Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amondi

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 16:48

ik vind dit erg intressant en volg dit even..
heb mn paardje nu eindlijk weer ijzerloos met een hoop drama er omheen wat ik nooitmeer wil meemaken vadaar dat ik meer over de hoef te weten wil komen Lachen

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 20:01

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 23:38

Ik heb foto's gemaakt! Ben alleen een foto van de onderkant vergeten Bloos

Ter vergelijking:

Op 10 oktober

Voor:

Afbeelding

en op 29-10

Afbeelding

Op 10 oktober

Afbeelding

en op 29 oktober
Afbeelding

en achter

op 10 oktober

Afbeelding

en op 29 oktober

Afbeelding

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 09:21

Moderatoropmerking:
Dit topic valt in feite onder de verzameltopics en deze zijn eigenlijk niet toegestaan op bokt.
Maar gezien het zeer informatieve karakter van dit topic, hebben we na overleg als moderatorteam besloten dit topic wel toe te staan.
Er gelden echter wel een paar regels met betrekking tot het plaatsen van foto's:

In principe geldt er net als op de rest van bokt een maximum van 2 foto's per post.
Indien het de duidelijkheid ten goede komt, zijn meer foto's toegestaan, maar wel met een expliciet maximum van 15 foto's per post.
Wanneer je perse nog meer foto's wil plaatsen, mogen die in link.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 14:23

@ fransje, is dat traditioneel beslag of een speciaal ijzer?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 14:27

merrieveulen schreef:
@ fransje, is dat traditioneel beslag of een speciaal ijzer?

Gewoon standaard beslag, warm beslagen en voor mijn paard passend gemaakt.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 14:48

is er een speciale reden voor het ontbreken van garnituur in het ijzer?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 14:59

merrieveulen schreef:
is er een speciale reden voor het ontbreken van garnituur in het ijzer?

Komt misschien omdat ze er al 6,5 week op staat? Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 15:03

hmm dat zou niet mogen. het hoefmechanisme moet op het ijzer gewoon de ruimte hebben. op een oud ijzer zie je normaal gesproken een streep waar de hoef over het ijzer gewreven heeft door het hoefmechanisme. buiten deze streep moet dan nog een stukje ijzer 'over zijn'. als ik zo op de foto's kijk is er aan de zijkanten achter (kwartieren) geen ijzer over. ook lijken de takken me erg kort.

het ijzer lijkt gewoon over het geheel, afgezien van de breedte aan de voorste helft, te klein.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 15:23

merrieveulen schreef:
hmm dat zou niet mogen. het hoefmechanisme moet op het ijzer gewoon de ruimte hebben. op een oud ijzer zie je normaal gesproken een streep waar de hoef over het ijzer gewreven heeft door het hoefmechanisme. buiten deze streep moet dan nog een stukje ijzer 'over zijn'. als ik zo op de foto's kijk is er aan de zijkanten achter (kwartieren) geen ijzer over. ook lijken de takken me erg kort.

het ijzer lijkt gewoon over het geheel, afgezien van de breedte aan de voorste helft, te klein.

Als je goed kijkt zie je achter een randje troep langs de rand van de hoef. Dat randje is nu schat is zo een ruime halve centimeter waarover de voet uit kan zetten. Misschien dat het uit deze foto niet zo goed naar voren komt.

Takken zijn volgens mij redelijk normaal. Bij (te) lange takken heb je een grotere kans op aftrappen, toch?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 15:29

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 15:36

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 16:22

fransje je geeft even een seintje als je paard van de ijzers komt he Cool

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 16:42

@ fransje23 : Ik ga met merrieveulen mee, het is natuurlijk altijd moeilijk te beoordelen vanaf een foto maar zo vanaf de foto gezien lijkt er erg weinig ruimte over voor het hoefmechanisme. Moet zeggen dat ik de straal ook wel heel dun vind, komt een beetje samengeknepen over.. Nagelbijten / Gniffelen Voor de rest vind ik dat de hoeven er nog netjes uitzien na 6 week, denk dat mijn paard zijn hoeven al leterlijk in twee stukken zou liggen als ik hem 6 week lang niet zou bekappen Clown

even wat foto's van mijn paard zijn hoefjes: (zijn erg oude foto's maar heb erg lang geen hoeven foto's meer gemaakt, zou ik eigenlijk wel weer een keertje moeten doen Vork )

achterhoefje:
Afbeelding
Hier was zijn hoef ik erg goede conditie voor zijn doen, hij stond dag en nacht op het land en dat kun je wel zien aan zijn mooie zool Ja Tegenwoordig staat hij 's nachts in een loopstal en heeft de zool wat meer de nijging om dicht te groeien...

Dit is een foto van de zelfde hoef maar dan een jaar eerder (toen waren we nog maar net begonnen met natuurlijk bekappen)
http://i109.photobucket.com/albums/n63/ ... 0003-2.jpg

en een foto van een voorvoet:
Afbeelding
Zijn voorvoeten zijn altijd wat moeilijker dan zijn achtervoeten, hij staat een beetje frans en heeft dus af en toe een kleine correctie nodig. Zijn voorhoeven brokkelen en scheuren snel, maar als ik hem twee keer per week bekap houden ze zich aardig goed...

En een fototje van de voorzijde van zijn voorhoefjes:
http://i191.photobucket.com/albums/z167 ... hoef10.jpg
Zoals je ziet zit er een vertikale scheur over de linker hoef, hij heeft helaas nogal een zwakke hoornkwaliteit. Daardoor brokkelen zijn hoeven nogal snel, en er zit bijna altijd zo'n scheur in zijn hoef. Heel vervelend, duurt soms tijden voordat zo'n scheur er uitgroeit en als hij dan eindelijk weg is hoef hij maar één keer een noodstop te maken of de scheur is terug, op deze foto kun je zijn franse stant ook verschrikkelijk goed zien Nagelbijten / Gniffelen (in het echt ziet het er wat minder frans uit gelukkig)...

En de zijaanzicht:
http://i109.photobucket.com/albums/n63/ ... 0020-2.jpg
Niet echt een model plaatje van natuurlijk bekapte hoeven maar dit is voor ons tot nu toe de beste manier gebleken om zijn hoeven te onderhouden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 16:52

Arabesk schreef:
fransje je geeft even een seintje als je paard van de ijzers komt he Cool

Ik heb voor volgende week een afspraak met de smid en dan gaat ze er weer vanaf. Dan laat ik haar weer even een paar dagen wennen dus in het weekend van de 15-16e?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 19:49

Visconti schreef:
@ fransje23 : Ik ga met merrieveulen mee, het is natuurlijk altijd moeilijk te beoordelen vanaf een foto maar zo vanaf de foto gezien lijkt er erg weinig ruimte over voor het hoefmechanisme. Moet zeggen dat ik de straal ook wel heel dun vind, komt een beetje samengeknepen over.. Nagelbijten / Gniffelen Voor de rest vind ik dat de hoeven er nog netjes uitzien na 6 week, denk dat mijn paard zijn hoeven al leterlijk in twee stukken zou liggen als ik hem 6 week lang niet zou bekappen Clown

Misschien is het garnituur op deze foto wat beter te zien Lachen

Afbeelding

Maar ze heeft van zichzelf wel nette hoeven met een goede kwaliteit hoorn etc.

Visconti schreef:
Niet echt een model plaatje van natuurlijk bekapte hoeven maar dit is voor ons tot nu toe de beste manier gebleken om zijn hoeven te onderhouden.

Een modelplaatje is natuurlijk ook onzin omdat ieder paard en iedere situatie anders is.
Heb je een idee waardoor je paard telkens weer scheuren etc krijgt en de hoornwand dus niet beter van kwaliteit wordt? Kan het een voedingsprobleem zijn?

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 20:11

Ik heb echt geen idee, vind zijn hoeven eigenlijk wel abnormaal "zwak". Als ik kijk naar andere paarden die gewoon van zichzelf goede hoeven hebben, en ik doe er zoveel aan en het blijft slecht. Maar zijn moeder had exact de zelfde hoeven, (veel engels volbloed erin, schijnt in de genen te zitten hoorde ik laatste? ) ook zwak hoorn. Zo zwak dat een ijzer er niet eens fatsoenlijk onder kon blijven zitten, daarom heb ik bij hem nooit ijzers geprobeerd. Ik ben tot nu toe nog altijd blij dat ik die keuze heb gemaakt, natuurlijk is het veel meer werk maar als ik hem maar vaak genoeg bekap blijven zijn hoeven goed en hij heeft gelukkig nog nooit een pas kreupel en gevoelig gelopen (*klopt af Vork )

Ik heb vanalles geprobeerd qua voeding, ik heb hem een jaar zeer sober gehouden (geen krachtvoer, alleen kuil en 24/7 op het land) en van de 24/7 op het land werden zijn hoeven wel iets beter. Maar het krachtvoerloos houden merkte ik geen verschil mee, en omdat hij bespiering begon te verliezen ben ik uiteindelijk toch weer krachtvoet gaan voeren. Hij krijgt nu gewoon 1 kilo basisbrok, veel kuil en overdag staat hij op het land. Gewoon het zelfde wat al onze paarden krijgen en hij is de enige met deze slechte hoeven. Denk dat ik destijds ook wel een fout heb gemaakt in de opfok, hij heeft eigenlijk alleen maar op soppig gras land gestaan, achteraf had hij gewoon meer op grind moeten lopen zodat zijn hoeven sterker zouden worden. Maar ja dat is achteraf gepraat...
Moet zeggen dat zijn hoeven ook niet slecht groeien, kan momenteel niet tegen de steunsels snijden zo hard groeien
ze Nagelbijten / Gniffelen Maar wat er groeit is niet heel hard en het droog mega snel uit. Zomers moet hij standaard een uur per dag in emmers water staan (of een mengsel van azijn en zonnebloemolie werkt ook wel goed bij hem) en in de winter smeer ik hem vaak in met textura. (superspul Haha!)

00Jess00

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 20:36

wil dit graag even volgen... Knipoog

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 21:14

Ik heb het een kans gegeven Tong uitsteken Maar ik vind cytek dus echt he-le-maal niks. (understatement)

Ik ken inmiddels 12 (ex-)cytek-paarden persoonlijk en mezelf 3 dagen laten "opleiden" in cytek... Ik kom tot onderstaande conclusie:
Cytek zegt:
1. door de "vroege"/ terug gelegde afrol, zal het paard beter en economischer gaan lopen.
Maar ik vind dat het paard een zeer onnatuurlijke en zeer on-eigen gang (met name in draf) gaat ontwikkelen. Paard valt bijna op zijn snufferd, probeert dit te compenseren met als resultaat een soort hackney-achtige gang... veel stampwerk, korte stapjes, vastzetten van de schouders. Een vorm van bewegingskreupelheid met alle negatieve gevolgen van dien;

2. cytek-ijzers maakt het paard vanzelf recht(er)
Er ontstaat een vervorming (ik persoonlijk vind misvorming) van de hoeven, die geinterpreteerd wordt door cytek-liefhebbers als positieve verandering van de hoefjes: "Platte voeten worden rechter en steile voeten worden platter. En ongelijke hoefjes worden symmetrischer".
Ik vind: een correcte bekapping, twee symmetrische bekapte (!!!) hoef-capsule's, zorgen dat een paard recht KAN worden in een correcte training.
Ik persoonlijk zie enkel en alleen misvormde hoefjes, die per maand steeds meer misvormen Huilen . Een beeld waar de eigenaar beetje bij beetje aan went, maar ook in de veronderstelling dat de hoefjes in positieve zin aan het veranderen zijn...

3. door cytek corrigeer je het paard in een foutieve stand in het check-ligament
Ik persoonlijk zie geen enkele verbetering m.b.t. dit zogenaamde probleem.

Helaas, het eindrestultaat is een paard die gaandeweg steeds krapper gaat lopen, kortere stapjes in draf, balansverstoring, schouder vastzetten, rugproblemen, bewegingskreupelheid en zwaar misvormde hoefjes.

Hieronder foto's van cytek op een min of meer TB-manier onder een hoefje geslagen. En zelfs dan zie ik bovenstaande problemen ontstaan, maar wel in duidelijk minder grote mate.
Overigens, betreft mijn eigen werk hoor... En mijn kritiek op mijn eigen werk is genadeloos Knipoog

Afbeelding
Volg je het puntje van de straal, dan zie je dat het ijzertje er scheef onderligt. Ik kon echter niet anders, daar ik anders de hielen niet centraal op het ijzertje gepositioneerd kreeg.
De hielen en de hoefwanden, beginnen al over het ijzertje heen te groeien. Zeer kwalijke zaak (ookal is het mijn eigen werk Bloos )
Cytek zegt dat dat niet erg is en dat dit hoort... omdat het een zoolbeslag betreft.
Echter door de overgroeiende hielen, verzwakken deze ernstig en een plat voetje met ondergeschoven verzenen... wordt nog platter en krijgt nog meer ondergeschoven verzenen!!! Verdrietig
Goed garnituur is niet voor niks zo belangrijk in een correct ondergeslagen RIM-ijzertje!

Afbeelding
Cytek is niet te bewerken op het aambeeld.... niet koud en ook niet warm. Het ijzer is totaal niet aan te passen aan de hoef en dus moet je als smid de hoef aanpassen aan het ijzer. Met alle (scheve) gevolgen van dien. Zoals zeer goed te zien is ook op deze foto.

Afbeelding
De hoef begint zich al te misvormen. De kroonrand loopt totaal anders dan de hoef. Een correct bekapte en/of beslagen hoef loopt volledig symmetrisch/gelijk aan de kroonrand.
Hier zie je een vierkante hoefcapsule, en een mooi rond lopende kroonrand.

Bovenstaand paardje zou op cytek, beter gaan lopen, recht(er) worden in zijn lijf, en zijn twee ongelijke voetjes kwijt raken, en van zijn check-ligamentprobleem afkomen.... aldus de cytec-smid die mij bij dit paard begeleidde met het bekappen en beslaan (wat wist ik immers van cytec als TB-er Knipoog)
Bovenstaand paard is slechter gaan lopen, schever in zijn lijf geworden en zijn twee ongelijke voetjes zijn ongelijker geworden dan dat het als was.

Overmorgen zet ik dit dier op HippoFlexjes. Ik zal daar ook foto's van maken.
Cytec? Slechter kan niet, zo is mijn mening. Nou ja, vandaag ook " Scoxxx, wat vind je van deze hoefjes?" Dat was TB-werk op 2 paardjes.... en ook om te janken zo slecht.

Ik hoop echt dat dit topic eventueel ogen opent en dat slecht smidwerk eerder herkent wordt.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 21:22

Visconti schreef:
Ik heb echt geen idee, vind zijn hoeven eigenlijk wel abnormaal "zwak". Als ik kijk naar andere paarden die gewoon van zichzelf goede hoeven hebben, en ik doe er zoveel aan en het blijft slecht. Maar zijn moeder had exact de zelfde hoeven, (veel engels volbloed erin, schijnt in de genen te zitten hoorde ik laatste? ) ook zwak hoorn. Zo zwak dat een ijzer er niet eens fatsoenlijk onder kon blijven zitten, daarom heb ik bij hem nooit ijzers geprobeerd. Ik ben tot nu toe nog altijd blij dat ik die keuze heb gemaakt, natuurlijk is het veel meer werk maar als ik hem maar vaak genoeg bekap blijven zijn hoeven goed en hij heeft gelukkig nog nooit een pas kreupel en gevoelig gelopen (*klopt af Vork )

Ik bekap en besla een aantal paardjes die ook gewoon wat "slechtere" hoefjes hebben. De foklijnen achter deze pony's idem.
Het is ffkes extra nadenken als smid ja, maar in principe krijgt een goede smid er een ijzertje onder hoor.
Immers, een goed smid weet ook slechte hoefjes goed te krijgen.

Hetgeen je zelf doet ziet er ook heel netjes uit! Echt netjes. Zolang er geen noodzaak is tot ijzers... niet doen! En lekker zelf bijhouden.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 21:31

Citaat:
Het is ffkes extra nadenken als smid ja, maar in principe krijgt een goede smid er een ijzertje onder hoor.
Immers, een goed smid weet ook slechte hoefjes goed te krijgen.

Maar zou je wel een ijzer willen onder een paard met slechte hoornkwaliteit? Ik ben toch van mening dat een ijzer niet bevordelijk is voor de hoornkwaliteit, en als een paard al slechte hoeven heeft dan werkt dat alleen maar tegen elkaar op. Mijn paard zijn moeder had vroeger altijd ijzers, zolang ze om de 6 week bekapt werd was er geen probleem. Maar het werd met de jaren steeds erger en moeilijker om het ijzer er onder te houden, zonder kon ze ondertussen ook niet meer want dan kreeg ze meteen hoefzweren. Ik hoop toch dat het lot van mijn paardje wat anders zal gaan uitpakken...

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 21:50

@ Viscontie: I love kunststofbeslag. Is eenderde van het gewicht van een gewoon RIM-ijzertje.
De zwaarte van een RIM-ijzertje a 8 mm wilt nog wel eens een vroeg-ijzer-verlies veroorzaken bij "slechte" hoefjes (buiten tientallen (!) andere mogelijkheden overigens).

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 00:31

Visconti schreef:
Ik heb echt geen idee, vind zijn hoeven eigenlijk wel abnormaal "zwak". Als ik kijk naar andere paarden die gewoon van zichzelf goede hoeven hebben, en ik doe er zoveel aan en het blijft slecht. Maar zijn moeder had exact de zelfde hoeven, (veel engels volbloed erin, schijnt in de genen te zitten hoorde ik laatste? )

Dunne zolen schijnt wel vaker bij engels volbloed voor te komen, slechte hoornkwaliteit weet ik niet. Wel zit er in engels volbloed veel inteelt dus zwakke punten worden dan extra uitgelicht.

Heb je weleens geprobeerd om biotine bij te voeren? Ik hoor wisselende berichten, varierend van het is een fabeltje tot het werkt echt. Maar het kan best zijn dat je paard het bijvoorbeeld slecht opneemt uit het voer of een grotere behoefte heeft dan het gemiddelde paard.

Ik smeer overigens nooit wat op de hoeven...sterker nog ik heb niet eens iets om er op te smeren..Volgens mij smid heeft het ook allemaal weinig zin behalve nat maken tijdens echte droogte.

Scoxx: zoals jij die cytek er onder hebt valt het nog wel mee in vergelijking met sommige cytekvoetjes. Maar mijn eerste indruk dat het niets kan zijn kan jij met je eigen voorbeeld dus bevestigen?

Je bent mij gelopenen met DE Bekende Cytek-smid? Lachen

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 10:43

hierbij mijn paard... de voorhoeven zijn ongelijk.
ten gevolge van graasbeen en een blessure 2 jaar geleden,toen is het alleen maar erger geworden.
Maar mijn hoefsmid zegt dat het niet te corrigeren is.

Afbeelding
Linksvoor zijkant

Afbeelding
Linksvoor achterkant

Afbeelding
Rechtsvoor achterkant

Afbeelding
En de beide benen...

groetjes martine

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-08 12:27

@ Fransje: zelfs een cytek op een min of meer RIM-manier erondergetikt, levert problemen op. Kan je nagaan. Boos!

@ Martine: oei, dat ziet er inderdaad moeilijk uit die hoefjes van jouw paard. Desbetreffende blessure was aan het steile pootje neem ik aan?
Ik ben zelf al jaren bezig met één van mijn paarden met een soortgelijk beeld. Zijn steile voetje doet hem duidelijk meer pijn dan zijn platte voetje.
Gevolg is dat hij zijn steile voetje duidelijk meer ontlast dan zijn platte voetje.
Vele verschillende smeden, vele jaren, en veel geknutsel mijnerzijds.... heeft het verschil in beide voorvoeten nooit weg kunnen krijgen, wel minder... maar nooit helemaal weg.

Ik denk dat dat voor het paardje van Martine ook geldt; het verschil kan overduidelijk veel minder groot dan op de foto's, maar helemaal verdwijnt het nooit.