rijden op het asfalt zonder hoefijzers?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 18:18

even snel uitgerekend; in een vlotte draf van 10 km/h geeft een hoefijzer van 553 gram een extra kracht van 45 Newton op de paardenvoet. Dat kan je vergelijken met de kracht die nodig is om 4,5 Liter water op te tillen.

Afbeelding

=

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

bij 10 km/h

In een snelle galop van 40 km/h geeft een ijzer een extra kracht van 737 Newton, dat zijn 73 pakken melk!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 18:44

Kijk Arabesk, we weten allemaal dat je tegen hoefijzers bent, maar dat is aardig off-topic.
Overigens denk ik dat jouw berekening bepaald niet klopt, maar da's een andere discussie.

Vraag aan jou, vind jij dat je straffeloos over asfalt en klinkers kunt galopperen (blootsvoets dus) of doe je dat zelf ook niet?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 18:59

beantsje schreef:
Kijk Arabesk, we weten allemaal dat je tegen hoefijzers bent, maar dat is aardig off-topic.
Overigens denk ik dat jouw berekening bepaald niet klopt, maar da's een andere discussie.

kom dan met een tegenberekening waaruit blijkt dat de mijne niet klopt. Het is gewoon pure natuurkunde. Die wetten zijn op alles van toepassing, dus ook op paarden. Zo maar roeptoeteren dat jij DENKT dat de berekening niet klopt is een beetje zwakjes vind ik

Citaat:
Vraag aan jou, vind jij dat je straffeloos over asfalt en klinkers kunt galopperen (blootsvoets dus) of doe je dat zelf ook niet?

ja lees dit topic maar door, ik heb dat al eerder uitgelegd waarom het wél kan

bluebeauty

Re: rijden op het asfalt zonder hoefijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 20:07

Ik rijd altijd op het asfalt, stap, draf en galop.
Het paard loopt als een zonnetje en heeft hele goede hoeven.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 21:23

Arabesk schreef:
de middelpuntvliedende ook wel centrifugale kracht neemt wel degelijk toe door het grotere gewicht aan de onderkant van de voet.

De naar buiten gerichte kracht kan worden beschreven met:

Afbeelding
F= kracht, m = massa, r = de afstand van de massa tot het middelpunt en v = snelheid

de kracht neemt dus toe als de massa toeneemt

en dan over schokdemping:
Doordat er een hoefijzer onder voet zit, landt het paard niet meer op de straal en verliest de hoef dus op die manier behoorlijk wat schokdemping.

Heel simpel: Jij voelt ook het verschil tussen rennen op klompen of rennen op nikes met nike air.

De straal is de nike air van de paardenvoet, maar met een ijzer onder de voet, verliest de straal z'n schokdempende werking.

Het onderzoek dat je noemt ken ik, maar welke blanco is er genomen? Geen natuurlijk bekapte voet. Een blote voet waarvan de straal is weggekapt, of waarvan de hielen zo hoog zijn dat de straal niet meedraagt, is de schokdemping ook bijna 0. Als je zo'n voet vergelijkt met een beslagen voet is er inderdaad weinig verschil in schokdemping }:0 voet 1; de straal draagt niet mee, voet 2 + ijzer de straal draagt ook niet mee, conclusie 'ijzers beperken de schokdemping niet'. Nee zo werkt écht wetenschappelijk onderzoek dus niet. Het kiezen van je 'blanco' of referentie is héél belangrijk en bepalend voor de uitslag van je onderzoek.

Zo heeft mustad ook een onderzoek gefinancierd en kwam er uit een zogenaamd wetenschappelijk onderzoek dat van die afrolijzers beter zijn dan gewone ijzers. Ja als je het niet vergelijkt met een blote voet niet nee, ze vergeleken alleen met een ándere beslagen voet. Ze hebben wel een blote voet bekeken en daaruit concludeerden ze dat een voet niet per se bij de toon afrolt, maar soms ook net ernaast en toen kwamen ze op het geniale idee om een ijzer met rondom opzet te maken 8)7. Maar verder hebben ze niet gekeken naar de invloed van ijzers op wat dan ook, want ja.... als een ijzerfabrikant je onderzoek bepaalt, bepaalt hij ook de uitkomst ;-)

*rolt over de grond van het lachen*
Ongelofelijk, dit kan je niet menen. Je doet hetzelfde als wat veel kinderen op de middelbare school doen die niet zo goed in natuurkunde zijn: men neme het binas, zoekt een willekeurige formule op waar de snelheid en de kracht in voorkomt, vult wat getallen in, en voila, een conclusie!

Je hebt nu de kracht uitgerekend die op de voet naar buiten gericht is. Dus de kracht die aan het been "trekt". En dan nog heb je compleet de verkeerde berekening gedaan, want als je dat uit rekent, moet je de snelheid loodrecht op de lijn van het draaipunt naar de massa (het ijzer in dit geval) nemen, waarbij het draaipunt in dit geval het beginpunt van het paardenbeen zou zijn. En die snelheid is zeker weten geen 40 km/h.

Wat jij eigenlijk had willen doen, is de kracht in het been in verticale richting OMHOOG (dus niet naar beneden...) uitrekenen. En die hangt natuurlijk af van het gewicht, maar dan van het totale gewicht, dus ijzers plus paard. En misschien kan je daar zelf een leuke berekening op toepassen, of ik zal hem vast voor je doen: F=Mijzers*g+Mpaard*g=4*0.553+600=602.212*g met g=9.61 m/s^2 Dus de kracht is (602.212/600)*100-100=0.0036866 procent toegenomen. Maar als je paard even een keertje poept is dat effect weer teniet gedaan, helaas voor de naturals!

Over de vergelijking met nike airs en klompen: als je iemand die hardloopt met nike airs, zou filmen met zo'n vertragende camera, dan zou je zien, dat de schoen flink ingedrukt wordt tijdens het neerkomen, en een klomp niet. Als je naar die hoef zonder ijzers kijkt zie je dat dat niet gebeurt, dus geen verschil met het hoef met ijzers. Ik denk niet dat je vergelijking helemaal op gaat :+

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 21:48

@arabesk: Wauw zeg, ik heb het even nagerekend, en (als je de goede eenheden hebt gebruikt) heb jij een straal gebruikt van ongeveer 9.5 cm :P Je wilt toch niet zeggen dat je de afstand van het midden van de HOEF tot aan de rand hebt genomen _/-\o_ Dat mag ik trouwens sowieso hopen van niet want dan heb je wel een paard met ongelofelijke platvoeten.

@TS: ik zou sowieso niet gaan galopperen op het asfalt, maar dat is meer omdat iets mij bij staat, dat je niet mag galopperen op de weg, ik dacht dat dat gewoon een 'verkeersregel' was, maar ik ben er niet zeker van :D Ook zou ik het wat gevaarlijk vinden, omdat er op een geasfalteerde weg ook autos rijden en meestal harder dan op een zandweg.

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 22:20

Arabesk schreef:
de middelpuntvliedende ook wel centrifugale kracht neemt wel degelijk toe door het grotere gewicht aan de onderkant van de voet.

De naar buiten gerichte kracht kan worden beschreven met:

Afbeelding
F= kracht, m = massa, r = de afstand van de massa tot het middelpunt en v = snelheid

de kracht neemt dus toe als de massa toeneemt

en dan over schokdemping:
Doordat er een hoefijzer onder voet zit, landt het paard niet meer op de straal en verliest de hoef dus op die manier behoorlijk wat schokdemping.

Heel simpel: Jij voelt ook het verschil tussen rennen op klompen of rennen op nikes met nike air.

De straal is de nike air van de paardenvoet, maar met een ijzer onder de voet, verliest de straal z'n schokdempende werking.

Het onderzoek dat je noemt ken ik, maar welke blanco is er genomen? Geen natuurlijk bekapte voet. Een blote voet waarvan de straal is weggekapt, of waarvan de hielen zo hoog zijn dat de straal niet meedraagt, is de schokdemping ook bijna 0. Als je zo'n voet vergelijkt met een beslagen voet is er inderdaad weinig verschil in schokdemping }:0 voet 1; de straal draagt niet mee, voet 2 + ijzer de straal draagt ook niet mee, conclusie 'ijzers beperken de schokdemping niet'. Nee zo werkt écht wetenschappelijk onderzoek dus niet. Het kiezen van je 'blanco' of referentie is héél belangrijk en bepalend voor de uitslag van je onderzoek.

Zo heeft mustad ook een onderzoek gefinancierd en kwam er uit een zogenaamd wetenschappelijk onderzoek dat van die afrolijzers beter zijn dan gewone ijzers. Ja als je het niet vergelijkt met een blote voet niet nee, ze vergeleken alleen met een ándere beslagen voet. Ze hebben wel een blote voet bekeken en daaruit concludeerden ze dat een voet niet per se bij de toon afrolt, maar soms ook net ernaast en toen kwamen ze op het geniale idee om een ijzer met rondom opzet te maken 8)7. Maar verder hebben ze niet gekeken naar de invloed van ijzers op wat dan ook, want ja.... als een ijzerfabrikant je onderzoek bepaalt, bepaalt hij ook de uitkomst ;-)

Je berekeningen kan ik niet over meepraten maar ik ben blij te lezen dat er bokkers zijn die dit wel kunnen. Het trekt de zaak weer wat in evenwicht.

Aan jou nu om filmpjes te maken en onderzoekjes te doen naar en van traditioneel bekapte voeten en voeten die door jou zelf bekapt zijn. Bel me als je wil komen filmen, ook ik heb nogal wat blootvoetse klanten.

Ieder onderzoek heeft zijn voors en tegens. Net als met alles is het de kunst om eerst het goede te filteren voordat je je laat verblinden door al het "slechts". Vandaar dat de natuurlijk bekappers/ cytecers en andere stromingen nog steeds met regelmaat uitgenodigd worden om hun verhaal te vertellen aan traditioneel opgeleide hoefsmeden. Hoe vaak laat jij je bijpraten door traditionele hoefsmeden waarvan je zeker weet dat ze niet in jou straatje praten (dat enorme aantal hoefsmeden wat de cursus bij jou gevolgd heeft telt even niet mee)??

Elk nadeel heeft zijn voordeel..en andersom. Ik kan goede dingen over nb zeggen....kun jij iets goeds over traditioneel beslag zeggen??

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 22:54

Hinke schreef:
Ongelofelijk, dit kan je niet menen. Je doet hetzelfde als wat veel kinderen op de middelbare school doen die niet zo goed in natuurkunde zijn: men neme het binas, zoekt een willekeurige formule op waar de snelheid en de kracht in voorkomt, vult wat getallen in, en voila, een conclusie!

Je hebt nu de kracht uitgerekend die op de voet naar buiten gericht is. Dus de kracht die aan het been "trekt". En dan nog heb je compleet de verkeerde berekening gedaan, want als je dat uit rekent, moet je de snelheid loodrecht op de lijn van het draaipunt naar de massa (het ijzer in dit geval) nemen, waarbij het draaipunt in dit geval het beginpunt van het paardenbeen zou zijn. En die snelheid is zeker weten geen 40 km/h.

Wat jij eigenlijk had willen doen, is de kracht in het been in verticale richting OMHOOG (dus niet naar beneden...) uitrekenen. En die hangt natuurlijk af van het gewicht, maar dan van het totale gewicht, dus ijzers plus paard. En misschien kan je daar zelf een leuke berekening op toepassen, of ik zal hem vast voor je doen: F=Mijzers*g+Mpaard*g=4*0.553+600=602.212*g met g=9.61 m/s^2 Dus de kracht is (602.212/600)*100-100=0.0036866 procent toegenomen. Maar als je paard even een keertje poept is dat effect weer teniet gedaan, helaas voor de naturals!

Jij rekent met de zwaartekracht ineens? Die heb ik nog niet eens meegenomen hierin. Als een slinger met kogel ronddraait om zijn eigen as loodrecht op de aarde dan is de zwaartekracht nog het minst van invloed. Of de slinger nou parallel aan het aardoppervlak draait of er loodrecht op staat, zoals het paardenbeen. Dat maakt voor deze berekening níet uit!

Als jij gelijk zou hebben zou je nooit een emmer met water kunnen rondslingeren met je armen zonder dat het water eruit valt. Jij beweert dat het water er altijd uit zal vallen.

Jij pakt de BINAS en bingoo't er een formule uit, maar zoals zoveel mensen moet je wel de goeie gokken anders ga je de mist in, zoals jij dus nu. F = m*g heeft níets te maken met de formule van middelpuntvliedende kracht. Tenzij je het punt wil berekenen waarop het water in de emmer nog nét niet naar beneden valt en je zou willen berekenen hoe snel je dan de emmer moet ronddraaien.

Fmpz = m*v2/r en dan moet Fz = m*g gelijk aan elkaar zijn dan valt het nét niet uit de emmer

Als 'draaipunt' had ik inderdaad nu 1,20 vanaf de grond genomen, daar waar het been het lichaam uitkomt bij het paard. Desgewenst kan je ook punten lager in het lichaam nemen, maar hoe verder je van het draaipunt afzit hoe groter de kracht wordt, net als met de hefboomwet }:0

Voor wie dit teveel gereken is; pak zelf een hoefijzer vast en bindt het aan je been en ga een stuk rennen dan voel je wel degelijk de invloed van het ijzer. Of hou het in je hand en slinger je arm in de rondte.

Ik pak niet zomaar de BINAS erbij ik heb natuurkunde (en scheikunde) gestudeerd. -:)

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 23:22

Arabesk schreef:
Hinke schreef:

Jij rekent met de zwaartekracht ineens? Die heb ik nog niet eens meegenomen hierin. Als een slinger met kogel ronddraait om zijn eigen as loodrecht op de aarde dan is de zwaartekracht nog het minst van invloed. Of de slinger nou parallel aan het aardoppervlak draait of er loodrecht op staat, zoals het paardenbeen. Dat maakt voor deze berekening níet uit!

Als jij gelijk zou hebben zou je nooit een emmer met water kunnen rondslingeren met je armen zonder dat het water eruit valt. Jij beweert dat het water er altijd uit zal vallen.

Jij pakt de BINAS en bingoo't er een formule uit, maar zoals zoveel mensen moet je wel de goeie gokken anders ga je de mist in, zoals jij dus nu. F = m*g heeft níets te maken met de formule van middelpuntvliedende kracht. Tenzij je het punt wil berekenen waarop het water in de emmer nog nét niet naar beneden valt en je zou willen berekenen hoe snel je dan de emmer moet ronddraaien.

Fmpz = m*v2/r en dan moet Fz = m*g gelijk aan elkaar zijn dan valt het nét niet uit de emmer

Als 'draaipunt' had ik inderdaad nu 1,20 vanaf de grond genomen, daar waar het been het lichaam uitkomt bij het paard. Desgewenst kan je ook punten lager in het lichaam nemen, maar hoe verder je van het draaipunt afzit hoe groter de kracht wordt, net als met de hefboomwet }:0

Voor wie dit teveel gereken is; pak zelf een hoefijzer vast en bindt het aan je been en ga een stuk rennen dan voel je wel degelijk de invloed van het ijzer. Of hou het in je hand en slinger je arm in de rondte.

Ik pak niet zomaar de BINAS erbij ik heb natuurkunde (en scheikunde) gestudeerd. -:)

Nee inderdaad, F=m*g heeft niks met de middelpuntvliedende kracht te maken, maar het is mij ook volstrekt onduidelijk waarom je die wil gebruiken :D Hoeftniet stelde de volgende vraag:

Citaat:
Arabesk,

Dus de vraag waar jij antwoord op gaf was: Komt de voet harder neer met ijzer als zonder ijzer? Het gewicht en de kracht van het paard blijft toch hetzelfde? Jij bent toch ook op de hoogte van het onderzoek waarin aangetoond is dat de "schokken" die door het hoefijzer veroorzaakt zouden worden minimaal zijn in het been. Naar mate de metingen hoger genomen werden, werden deze schokken steeds minder; vanaf het koot gewricht zelfs te verwaarlozen.

Ik heb je al diverse keren geattendeerd op dit onderzoek. Als je er toch niet van op de hoogte bent, ben je altijd welkom om dit schrijven bij mij in te zien.

Ben je, vorige week, niet op de bijscholing geweest in Utrecht waar traditioneel, nb en cytec met elkaar vergeleken werd??

Hoeftniet

Dus de vraag was: komt de voet harder neer met ijzer als zonder ijzer? Wat heeft dit met middelpuntvliedende krachten te maken? Ik vraag me eigenlijk af of je die formule uberhaupt kunt gebruiken, aangezien ik nog nooit een paard gezien heb die een ronddraaiende beweging maakt met zijn hoeven :+ Je zou die middelpuntvliedende kracht zo kunnen opvatten dat het het paard harder naar de grond trekt. Maar dan moet je natuurlijk wel meenemen dat diezelfde middelpuntvliedende kracht ook het paard "omhoog duwt" als de benen 'boven in de cirkel' zijn. Wat natuurlijk onzin is om er zo over te denken want het is geen cirkelbeweging. De netto verticale kracht van de middelpuntvliedende kracht is nul.

En daarnaast heb je dan natuurlijk de verkeerde snelheid gebruikt, zoals ik al zei, aangezien je de component van de snelheid loodrecht op de lijn van draaipunt naar massa moet nemen.

Ohja en als r moet je dan natuurlijk de afstand van de hoeven tot het denkbeeldige midden van de cirkelbeweging nemen
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 25-05-10 00:26, in het totaal 4 keer bewerkt
Reden: Posten samengevoegd

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 23:27

Citaat:
. Desgewenst kan je ook punten lager in het lichaam nemen, maar hoe verder je van het draaipunt afzit hoe groter de kracht wordt, net als met de hefboomwet

Uhm? Weet je zelf over welke kracht je het hebt? In de hefboomwet heb je een boom en neem je de krachtcomponent loodrecht op die boom, dus dat zou in dit geval de horizontale kracht zijn. Wat heeft die er nu weer mee te maken?

Overigens is de middelpuntvliedende kracht natuurlijk gewoon de traagheidswet voor een cirkelbeweging. Je kan er dus imo beter zo over denken, aangezien het gewoon niet een cirkelbeweging is: F=m*a met a de vertraging van het been terwijl het naar beneden gaat. Ik denk niet dat de iets grotere kracht van het been op het lichaam ervoor zorgt dat het paard 'naar beneden getrokken wordt' en daardoor harder neerkomt. Want dat bedoel je hopelijk toch? Ik zou niet weten waarom je anders die middelpuntsvliedende kracht er bij wilt halen.
Het enige effect imo zou kunnen zijn dat bij het neerkomen van het been je een iets grotere kracht hebt, doordat het been afremt met een grotere massa, dat heeft dus niks met middelpuntvliedende krachten te maken. En als je kijkt naar F=m*a met a in dit geval nu de vertraging van de hoef vanaf het moment dat het de grond raakt, zie je dat dat precies met hetzelfde percentage toe neemt als dat ik al had uitgerekend. Aangezien niet alleen het been neer komt, maar het hele paard Want een paard bestaat niet alleen uit hoeven, er zit ook nog een paard aan vast (echt waar!)
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 25-05-10 00:28, in het totaal 4 keer bewerkt
Reden: Posten samengevoegd

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 00:27

Citaat:

Ik pak niet zomaar de BINAS erbij ik heb natuurkunde (en scheikunde) gestudeerd.

Aan welke uni heb je natuurkunde gestudeerd?

Trouwens voel je inderdaad een verschil als je een hoefijzer aan je been vastbindt, en gaat rennen. Maar dat heeft niks met middelpuntvliedende kracht te maken, maar met dat je je been elke stap naar voren moet versnellen, en daar moet je een kracht voor leveren. En dat heeft dan weer niks met de kracht waarmee je neerkomt te maken, de vraag waar jij antwoord op wilde geven ;)

Connie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 16:29

Zeker galop lijkt me erg slecht op asfalt.
Draven zou ik zelf ook niet doen, alleen maar stappen. En anders in de berm gaan rijden, of een omweggetje zodat je wel op zachte ondergrond kan rijden.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 19:27

ja eigenlijk is het vrij logisch he, ook zonder de berekeningen! het paard weegt niet plots meer of minder dus de kracht kan ook niet veranderen denk ik. je moet simpel gesteld toch berekenen hoeveel gewicht op een bep oppervlak, rekeninghoudend met de snelheid er uitgeoefend wordt?

ik zie het wel, maar kan het niet goed uitleggen waarschijnlijk... sorry hoor, maar ik ben een godsdienstwetenschapper van opleiding :+

wat ik wel geloof is dat een blote hoef bewegelijker is en daarom beter grip zal hebben op de ondergrond dan een ijzer.

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 19:31

ik rijd heel vaak op asfalt zonder hoefijzers. is zelf goed voor de hoeven! dan groeien de hoeven beter in hun natuurlijke stand.
galopeer niet op asfalt.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 19:47

Arabesk schreef:
beantsje schreef:

kom dan met een tegenberekening waaruit blijkt dat de mijne niet klopt. Het is gewoon pure natuurkunde. Die wetten zijn op alles van toepassing, dus ook op paarden. Zo maar roeptoeteren dat jij DENKT dat de berekening niet klopt is een beetje zwakjes vind ik

Ach ik dacht, laat ik Arabesk maar niet helemaal onderuit schoffelen maar goed, jij noemt het roeptoeteren dus volgt hier mijn argumentatie.

De formule die jij gebruikt, is voor een gewicht dat rondgeslingerd wordt en dus een cirkelvormige baan beschrijft. Je berekent de kracht die het gewicht aan het touwtje op jouw hand uitoefent. Doorvertaald naar het paard; Áls het paardenbeen al een cirkelvormige slingerbeweging zou maken, beschrijft deze formule de kracht waarmee dan aan het paardenlichaam getrokken wordt. Niet de kracht die uitgeoefend wordt bij een onderbreking van deze beweging op het botsende oppervlak.
En daarbij , jij wilt toch niet met droge ogen beweren dat de benen van jouw paard een rondslingerbeweging maken?
Als de paardenvoet op de grond komt, is dat niet het deel van de cirkel van een slingerbeweging. Of je moet een voet amputeren, aan een touw met veerunster in de rondte slingeren en dan aflezen welke kracht op de veerunster wordt uitgeoefend. toch echt een totaal andere situatie, lijkt me, dan een gewoon lopend paard.

Een juistere formule in dit verband is volgens mij de impuls; p=m*v waarbij voor m de gehele massa van het paard gerekend moet worden en voor v de snelheid waarmee de voet op de grond komt. Al of niet inc. 4 ijzers. En dit is een hele simpele weergave van feiten want een hoef landt niet loodrecht op het oppervlakte en in de meeste gangen komt het gewicht niet volledig op 1 voet terecht (in galop wel natuurlijk, op het binnenvoorbeen).
Misschien zit ik naast hoor, want mijn VWO natuurkunde is inmiddels 25 jaar geleden maar de formule van jou is sowieso onjuist.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:50

Kijk ik vroeg me al af of iedereen hier de wetten van newton ed van de middelbare weer was vergeten ;) Gelukkig niet!

Ben het helemaal met je eens beantsje! En als je de tijdsafgeleide van de impuls neemt krijg je inderdaad de kracht, dp/dt=ma=F wat ik ook zei, dus we zijn het eens ;)

Wat ik best wel schokkend vind is dat iemand die zich 'goeroe' van het natuurlijk paarden houden noemt, zulke onzin uit kraamt. En dat sommige mensen misschien deze info wel voor waar aannemen }:0 Het doet het natuurlijk bekappen en natuurlijk paarden houden geen goed, imo.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 11:06

De berekening gaat inderdaad niet over het moment van neerkomen op het asfalt, dat klopt. Het gaat om de krachten die werken op de gewrichten op het moment van bewegen van een paard, waarbij de beenbeweging wel degelijk als een slinger beschouwd kan worden. Je kan een schommel die heen en weer slingert ook beschrijven als slinger, ook al draait hij niet helemaal rond om zijn as!

De krachten bij het neerkomen van de paardenvoet op de grond zijn weer een andere beweging.

Ik snap de verwarring wel omdat ik op een bladzijde ervoor filmpjes plaatste van de schokdemping die verloren gaat door een ijzer, maar mijn berekening staat dáár verder los van. Ik had aangenomen dat iedereen dat wel snapte, maar kennelijk niet, nou ja dan leg ik het nóg een keer uit :D

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 16:51

Nee dat snapte idd niemand want daar ging de hele discussie ook niet over, dat was helemaal niet de vraag :o? Overigens gaat hetzelfde verhaal als wat je nu voor ijzers hebt uitgerekend dan dus ook op voor hoefschoenen aangezien die hetzelfde gewicht hebben of soms nog zwaarder zijn.

Misschien kan je dan nog antwoord geven op wat eigenlijk de vraag was: komt de voet harder neer met ijzer als zonder ijzer?

edit: ik heb de posts nog eens doorgelezen en ik denk om eerlijk te zijn dat je dat verhaal over die middelpuntvliedende krachten met ijzers eens ergens gelezen hebt (toen je aan het googlen was op "ijzers, slecht" :+ ), en dat jij dat nu verkeerd met de neerkomende krachten in verband hebt gebracht, aangezien je wel dat verhaaltje oplepelt precies in de discussie over of je harder neerkomt met ijzers :o

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:25

haha schaakmat :')

nee serieus... ik ben echt wel pro blootvoets, maar toch zie ik wel in dat de klap die de voet te verwerken krijgt niet plots meer is met een ijzer eronder. als het paard evenveel weegt en de voet even hard neerkomt toch niet tenminste...
wat wel kan, is dat die hoef als een schokbreker werkt en dat je met een ijzers minder hoefmechanisme hebt waardoor de slag harder/plotser aankomt; maar het blijft uiteindelijk evenveel kracht die inwerkt op het paardenbeen...

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 18:15

jullie kunner er nu wel allemaal berekeningen tegenaan gooien maar dat snapt niet iedereen.
volgens mij is het veel simpeller, namelijk dat een hoef de schok waarmee het op de grond komt heel goed kan opvangen door een soort pompbeweging, maar als je er een ijzer onder legt de hoef die beweging helemaal niet meer kan maken omdat dat ijzer er aan vast zit.
bij stap en draf komt de hoef nog niet zo heel hard op het asvalt maar in de galop dusdanig hard dat een hoef met ijzer de schok niet meer goed kan opvangen en dat daardoor dus niet zo goed voor de pezen is, daarbij glijt een hoef met ijzer op het asvalt veel sneller weg waardoor het gevaarlijk kan worden.
toch zou ik ook niet zonder ijzers op het asvalt galoperen omdat het dan weer dusdanig stroef kan zijn dat op het moment de hoef op het asvalt komt er gelijk ook geen beweging meer in zit en dat tot struikelen kan lijden.
ik ben niet zo goed in het uitleggen van iets dus ik hoop dat het een beetje gesnapt word :+

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 18:23

Hinke schreef:
Nee dat snapte idd niemand want daar ging de hele discussie ook niet over, dat was helemaal niet de vraag :o? Overigens gaat hetzelfde verhaal als wat je nu voor ijzers hebt uitgerekend dan dus ook op voor hoefschoenen aangezien die hetzelfde gewicht hebben of soms nog zwaarder zijn.

dat klopt, maar die zitten niet 24/7 om en hebben verder niet de andere nadelen zoals het beperken van de schokdemping en het hoefmechanisme. Maar zonder is inderdaad béter.

Citaat:
Misschien kan je dan nog antwoord geven op wat eigenlijk de vraag was: komt de voet harder neer met ijzer als zonder ijzer?

Nee dát maakt netto niet uit, wel gaat de schokdemping verloren omdat het hoefmechanisme niet optimaal werkt en het paard niet op de straal landt.

Citaat:
edit: ik heb de posts nog eens doorgelezen en ik denk om eerlijk te zijn dat je dat verhaal over die middelpuntvliedende krachten met ijzers eens ergens gelezen hebt (toen je aan het googlen was op "ijzers, slecht" :+ ), en dat jij dat nu verkeerd met de neerkomende krachten in verband hebt gebracht, aangezien je wel dat verhaaltje oplepelt precies in de discussie over of je harder neerkomt met ijzers :o

Ik heb niks gegoogled, de natuurkunde zit zonder google ook wel in mijn hoofd :+

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 19:59

Arabesk schreef:
er valt niet te ontkennen dat bij al deze filmpjes te zien is dat een paard met ijzers harder neer komt

Arabesk,

Als ik het goed begrijp ben je het nu dus met ons eens dat dit niet juist is wat je hierboven schreef??

Verder geef je aan dat hoefijzers meer schokken opleveren dan natuurlijk bekapte voeten. Op je filmpjes is alleen de buitenzijde van het been en de hoef te zien, je hebt geen opnames van binnen in het been. Dit in tegenstelling tot het eerder door mij genoemde onderzoek. Hoe onderbouw je je eigen stelling?

Dat de huid en haar van het been meer "schokken" vertoond bij een beslagen hoef t.o.z. van een nb hoef is vrij logisch. Ik denk als je een filmpje maakt van een onbeslagen hoef welk lang en onbekapt is (zoals bij in het wild levende paarden in Europa) dat je vrijwel hetzelfde beeld krijgt als een bij een beslagen hoef. Als je een beslagen voet filmt waarvan de zool opgevuld is met bijv Vettec (gelijk met de bodem zijde van het ijzer) dan krijg je waarschijnlijk nagenoeg hetzelfde beeld te zien als een nb hoef.

Hoeftniet

renadebeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 21:05

Nou weet je, dat ligt denk ik heel erg aan je paard zelf.
mijn paard heeft hoeven waar de hoefsmid zelfs bijna niet doorheen komt :P .
die heeft dus echt geen hoefijzers nodig!
maar galopperen doe ik nooit.. zou ik sowieso ook maar niet doen..dan heb je kans dat door de druk die erop komt de hoeven gaan spleten.. Suc6 ermee!!

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 21:49

Arabesk schreef:
dat klopt, maar die zitten niet 24/7 om en hebben verder niet de andere nadelen zoals het beperken van de schokdemping en het hoefmechanisme. Maar zonder is inderdaad béter.

Het orakel heeft gesproken!!!
:+

Jammer dat je jezelf dan wel weer tegenspreekt, zoals hoeftniet zei:

Arabesk schreef:
er valt niet te ontkennen dat bij al deze filmpjes te zien is dat een paard met ijzers harder neer komt

Arabesk schreef:
Ik heb niks gegoogled, de natuurkunde zit zonder google ook wel in mijn hoofd

Is dat echt zo? Dan mag je nog wel even verklaren waarom jij midden in een discussie over of je harder neerkomt met ijzers dan zonder, ineens begint over de trekkrachten in het been naar buiten toe. Dat is net als wanneer je iemand vraagt waarom scheten stinken, en dat diegene dan antwoord met "omdat bananen krom zijn" :o?

Overigens zou het natuurlijk kunnen zijn, dat het extra gewicht van ijzers een schadelijke trekkracht uitoefent op het been. Hoewel ik dat argument nog nooit eerder gehoord heb, en ik ben ook niet bekend met blessures die daar uit voortkomen. Maar zo'n theoretisch argument moet je dan wel bewijzen. Mijn haflinger heeft ook een half jaar met ijzers rondgelopen, en het is mij nog nooit opgevallen dat de trekkrachten aan haar been zo groot werden dat haar been er af getrokken werd, of iets in die trant. En ze heeft ook nooit kreupel gelopen.

Het gewicht van het ijzer moet dan trouwens wel een aanzienlijk percentage van het gewicht van het been zelf zijn, en dat is denk ik niet zo. Ik denk dat een ijzer aan een paardenbeen te vergelijken is met een gymschoen aan een mensenbeen. Ook al ren ik heel hard, ik krijg geen last van mijn been hoor. Gaat prima!

kynshiri schreef:
wat wel kan, is dat die hoef als een schokbreker werkt en dat je met een ijzers minder hoefmechanisme hebt waardoor de slag harder/plotser aankomt; maar het blijft uiteindelijk evenveel kracht die inwerkt op het paardenbeen...

Oh dat sluit ik ook niet uit hoor ;) Het zou best kunnen! Maar zulke beweringen moet je wel altijd onderbouwen, niet met theoretisch gewauwel maar met cijfers uit een gepubliceerd onderzoek. En ik denk zelf dat ook al zou blootvoets wel beter zijn, dat dat effect dan niet onwijs groot is. Er lopen zoveel paarden met ijzers, die kerngezond zijn en nooit ergens last van hebben. Al laat je alleen maar percentages zien (door wetenschappers vastgesteld, niet door arabeskjes :P ) van paarden zonder ijzers met blessures, vergeleken met het percentage van paarden mét ijzers met blessures. Dat zou al een gegrond onderzoek zijn imo!

@hoeftniet: daar ben ik het mee eens.

@barbar: ijzers zijn inderdaad wat gladder, zeker op klinkers. Maar ik zou daarom juist eerder zonder ijzers dan met ijzers galopperen. Ik denk dat je paard eerder uitglijdt dan struikelt ;) Maar ik zou sowieso niet op asfalt/verharde weg galopperen, en ik snap eigenlijk ook niet zo goed waarom je dat zou willen :D

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 22:36

dat zeg ik, als ik zou moeten kiezen zou ik ook zker eerder zonder dan met ijzers galoperen, maar ik bedoel alleen maar te zeggen dat zonder ijzers galoperen ook niet zonder risico is, daarom zou ik bijde nooit doen.