paard met spierpijn

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

rosa_emmelie

paard met spierpijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 15:43

hallo bokkers

mijn pony heeft heel erg last van sprierpijn.
ik ga op ponykamp met hem dus ik ben al begonnen met elke dag proberen te beweegen maar doordat hij dat niet zo gewend is en normaal maar 3 keer per week word gereden heeft hij nu erg last van spierpijn.
ik hoop dat jullie iets weten wat erg goed helpt tegen spierpijn.
ik had ook al iets bedacht als rekken en strekken maar iik weet neit zo veel manieren hoe je dit moet doen!

hebben jullie tips?

xx

Gimli_

Re: paard met spierpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 19:15

Goed opwarmen en uitwerken, rustpauzes tussendoor.
Als 't paard spierpijn heeft kun je wel wat rustig aan beweging geven, maar dan ook écht rustig aan, anders krijgen de spieren nog geen kans om te herstellen.
Als je pony normaal 3x per week gereden wordt en ineens iedere dag is het te verwachten dat hij spierpijn krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 19:22

Niet zomaar gaan rekken en strekken, dat kan op koude spieren en met spierpijn heel erg vervelend worden.

Goed lang in stappen en goed lang uit laten stappen, buiten het rijden om zoveel mogelijk in de paddock of op de wei. Maar zorg er voor dat het paard niet te koud word, mocht het de hele dag blijven regenen met wind er bij kan een regendeken fijn zijn (maar niet te snel onder dikke dekens, het kan ook erg snel te warm worden)
Wees verstandig en plan ook een rustdag in de ponykampweek. Rust tussen door is heel belangrijk. De manier van voeren kan ook helpen bij gevoelige spieren. Helaas kan ik daar niet heel erg veel mee helpen. Misschien kun je op schrijven wat hij te eten krijgt, dan zijn er vast wel bokkers die daar wel wat mee kunnen.

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 10:24

Misschien kun je de ene dag rijden, en de andere dag longeren? Ik heb mijn eigen paard door verschillende blessures 11 maanden niet kunnen rijden, en het zou wat veel zijn om nu meteen iedere dag op haar rug te zitten, dus ik wissel het rijden af met longeren. En verder inderdaad goed uitstappen (en misschien na het rijden er gewoon vijf minuten naast lopen? Als ik terugkom van een buitenrit, dan stijg ik een kilometer voor de stal af, doe de singel twee gaatjes losser en loop naast mijn paard naar huis zodat ze haar rug ook kan ontspannen

Stijve spieren kan ook komen door te rijk voeren (en is dan eigenlijk een begin van spierbevangenheid) dus het is zeker een idee om hier eens te vermelden wat je pony allemaal krijgt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 18:40

Bel een sportmasseur. Die kan ten eerste de spierpijn weer wegmasseren en je ten tweede adviseren hoe je de spieren van je paard wel en niet moet belasten.

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 17:09

Sorry hele erge spierpijn? Doe ff normaal hij loopt heel ietsje stijf! Dan heb jij nog nooit een paard met hele erge spierpijn gezien!

MOD. Ik heb zelf gezien hoe het paard loopt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 17:45

Uhh? Mijn paard had gruwelijke spierpijn. Ook als hij gewoon gras stond te eten. Of alleen maar stond te staan. En daar merkte je niks aan als je hem niet goed kent.

Bij ieder paard uit spierpijn zich anders, de een loopt rustig door met vreselijke pijn, een ander paard gilt bij wijze van al bij een muggenbultje :+

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 17:55

Waar uit zich de spierpijn in? Hoe heb je de diagnose spierpijn gesteld? Of denk jij dat het spierpijn is?
Loopt het paard pijnlijk, stijf, etc?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 18:20

Precies Janouk.

Mijn paard gaf de pijn aan door te sloffen met zijn voorbenen (spierpijn bij de schouders en borst) en door zich af en toe af te sluiten. Dan zag je zijn ogen zo doods staan, hij was dan in zijn wereldje van pijn :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 22:47

Stijf zijn is ook geen goed teken, dus ook daar mag in mijn ogen best iets mee gedaan worden.

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 00:53

Stijfheid die zich toont bij paarden is idd niet goed. Als je weet dat je een paard plots veel harder gaat belasten dan anders, zou je dit als eigenaar moeten voorbereiden en opbouwen naar dit moment. Paarden kunnen van nature veel hebben, dus voor die stijf zijn...

Bij echt stijf zijn spreek je trouwens van tying-up of maandagsziekte en dat is niet van de poes. Je paard wil dan niet meer van z'n plaats of je moet hem echt op gang slepen (wat overigens helemaal niet goed is op zo'n moment). Hij heeft dan heel hoge concentraties melkzuur in z'n spieren en dit heeft vaak ook gevolgen voor of vindt net z'n oorzaak in een verzwakking van de leverfunctie.

Een paard dat echt stijf is, heeft met andere woorden de aandacht van een DA nodig en bloedproeven.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 00:59

Helemaal mee eens LeenC :D

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 10:38

Mensen ik ken het paard goed. Het heeft een paar daagjes stijfjes gelopen ietsje maar loopt nu helemaal top. Ik heb het paard zelf zien lopen en ik dacht zo te weten jullie niet! :)

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 10:59

Ramboe waarom reageer je eigenlijk zo fel op TS? Zou zij haar pony niet beter kennen dan jij?
Ts, als de pony er ook last van heeft als hij in de wei loopt dan zou ik er toch maar eens een dierenarts bij laten komen als ik jou was, lijkt wel een beetje op spierbevangenheid. Staat de pony in een vette wei? Sommigen kunnen daar niet tegen en kunnen ook licht spierbevangen worden, ze hoeven dan niet meteen op slot te staan maar kunnen wel last van de spieren krijgen.

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 11:25

Jongens het paard loopt weer goed! Ik heb er zelf al op gereden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 18:06

ramboe schreef:
Mensen ik ken het paard goed. Het heeft een paar daagjes stijfjes gelopen ietsje maar loopt nu helemaal top. Ik heb het paard zelf zien lopen en ik dacht zo te weten jullie niet! :)

Nogmaals, stijf zijn heeft een reden en is niet altijd even goed voor een paard. Kan over gaan, maar wil niet zeggen dat je het kan af doen als niets. Ik ben blij dat de TS juist zorgen maakt en informatie er over gaat in winnen. Waarom reageer je zo fel? Niemand zegt hier toch hoe te weten hoe het paard loopt? Alleen dat stijf zijn niet uit zich zelf voor komt bij paarden, niet zonder dat het een oorzaak heeft en daar mag best naar gekeken worden.