Kan zelf bekappen ook rugvriendelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Kan zelf bekappen ook rugvriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 20:13

Voor de zoveelste keer heb ik gister een poging gedaan de hoeven zelf bij te vijlen.
Vorige week de haf gedaan en dat ging eigenlijk best goed en het resultaat was wel okay.
Gister de fjord gedaan resultaat: paard mooie voetjes en ik ....tja weer helemaal in de kreuk. Vervolgens een uur gezwommen en en 2 paracetamollen (die eigelijk al standaard bij mijn ontbijt zitten behalve vanmorgen) en toen ging het wel weer.

Maar is er nou echt geen manier om dat bekappen wat makkelijker te doen zonder dat het gevaarlijk word?
Stoeltje? Ben ik eigenlijk niet zo weg van ivm het niet snel weg kunnen komen vanuit een zittende houding. Ik heb wel 2 brave paarden.

CaPrIoLe`79

Re: Kan zelf bekappen ook rugvriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 20:19

Sta je met je benen gestrekt? Je moet niet door je rug zakken, maar door je knieën. Hoe sterker je wordt in je benen, hoe meer je je rug kunt ontlasten. In de opleiding voor hoefsmeden zit een stuk ergonomie waar ze een gezonde houding aanleren. Dus je zou eens bij een smid kunnen vragen of ze het voordoen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 10:43

Ja ik zak door mijn knieen en gebruik niet mijn rug.
Het is nog steeds niet over...ben bang dat ik het weer eens gruwelijk verknald heb voormezelf. Slechte eigenschap...geen grenzen kennen en alsmaar doorgaan :( :D

Ik moet ook niet eigenwijs doen en gewoon de smid bellen.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 10:53

Hier precies hetzelfde als ik alles in 1x doe, ik verdeel het nu over de week, 2 voetjes per keer en ik houd het heel goed bij dus ik heb nooit heel veel werk eraan.
Ik sta met gebogen knieeen en als mijn rug erg opspeelt zit ik zelfs nog wel eens op mijn knieen, maar nou heb ik ook een ongelofelijke heer van een paard hoor, die houdt zijn voetjes precies zo als ik wil <3

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 12:03

ik zal even kijken of ik vanmiddag foto's kan maken van verschillende houdingen :j

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 12:06

Ik doe meestal ook 2 voeten per keer. Anders lig ik ook in de kreukels van de spierpijn. En ik bekap echt al jaren zelf en houd het goed bij, dus veel hoeft er niet te gebeuren. Ik vind het echt zwaar werk en vind het knap dat een hoefsmid meerdere paarden per dag kan doen.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 12:11

Regelmatig vijlen doet wonderen. Wat ook af en toe fijn is is de hoef op een emmer zetten.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 15:52

Ik vind het redelijk zwaar. Ik gebruik sowieso altijd mijn hoefstandaard, het scheelt echt als je geen been hoeft te dragen. En zo kan ik zelf af en toe even rechtop staan en strekken tussendoor, terwijl paard gewoon in de juiste houding blijft staan. Ik heb er één vaste dag in de week voor, zo houd ik het bij en is het een klusje van niks. Maar goed, ik heb de perfecte houding ook nog niet gevonden, dus ik volg even :+.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 19:28

absque_dubio schreef:
Regelmatig vijlen doet wonderen. Wat ook af en toe fijn is is de hoef op een emmer zetten.

Dat regelmatig vijlen wonderen doet snap ik, alleen doet het geen wonderen voor mijn rug die al 3 hernia's te verduren heeft gehad.
Vanmorgen bij de ostheopaat geweest(afspraak stond al hoor) en nu vanmiddag gaat het wel weer een beetje.
Hoefsteun heb ik maar dat is niet echt een handig ding want hij valt om(of hij staat niet goed).

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 19:33

Hm, mijn moeder heeft ook een aantal hernia's gehad, en die heeft er (gelukkig!) minder snel last van.
Als je er toch zo snel last van krijgt, misschien toch maar niet meer zelf doen? Lijkt me heel rot voor je zo om elke keer met rugpijn te lopen daarna.. :(:)

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 22:08

mijn rug heeft ook 2 hernia's te verduren gehad en ik heb van de week te horen gekregen dat mijn onderste tussenwervelschijf niet goed meer is.
maargoed ik vijl de hoeven van mijn paardje ook zelf en ong 3 keer per jaar komt de HS ook nog langs.
ik heb ook nog geen houding gevonden wat mijn rug verdragen kan, meestal doe ik wel alle 4 de hoeven, maar miss is het idd een idee om er iedere week 2 te nemen.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 22:45

In andere landen doen ze het soms zo dat de eigenaar het paard z'n been optilt en vasthoudt en de hoefsmid gaat er dan op z'n gemakje recht achter zitten en doet de hoef. Zodra het paard bewoog of moeilijk deed schoof ie een metertje verderop en pas als de eigenaar het hoefje weer mooi klaar hield ging de hoefsmid verder :D

Stuk beter voor z'n rug.

Iemand zo gek krijgen om je paard z'n hoefjes op te tillen dus ;)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 10:09

Cowgirl schreef:
Hoefsteun heb ik maar dat is niet echt een handig ding want hij valt om(of hij staat niet goed).

Dan heb je geen goeie ;).

signum86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 14:29

gewoon de smid bellen :P kost je 20 a 25 euro maar geen rugklachten tot een week na kappen :P

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 20:08

signum86 schreef:
gewoon de smid bellen :P kost je 20 a 25 euro maar geen rugklachten tot een week na kappen :P

Bedankt voor de tip, daar was ikzelf nog niet opgekomen.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 20:53

Elke dag een voet en dan kort?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 00:27

Zo hehe, dan eindelijk foto's :+

Het zal altijd een nietzorugvriendelijke klus blijven, ook al doe je het zo rugvriendelijk mogelijk, het blijft gewoon snertwerk wat dat betreft :+ en ben ik héél blij dat ik mijn brood er niet mee verdien.

Ok gaat ie dan.

Dit is hoe mensen al snel geneigd zijn te gaan staan tijdens het bekappen of hoeven uitkrabben:

Afbeelding
Slecht voor je rug omdat je gewicht via je onderrug onder een rare hoek overgebracht wordt op je benen en je ook nog eens door de hefboomwerking van je bovenlichaam grote krachten krijgt op je onderrug, omdat je zwaartepunt nu niet recht boven je heup staat maar ergens boven de grond hangt.
Plus dat er ook nog een deel van het gewicht van het paard via jouw handen ook op jouw rug wordt overgebracht.

Tijd voor een hoefsteun:
Afbeelding
Gewicht van het paard rust niet meer via jouw lichaam op de grond, maar de houding is nog steeds niet geweldig

Beter is om ook je eigen gewicht van je bovenlichaam via bijv. je arm toch te laten rusten op je onderlichaam via een directe verbinding ipv via je rug. Hiermee schakel je de hefboomwerking met dito krachten via je onderrug uit.
AfbeeldingAfbeelding

Dan sta je nog steeds voorover, dus als je paard braaf is en alleen dan (!!!) kan je ook zo gaan staan:
Afbeelding
je rug is recht(er) en het zwaartepunt komt weer boven je onderlichaam en het paard zijn gewicht rust in de standaard

Geen standaard? Geen nood, dit zijn dezelfde type oplossingen zonder standaard:
AfbeeldingAfbeelding
foto 1; je zwaartepunt via je arm laten rusten op je knie, foto 2; de hoef voorzichtig op je been leggen, dat scheelt ook al weer

En hou dit in de gaten; probeer niet alles in één bekapsessie te doen omdat je er vanaf wil of wat dan ook maar doe het in stukjes
dag 1, steunsels voorvoeten bijwerken (5 min per hoef, dus tot. 10 min hooguit)
dag 2, steunsels achtervoeten
dag 3, wand bijraspen voorvoeten
dag 4, wand raspen achter
dag 5, mustangroll vóórvoeten
dag 6; mustangroll achtervoeten

en dan kan er best een aantal dagen tussen dag 1 en dag 2 zitten, dat is het voordeel van zelfbekappen, je kan steeds een stukje doen het hóeft niet in één keer klaar

Wat je ook doet, ook als je het wel in één sessie doet; WERK ALTIJD EERST AAN BEIDE VOORVOETEN OF BEIDE ACHTERVOETEN als je door je rug gaat of het paard is het beu voorkom je dat je moet stoppen als linksvoor en rechtsachter gedaan zijn, dan staat je paard scheef :+

En een schort waarin je gereedschap zit is ook beter voor je rug, dat voorkomt dat je steeds diep moet bukken om mesjes of vijl op te rapen.

Voordeel van dit klusje is dat je niet meer naar de sportschool hoeft
* tune studio sport *
Afbeelding
*D 8-)
:+

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 09:35

Hahaha...... :D Dat zijn best handige tips, dank je wel!

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 19:31

@AB: Waarom zet je de voet niet gewoon klem tussen je benen? Dan heb je 2 handen vrij om te werken en het is heel makkelijk, vooral als iemand lange benen heeft.

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 20:37

AfbeeldingAfbeelding

Als je je rug wil sparen dan moet je het paard zeker niet van de grond laten eten zoals op de meeste fotos hier. Als het paard gewoon met zijn hoofd omhoog staat dan dragen zijn achterbenen meer mee en hoef je als (hobby) smid niet zijn hoofd en hals te dragen. Overigens als je zoveel gewicht te dragen hebt en je hebt het paardenbeen niet tussen je benen, dan moet je uitkijken dat je het dier niet onbewust een strenge buigproef aan het bezorgen bent.

Voor de kwaliteit van je werk is het belangrijk dat je zoveel mogelijk recht boven de hoef staat te werken, door er naast te staan werken loop je risico scheef te bekappen/vijlen waardoor je de hoeven in onbalans zet....als je de voetas erkend tenminste, anders maakt het niet uit hoe scheef je erbij staat.

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 20:54

Ik vind dat je pas als je een opleiding tot hoefsmid hebt gedaan je paard zijn hoeven moet vijlen/ bekappen.
Zij krijgen denk ik tijdens die opleiding ook les in hoe ze aan hun eigen rug moeten denken.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 23:05

Voor een randje vijlen of een los stukje hoef vlak maken heb je echt geen opleiding nodig hoor. Dat deden we vroeger al nog voor BOKT bestond.

Verder was de vraag hoe het beter kon voor iemand rug, geen discussie over wel of niet zelf doen.

shalalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 14:38

Jou manier van werken vind ik nogal gevaarlijk, je houdt ene hand vast aan hoef en andere hand snijden met een mes. Het kan gebeuren dat je je arm opensnijdt!!! Een kennis van mij is het gebeurd, slagaderlijke bloeding en zenuw doorgesneden.

Afbeelding

Daarom is meest veilige manier om die hoef tussen de benen te zetten, je handen staat dan vrij en je snijdt met een hand. :) Zo is er kans dat jezelf snijdt veel kleiner. Vijlen is dan ook een klus minder als je met 2 handen doet en een handvat aan je vijl zit, zo voorkom je ook nog krasjes op je handen. :)* Je bent dan ook sneller klaar met werken en dat is pas beter voor je rug. :)

Je zet gewoon de been van het paard tussen je benen, buig wat door je knieen en ietswat naar binnen (onder het paard). Je rug hou je recht. Als je de kracht in je benen niet hebt dan moet je maar gaan trainen :D

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 15:01

Ik doe de hoef altijd tussen mijn benen, net als de hoefsmid. Maar heb toch last van mijn rug.

shalalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 15:10

Het is kwestie van oefenen, sterker worden en bewust zijn van je houding.

Ikzelf moet opletten dat ik niet te ver ga bukken zoals die foto ik liet zien. Dan is het duidelijk veel zwaarder, ademen gaat moeilijker en meer zweten.

Mijn rug hou ik recht, benen meer buigen en armen dan maar gestrekt houden.