Paard en ijzers??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Waikiki

Paard en ijzers??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-06 11:32

geen flauw idee of het hier goed staat, ik vrees van niet maar ik dacht nl dat het hier wel goed stond Bloos

maar goed even mijn vraag. Wat vinden jullie van paarden met ijzers?
ik had een paar dagen geleden een topic geopend (viewtopic.php?f=53&t=662452&hilit=) van Casper ITP.
Casper is een fries van 6 jaar en staat op alle 4 zijn hoeven op ijzers,
nu kreeg ik op de 2e blz van dat topic een beetje vreemde reactie, letterlijk geciteerd: "STAAT IE NU AL OP IJZERS??"
ik vroeg me af wat jullie van ijzers vinden.
is 6 jaar te jong (ben het daar niét mee eens!)
ben benieuwd naar jullie mening!
groetjes marieke

Angela

Re: Paard en ijzers??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 14:32

Ik vind ijzers niet nodig. Al zijn er natuurlijk uitzoneringen.

Hoe langer je paard op ijzers staat, hoe slechter zijn hoeven worden. Natuurlijk gaat het vaak goed, maar zonder ijzers is is mijn opzicht bijna altijd beter.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 14:35

het ligt aan de conditie van de hoeven en of je paardje veel op de weg loopt....
De hoeven van mijn paardje slijten veel te snel zonder ijzers....

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 14:47

Het hangt er vanaf waar je je paard voor gebruikt. Als je wedstrijden enso rijd dan kan het handig zijn om er kalkoenen in te kunnen draaien. Wanneer je veel over de verharde weg loopt met je paard, dan kan het ook nuttig zijn om ijzers rond om te hebben. En als een paard niet zulke goede kwaliteit hoeven heeft, kunnen ijzers ook een uitkomst zijn. Het hoeft namelijk niet altijd van de leeftijd van het paard af te hangen...Lachen

Verder zou ik het gewoon eens goed vragen aan je hoefsmid hoe nuttig het is om je paard rondom op ijzers te zetten...

Zonder ijzers blijft altijd nog natuurlijker...Lachen suc6 ermee!

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 15:57

_angela_ schreef:
Ik vind ijzers niet nodig. Al zijn er natuurlijk uitzoneringen.

Hoe langer je paard op ijzers staat, hoe slechter zijn hoeven worden. Natuurlijk gaat het vaak goed, maar zonder ijzers is is mijn opzicht bijna altijd beter.

Hier sluit ik me helemaal bij aan! Lachen

Boyzone

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 16:07

Ik heb er geen problemen mee, mijn paard staat ook op 4 ijzers en hij heeft er geen last van. 1 Keer een paar maanden zonder gedaan en toen toch weer kreupel.. Snel de smid gebeld en weer op ijzers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 22:24

Zolang het met nut gedaan is heb ik er geen problemen mee! ik heb een pony waarmee ik veel buiten op de weg rijd die hoeven slijten gewoon heel snel en groeien amper aan, ijzers waren dus noodzakelijk! het gaat trouwens om een 4 jarige Knipoog

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 01:14

't kan zijn dat ijzers in sommige gevallen nodig zijn, ik denk in de meeste gevallen niet. Paard en hoeven+benen functioneren beter zonder ijzers, tenzij je erg veel op de weg bent met hem, dan slijten ze waarschijnlijk te snel zonder ijzers.
Maar in andere gevallen gaat alleen de contitie van de hoef naar beneden, hoeven worden zachter (er is geen noodzaak voor de hoef om hard te blijven, er zit immers een hard ijzer onder) en gevoeliger (dat merk je wanneer je de ijzers afdoet, het is dan vaak alsof het paard op eieren loopt, het is (erg)gevoelig, soms loopt een paard zelfs kreupel nadat ijzers af zijn gegaan!) en daarnaast zijn ijzers (behalve orthopedische ijzers natuurlijk) slecht voor de natuurlijke beenstand.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 08:25

ik heb gehoord dat het voor friezen wel beter is als ze ijzers hebben.
En m'n verzorgfries is 3 jaar maar die staat ook al meer dan een jaar op ijzers, gaat prima hoor Lachen.

Elianna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 08:28

ik heb een vz paard en die staat alleen voor op ijzers omdat anders de hoeven zosnel afbrokkelen, niet omdat hij vaak op de weg loopt ofzo..

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 08:30

Ik heb mijn paard niet op ijzers staan,omdat ik veel over de verharde weg rij.
Asvalt enzo.
De hoeven zijn nu keihard,en helemaal gewent aan het harde.
De smid zegt dat ze bijna net zo hard zijn als dat ze ijzers zou hebben,dus dat betekend dat ze ze niet nodig heeft.
Ze slijten amper,en scheuren nooit.

Op jouw vraag of 6 jaar te jong is,nee..niet te jong,maar je kan het beter eerst zonder proberen zodat je met een gezonde hoef verder kan.
Als je aan ijzers begint word de hoef steeds iets zwakker...
(nagelgaten,de hoef went aan de ijzers,en verliest zijn elastisiteit enz..)

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 08:31

Ijzers is voor geen één paard beter, ook niet voor friezen Knipoog

Ik ben sowieso tegen ijzers, maar ijzers voor het 6de levens jaar vind ik echt te ernstig. Deze hoeven zijn nog niet volgroeid en worden zo helemaal misvormd door zo'n ijzers. Wat op langer termijn zeker problemen zal gaan geven. Vanaf wanneer staat hij op ijzers?

Als ik jouw was zal ik die ijzers er accuut onderweg halen, maar dat is slechts mijn bescheiden mening Clown

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 09:04

Ik vind het grote larie om te zeggen dat hoeven steeds slechter worden door ijzers

Kijk, het is idd veel natuurlijker om ze zonder ijzers te laten, maar dat is helaas niet voor ieder paard weggelegt Knipoog

Mijn haflinger staat op ijzers, omdat het zonder helaas helemaal niet goed gaat

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 09:14

Iedere hoefsmid en DA kan je vertellen dat ijzers de kwaliteit van de hoeven verslechtert. Vaak denken mensen dat het paard ijzers nodig heeft, maar ze hebben nog niet echt de tijd genomen om het paard eraan te laten wennen (een jaar dus! en dan met opbouwende beweging over het harde).

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 17:18

Tsja, dat ligt er aan.
Heeft niets met leeftijd te maken imo.
Meer met de gezondheid van de hoeven of beenstand waardoor het nodig is.
Of nodig ivm gebruiksdoel. Veel buiten en/of op de weg rijden of bijvoorbeeld ivm stiften draaien ivm concoursen.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-06 17:49

Visconti schreef:
Ijzers is voor geen één paard beter, ook niet voor friezen Knipoog

Ik ben sowieso tegen ijzers, maar ijzers voor het 6de levens jaar vind ik echt te ernstig. Deze hoeven zijn nog niet volgroeid en worden zo helemaal misvormd door zo'n ijzers. Wat op langer termijn zeker problemen zal gaan geven. Vanaf wanneer staat hij op ijzers?

Als ik jouw was zal ik die ijzers er accuut onderweg halen, maar dat is slechts mijn bescheiden mening Clown

pff even denken hoor, ik geloof voor zijn 4e, toen ik erop ging rijden was hij 4, bijna 5. hij is ingereden toen hij 3, bijna 4 was.

nee ik haal ze er niet accuut onderuit Lachen ze zitten goed zo! we rijden bijna nooit buiten, hoogstens 1x per maand ofzo, verder gewoon handig voor de kalkoenen enzo Haha!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 19:37

Verplaatst naar BEH

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 10:10

ravellie schreef:
Ik vind het grote larie om te zeggen dat hoeven steeds slechter worden door ijzers

Kijk, het is idd veel natuurlijker om ze zonder ijzers te laten, maar dat is helaas niet voor ieder paard weggelegt Knipoog

Mijn haflinger staat op ijzers, omdat het zonder helaas helemaal niet goed gaat

Kom hier, dan krijg je een dikke knuffel van me Haha! Jij bent vast een NVVR-lid; zo niet, waarom niet?? Haha!
Ik ga met je mee; als het kan is het beter zonder ijzers, maar helaas zijn er omstandigheden waarbij je die keuze niet hebt en je gedwongen wordt ijzers te gebruiken. Dat heeft niks met leeftijd te maken, maar alles met de omstandigheden waarin je paard woont, wat je ermee doet en hoe je paard in z'n lijf zit.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 10:15

NVVR? haha, ehm...nieuwe vereniging voor ruiters'.... Clown
Moderatoropmerking:
verdere tekst verwijderd. Niet volgens de boktregels

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 10:21

mijn arabier is 6 jaar en staat nu ook voor het eerst op ijzers. Ze moet wel, ik rijd gemiddeld per week zo'n 6 uur over de verharde weg...

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 10:26

ravellie schreef:

Wat kan ik zeggen? heel wat hoeven drama's meegemaakt van dichtbij...
Begin bij mij niet over natuurlijk bekappen, want van dat goeroe gedoe houd ik me afzijdig.
Niet dat ik meteen wil zeggen dat dat allemaal slecht is, maar laat ik zeggen er wel wat van gezien te hebben

Mijn paardje is ook de vernieling in geholpen en toen weer op de rit geholpen door de gebr van nassau ( www.hoofcare.nl)
En nu loopt hij al bijna twee jaar goed, en dat wilde ik graag zo houden
Ik heb bij hen en mijn huidige smid ( die wel aan huis komt Haha! ) gevraagd of mijn haf zonder ijzers kon staan, maar helaas raadden zij mij dit allen voor nu voorlopig nog af.

Vertel, wat ging er mis. Je hebt mij nieuwsgierig gemaakt. Knipoog

chipie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 10:32

mijn 6-jarige arabier heb ik afgelopen zomer ook op ijzers gehad. Ik heb echt geprobeerd zonder te rijden, veel tijd ingestoken, natuurlijk laten bekappen en hij heeft keiharde hoeven, maar blijft gevoelige zolen houden. Bovendien moeten we veel stappen over het harde om zijn pezen af te harden. Wij rijden endurance dus ontkwam ik er niet aan om hem afgelopen seizoen op ijzers te zetten. Geen probleem, maar je hoefsmid moet wel kundig zijn. Het moet wel op een goede manier gebeuren.
Het voordeel vind ik wel dat hij er veel fijner van is gaan lopen, voorheen waren we geobsedeerd door de ondergrond en nu kan hij lekker lopen zonder zich druk te maken of het niet zeer aan zijn voeten doet.
Verder trainen wij in de winter niet zoveel en loopt hij veel in de wei, dus dan gaan de ijzers eraf zodat zijn hoeven weer even kunnen bijkomen. Maar begin volgend jaar gaan ze er weer onder!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 11:37

ravellie schreef:
Wat kan ik zeggen? heel wat hoeven drama's meegemaakt van dichtbij...
Begin bij mij niet over natuurlijk bekappen, want van dat goeroe gedoe houd ik me afzijdig.
Niet dat ik meteen wil zeggen dat dat allemaal slecht is, maar laat ik zeggen er wel wat van gezien te hebben

Mijn paardje is ook de vernieling in geholpen en toen weer op de rit geholpen door de gebr van nassau ( www.hoofcare.nl)
En nu loopt hij al bijna twee jaar goed, en dat wilde ik graag zo houden
Ik heb bij hen en mijn huidige smid ( die wel aan huis komt Haha! ) gevraagd of mijn haf zonder ijzers kon staan, maar helaas raadden zij mij dit allen voor nu voorlopig nog af.

Doei!
He Hippotha!

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 11:40

Hippotha?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 11:46

Hippotha?

Iig ik laat onze paard N bekappen (onze bekapper is er nu mee bezig toevallig)

En dat gaat prima, allemaal hebben ze goede hoeven. Wij rijden ongeveer eens per week buiten over asfalt en dat gaat ook erg goed.
ik vind NB prima en zolang je een goede nbér hebt kan er heus niks gebeuren.

gr [***]
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-10-06 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt