Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Bandida schreef:Professor schreef:Dat is dus twee lagen die breder zijn.
Ik zie eigenlijk alleen dat ze wat langer zijn aan de achterzijde. Ik had nog niets gezegd, maar ik vind het krap omdat je je nu moet voorstellen dat die hoef daar 6 weken in gaat groeien. Waar naartoe?
CherokeeChum schreef:Ja, in theorie heb je gelijk, maar... Stel dat dit dier dikke wanden heeft. Met de moderne fabrieksijzers heb je dan al gauw een probleem,ze zijn eigenlijk zo'n mm of3/4 te smal om nog op de witte lijn te kunnen nagelen,ivm de paatsing van de nagelgaten.
Dan ga je dus op de wand nagelen,met alle gevolgen van dien. Of je moet de wanden te veel opvijlen.
[TE] ruim leggen geeft ook weer erg veel belasting op de witte lijn,de hoef word eigenlijk verkeerd belast waardoor hij uitzakt,wat weer slechte wanden en dunne zolen geeft. Het blijft poedersuiker die ijzers
scoxxx schreef:CherokeeChum schreef:Ja, in theorie heb je gelijk, maar... Stel dat dit dier dikke wanden heeft. Met de moderne fabrieksijzers heb je dan al gauw een probleem,ze zijn eigenlijk zo'n mm of3/4 te smal om nog op de witte lijn te kunnen nagelen,ivm de paatsing van de nagelgaten.
Dan ga je dus op de wand nagelen,met alle gevolgen van dien. Of je moet de wanden te veel opvijlen.
[TE] ruim leggen geeft ook weer erg veel belasting op de witte lijn,de hoef word eigenlijk verkeerd belast waardoor hij uitzakt,wat weer slechte wanden en dunne zolen geeft. Het blijft poedersuiker die ijzers
Klopt. Big problem bij rim-beslag. Maar goed, iedere nageling heeft nadelige gevolgen voor de witte lijn. Witte lijn verzwakt.
Maar ja, op tijd een ijzerloze periode inlassen, laat de witte lijn weer terug herstellen... indien correct bekapt.
Het is een utopie om ervan uit te gaan dat ieder paard altijd/ten alle tijden ijzerloos door het leven kan gaan, helaas.
Garnituur heeft overigens ook te maken met de lengte van de takken (vind ik). Ik persoonlijk hanteer altijd een (mijn)vingerdik lang garnituur... hetgeen overeenkomt met om en nabij ruim 1 a 1,5 cm