinds de HB 6 jaar geleden niet zonder ijzers. Als de grond maar een beetje droog wordt, loopt ze na 3 dagen als een kromme banaan.
Enige oplossing zijn dus ijzers. Loopt als een trein en nooit ergens last van.

Pandora2
Berichten: 19853
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 08:24

damian23 schreef:
Ik voer nu meidoornblaadjes. Dat schijnt ook goed te zijn voor de doorbloeding en het zou de bloedvaten verwijden (hart).


:j
Hier staat een stukje van het land vol meidoorn, dus is zelfbediening voor de paarden :9
Ik maak zelf thee van de gedroogde bloemetjes.
Is heel erg goed voor hart en bloedvaten idd !

Pandora2
Berichten: 19853
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 11:06

lique68 schreef:
mn merrie is nog steeds stokkreupel, als bij een hoefzweer eigenlijk iets minder dan bij een hoefzweer, maar komt echt in de buurt. had er nu 2x2 zakjes buut (merrie is 1.75) gegeven, maar dat helpt echt maar ietsje. had de dierenarts gebeld voor buut en het verhaal verteld, die zei toch zooltjes wat je deed eronder doen, maar.... ik weet het niet. Bij die zooltjes van 3x 0.5 dikte yogamat, zakt ze in, geeft tegendruk wat ze erg prettig vond dat ze bevangen was. Maar nu, zooltje drukt tegen de zool aan die erg pijnlijk is, kan haar zool deels met mn nagel indrukken nog. dus zou dan toch niet fijn zijn voor haar. heb ze er gisteren onder gedaan, maar had er geen goed gevoel bij, ze liep er ook niet beter mee helaas. dus twijfel twijfel... jeetje voel je je machteloos om je paard zo te zien! ze is en blijft vrolijk, altijd oren naar voren, eet goed ook, kijkt helder uit haar ogen. Hoefsmid die vorige week haar bekapt heeft zei dat hij wel een wat dikker geworden stukje van haar hoefzool had gehaald, zal hier mee te maken hebben, al liep ze die middag na het bekappen heel goed. iemand raad/ een idee?


Misschien is dit iets ?
https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... TMX6jAf6yb

Enkel onder de straal te bevestigen. Gemakkelijk op zijn plek te houden met ducttape.

Off the record : mijn merrie had ook van die zachte zolen na de hb. Enige wat haar comfort gaf, waren ijzers eronder. Sindsdien nooit meer onbeslagen laten lopen en het gaat nog steeds heel erg goed.

Pandora2
Berichten: 19853
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 12:06

lique68 schreef:
Pandora, ik ga het lezen je link, ik ken het niet verder.
Ja is ook mijn idee op een ijzer, maar probleem is dat dat nu niet kan, ze kan niet op dr ene voet zolang staan dat de andere voorvoet ook beslagen kan helaas. Maar idd als het beter gaat ga ik het met de smid overleggen om haar op ijzers te zetten, heeft jouw paard ook een zooltje ertussen nog?


De eerste paar keer dat ze beslagen werd, ging er idd een lederen zooltje tussen. Om te vermijden dat er door aarde in de hoef teveel druk op de zool kwam.

Is idd een probleem als ze niet lang genoeg op de ene voet kan staan. Ik heb het eerste jaar na de hb altijd een stuk rubber mat en een dikke wollen deken onder de steunvoet gelegd. Gaf echt wel een verschil en zo kon ze net lang genoeg staan om het ijzer eronder te zetten.

Ik las iets van Equioxx... heb dit ook gegeven in plaats van de buut. Buut deed bijna niets voor haar en bij Equioxx zag je een heel duidelijke verbetering.

Pandora2
Berichten: 19853
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 13:24

dianalamboo schreef:
uitgegroeid stengelig gras wat hard is door de droogte, zal dat ook nog veel fructaan bevatten?
ze krijgen 1x per dag en klein strookje erbij maar 1 heeft er veel jeuk en dikke manenkam


Ik gok op ja :j Ik heb hier ook strookbegrazing op lang stengelig gras en moet zeggen dat ze gewoon vet worden van elke dag maar een klein stukje erbij. Dus voor mij zijn deze weersomstandigheden idd linke boel wat betreft de suikers in gras.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 bezoekers