Zeer ernstige bok hoefje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Paspoort
Berichten: 111
Geregistreerd: 15-11-16

Zeer ernstige bok hoefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-16 23:02

Hallo!
Onlangs hebben wij als afdankertje een veulen can circa 6 maanden binnen gekregen.
Ik kan niet teveel in details vertellen helaas.

Veulentje heeft een zeer ernstig bok hoefje, en vraag me dus af of dit middels operatie of andere opties wellicht nog wat beter kan worden.
En ben dus puur opzoek naar mensen die dit in deze mate meegemaakt hebben.

Let op, veulen heeft geen pijn wat bevestigd is door een dierenarts. Maar ook deze heeft het nog niet in deze mate gezien en is in overleg wat er mogelijk nog kan. Mocht er niks mogelijk zijn word het veulen verlost uit zijn lijden.


Afbeelding

Angela schreef:
Zie pagina 15 voor de volgende moderatoropmerking:

Moderatoropmerking:
Zouden jullie het originele onderwerp niet uit het oog willen verliezen? Een kleine side-step is prima, maar verlies de insteek van het topic niet uit het oog. Op BEH is een lange discussie over wel/niet slacht niet op de juiste plek.



Paspoort
Berichten: 111
Geregistreerd: 15-11-16

Re: Zeer ernstige bok hoefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-16 23:13

Dierenarts is in overleg met Utrecht en ook linehoeve wordt gecontacteerd door ze. Het ziet er vrij somber uit, maar de wonderen zijn de wereld niet uit. Vandaar opzoek naar ervaringen.

Paspoort
Berichten: 111
Geregistreerd: 15-11-16

Re: Zeer ernstige bok hoefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-16 23:15

Afbeelding
Voor aanzicht

Paspoort
Berichten: 111
Geregistreerd: 15-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-16 23:21

Onze vermoedens worden redelijk bevestigd door jullie.
Het is niet zo dat het geheel gratis moet zijn, maar een hele dure operatie/behandeling voor een veulen wat ons in de mik is geschoven gewoon weg niet waard voor een papierloos dingentje.

Afgezien van het lange genezings / pijn traject voor t veulentje uiteraard.
Laatst bijgewerkt door Paspoort op 01-12-16 23:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Paspoort
Berichten: 111
Geregistreerd: 15-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-16 23:24

ulaantje schreef:
Ik denk dat bij dit veulen de enigste optie is om een peessnede te doen en daarna met een zeer kundige hoefsmid op dit gebied het goed bij houden. Lees corrigeren naar wat het veulen accepteerd.
Mijn broer is hoefsmid en heeft zojuist een cursus gehad over extreme bokhoeven welke voor dierenartsen en hoefsmeden was, als je wilt kan ik aan hem wel vragen hoe of wat.


Als je eens de foto aan hem wilt laten zien, zijn we uiteraad benieuwd wat je broer zegt.

Onze smid vind het een hopeloze zaak, en ergens begrijp ik dat best.
De dierenarts weet het op dit moment niet, dus die is in overleg met andere artsen.

Veulen galoppeerd en draaft wel trouwens gewoon uit zichzelf en bokt en speelt en steigert met de rest mee.

Paspoort
Berichten: 111
Geregistreerd: 15-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-16 23:40

Brainless schreef:


Bedankt voor de link! Heb hem doorgelezen en ik begrijp hieruit dat het een pijnlijk en lang traject gaat zijn en dat je er vrijwel vroeg bij moet zijn.

Morgen is er weer overleg en hopen wij ook meer antwoorden te hebben van de dierenarts.

Paspoort
Berichten: 111
Geregistreerd: 15-11-16

Re: Zeer ernstige bok hoefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-16 10:51

Bedankt allemaal voor de reacties.
Inmiddels hebben wij ook terug koppeling gehad van de dierenarts..

En eerlijk? De pijn, het lange traject en de boel centjes die erin gestopt zouden moeten worden is wellicht niet eerlijk voor dit veulentje en ook niet meer in verhouding.

Als de mensen die dit veulen gefokt hebben dit diertje gelijk hadden behandeld doormiddel van schijnbaar gipsen en spalken had het wellicht nog een redelijk goede toekomst kunnen hebben.

Wij hebben daarom ook besloten dat we het leven van dit diertje gaan beëindigen. De afspraak word gemaakt.

Paspoort
Berichten: 111
Geregistreerd: 15-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-16 10:59

Rije schreef:
Mag ik vragen wat voor soort mensen het zijn die dit dier gefokt hebben? Hobbyisten? Broodfokker? Profs?

Wel een veulen willen, maar vervolgens geen verantwoordelijkheid willen nemen, dat gaat er bij mij slecht in.


Voor de lol gefokt. Beestje heeft ook geen papier dus geen waardige bestaan om even cru te zeggen.
Binnen gekregen als ' succes wij kunnen niks meer mee'

Dus voor ons wegen de duizende euro's aan operaties ook niet op, daar zijn wij gewoon eerlijk in. Afgezien van het feit dat het een vrij lange en pijnlijke behandeling is volgende onze dierenarts.

Paspoort
Berichten: 111
Geregistreerd: 15-11-16

Re: Zeer ernstige bok hoefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-16 20:20

Eerlijk, wij vinden de pijn, langdurige intensieve zorg en het geld niet waard voor dit veulentje.
We hebben er al best wat geld ingepompt om even naar de kliniek te gaan, fototje, oordeel van een goede smid, voer en stallings kosten.

Dit allemaal omdat andere mensen geen verantwoording nemen. Nu zijn wij een kleinschalige handelstal, als dit veulentje nog wat toekomst in mars had, hadden wij echt echt nog overwogen.

'Maar geen papier, dus niet fokwaardig. En daarnaast in hoeverre is zoiets erfelijk?
Daarnaast hoeveel pijn heeft dit beestje? Veulentje is uiteraad vrolijk, maar als je niet beter weet..

We hebben besloten om helaas het veulentje van zijn leven te ontnemen. De dierenartsen vermoeden dat het ook niet eerlijk is tegenover dit diertje. Maandag brengen we d'r naar de slager om toch nog beetje kosten te drukken. Moeten er toevallig toch heen voor een ouder dier met blijvende pijn en peesschade.

Hard maar wel de realiteit, hadden de pretfokkers eerder aan de bel getrokken had het met gipsen en spalken welllicht heel stuk kunnen minderen of zelfs over.
Zo zonde, maar we ruimen vaak de troep op van mensen helaas..

Paspoort
Berichten: 111
Geregistreerd: 15-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-16 17:27

De mensen die het zielig vinden en denken/vermoeden dat hij gered kan worden;

Als je ons de slachtprijs betaald mag je het diertje zo meenemen. Maar ik zeg wel, wij trekken onze handen er dan volledig vanaf. Je krijgt geen garantie en puur zo verkocht. Want normaal verkopen wij onze dieren met garantie.

Dus mocht je het een toekomst vinden, ben je voor de slachtprijs welkom. Wel deze week dan ophalen direct.

Zal ik dan maar fototje plaatsen van d'r leuke koppie?


Afbeelding


En wij vermoeden inderdaad dat het diertje pijn heeft, het lijkt mij en de dierenarts dat de pezeb uiteindelijk gaan trekken en zeer gaan doen.
Jullie mogen best wat oneens zijn over de beslissing, ik snap best dat het ook zo raar klinkt.

Maar helaas gebeurt het vaker dat we troep opruimen voor andere, leuk is anders en vaak zijn het de liefste dieren, maar in hoeverre ga je aan de slag met zo diertje?

Voor ons wegen de nadelen alles bij elkaar meer op dan de voordeel. Daarnaast zijn wij heel eerlijk dat we niet de tijd hebben om elke dag aantal keren te stappen aan de hand.
Ik ben een bedrijf, bouw een naam op, moeten centen binnen komen etc etc etc.
Ik heb 19 jonge dieren staan, die stuk voor stuk aandacht nodig hebben, opvoeding, begeleiding etc.
Dan zijn de kosten, de tijd, de pijn wellicht van veulen allemaal niet waard.

En zijn we dan zo gemeen om naar de slager te brengen om toch nog iets terug te krijgen van de kosten? Nee, dat is niet erg. Maar realistisch.

Dit veulen is ons in de mik geschoven, terwijl de fokker nooit de verantwoordelijkheid ervoor heeft genomen. Binnen gekomen met de mama, mama inmiddels verkocht maar wij zitten met dit 'afdankertje' . En echt afdankertje is niet aardig om te zeggen maar zo zit het wel in elkaar.
En dit veulentje? Die krijgt netjes wat ze nodig heeft, is uit de groep gehaald want de andere veulens jagen haar op. In hoever willen we tobben om alles. En geloof me, ze is bere braaf, geniet van de aandacht.

Dus echt, als je redder in nood wilt spelen, het mag maar zoals bovenstaande.

Paspoort
Berichten: 111
Geregistreerd: 15-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-16 19:57

De slachtprijs ligt op dit moment nog vrij hoog





Soort
Rijpaarden
Oude paarden
Jonge paarden
Paarden veulens
Haflinger/Fjorden
Rijpony's
Shetlandpony's
Oude paarden p. kg.
Jonge paarden p. kg.
Opmerkingen:
Datum: 28-11-2016

Van Tot
€ 1050 € 1500
€ 350 € 900
€ 250 € 600
€ 100 € 300
€ 300 € 800
€ 500

Redders melden zich toch niet, daar maak ik me ook totaal niet druk om. Vandaar dat ik het makkelijk neer typ.

Op dit moment is hoe naar het ook is, beste eindbestemming de slager.

Paspoort
Berichten: 111
Geregistreerd: 15-11-16

Re: Zeer ernstige bok hoefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-16 19:59

En even voorop gesteld, natuurlijk vinden wij het ook zielig, en hechten wij ons aan het beestje. En natuurlijk verdient het diertje alle beste zorg en kunde, absoluut!

Paspoort
Berichten: 111
Geregistreerd: 15-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-16 23:23

Foetsji"
[quote="Destination schreef:
Foetsji schreef:
Jammer dat veulens met een handicap en overige onbruikbare paarden als " troep " worden weggeschreven. Heb de foto's laten zien aan mensen die vaker dit soort problemen hebben behandeld en kennelijk zijn de meningen verdeeld over of het mogelijk en paardwaardig is dit veulen te behandelen. Veulen huppelt rond en ook dat is een indicatie, paarden met serieus pijn huppelen niet vrolijk rond.

Jammer dat het leven van dit dier wordt bepaald of het een papier heeft, fokwaardig is of nog wat centen kan opleveren. Gelukkig levert het bij de slager nog wat centjes op....toch? De realiteit is hard. En idd mensen moeten hun verantwoording nemen....

Dan haal jij hem toch op en knap je hem op? :+

TS, ziet er inderdaad niet fraai uit. Het lijkt mij een wijze, maar moeilijke, beslissing om hem in te laten slapen.



En waarom wordt andermans beslissing ineens MIJN verantwoording?
Ik neem mijn verantwoording voor mijn paarden. Voor de talentvolle en de minder gelukkige. Tja dan staan er twee nu al 21 jaar geld te kosten. So what, ik eet er niet minder om. Maar alles wat hier op stal komt krijgt wat het nodig heeft of het kan presteren of niet. Dat heet verantwoording nemen en een emphatisch mens zijn.

Kijk, waar ik buitengewoon veel moeite mee heb is dat er een topic wordt geopend onder het mom of hier nog iets aan te doen is. Dan komen er reacties maar de beslissing is al genomen. Prima maar het is de noemer waaronder! Nl het dier zou pijn lijden en nooit een volwaardig leven zou kunnen lijden. Als dat zo is zou het dier door de DA ter plekke worden ingeslapen. Maar die discussie staat nog open kennelijk zijn er wel degelijk behandeltrajecten en het dier zal hier niet op korte termijn aan te komen te overlijden. Dus is de slager de enige die het dier het leven zal ontnemen. Een DA doet dat niet want het paard is niet in levensnood en er zijn behandelopties.

De beslissing is dus een economische. Niets meer, niets minder. Er valt niets aan te verdienen en kost bovendien nog veel tijd ook. Niet mooier voordoen dan dat het is.Er gaat hier een jong dier naar de slager. Ja, een die extra zorg behoeft. Ja de TS vind het zielig het diertje verdient de beste zorg en kunde. Maar de prijs is belangrijker. Men mag hem ophalen na betaling van de slachtprijs....

De wereld is niet fraai, ook niet op Bokt.[/quote]

Ik denk dat je iets beter het topic moet doorlezen. Vooral de openingspost.

Er staat al duidelijk dat er een dierenarts was geweest maar dat we op de deskundige oordelen aan wachten waren van andere klinieken.
Wij maken kosten aan een afdankertje waar mensen geen verantwoording voor genomen hebben, wat juist wij nu wel doen.

Dat het voor ons veel geld gaat kosten hebben we voor lief genomen, 'maar we hoeven geen kosten te maken vanduizende euro's omdat de fokkers gewoonweg te beroerd waren!

Veulen heeft weinig toekomst vinden wij en de dierenartsen, de beslissing stond voorheen ng niet vast, maar moeten we dan?
Beestje opereren, pijn laten lijden, altijd optijd of eerder moeten bekappen, ijzers, opbouw trajecten in, fysio wellicht want niet alleen even snel pezen doorsnijden en hoppa klaar. Dat mag toch vooral wel duidelijk zijn. Dus we zijn er niet even snel, zoals de meeste mensen denken.

Juist wij sturen dit beestje niet verder de handel in, hebben netjes verantwoording genomen om te onderzoeken wat de mogelijkheden juist zijn,geld of geen geld.

Het beestje is inderdaad niet in levens gevaarlijke dreiging, dus direct ala minute inslapen is ook niet noodzakelijk, wat voor ons de afweging maakt om dan naar de slager te brengen. Om toch een stukje kosten terug te krijgen van een afdankertje van een fokker die het wel lekker makkelijk vond om dit diertje al 7 maanden bijna zo rond te laten dartelen. Dan mag je vinden dat wij niet genoeg doen, geen verantwoordelijkheid nemen of dat je naar vind dat we stukje kosten terug willen.

We zijn eenmaal een bedrijf, en ook daar moeten we aandenken, hoeveel mensen duwen zo dier weer de handel in en proberen op zieligheid te verdienen..

Nogmaals er is weinig toekomst voor dit diertje, hoe sneu en cru t ook is.
En mocht je echt toekomst erin zien, haal d'r op, breng het direct door naar de kliniek, snij d'r open en waarschijnlijk komt de dierenarts dan tot conclusie dat er niks aan te doen is en ze diertje onder narcose laten inslapen.

Paspoort
Berichten: 111
Geregistreerd: 15-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-16 23:28

inkepink schreef:
erg spijtig dat de fokker van dit diertje er niet naar omgekeken heeft...zag moeder er wel goed uit? Ik doel dan oa ook even op de voeten..

Wat betreft dit veulen chapeau TS dat je diertje naar de slacht durft te doen! Je schrijft zelf al dat je haar uit de koppel hebt moeten halen omdat de rest haar opjaagt.....duidelijker kan het toch niet zijn?
Hebben de commentaar gevende bokkers hierover heen gelezen?

Dat jagen is een immers een stukje paardentaal die voor iedere pietsnotter duidelijk zou moeten zijn..


Moeder zag er prima uit, op wat leeg gedronken na. 'Maar dat is kwestie van veulen eraf die er te lang bij loopt met te weinig voeding.
Hoeven en beenstand waren ook prima van moeders. Weinig op aan te merken eigelijk. Op wat te lange hoeven na wat eigelijk 3 weken eerder van ijzers af kon.

Paspoort
Berichten: 111
Geregistreerd: 15-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-16 23:30

Cayenne schreef:
TS, ik vind het heel netjes van jullie dat jullie de zorg over het veulen op jullie hebben genomen, dat vooropgesteld.

Maar

Citaat:
Juist wij sturen dit beestje niet verder de handel in, hebben netjes verantwoording genomen om te onderzoeken wat de mogelijkheden juist zijn,geld of geen geld.


Je biedt hier in hetzelfde topic toch echt het veulen aan tegen slachtprijs. Dat is toch ook 'verhandelen'?


Nee hoor, dat is meer dat mensen zo diertje ook niet ophalen met een grote mond. Anders was het niet bij ons terecht gekomen.
Want zoals je de reactie van diegene leest die er medelijden mee heeft, zie je dat ze al andere argumenten aanhaalt dat wij de zorg en verantwording niet op ons nemen maar makkelijke weg kiezen.

Paspoort
Berichten: 111
Geregistreerd: 15-11-16

Re: Zeer ernstige bok hoefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-16 23:48

Wij hebben inderdaad de moeder gekocht, maar als de fokker de verantwoording wel had genomen had dit veulen niet bij ons, noch een ander terecht gekomen. Staat wellicht wat raar omschreven. ;)

Paspoort
Berichten: 111
Geregistreerd: 15-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-16 10:11

Er schuilt nog een heel verhaal achter met in de mik geschoven, ik kan daar nu zeker op dit moment niet verder op in gaan. Snap best dat dit vragen oproep, wellicht kan de reden geplaatst worden als het veulentje er niet meer is.

Los van dat feit, zie ik dat m'n gekopieerde gedeelte van slachtprijzen niet heeft gepakt, onderste was slachtprijzen maar staat er nu niet tussen. 'Mijn excuus.

Goed, na dat gezegd te hebben. Als geld geennrol speelt en het papier ook niet. Is het dan eerlijk om;

Veulentje de operatie te laten ondergaan, pezen doorsnijden, genezen, pijnstillers, continu gefrummel, wellicht complicaties want wie zegt dat het in 1 x volledig soepel verloopt? Hoe genezen de pezen? Wat voor lichamelijke schade heeft de rest van het lichaampje hierdoor? Kan het diertje dan ooit functioneren als gezeldschap of wellicht met zeer goede hoop als rijpaard?continu terug naar de kliniek om bij te houden met foto's en andere dingen om in de gaten te houden doe dit diertje geneest?
Is dit een paardwaardig en eerlijk bestaan,los van alle kosten

En natuurlijk hadden wij de hoop dat er iets hopelijk gedaan kon worden aan dit beentje want dat verdient ze ook, 'maar wel door realistische ogen.

Dat het daarnaast minimaal 2000 euro kost afgezien van brandstofkosten, verdere foto's, kliniek bezoekjes etc.

Al met al staat dat hoe hard het ook klinkt en mening mens ik hier over mij heen ga krijgen; dat is alles bij elkaar opgenomen niet meer waard.

Veulentje weet niet dat hij morgen ook nog moet leven of overmorgen. Die hebben dat besef totaal niet. En ik snap sommige standpunten wel, je ziet een zielig veulen en wilt kosten wat kost het diertje redden, en geloof me dat is menselijk.
Maar in hoeverre ga je daarmee door?

We hebben overleg gehad met drie goede artsen alle drie komen ze op zelfde antwoord uit, leven beëindigen is voor dit diertje de fijnste oplossing.
Als dat niet zo was en er ergens nog meer hoop was dan 50% hadden wij wellicht besloten om mensen te zoeken die wel hadden willen investeren in dit diertje of zelfs overgedragen aan 144, want die vangen zulke projecten ook nog wel eens op als ze redzaam zijn.

Maar de kans dat het gewoon goed komt is zoveel kleiner geworden. En natuurlijk vinden wij dat ook niet leuk, wij zien ook deze lieverd liever springen in de wei.

Paspoort
Berichten: 111
Geregistreerd: 15-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-16 10:18

Foetsji, ten eerste is dit topic in eerste instantie bedoelt als ervaringen te vragen. En deze heb ik gekregen zowel
Positief als negatief via privé berichtjes.

Ten twee wat jij aanhaalt is zo achterhaalt.
Kom langs, laden we het diertje in naar de kliniek morgen ipv slager. We wachten oordeel af van de dierenarts die waarschijnlijk her zelfde zegt als de andere 3. Dan laten we het diertje ter plekke inslapen op jou kosten want jij vind het verschrikkelijk dat wij een bedrijf zijn en wat kosten terug willen van de slager.
Mocht het diertje direct geholpen kunnen worden volgens jou arts, neem je d'r over tegen de slachtkosten. Dat is wat je wilt toch?
Maar geloof me ook de dierenarts nummer 4 gaat geen ander oordeel geven.

Paspoort
Berichten: 111
Geregistreerd: 15-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-16 10:26

Misschien moet jij eens beter lezen wat er staat!
Dan snap je wat er staat en snap je wat de bedoeling is. Kom je straks een kopje koffie drinken en veulen bekijken? Dan zullen we het er wel eens rustig over hebben. Adres kan je verkrijgen via een privé berichtje.


Foetsji schreef:
Paspoort schreef:
Foetsji, ten eerste is dit topic in eerste instantie bedoelt als ervaringen te vragen. En deze heb ik gekregen zowel
Positief als negatief via privé berichtjes.

Ten twee wat jij aanhaalt is zo achterhaalt.
Kom langs, laden we het diertje in naar de kliniek morgen ipv slager. We wachten oordeel af van de dierenarts die waarschijnlijk her zelfde zegt als de andere 3. Dan laten we het diertje ter plekke inslapen op jou kosten want jij vind het verschrikkelijk dat wij een bedrijf zijn en wat kosten terug willen van de slager.
Mocht het diertje direct geholpen kunnen worden volgens jou arts, neem je d'r over tegen de slachtkosten. Dat is wat je wilt toch?
Maar geloof me ook de dierenarts nummer 4 gaat geen ander oordeel geven.


En wederom spreek je jezelf tegen en mag het dier tegen betaling uiteraard worden opgehaald.

Paspoort
Berichten: 111
Geregistreerd: 15-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-16 21:06

Goed, ik ben weer even bij gelezen. Jullie gaan veelste snel.

Ten eerste speelt het geld niet de eerste hoofdrol zoals sommige hier blijven beweren, want dan hadden we geen advies gevraagd maar naar de slager zonder pardon gegaan.
Daarnaast is het veulentje onderzocht op de kliniek, 3 foto's verder, wat verdoving, consult, benzinekosten. Rekening 327,48
Niet erg in verre van zelfs, dat is een wel overwogen beslissing die wij gemaakt hebben voor dit veulentje.

Dat er uitkomt na overleg met drie artsen, en alle de zelfde antwoord geven waar wij bang voor waren zegt toch meer dan genoeg?
Veulentje loopt er te lang mee door, en het weegt niet pp met wat er genoemd is los van het feit dat het heel veel geld kost. De kansen zijn gewoon te klein en de slagingspercentage ook volgens de artsen, dus dan ga je ook nog eens economisch nadenken wat je dan wilt.

Weegt alle nadeel alle kansen/operaties/behandelplannen op voor het veulen? Nee dat weegt niet meer op tegen de kwaliteit van zijn leventje.

Zijn er succes verhalen van andere paarden? Ja net zoals sommige mensen wel genezen van bepaalde kanker soorten en andere niet.
Zijn er verhalen waarbij jet final mis gaat, ja ook die zijn er.

Het is eenmaal een keus die altijd lastig blijft, je nooit weet hoe iets uit gaat pakken. Zelfde als bij peesblessures en kolieken, blijft een gok.

Maar wij vinden de gok gewoon weg in overleg met de dierenartsen niet meer eerlijk voor het diertje.

Dat mijn taalgebruik je niet aan staat? Tja ik ben misschien wat harder en realistischer maar daar draait mijn bedrijf om. Ik kijk soms dingen gewoon heel nuchter in, we willen met liefde helpen maar wel eerlijk.

Wat me wel aan het hoofd stoot, dat ik je aanbied om langs te komen, je blijft blaten over dat het veulentje gered moet worden. Ik bied aan om te komen kijken onder een kopje koffie, te zien hoe het veulentje in de groep met andere veulens dan is dan zal je zien dat ze er weer uit moet, en de andere factoren. En echt ik rij met loefde terug naar de kliniek voor je met veulentje en mag je zelf de oordeel aanhoren en de argumenten. En mag jij beslissen!

Maar ondanks alles schuif je het weer terug want ik moet het niet afschuiven volgens jou maar ook niet de simpelste weg kiezen. Maar ingaan op ons aanbod doe je ook niet.
Wat wil je dan? Sponsoring opzetten? Wij ons nek moeten uitdraaien op iets wat eigelijk nutteloos is?

Dan nog het stukje de dood, wij geloven niet dat een nog iets is na de dood. Dat is voor iedereen anders. Dood is dood en dan is het lichaampje slechts een omhulsel.

Paarden zijn vechters van nature, gaan door want dat is hun instinkt. Natuurlijk wilt zo diertje niet dood maar leven! Maar wel paardwaardig

Nogmaals jullie gaan te snel kan het amper bijhouden.
Hou wel de discussie netjes dan vind ik het niet erg om jullie ook gewoon te woord te staan ;)

Paspoort
Berichten: 111
Geregistreerd: 15-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-16 21:19

Kayleigh327 schreef:
Maar is er een kans dat het paardje nog goed gaat lopen?
Ik heb er niet veel verstand van, maar mij lijkt dat er bij een veulen van 6 maanden nog veel te corrigeren valt.

Ik kan niet anders dan denken:
- Is er een kans dat de paardje goed gaat lopen (afgezien van rijpaard worden)?
- Ziet het paardje er nog levendig uit of alleen maar somber?

Heel anders kan ik het niet zien. Maar natuurlijk snap ik dat ook niet iedereen dit zich kan veroorloven.


1. De kans dat het een rijpaard word is nihil. Er is teveel beschadigd volgens de artsen en zullen er ook rug problemen kunnen ontstaan, 'maar dit is niet met zekerheid vast te stellen nu. Dan zouden we eerst het traject in moeten en daarna in verloop van de tijd kunnen we pas zien wat het allemaal precies heeft aangericht. Voor nu is het veulen al 'scheef'

2. Ja veulentje lijkt gewoon verder Oke, maar als je altijd met pijn leeft is het voor dit veulentje normaal. Om dit zeker vast te stellen zouden we dit diertje op buut moeten zetten om gedrags verandering te zien.

Paspoort
Berichten: 111
Geregistreerd: 15-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-16 21:27

Kayleigh327 schreef:
Ja oke als alle drie de dierenartsen zeggen dat het paardje nooit normaal zal kunnen lopen/rennen in de wei bijv. dan snap ik het wel. Een paard moet op zijn minst lekker in de wei of paddock kunnen lopen.

Er op kunnen rijden zou ik echt totaal niet belangrijk vinden in zo'n geval.

Lastige keuze. Alsnog zou ik de gok nemen als het kon, een paard afmaken kan altijd nog als het echt geen toekomst blijkt te hebben. Zo zonde dat het paardje geen goede start heeft gehad :(


Maar dan terug komend dat het allemaal te betalen is;

Zou je dit dier deze pijn aan willen doen? Het is niet met 1 simpele operatie te verhelpen, daar komt zoveel meer bij kijken en langdurig traject. En dan spreken we niet over een jaar maar wellicht langer. De hoef heeft inmiddels namelijk zelf een soort van nieuwe hoefrand gemaakt.
Daarnaast is het veulentje scheef dus je moet alles gaan corrigeren heel de stand van het veulentje van voor en achter.

Paspoort
Berichten: 111
Geregistreerd: 15-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-16 21:39

Maar zo even een speciaal beslag onder slaan gaat dus niet. Eerst moet de pees door, genezen en dan speciaal beslag, dan dagelijks stappen op harde, pijnstilling en zeker 4/6 maanden niet de box uit op wat stappen na. En dan kan je eens verder kijken mits dit zonder complicaties gaan. En ongetwijfeld vergeet ik nu wat in het eerste gedeelte maar heb ook niet alles onthouden.

Paspoort
Berichten: 111
Geregistreerd: 15-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-16 21:55

Jester_ schreef:
Ik ga temmen. Deze discussie heeft niks meer met het onderwerp te maken maar is een welles nietus spelletje over of een slager zielig is of niet


Jester, opzich is de discussie prima hoor. Het gaat er netjes aan toe dan is het niet zo erg vind ik.
;)

Paspoort
Berichten: 111
Geregistreerd: 15-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-16 22:37

geerke schreef:
daarom begrijp ik dit topic ook niet....ze is toch al van plan het te laten slachten?


Nee geerke, het is gestart om naar ervaringen te vragen. En die heb ik gehad zowel in topic al privé berichtjes.( die ik overigens wel gelezen maar nog niet beantwoord heb, sorry!)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, GrapeshotBot en 2 bezoekers