Natuurlijk hoefbekappen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Waikiki

Re: Natuurlijk hoefbekappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 22:32

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 22:41

henny_w schreef:
Dan zullen ze verhipt ver moeten sjouwen met al die kanalen hier in de buurt.

Paarden zijn niet endemisch in NL Pling

hc

ArabeskJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 22:47

casperrr schreef:
Natuurlijk bekappen...? No way Sta heilig achter Rob van Nassau, zeker na dit verhaal: http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/fra ... 0index.htm
Echt de moeite waard om eens te lezen Ja

Van een vakman mag je echter verwachten dat hij een discussie aangaat, en als hij van mening is dat Natuurlijk Bekappen niet zou werken, uitlegt waarom hij denkt dat dit zo is. Hiervan zou iedereen iets kunnen leren. De gebroeders van Nassau, van de website www.hoofcare.nl, zijn echter uit een ander soort hout gesneden: Nadat Esther Franken met haar website "De gevaren van Natuurlijk Bekappen" was ontmaskerd als een snijverslaafde fantast boden zij aan om als internetprovider op te treden voor haar dubieuze website.

Een website-bezitter met gezond verstand piekert er natuurlijk niet over om zijn website te vervuilen met een verhaal dat op zijn minst "onbetrouwbaar" is te noemen, maar de gebroeders van Nassau vallen duidelijk niet in die categorie. De heren van Nassau menen daarentegen dat het aanhalen en opblazen van een vermeende "mislukking" dé manier is om aan te tonen dat Natuurlijk Bekappen niet werkt.

Als dit de manier zou zijn om aan te tonen dat iets niet werkt, dan hebben de heren van Nassau hiermee in hun eigen voet geschoten: Je hoeft niet bepaald ver te zoeken om paarden te vinden die ondanks een traditionele bekapping met beslag toch nog aan hoefproblemen lijden. Wanneer het zou uitdraaien op een "wedstrijd" wie de meeste mislukkingen van de andere partij kan aantonen dan zouden de natuurlijk bekappers met vlag en wimpel winnen: Beslagen met paarden met hoefproblemen vormen zo'n bekend beeld dat het niet eens meer een interessant gespreksonderwerp is. Onze vriezers met oefenhoeven ten behoeve van de cursus Natuurlijk Bekappen liggen eveneens vol trieste bewijzen dat het nogal eens mis gaat met traditioneel beslag.

Op onze website www.hoefnatuurlijk.nl vind je echter geen zielige verhalen over beslagen paarden die hoefproblemen hebben. In plaats daarvan leggen we uit, omkleed met argumenten, waarom hoefbeslag schadelijk is voor hoeven. We spelen niet in op de emoties maar op het verstand.

Het is dan ook jammer dat de gebroeders van Nassau verzuimen om op volwassen wijze uit te leggen waarom natuurlijk bekappen volgens hun zo schadelijk is, of wat er niet zou deugen aan onze theorieen.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 06:36

hoe verklaar je dan dat er op de statiek nog zoveel paarden zijn die zo lang last hebben van hun voeten na nb.

er staat daar toch eentje in of niet?

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 06:42

http://www.hoefnatuurlijk.nl/voorwie/index.htm

hier staan de statistieken,zo duidelijk is het weer niet he.
Als bij traditioneel bekappen de paarden zoveel moesten gevoeliger lopen,dan verandere de helft van smid want dan lag het daar aan,nu ligt het aan het paard.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 07:33

Arabesk schreef:
Op onze website http://www.hoefnatuurlijk.nl vind je echter geen zielige verhalen over beslagen paarden die hoefproblemen hebben. In plaats daarvan leggen we uit, omkleed met argumenten, waarom hoefbeslag schadelijk is voor hoeven. We spelen niet in op de emoties maar op het verstand.

Het is dan ook jammer dat de gebroeders van Nassau verzuimen om op volwassen wijze uit te leggen waarom natuurlijk bekappen volgens hun zo schadelijk is, of wat er niet zou deugen aan onze theorieen.

Ahummm ... ik ga in een deuk. Boos!
En JIJ speelt niet op emoties maar op het verstand ????
Je bekap partner noemt elders op Bokt dat " ijzers een uitvinding zijn van de duivel "
En ik kan de ontelbare keren dat jij met voorbeelden benoemd hebt hoe slecht TB is, allang niet meer op 1 hand tellen. TB is slecht, TBsmeden deugen niet enz. enz. alsof jij ooit de moeite gedaan hebt serieus in te gaan op berichten van anderen die vertelden een prima TB smid te hebben die nagenoeg gelijk bekapte als een NB'er.
Want heus die zijn er.
Nee van jou krijgen we een zgn. bokhoef rood gekleurd van binnen te zien op Bokt. Een fatsoenlijke uitleg van het hoe en waarom heb je nooit gegeven. Alleen maar aannames gedaan.
En als het je te heet onder de voeten wordt verdwijn je uit het topic.

Ik lees zovaak aannames van je omdat je vooral kunt in te spelen emoties van anderen.
Zo ook het verzwakken van jou paardenhoeven na een trailerrit van 3 uur.
Dusss... aanname en voorbeeld stellen hoe slecht het is om een paard op te stallen is het verlengde ervan.

Er zijn legio mensen die de paarden wel veel langer op een trailer hebben staan zonder hoefproblemen. Dat interesseert jou geen moer. Als je maar op emoties kunt werken en zieltjes winnen voor je NB.
Dat je zo meer afstoot dan wint heb je nog steeds niet in de gaten blijkbaar. Heel jammer.
Er zijn zat paarden fantastisch geholpen door de NB methode maar er zijn er ook zat die prima functioneren op TB en dat is volgens jou nog steeds NOT DONE.

Enne Opala er is nergens benoemd dat een hoef een cm. per maand groeit.
Scoxxx en ik hebben alleen aangehaald dat we ons zorgen zouden maken als de hoef zo hard groeit en we er zoveel af zouden moeten halen.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 07:35

Huertecilla schreef:

hc

Sorry HC, misschien een beetje blond maar ik ken het woord niet wat je benoemd.
Mag ik een korte uitleg?

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 08:03

henny_w schreef:
Arabesk schreef:
Op onze website http://www.hoefnatuurlijk.nl vind je echter geen zielige verhalen over beslagen paarden die hoefproblemen hebben. In plaats daarvan leggen we uit, omkleed met argumenten, waarom hoefbeslag schadelijk is voor hoeven. We spelen niet in op de emoties maar op het verstand.

Je bekap partner noemt elders op Bokt dat " ijzers een uitvinding zijn van de duivel "
En ik kan de ontelbare keren dat jij met voorbeelden benoemd hebt hoe slecht TB is, allang niet meer op 1 hand tellen. TB is slecht, TBsmeden deugen niet enz. enz. alsof jij ooit de moeite gedaan hebt serieus in te gaan op berichten van anderen die vertelden een prima TB smid te hebben die nagenoeg gelijk bekapte als een NB'er.
Want heus die zijn er.
Nee van jou krijgen we een zgn. bokhoef rood gekleurd van binnen te zien op Bokt. Een fatsoenlijke uitleg van het hoe en waarom heb je nooit gegeven. Alleen maar aannames gedaan.

Ik lees zovaak aannames van je omdat je vooral kunt in te spelen emoties van anderen.
Dusss... aanname en voorbeeld stellen hoe slecht het is om een paard op te stallen is het verlengde ervan.

Er zijn legio mensen die de paarden wel veel langer op een trailer hebben staan zonder hoefproblemen. Dat interesseert jou geen moer. Als je maar op emoties kunt werken en zieltjes winnen voor je NB.
Dat je zo meer afstoot dan wint heb je nog steeds niet in de gaten blijkbaar. Heel jammer.
Er zijn zat paarden fantastisch geholpen door de NB methode maar er zijn er ook zat die prima functioneren op TB en dat is volgens jou nog steeds NOT DONE.

Scoxxx en ik hebben alleen aangehaald dat we ons zorgen zouden maken als de hoef zo hard groeit en we er zoveel af zouden moeten halen.

Afgod

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 10:02

henny_w schreef:
Huertecilla schreef:

hc

Mag ik een korte uitleg?

Kijk maar in het woordenboek Pling
Als ik dat overschrijf ben je het er toch niet mee eens.

hc

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 11:16

Huertecilla schreef:
henny_w schreef:

Mag ik een korte uitleg?

Kijk maar in het woordenboek Pling
Als ik dat overschrijf ben je het er toch niet mee eens.

hc

Waar slaat dat nou op ?
Ten eerste heb ik geen Dikke van Dale en al zou ik die wel hebben dan vind ik wellicht de betekenis van het woord maar jij bedoelt er kennelijk nog wat anders mee ???

Jij reageert met een voor mij onbekend woord op een bericht van mij.
Of ik het er wel of niet mee eens ben is aan mij. Volgens mij is het nog steeds een discussieforum.

Weet iemand anders toevallig wat het betekent ?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 11:19

endemisch = "uitsluitend voorkomt in één gebied."

Maar eerlijk gezegd begrijp ik je boodschap ook niet zo goed HC Knipoog

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 11:22

endemisch: niet elders voorkomend syn. imheems
endemische ziekten: ziekten die het gevolg zijn van eigenaardige plaatselijke omstandigheden bijv. tussenpozende koortsen in vochtige, moerassige landen

te laat Clown

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 11:29

henny_w schreef:

Ik spreek mijn zorg uit voor 9 mm per maand omdat het kan zijn dat een hoef zo snel groeit omdat deze iedere keer net te kort wordt bekapt/gevijld.... in zijn algemeenheid... voor zowel TB als NB hoor.
Het lichaam herkent dit als een wondje en de hoef zal derhalve 2 x zo snel groeien.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 11:31

NL heeft nooit tot het verspreidingsgebied van het paard behoort terwijl het er wel heeft kunnen komen.

Door nu een paard in een omheining in NL te houden dwing je het paard te leven onder voor dit dier suboptimale omstandigheden.
Dit houdt in dat elk argument over wat het paard ´natuurlijk´ nodig heeft in dit perspectief gezien moet worden.

Voor ríjpaarden weegt dit nog veel zwaarder omdat dit dier geacht wordt arbeid te leveren onder een zware last, daar waar het zelf niet zou lopen.

Wie het argument nu niet meer kan volgen moet maar even teruglezen hoe dit begon.

hc

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 11:38

Huertecilla schreef:
Door nu een paard in een omheining in NL te houden dwing je het paard te leven onder voor dit dier suboptimale omstandigheden.
Dit houdt in dat elk argument over wat het paard ´natuurlijk´ nodig heeft in dit perspectief gezien moet worden.

Voor ríjpaarden weegt dit nog veel zwaarder omdat dit dier geacht wordt arbeid te leveren onder een zware last, daar waar het zelf niet zou lopen.

hc

Zeer sterk geanalyseerd zeg!
Je hebt gelijk. In gewone mensen-taal dus Knipoog .... als ik zo vrij mag zijn HC?.... de omstandigheden alwaar paarden leven in
NL, maakt dat je de hoefverzorging hierop moet aanpassen.

Zelf maak ik er dan maar de boodschap van...
NB? Zolang het paard het hiermee redt, no problemo
En indien het paard het hiermee niet redt (vele sportpaarden), ijzertje eronder.

Kleine toevoeging mijnerzijds: men herkent een goed hoefsmid danwel hoefverzorger aan zijn manier van bekappen en niet aan de gladde praatjes.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 11:43

scoxxx schreef:
Kleine toevoeging mijnerzijds: men herkent een goed hoefsmid danwel hoefverzorger aan zijn manier van bekappen en niet aan de gladde praatjes.

Maar dan moet je de manier van bekappen wel kunnen interpreteren Sigaar

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 11:52

Ja zeker... verdieping in de materie door een klant is daarom essentieel. Maar wel objectief blijven he Opala Knipoog Tong uitsteken
Want op de man afspelen als er een ijzertje ondergetikt wordt... is erg subjectief Haha!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 11:56

Objectief blijven is best wel moeilijk voor mij .... zoals jullie ongetwijfeld al gemerkt hebben Bloos

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 12:00

opala schreef:
endemisch: niet elders voorkomend syn. imheems

Endemisch..... ROFL Is toch geen mens in NL die dat woord gebruikt als je het over inheems hebt!!! Cursusje begrijpelijke taal zou misschien niet verkeerd zijn HC!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 12:13

Huertecilla schreef:

hc

Even hier op terugkomend.
Met dank aan iedereen die even een vertaling wilde geven Knipoog

Oke HC, wellicht zijn paarden van oorsprong niet inheems in Nederland, maar jij hebt je paarden neem ik aan ook niet zonder omheining lopen.

Jouw opmerking was een gevolg van mijn benoemen over de ex- zomereczeem en de mugjes waardoor ik ze 's nachts opstal.
En jouw benoemen van de beperking van omheining waardoor de paarden de muggen niet ontlopen kunnen.
HC in Nederland is nauwelijks een gebied waar zomereczemers nog probleemloos kunnen lopen.

Echter er zijn ook landen waar paarden wel inheems zijn en waar de zomereczeem ook net zo goed voorkomt ondanks de vaak grotere gebieden waar de paarden leven.

Ik snap daarom je opmerking niet helemaal.

Ik stal ze 's nachts op en ze hebben prima hoeven dus waarom zal ik het dan vanuit een ander oogpunt niet doen. Ruimtebeperking 's nachts JA, open wonden door de zomereczeem NEE niet meer van toepassing. Kiezen tussen 2 kwaden, en dan is de keus voor mij niet moeilijk als je jarenlang met de zomereczeemellende hebt gezeten.

ArabeskJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 12:16

Huertecilla schreef:
NL heeft nooit tot het verspreidingsgebied van het paard behoort terwijl het er wel heeft kunnen komen.

hc

He HC, ik mis alleen het woordje 'de crux' nog en je onleesbare verhaal is weer compleet. Je komt telkens met hetzelfde argument dat NL niet geschikt is. Ook jouw omgeving is niet geschikt, geen enkele is dat, zodra je er een hekje omheenzet. Je kunt er in elk geval wel het beste van máken zou ik zeggen.

Voor de kijkbuiskinderen hier, zal ik Arno's antwoord nog even quoten.

Citaat:
Nu in vernieuwde ivoren toren uitvoering! Vanuit een zeer overzichtelijke hoge berg in Spanje heeft hij een veel betere kijk op de situatie in Nederland dan wij! Wij zijn immers allen tot over de oren in de drassige modder weggezakt waarop je absoluut geen paarden kunt houden.

Maar wat is de boodschap dan aan ons tot modder veroordeelde Nederlanders? Ook al is het paarlen voor de zwijnen, vertel het ons!

Welnu... HC spreekt...

"Het is allemaal maar niks, de wereld gaat toch niet vooruit... niemand wil aan NB want iedereen geeft toch alleen maar om zichzelf en niet om zijn paard... Al die cursisten bij PN, da's gewoon toeval. Dat er in de nieuwste Bit twee zeer scherpe artikelen over paardenwelzijn staan, dat betekent ook niks. De paarden zijn verdoemd en het leven zal eeuwig stinkmodder blijven."

Okee dan! Tot zover de altijd optimistische visie van ons aller vrind! Wij maken een diepe buiging (waardoor we nog dieper in de modder zakken) voor HC, omdat hij zo gul was wat van zijn kostbare tijd voor ons vrij te maken, waardoor wij even in zijn eeuwige wijsheid mochten delen. Wij beseffen nu dat we beter kunnen stoppen met de cursus omdat het allemaal toch geen zin heeft. Door zijn verlichting zien we nu ook in dat onze paarden beter af zijn bij de slacht, want uiteindelijk wordt alles in de wereld toch maar poedersuiker.

Tegelijkertijd realiseren wij ons, dat het onverantwoord zou zijn nog meer van HC's kostbare tijd op te eisen. Nu dit werelddeel door zijn oneindige kennis is verlicht, is de tijd voor HC gekomen om zijn boodschap ook elders te verkondigen, opdat zijn boodschap van wijsheid en ultieme kennis ook andere werelddelen verlicht.

Met een enorme pijn in het hart, maar met het besef dat dit uiteindelijk voor de hele wereld vooruitgang zal betekenen en dat het egoïstisch zou zijn om hem nog langer voor onszelf op te eisen, zeggen wij daarom in koor: vaarwel, HC, vaarwel! Het gaat u goed! Moge het beste geluk ter wereld u op uw missie vergezellen! Vaarwel!

HC, dat in NL de omstandigheden misschien minder zijn dan in Spanje wil niet zeggen dat het hier niet kan.

De paarden van Frans en Ilona staan op de meest slechte grond die je maar bedenken kan, zompige veengrond. En laat nou juist zíj die cursus ontwikkeld hebben, omdat ze zulke goede resultaten met hun eigen paarden behaalden, óndanks die slappe veengrond.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 17-09-08 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 12:19

henny_w schreef:
Arabesk schreef:

Want heus die zijn er.

Afgod Afgod Afgod

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 12:21

@Ing__: Nagelbijten / Gniffelen Jij ook al op de knieën voor henny! Nagelbijten / Gniffelen

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 12:24

Ik vind het juist een heel interessante invalshoek: NL is geen vrijwillig leefgebied voor het paard

ArabeskJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 12:25

henny, noch als ik zoek op 'uitvinding' noch op 'duivel' kom ik een dergelijke uitspraak van arno8 tegen en als hij het wel gezegd heeft, was het ongetwijfeld met een cynische ondertoon

Kortom je bent weer persoonlijk aan het worden ipv onderbouwd aan het argumenteren Sigaar

Er zijn smeden die bijna gelijk aan NB bekappen, zeker dat beaam ik ook. MAAR het grote verschil van NB en TB is de frequentie van het onderhoud en de manier van huisvesten van je paard.

Je paard opstallen en om de acht weken een NB-er laten komen, is weinig zinvol en noem ik ook geen natuurlijk bekappen.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 17-09-08 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt