Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Annetje

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 19:27

Waar moeten we naar kijken? Je zegt 'kijkt u maar allemaal' maar wij zien niet wat jij ziet als je het niet laat zien met een foto of filmpje.
Vraag me ook wel af wat je met rubber bedoelt.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 19:59

Een vraagje , lees al heel lang mee soms post ik iets maar heb helaas niet de kennis om mensen verder te helpen ,maar wil even een advies .
Mijn merrie 5 jaar oud heeft al een hele tijd oppervlakkige scheurtjes in haar hoorn , een tijdje geleden liep ze in een keer heel kreupel op het hard in de weide ging het wel , ik heb haar hoeven toen uitgewassen en ze had een gaatje in de witte lijn ( foto heb ik geen ) heb haar toen in overleg met de smid op een voorijzer gezet ( kan zonder als ik haar niet te zeer belast ) Nu dinsdag komt de smid terug om de boel te bekijken en ik wil de ijzers eronderuit . En haar zo natuurlijk mogelijk terug op blote voeten zetten .
Nu het volgende :
Smid wil de scheurtjes wat openleggen zodat ik het kan behandelen met Absorbine Trusch remedy ( is besteld )
Wat bekappen , haar stralen zijn nu vrij lang doordat ze dgronde niet hebben geraakt door het ijzer , haar zolen redelijk dik , door hetzelfde .
Wat moet ik vragen aan mijn smid , hoe haar voeten te behandelen
qua stralen en qua zool .. Gewoon ijzer eraf hoefwand beetje afronden , scheurtje beetje openleggen zodat ik erbij kan met spul ?
Hij is reguliere hoefsmid , maar staat zeker open voor mensen die( hun paarden blootvoets houden ) zelf ook onderhoud plegen , hij is van mening dat de voeten daar veel sterker van worden en ik ook
Heb al een hele tijd het multimedia pakket van hoef natuurlijk in huis , 1x bekeken wilde ook een cursus doen , heb zelfs een kortingsbon maar de cursussen zijn best ver weg .
Is er iemand die die op lokatie geeft ?
We hebben 11 pensionpaarden staan waarvan er 5 natuurlijk gedaan worden ( met te weinig ervaring ) en 3 op het punt staan om het zelf te onderhouden :D

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 20:13

Annetje schreef:
Waar moeten we naar kijken? Je zegt 'kijkt u maar allemaal' maar wij zien niet wat jij ziet als je het niet laat zien met een foto of filmpje.
Vraag me ook wel af wat je met rubber bedoelt.

Die foto´s van FaberSmid daar ging het toch om????

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 20:15

Professor bedoelt waarschijnlijk de wiggen? (als dat wiggen zijn, heb geen verstand van ijzers)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:31

Professor schreef:
Dat is dus twee lagen die breder zijn.

Ik zie eigenlijk alleen dat ze wat langer zijn aan de achterzijde. Ik had nog niets gezegd, maar ik vind het krap omdat je je nu moet voorstellen dat die hoef daar 6 weken in gaat groeien. Waar naartoe?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:56

Bandida schreef:
Professor schreef:
Dat is dus twee lagen die breder zijn.

Ik zie eigenlijk alleen dat ze wat langer zijn aan de achterzijde. Ik had nog niets gezegd, maar ik vind het krap omdat je je nu moet voorstellen dat die hoef daar 6 weken in gaat groeien. Waar naartoe?

Zie toch duidelijk dat het ijzer breder is dan de rubberwiggen, en dat die weer breder is dan de hoef.
Heb het nog eens vergroot, en mijn goede bril opgezet, kan het toch niet anders zien.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 23:00

Professor ik dacht dat je het over iemand op je les had, dat maakte ik op uit je verhaal :+
Ik denk dat het allemaal inderdaad nét wat groter is dan de hoef. Heb verder geen verstand van ijzers en had dat achterste gedeelte ook niet voor rubber aangezien.

Heb zojuist mijn paard zijn hoeven even op de foto gezet en dat is toch altijd wel confronterend. De tenen zijn te kort en ik probeer ze zo mooi mogelijk in model te houden, maar op de foto's zie ik toch wat foutjes. Ook wordt rechtvoor per ongeluk weer wat stijler, dus daar moet nog wat vanaf.
Het is ook goed te zien dat hij nog steeds last heeft van rotstraal. Om de dag gaat er hipposol op en het stinkt niet meer en is niet meer echt gevoelig, maar het is nog steeds lelijk.
Ik zal de foto's morgen hier plaatsen.

[edit] Nog eens goed gekeken en ik denk dat, als het ijzer groter was geweest dan de hoef, de lippen niet zover in de hoefwand zouden zitten. Vooral bij de laatste beslagen voet zie je dit goed.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 23:09

[quote="FaberSmid"]
Afbeelding

Sorry, deze foto bedoel ik, waar is het ijzer kleiner?
De hoef is kleiner dan de keil.
Waarom ziet men dat niet?
Het ijzer is groter dan de keil, en de hoef is weer kleiner als de keil.
Dus te veel garnitur?????
Of hoe dat heet.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 23:47

Je hoeft niet zo te schreeuwen hoor ;)

Ik zie dat het ijzer en het geval tussenhoef en ijzer misschien nog geen halve cm groter zijn. Maar het lijkt mij dat een ijzer ook altijd nét wat groter moet zijn dan de hoef wil je paard er nog een paar weken mee rond kunnen banjeren.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 23:51

Professor schreef:
Dus te veel garnitur?????
Of hoe dat heet.

Zie p. 60 en volgende over garnituur en foto's ter vergelijking.
Wat mij betreft staan de hielen ook in het midden van de takken. Ruimte voor beweging en groei.
(wat mij betreft geen ijzers eigenlijk, maar daar gaat het topic niet over)

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 00:12

Goed garnituur = beginnend bij het 3de nagelgat en de takken eindigen ter hoogte waar de hoefballen ook eindigen.
Hielen staan ten alle tijden centraal op de takken.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 00:17

Btw, dit natte weer ... direct na zo lang ontzettend droog weer.... geeft bij vele paarden o.a. weke stralen.
Kan zelfs zijn dat indien je de straal wegsnijdt, je bijna een halve straal wegsnijdt over de gehele lengte.
Ik vermoed iets dergelijks bij de shet van Tancreda.

Is dan (nog) geen rotstraal. Kan het wel worden.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 00:28

Onderkantjes van mijn paard:
Afbeelding
De hielen van vooral rechtsvoor zijn nog altijd te lang, maar kort ik ze te snel in, dan verandert zijn lopen. Ik haal er elke week de vijl overheen, maar zie op de foto's dat het nu toch wel echt nog een stuk korter kan.
De tenen zijn nét te kort en de stralen moeten wat bijgewerkt, maar ik vind dat mijn smid vaak teveel wegsnijdt en daarom ben ik nog even op zoek naar een ander. Smid heeft er wel even naar gekeken een week of twee terug en vond het op zich wel goed, op snijwerk na.
De achterhoeven zijn nog onbewerkt, maar de hielen zijn scheef afgesleten zag ik op de foto's. Die moet ik morgen dus even corrigeren en dat is alles wat ik aan de achterkanten doe. Rechtachter vind ik zelf wel mooi, qua zool, straal en alles. De rest is het nét niet. Rechtsvoor is altijd al heel steil geweest en het corrigeren schiet maar niet op en als ik het eventjes niet bijhoud, staat paard meteen weer met een bokhoef :+ Linksvoor daarentegen waaierd nogal snel uit. Rechtsvoor is de straal het slechts, maar dat komt vast ook door de samengeknepen hielen.

Ik heb nog zijaanzichten, achterkantjes, schuine onderkanten enz.. als iemand daar geinteresseerd in is.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 08:21

scoxxx schreef:
Goed garnituur = beginnend bij het 3de nagelgat en de takken eindigen ter hoogte waar de hoefballen ook eindigen.

Dan is het garnituur te klein bij deze foto?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 08:41

FaberSmid, ik doe ook ff een poging mbt de foto's :)
Foto 1: lang in de bagger gestaan? Omgeklapte hoefwand, rotstraal oid? Flinke bekapbeurt nodig dus. Foto 2 is dezelfde hoef?
Foto 3: erg veel dode zool etc. Als je alles wegkrabt kan er een flink stuk bekapt worden.
Foto 4: Griezelig hoe de hoefwand eruit ziet. WLD? Zool ziet er ook raar uit, gezakt hoefbeen?
Foto 5: gaatjes in de witte lijn. WLD? Lijkt ook of de straal lager is dan de zool?
Foto 6: gaatjes in de witte lijn? Misschien dezelfde hoef als nr.5? Wel een hele ronde hoef :)
De ijzerfoto's waag ik me niet aan ;)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 11:31

Het is echt leerzaam jullie reactie's, hoe jullie het zien en ervaren.
Vraagje als je bij natuurlijk bekappen de zool zou volgen, hoeveel zou er dan van de hoef bekapt kunnen worden? En bij "gewoon" bekappen?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 11:37

Kinke schreef:
scoxxx schreef:

Dan is het garnituur te klein bij deze foto?

Overduidelijk te klein.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 11:50

Ja, in theorie heb je gelijk, maar... Stel dat dit dier dikke wanden heeft. Met de moderne fabrieksijzers heb je dan al gauw een probleem,ze zijn eigenlijk zo'n mm of3/4 te smal om nog op de witte lijn te kunnen nagelen,ivm de paatsing van de nagelgaten.
Dan ga je dus op de wand nagelen,met alle gevolgen van dien. Of je moet de wanden te veel opvijlen.
[TE] ruim leggen geeft ook weer erg veel belasting op de witte lijn,de hoef word eigenlijk verkeerd belast waardoor hij uitzakt,wat weer slechte wanden en dunne zolen geeft. Het blijft poedersuiker die ijzers :P

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 11:55

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 12:05

CherokeeChum schreef:
Ja, in theorie heb je gelijk, maar... Stel dat dit dier dikke wanden heeft. Met de moderne fabrieksijzers heb je dan al gauw een probleem,ze zijn eigenlijk zo'n mm of3/4 te smal om nog op de witte lijn te kunnen nagelen,ivm de paatsing van de nagelgaten.
Dan ga je dus op de wand nagelen,met alle gevolgen van dien. Of je moet de wanden te veel opvijlen.
[TE] ruim leggen geeft ook weer erg veel belasting op de witte lijn,de hoef word eigenlijk verkeerd belast waardoor hij uitzakt,wat weer slechte wanden en dunne zolen geeft. Het blijft poedersuiker die ijzers :P

Klopt. Big problem bij rim-beslag. Maar goed, iedere nageling heeft nadelige gevolgen voor de witte lijn. Witte lijn verzwakt.
Maar ja, op tijd een ijzerloze periode inlassen, laat de witte lijn weer terug herstellen... indien correct bekapt.
Het is een utopie om ervan uit te gaan dat ieder paard altijd/ten alle tijden ijzerloos door het leven kan gaan, helaas.

Garnituur heeft overigens ook te maken met de lengte van de takken (vind ik). Ik persoonlijk hanteer altijd een (mijn ;-) )vingerdik lang garnituur... hetgeen overeenkomt met om en nabij ruim 1 a 1,5 cm

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 12:13

Denk toch sterk dat ik het toch goed gezien heb, en dat voor een leek op het gebiedt van hoefbeslag.
Die eerste foto, is gelijke hoef als de eerste hoef van de tweede serie?

Zou niet zo´n beslag onder één van mijn paarden willen zien, veel te gevaarlijk, met zijgangen en springtraining.
Laatst bijgewerkt door Professor op 10-10-09 12:22, in het totaal 3 keer bewerkt

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 12:13

Foto1, ijzertje past mooi,maar vanwaar die dubbele lip?
Nagels netje op lijn,maar vrij laag en tussen de oude nagelgaten,zou niet mijn voorkeur hebben.
Lippen zijn niet mooi afgewerkt,toen ik nog met ijzers werkte maakte ik ze altijd rond op de bandschuur-
machine.
2 en 3 Gevalletje halve ontschoening?.
Beetje moeilijk om op deze foto's het juiste perspectief te zien.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 12:26

scoxxx schreef:
CherokeeChum schreef:

Klopt. Big problem bij rim-beslag. Maar goed, iedere nageling heeft nadelige gevolgen voor de witte lijn. Witte lijn verzwakt.
Maar ja, op tijd een ijzerloze periode inlassen, laat de witte lijn weer terug herstellen... indien correct bekapt.
Het is een utopie om ervan uit te gaan dat ieder paard altijd/ten alle tijden ijzerloos door het leven kan gaan, helaas.

Garnituur heeft overigens ook te maken met de lengte van de takken (vind ik). Ik persoonlijk hanteer altijd een (mijn ;-) )vingerdik lang garnituur... hetgeen overeenkomt met om en nabij ruim 1 a 1,5 cm

Ik deed nog wel eens de buitenste rand vanaf de rits wat uitsmeden,je krijgt dan als je dit door trekt over de toon een soort breakover ijzer met veel meer garnituur.
Wel heul bewerkelijk. Ik heb ook wat geexpirimenteerd met gedeeltelijk verlijmen en gedeeltelijk nagelen,dwz lijmen in de toon,vanaf het tweede nagelgat 2 nagels,dus 1 aan weerszijden. Dat bleef ongeveer 6 weken zitten, met veul minder beschadiging.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 12:36

Professor schreef:
Zou niet zo´n beslag onder één van mijn paarden willen zien, veel te gevaarlijk, met zijgangen en springtraining.

Je paard hoeft ook helemaal geen beslag voor oefeningen in een zandbak.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 12:39

Wat ik niet snap, is iedereen gaat maar op een ideaal af, die niet op iedere hoef past, men moet toch ook kijken naar het gebruik van het paard.
En dit beslag kan ik niet aksepteren, omdat het "te" veel uitsteekt.
Daardoor kan een paard met dit ijzer, heel veel beschadigen aan zich zelf.
Bij zijgangen, bij wendigen, bij terrein ritten, en zelfs op de wei.
Dat een ijzer niet te klein moet zijn is mij duidelijk, maar ik loop toch ook niet op schoenen die mij te groot zijn, daar breek ik mijn nek bij.