Hoeflanding- en afrolfilmpjes NB, TB, beslag, etc * update 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

henny_w

Re: Hoeflanding- en afrolfilmpjes NB, TB, beslag, etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 14:14

e_horse schreef:
Het is toch ook wel logisch, wij landen toch ook eerst op onze hiel en rollen dan af naar voren? Hoe kun je afrollen als je plat land? Efficiënter lijkt me rechts op de hiel landen, afrollen naar linksvoor en weer afzetten.

Onze voet is beweeglijk, en in verhouding veel langer naar voren. Een paardenhoef niet , dus daar zit al een heel verschil van dag en nacht.
Daarbij nog het verschil van een 2 bener of een viervoeter.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 14:16

henny_w schreef:
e_horse schreef:
Het is toch ook wel logisch, wij landen toch ook eerst op onze hiel en rollen dan af naar voren? Hoe kun je afrollen als je plat land? Efficiënter lijkt me rechts op de hiel landen, afrollen naar linksvoor en weer afzetten.

Onze voet is beweeglijk, en in verhouding veel langer naar voren. Een paardenhoef niet , dus daar zit al een heel verschil van dag en nacht.
Daarbij nog het verschil van een 2 bener of een viervoeter.

en paarden lopen op hun "tenen" en wij op de hele voet. Groot verschil!

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 09:43

Maar er is nog steeds een voorwaartse beweging en die lijkt me het efficiëntst als je de voet/hoef af kunt rollen.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 10:58

Ik vind deze filpmjes erg interessnt maar erg jammer dat er pas 1 filpmje van een beslagen hoef is.

Wat ik wel zie in de filpmjes van toon-/hiel-lander, is de stand van de voet vlak voor het moment van landen.

Wat mij daar dan weer aan oovalt, is dat de hiel-lander, eigenlijk zijn voorbeen "overstrekt" om de voet in die stand te krijgen.
En dat is nou net wat we weer niet willen zien, want de pezen en banden in de gewrichten worden hierdoor weer op de verkeerde manier belast.
Terwijl bij de zogenaamde toon-lander, het voorbeen rond blijft en dus ook de pezen en banden niet overbelast worden.

Ik zie idd ook dat de voeten bij beide filpmjes, gewoon plat neerkomen.

Ook vind ik het verschil van beslagen en obeslagen hoef veel kleiner dan ik had verwacht.

Ik zou ook graag filmpjes zien van paarden met bijv Roll-over beslag.
Je had de mijne daarvoor kunnen gebruiken, maar helaas is dat niet meer mogelijk.

SamCo

Re: Hoeflanding- en afrolfilmpjes I (onbeslagen, NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 12:03

Arabesk schreef:
Een arabier, traditioneel bekapt.
Met het blote oog viel het me op dat hij toonlandde en vroeg of ik hem mocht filmen.

Dit is het resultaat:

http://www.youtube.com/watch?v=bIU8Y90KYOo

Op 2.01 seconden en 2.20 en 2.30 seconden zie je overduidelijk dat betreffende voet na een toon-down-moment, PLAT neerkomt c.q. landt.... en aldus geen sprake van toonlanding.

Arabesk schreef:
Ter vergelijking, mijn arabje, ongeveer zelfde leeftijd, vergelijkbare bouw:

http://www.youtube.com/watch?v=WoSNHB4AXos

Op 00.45 en 01.30 seconden zie je het allerduidelijkst bij het arabiertje van Arabesk bijna hetzelfde beeld als de zgn toonlander-arabier: zeer duidelijk een toon-down-moment om vervolgens een kleine kanteling in de hoef te zien, waarna de hoef PLAT landt.
De kanteling die ik bedoel, vindt overduidelijk plaats ter hoogte van de kroonrand.

Arabesk schreef:
Meer info op: Toon of hiellanden? en http://www.hoefkatrol.nl

En ook op het filmpje van Paardnatuurlijk.nl http://www.hoefnatuurlijk.nl/index_js.h ... en/hko.htm
Zie je overduidelijk dat de draver van Paardnatuurlijk na een kleine kanteling PLAT neerkomt.

Arabesk schreef:
Safino, (kwpnxarabier), 4 jaar, sinds twee weken 2x natuurlijk bekapt
Zie hoe krap de achterhoef op de voorhoef aankomt zeilen, een fractie van een seconde láter zou betekenen dat ie zichzelf zou aantikken. (daarom is het van belang om de toon goed af te ronden, paarden die zichzelf aantikken zijn niet snel genoeg weg met de voorhoef omdat het afrollen te lang duurt)
http://www.youtube.com/watch?v=Lw1ENLD8ivI

Zie je op 00.04 overigens wel een zgn hiellanding. Ik vraag me af eigenlijk of hiellanding wel zo goed is, eerlijk gezegd
Je ziet immers duidelijk wat meer frictie in de hoef, nadat deze gelandt is ten opzichte van alle PLAT-landers.

Arabesk schreef:
Volare (afgekeurde draver wegens huig), 5 jaar oud, twee jaar natuurlijk bekapt, daarvoor op ijzers gestaan
Hier zie je mooi dat hij op zijn hielen landt (waarom dat zo belangrijk is kan je lezen op toon of hiellanden?)
http://www.youtube.com/watch?v=EHOqtCZOwkA

Op 00.02 en 00.30 zie je zelfs in de beweging 2 kantelingen ter hoogte van de kroonrand... voordat dit paard ook gewoon PLAT landt.
Je ziet een kanteling naar achter (hetgeen door Arabesk, denk ik, als hiellanding wordt geïnterpreteerd?) voorts een kleine kanteling ter hoogte van de kroonrand, naar voren .... om vervolgens PLAT te landen.

Zo... nu heb ik alle filmpjes zeer nauwkeurig bestudeert... met mijn bril en vergrootglas bij de hand Tong uitsteken
Nee, ik zie het echt niet verkeerd hoor Arabesk Knipoog

Kortom, hetgeen SpikeyBlue al aangaf, streef naar een vlakke landing en een goede afrol.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 12:41

Zou het voordeel van plat te landen ook niet zijn dat de druk/ het gewicht over een grote oppervlakte wordt opgevangen? Anders komt toch de gehele klap op de hiel?

Afrollen door alleen de beweging lijkt mij ook niet volledig mogelijk omdat de hoef toch een relatief plat stuk heeft. Wij rollen af door onze voet rond te maken en hoef is hard materiaal en dan gaat dat niet. Of misschien zie ik dat wel verkeerd?

Overigens komen er morgen weer meer filmpjes. Een draver met rondom beslag, een nrps met rondom kunsstof en een NB tinker.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-08 14:29

de hiel raakt als eerste de grond, maar het gewicht van het paard komt er pas op als de voet plat staat. Als dat is wat jullie bedoelen, denk ik er ook zo over.

@ fransje, omdat de hoeven niet rond te maken zijn is het zo belangrijk dat het afwikkelen zo goed mogelijk gaat. Dus geen lange toon. Vandaar ook de mustangrol.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 17:58

fransje23 schreef:
Overigens komen er morgen weer meer filmpjes. Een draver met rondom beslag, een nrps met rondom kunsstof en een NB tinker.

Leuk! Echt keileuk!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 18:38

Arabesk schreef:
@ fransje, omdat de hoeven niet rond te maken zijn is het zo belangrijk dat het afwikkelen zo goed mogelijk gaat. Dus geen lange toon. Vandaar ook de mustangrol.

Of een goede opzet in een ijzer Lachen

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 00:15

dit is op een harde ondergrond gefilmt, het is onmogelijk om het op een zachte ondergrond te filmen dat weet ik.
Een paard ijzers of niet, werkt normaal gesproken op een zachte ondergrond, en dat veert dan weer wél mee.
Dus ik weet niet wat ik er van moet denken snap je?

Maar ik ben helemaal voor het ijzerloos hoor, als het niet nodig is ben ik er écht op tegen.
Over nb ga ik mij nog niet over uitten, ik wil eerst veel meer weten over de hoeven én bewegingsmechanisme van het paard, dat komt wel in de opleiding hoefsmid die ik wil gaan doen.
waar ik mij tot nu toe vooral zorgen om maar is het aantal prutsers die er rondlopen op dat gebied aangezien het natuurlijk bekappen nog niet zo heel erg bekend is.
(al zijn die er ook in het traditioneel bekappen natuurlijk.)

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 12:47

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 13:05

Als je goed luistert hoor je al dat t eerste paard z'n voorvoeten gewoon plat neerzet. (1x klik) En z'n achtervoeten in 2en. Ik krijg door dit filmpje het idee dat voor altijd plat neerkomt, en achter dus idd eerst hiel.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 13:12

SpikyBlue schreef:
Dit is ook wel een grappig filmpje.
Vooral die dravers!
http://www.youtube.com/watch?v=QoQa_udhvs8

Dat paard wat over die plas heen springt Haha!

Ook zie je in dit filmpje paarden welke niet recht uitgelijnd zijn, qua benen of gedeeltes ervan, die bestaan ook Sigaar (heb er zelf een onder het zadel).

Daarom zou inderdaad een aanvullend filmpje van voren genomen een beter beeld kunnen geven, bij de al geplaatste filmpjes.

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 13:21

Wat mij opvalt tussen de vos, op het laatst en die zwarte die op zijn tonen land is dat de vos, in mijn ogen, betere hoekingen heeft, vooral achter vindt ik er nogal wat verschil inzitten.

Idd ja die draver, tjee die kogels knallen zowat op de grond.....

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 21:36

Heel intressant die filmpjes ! Haha! Als ik het ijzer filmpje zie ben ik toch blij dat ik mijn paarden niet op ijzers heb staan !

Mocht je een keertje in de buurt van mol (ongeveer 15 minuutjes vanaf eindhoven met de auto) zijn en zin/tijd hebben om langs te komen, dan staat de koffie klaar hoor ! Haha! Wij hebben hier 3 friesjes staan. 2 natuurlijk bekapt, 1 traditioneel bekapt. Lachen Mocht je meer informatie willen kan je altijd even een pb'tje sturen Lachen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 22:13

Vandaag zijn de filmpjes gemaakt Lachen Helaas heeft Koek gisteren op een boomstronkje of rollende tak gestaan en zich vervolgens verwond aan haar kroonrand.. Ze liep ook zeer duidelijk kreupel, hopelijk knapt ze snel weer op. Ook de tinker liep niet helemaal goed...lekkere stal... Bloos Gelukkgi redde het paardje op kunststof de eer.

Toch hebben we een paar filmpjes gemaakt.

Het is best moeilijk om die filmpjes te maken omdat je op een heel smal strookje ziet wat je filmt.

Mijn eigen smid was zo nieuwsgierig dat hij ook is komen kijken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 22:15

Vandaag waren we bij fransje23 om een NB paard, paard met dynamix en een paard met hoefijzers te filmen.

De eerste 8 filmpjes waren niet scherp, we hadden nog niet door dat je 'm eerst scherp moest stellen Clown
Vier filmpjes loopt ineens een hond doorheen Haha!
Nog een aantal filmpjes viel af omdat 'arno ervoor liep', 'te ver af', 'hoeven net buiten beeld' etc

De beste filmpjes zijn deze:

(Alle paarden zijn op hetzelfde stuk weg gefilmd)

De natuurlijk bekapte Tinker

http://www.youtube.com/watch?v=si7QUK4OY0o

De (half?)arabier met hippoflex

http://www.youtube.com/watch?v=5z5OjjoBQNo
hier zie je dat het afrollen eigenlijk nét iets te lang duurt. Het afrollen duurt langer omdat de dynamix het afrolpunt verder naar voren leggen.
http://www.youtube.com/watch?v=3twzfewswIw

De zo bejubelde schokdemping van kunststof beslag vind ik érg tegenvallen, de schokgolf is bijna net zo heftig als bij onderstaand filmpje bij de draver met ijzers. De schokdemping van het beslag an sich is misschien beter, maar de gehele schokdemping van hoef en ondervoet wordt beperkt doordat de straal geen contact heeft met de grond en het bovenliggende straalkussen wordt niet benut.

De draver met ijzers

http://www.youtube.com/watch?v=oxsekc5gyss

hier zie je dus ook duidelijk de schokgolf die http://www.naturhov.dk ook vastlegde met zijn HS camera

Onze dank voor de hartelijke gastvrijheid van fransje23 en haar stalgenoten. Ook leuk dat de hoefsmid gekomen was Ja

We hadden eigenlijk ook nog even moeten filmen hoe de sint bernardhond die in de baggersloot had gelegen zich uitschudde naast een mevrouw met een witte broek Bloos!, hadden we slowmotion modderspetters gezien Schijnheilig

we zoeken nog steeds een paard met cyteks in Noord-Holland!!!
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 21-09-08 22:30, in het totaal 2 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 22:28

Arabesk schreef:
De (half?)arabier met dynamix

Het zijn geen Dynamix maar Hippoflex Lachen Is een ander merk kunststof ijzer...beslag. Knipoog

Ik vond het ook leuk dat mijn smid er was. Ook grappig dat er toch ook veel overeenkomsten in denkwijze waren. Natuurlijk blijven er verschillen maar je hoeft het ook niet overal over eens te zijn, wordt ook zo saai Haha! Ik ben erg tevreden over mijn smid mede omdat hij voor veel dingen open staat en niet alles per definite uitsluit .

Arabesk schreef:
We hadden eigenlijk ook nog even moeten filmen hoe de sint bernardhond die in de baggersloot had gelegen zich uitschudde naast een mevrouw met een witte broek Bloos!, hadden we slowmotion modderspetters gezien Schijnheilig

Ja, dat was echt tof geweest Haha! Trix (de hond) wist het goed uit te kiezen.. Clown

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 22:30

hippoflex.. ok, ik ga de titels op youtube ook even aanpassen Clown

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 22:42

En de (half)arabier is een NRPS met iets van 90% arabisch bloed...dat zie je aan het hoofd Haha!

En misschien is het wel interessant om die foto's van de onderkant van de voet ook even te plaatsen Lachen

Chevano

Re: Hoeflanding- en afrolfilmpjes NB, TB, beslag, etc * update 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 11:01

leuk weer nieuwe filmpjes ziet er goed uit. Wel een vraag waarom is het zo erg dat een paard met ijzers of ander beslag iets doorglijd? kan iemand mij dat uitleggen?

en komen er nog filmpjes van paarden met verschillende heofschoenen?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 11:06

doorglijden geeft een plotselingen verandering van spanning op de pezen, een ruk als het ware. Spanning op een pees is niet erg, mits deze gelijkmatig is. Juist zo'n ruk kan voor peesproblemen zorgen.

we hebben een filmpje van Old mac hoefschoenen, hetzelfde paard met en zonder die dingen. Komt nog Knipoog

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 11:08

Arabesk, wat vind jij dan van die breakover ijzers?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 11:18

Tulandro schreef:
Arabesk, wat vind jij dan van die breakover ijzers?

tja Sigaar

alle nadelen die aan gewone ijzers kleven, heb je ook met die ijzers

- contractie (samenknijping van de hoef door belemmerde breedtegroei)
- verminderde schokdemping
- verminderd hoefmechanisme en dus minder doorbloeding
- standsverandering doordat de toon niet slijt en hielen wel
- verminderde grip op de bodem
- verzwakking van de hoefwand
- gewichtsverandering

de verminderde schokdemping die te zien is op de filmpjes is nl slechts 1 van de nadelen van ijzer.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 12:29

Eerlijk gezegd zie ik geen verschil tussen de Tinker (NB-bekapt) en NRPS (HippoFlex) qua schokken/doortrillen.
Het enige wat gebeurd is dat de Tinker zoveel behang heeft, dat het zicht wat belemmerd wordt Knipoog

Maar ik kijk goed met mijn opgepoetste bril + vergrootglas... en ik zie toch echt dat de Tinker ook zeer duidelijk natrilt.

Jammer dat je teleurgesteld bent in kunststof Arabesk. Want dat is niet nodig Haha!, gezien de wederom prachtige filmpjes.