Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Arabesk schreef:Die komt er wel weer bovenop hoor, ik heb ze erger dan dat weer op de been gekregen. Alles valt of staat met goede voeding (geen suikers, geen gras, alleen goed hooi + liksteen), eventueel magnesium en een goede bekapping waarbij het hoefbeen weer parallel met de grond gezet wordt. Dan worden de ongezonde delen van de hoef ontlast.
http://www.hoefnatuurlijk.nl/problemen/hbh.htm
Kinke schreef:maar of er wel of niets mee gedaan wordt, dat maakt dus uit?
Mijn Fries komt bijna niet meer in de wei (alleen korte tijden als de fructaanindex laag is) en staat met een vriendje in de paddock, verder hobbel ik recreatief op haar als ik tijd heb (en da's niet zo vaak). Heeft ze wel of geen kwaliteit van leven?
tita schreef:countrygril wat goed geschreven
ts ik zou beginnen met het maken van rontgenfoto's om te kijken of het hoefbeen gekanteld is en je advies van je oom mee te nemen naar de kliniek.
tita schreef:Als je foto's maak dan zie je dat meteen en bespaar je een lange lijdensweg en niet alleen die van je pony maar vooral van jezelf
tita schreef:nou jij begrijp mij dus helemaal vekeerd mijn eigen pony heeft 2 weken op sterven gelegen en wij kozen toendertijd voor de pony omdat Utrecht daar hoop in had.
Maar de onmacht en ellende die ik toen 2 weken voelde en al het verdriet wat ik had omdat mijn pony zo'n pijn had wil ik nooit meer voelen.
Als ik de TS was zou ik iid naar mijn oom luisteren...ze houdt van die pony en oom geeft het een kans...maar naar aanleiding van aantal posten hier en verhaal over kanteling zou ik juist de keuze maken voor foto's
Want neem je geen fotos en je gaat zo nog op een goede manier 3 maanden verder dan weet je niet beter. Maak je wel foto's en zie je een kanteling dan weet je gelijk dat komt niet meer goed en dan kun je juist sneller een spuitje geven zo bedoelde ik dat..
Ik zou het mezelf zo kwalijk nemen als ik mijn paard maanden probeer op te lappen terwijl hij eigenlijk niet kan herstellen ..en zou me extra rot voelen omdat je dit had kunnen uitsluiten door middel van foto's
countrygirl schreef:Rina, ik ben het niet met je eens. Ik heb zelfs een chronische HB klant die nu helemaal genezen is!
Chronisch was hij in de tijd dat ik nog niet wist dat de meeste paarden HB worden van dat fructaangehalte (suikers!) in het gras. Sinds ik dat weet, dat hij daar heel gevoelig voor is, heb ik hem van het gras afgehaald in de fructaanhoge perioden.
Fructaan is de pest, ze raken gelijk weer hoefbevangen.
countrygirl schreef:Als het wél een ernstige kanteling is... of nog erger: punt van het hoefbeen door de zool.... dan zou ik haar in laten slapen. Zelfs dát zou eventueel nog goed kunnen komen, maar is een hele lange weg... en je moet goed weten waar je aan begint en of je je paardje dát nog aan wil doen. Gezien de leeftijd en de andere problemen... denk ik niet dat ik dit met 1 van mijn paarden nog zou overwegen.
Kinke schreef:ik vind jouw reactie een beetje vreemd fluffyfox. Gezien de leeftijd kan het dier geen waardig bestaan meer leiden? En wat maakt het in vredesnaam uit of een dier nog aan 'het werk' is of niet?
countrygirl schreef:En.... ik vraag me dan ook af in hoeverre het dier moet lijden omdat de eigenaar er geen afstand van of kan doen.
Rekening houdend met leeftijd, omstandigheden, misschien nog andere aandoeningen....
Ieder paard is anders, maar iedere eigenaar/verzorger ook.
mysa schreef:Wat een heftige en uitgesproken meningen durven jullie hier neer te zetten.
mysa schreef:T.s.: heb je al in het centraal topic over hoefbevangenheid gekeken?