Bij aankoop, jong paard en een 2tje of 3tje op straalbeen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

xxtesssss

Bij aankoop, jong paard en een 2tje of 3tje op straalbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 16:05

Ik heb een vraagje voor jullie,

Zouden jullie een paard kopen wat een code 2-3 heeft op straalbeen (weet niet of het 1 of meerdere benen is, moet ik even vragen)
Paard is 3,5 word op dit moment doorgereden
Zijn vader is gribaldi (mv. bonaparte)

Mijn doel met het paard is dressuur (basis, dus B - Z2 zegmaar) recreatief natuurlijk en af en toe een leuk sprongetje (denk aan niet hoger dan een meter wrsl.)

Ik ben benieuwd Lachen

Cowgirl

Re: Bij aankoop, jong paard en een 2tje of 3tje op straalbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 16:41

Tsja...het ene paard krijgt er last van en het ander paard wordt er zonder problemen 30 mee.

Maar als ik zelf zou moeten kiezen zou ik hem denk ik laten staan.
Maar die keus zou ik pa smaken na de foto's samen met een DA te hebben gezien.

Lady_Tamzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 16:42

Heeft mijne ook, is nu 21 en nog nooit last van gehad, en ook nog Z1 gelopen.. Knipoog

Lietje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 16:43

Hmmm, ik zou hem laten staan. Weet niet of je hem wil verzekeren maar die kunnen nog wel eens moeilijk doen als hij een bijna 3tje heeft.

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 18:26

Hmm ja jullie hebben alledrie gelijk vind ik.

Als dit paard nooit rontgenologisch gekeurd was, maar alleen klinisch, hadden ze waarschijnlijk niet geweten dat hij een 2-3 zou hebben op het straalbeentje.

En veel mensen laten hun paarden alleen klinisch keuren voor aankoop, dan zou je dus heel snel een paard kunnen kopen wat als hij rontgenologisch gekeurd zou worden ook misschien een 2tje of een 3tje ergens op hebben. Dus dat zou betekenen dat je dan eigenlijk helemaal geen paard meer kan kopen zonder het dier ook rontgenologisch te laten keuren, verbeter me maar als ik het fout heb.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 09:51

Figo schreef:
Dus dat zou betekenen dat je dan eigenlijk helemaal geen paard meer kan kopen zonder het dier ook rontgenologisch te laten keuren, verbeter me maar als ik het fout heb.

Klopt helemaal.
Altijd een rontgenologische keuring als ze ouder zijn dan 2 jaar.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 12:19

Figo schreef:
Ik heb een vraagje voor jullie,

Zouden jullie een paard kopen wat een code 2-3 heeft op straalbeen (weet niet of het 1 of meerdere benen is, moet ik even vragen)
Paard is 3,5 word op dit moment doorgereden
Zijn vader is gribaldi (mv. bonaparte)

Mijn doel met het paard is dressuur (basis, dus B - Z2 zegmaar) recreatief natuurlijk en af en toe een leuk sprongetje (denk aan niet hoger dan een meter wrsl.)

Ik ben benieuwd Lachen

Wanneer zijn die foto's gemaakt?
Als ze door de eigenaar zijn laten maken dan zou ik ze nog eens laten beoordelen door je eigen VA en daar advies aan vragen.
Ligt natuurlijk ook nog aan de vraagprijs voor het paard.

Mijn paard had op 4-jarige leeftijd op een voorbeen een 2-3 en op de andere benen 2-en. VA heeft het advies gegeven om hem wel te kopen dus dat heb ik gedaan. Hij is nu 12 en is wel eens kreupel geweest door verkeerd bekappen Boos! , verder niet.
Verzekering deed overigens ook niet moeilijk, hij is zo opgenomen in de verzekering.

Aciree

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 12:27

Vosje van Sporthoreses.nl ?
Volgens mij heb ik hem ook zien staan, maar vanwege die bemerking heb ik maar doorgebladerd. Vooral bij een jong dier weet je niet hoe het zich bij (zwaarder) werk en groei/spierontwikkeling zal gaan ontwikkelen..

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 11:25

Lekker laten staan er zijn nog genoeg paarden in Nederland.

Kan 10 jaar goed gaan en kan ook morgen mis gaan.

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 11:30

Ik zou hem laten staan.
Natuurlijk is het mogelijk dat hij er gewoon gezond oud mee wordt, maar problemen kan je nog genoeg krijgen, die hoef je niet te kopen Knipoog

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 13:08

Ik zelf vind het een te grote risico. Overleg met je DA en neem dan je beslissing.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 19:53

rontgenologisch beeld en klinisch stemt vaak totaal niet overeen, heb het bewijs al 21 jaar in mijn bezit. Dit http://home.iae.nl/users/lijssel/nederl ... ansen.html is een goed artikel daarover. Je zou versteld staan van de uitslagen van toppers na een rontgenfoto !

Wil niet zeggen dat je hierdoor niet iets aan de prijs kunt sleutelen.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 19:57

Door die 2-3 valt het dier in een heel andere prijsklasse dan met een 1-tje; als je voluit betalen moet, kijk dan verder, de wereld zit vol paarden!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 18:44

Ik zelf hecht er niet zoveel waarde aan,dat systeem met z'n 2-3 tjes klopt niet helemaal vind ik.Je moet iemand mee nemen die het paard goed kan beoordelen in hoe hij loopt.Loopt hij van nature erg op de voorhand,dan grote kans dat ie er last van krijgt.Loopt ie gewoon normaal,dan zou ik hem wel durven kopen,mits de prijs ernaar is.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 18:57

Ik hecht er ook weinig waarde aan. Manier van rijden is de grootste boosdoener als het gaat om blesures.
En Daarbij kan een goedgekeurd paard ook z'n been breken etc.
Overleg met de D.A en weet goed wat jouw rijkwaliteit is. Er zijn genoeg paarden met slechte beencijfers die oud zijn geworden en relatief hoog in de dressuur hebben gelopen zonder last.
Altijd goed om te weten hoe de benen er op de foto uit zien, maar garantie is het nooit.

Zo ken ik ook een paardje dat niet goed liep. De foto's waren volgens de D.a duidelijk en daar zat "het probleem". Na niet goed werkende behandelingen, bleek het gewoon het zadel te zijn wat door de spiergroei te krap was geworden.Zadel vervangen en het paard loopt alweer wat jaartjes zonder problemen...

http://home.iae.nl/users/lijssel/nederl ... ansen.html

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 19:08

Mee eens,en rugproblemen etc word ook vaak niet naar gekeken,DA fixeren zich veels te veel op die straalbenen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 19:14

Vroeger heb ik veel op een drafstal geholpen. Ze hadden daar een paar hengsten nog in de sport lopen, die op basis van hun foto's bij wijze van spreken nog niet op hun benen konden staan. Toch zaten ze regelmatig in de prijzen. Slecht op de foto zegt dus niet alles.

Toch wil je altijd zoveel mogelijk risico uitsluiten, daarom zou ik ook niet gaan voor een paard met een 3tje op straalbeen, tenzij de prijs er naar is.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 09:48

Ik zou er niet aan beginnen. Als het paard nou 8 was vond ik het een ander verhaal. Maar niet al met 3,5 jarige leeftijd.
Of als je paard bijv. 6 is en als 3 jarige ook al op de foto is gezet, en er is dan geen enkel verschil, dan kun je het risico ook nog wel nemen.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 09:52

De manier van rijden en de manier van lopen van het dier, dat zijn inderdaad dingen die ook van belang zijn! Een correct paard met goede benen, kan door verkeerd rijden volledig kapot gaan. Als jij het een leuk paard vindt en de prijs is er naar (dus laag!), waarom niet? Risico loop je nou eenmaal vanaf het moment dat je geboren wordt......

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 10:41

het klinische beeld vind ik zelf belangrijker, maar zelf zou ik geen jong paard met deze bemerking kopen.
niet als je de sport in wil.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 14:20

superwoman schreef:
Ik hecht er ook weinig waarde aan. Manier van rijden is de grootste boosdoener als het gaat om blesures.
En Daarbij kan een goedgekeurd paard ook z'n been breken etc.
Overleg met de D.A en weet goed wat jouw rijkwaliteit is. Er zijn genoeg paarden met slechte beencijfers die oud zijn geworden en relatief hoog in de dressuur hebben gelopen zonder last.
Altijd goed om te weten hoe de benen er op de foto uit zien, maar garantie is het nooit.

Zo ken ik ook een paardje dat niet goed liep. De foto's waren volgens de D.a duidelijk en daar zat "het probleem". Na niet goed werkende behandelingen, bleek het gewoon het zadel te zijn wat door de spiergroei te krap was geworden.Zadel vervangen en het paard loopt alweer wat jaartjes zonder problemen...

http://home.iae.nl/users/lijssel/nederl ... ansen.html

Dus jij zou het paard kopen en het risico lopen?. Terwijl er misschien een gat verder wel een paard staat die goed op de foto's is en ook in de keurig?.
Want het KAN ook flink misgaan.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 14:24

Superwoman geeft juist aan dat foto's niet alles zeggen. Dat er paarden zat zijn die beroerd zijn op de foto maar die prima lopen en nergens last van hebben. Niets meer en zeker ook niets minder. Niemand kan garanties geven.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 14:42

Klopt maar voor mij zegt een bepaalde vorm van slijtage op een foto toch wel wat. Vooral als ik wil sporten en bv springen. Ze hebben die cijfers en keuringen niet voor niets uitgevonden.

Tja klopt maar dan moet je niet meer laten keuren en altijd het risico lopen. Lijkt mij geen lekker gevoel voor als je de sport in wild.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 15:37

Prisca schreef:
Klopt maar voor mij zegt een bepaalde vorm van slijtage op een foto toch wel wat. Vooral als ik wil sporten en bv springen. Ze hebben die cijfers en keuringen niet voor niets uitgevonden.

Tja klopt maar dan moet je niet meer laten keuren en altijd het risico lopen. Lijkt mij geen lekker gevoel voor als je de sport in wild.

Maar nu heb jij het over slijtage!
De cijfers zijn niet meer en niet minder dan afwijkingen op "wat 1 onderzoeker als "normaal" heeft bestempeld". Heb je de link gelezen? In de link staat namelijk hoe ze zijn gekomen aan de cijfers en daar wordt je niet vrolijk van Boos!

Anders dan normaal = afwijking, hoeft niet altijd slechter te zijn.
Vaak zijn combinatie's van afwijking pas risico-voller.

En helemaal niet laten keuren = ook geen goed plan. Met de wetenschap als er een afwijking is, kun je je training aanpassen namelijk.

Bedankt capraibex70 Knipoog

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 15:39

Ik wilde een paard kopen met een 3 op straalbeen, maar die heb ik echt laten staan, hoe gaaf het paardje ook was!