heb mn paardje nu eindlijk weer ijzerloos met een hoop drama er omheen wat ik nooitmeer wil meemaken vadaar dat ik meer over de hoef te weten wil komen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
merrieveulen schreef:@ fransje, is dat traditioneel beslag of een speciaal ijzer?
merrieveulen schreef:is er een speciale reden voor het ontbreken van garnituur in het ijzer?
merrieveulen schreef:hmm dat zou niet mogen. het hoefmechanisme moet op het ijzer gewoon de ruimte hebben. op een oud ijzer zie je normaal gesproken een streep waar de hoef over het ijzer gewreven heeft door het hoefmechanisme. buiten deze streep moet dan nog een stukje ijzer 'over zijn'. als ik zo op de foto's kijk is er aan de zijkanten achter (kwartieren) geen ijzer over. ook lijken de takken me erg kort.
het ijzer lijkt gewoon over het geheel, afgezien van de breedte aan de voorste helft, te klein.
merrieveulen schreef:lastig te zien... in deze link vind je onder het kopje 'eisen van een hoefbeslag' een aantal foto's en uitleg die duidelijk aangeven hoe het moet zitten, misschien heb je er wat aan om het te beoordelen?
http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/frame%20pagina%20%20%20index.htm
Arabesk schreef:fransje je geeft even een seintje als je paard van de ijzers komt he
Visconti schreef:@ fransje23 : Ik ga met merrieveulen mee, het is natuurlijk altijd moeilijk te beoordelen vanaf een foto maar zo vanaf de foto gezien lijkt er erg weinig ruimte over voor het hoefmechanisme. Moet zeggen dat ik de straal ook wel heel dun vind, komt een beetje samengeknepen over..Voor de rest vind ik dat de hoeven er nog netjes uitzien na 6 week, denk dat mijn paard zijn hoeven al leterlijk in twee stukken zou liggen als ik hem 6 week lang niet zou bekappen
Visconti schreef:Niet echt een model plaatje van natuurlijk bekapte hoeven maar dit is voor ons tot nu toe de beste manier gebleken om zijn hoeven te onderhouden.
Visconti schreef:Ik heb echt geen idee, vind zijn hoeven eigenlijk wel abnormaal "zwak". Als ik kijk naar andere paarden die gewoon van zichzelf goede hoeven hebben, en ik doe er zoveel aan en het blijft slecht. Maar zijn moeder had exact de zelfde hoeven, (veel engels volbloed erin, schijnt in de genen te zitten hoorde ik laatste? ) ook zwak hoorn. Zo zwak dat een ijzer er niet eens fatsoenlijk onder kon blijven zitten, daarom heb ik bij hem nooit ijzers geprobeerd. Ik ben tot nu toe nog altijd blij dat ik die keuze heb gemaakt, natuurlijk is het veel meer werk maar als ik hem maar vaak genoeg bekap blijven zijn hoeven goed en hij heeft gelukkig nog nooit een pas kreupel en gevoelig gelopen (*klopt af)
Citaat:Het is ffkes extra nadenken als smid ja, maar in principe krijgt een goede smid er een ijzertje onder hoor.
Immers, een goed smid weet ook slechte hoefjes goed te krijgen.
Visconti schreef:Ik heb echt geen idee, vind zijn hoeven eigenlijk wel abnormaal "zwak". Als ik kijk naar andere paarden die gewoon van zichzelf goede hoeven hebben, en ik doe er zoveel aan en het blijft slecht. Maar zijn moeder had exact de zelfde hoeven, (veel engels volbloed erin, schijnt in de genen te zitten hoorde ik laatste? )