Blote voeten of ijzers, wat heeft jullie voorkeur?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CestLaVie_97

Blote voeten of ijzers, wat heeft jullie voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-16 17:59

Hoi allemaal,

Een vriendin van me heeft een haflinger die ze in de zomer wel eens voor de kar heeft lopen. Hij staat dan vierkant op ijzers omdat haar vader denkt dat zijn hoeven anders te snel slijten door het asfalt. Ze gaat echter hooguit 10 keer per jaar weg. Ik ben van mening dat die ijzers er alleen maar voor zorgen dat de smid veel vaker moet komen omdat de hoeven niet meer natuurlijk afslijten. Ik ben zelf geen tegenstander van ijzers maar als het niet nodig is laat ik ze er liever onder vandaan. Omdat hij ze er in de wei vaak onder vandaan trapt kan ze dus vaak niet weg omdat hij dan geen ijzers onder heeft en haar vader denkt dat het nodig is vanwege het asfalt. Wat is jullie mening hierover?

Bowen

Re: Blote voeten of ijzers, wat heeft jullie voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 18:06

Mijn voorkeur is zonder ijzers. Zou het altijd gewoon proberen.
Maar wat moet dat moet, dus zou het niet goed gaan er alsnog ijzers onder laten leggen.

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 18:28

ik heb een maand of 8 geleden de ijzers onder de pony vandaan laten halen, ik reed weinig en de hoefsmid stond inmiddels elke 6 weken op de stoep, nieuwe ijzers er onder en ook scheve hoeven. Nu maak ik weer behoorlijk km op asfalt en andere verharding, maar geen ijzers, pony loopt echt veel fijner zonder.

Ijzers kunnen een uitkomst zijn als de hoeven te hard slijten of een correctie nodig hebben.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 19:29

Over het asfalt voor de wagen 'vreet' inderdaad hoeven.
Ik zou bij dit gebruik ook absoluut kiezen voor ijzers.

Alternatief is hoefschoenen gebruiken voor die keren dat er op de weg gereden gaat worden. Denk dat dat per saldo ook voordeliger is dan een paar keer beslag per seizoen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 20:06

Er kleven nogal wat nadelen aan ijzers: http://www.hoefnatuurlijk.nl/nl/shoes.html

Niet alleen natuurlijk bekappers vinden dat ijzers nadelen hebben, hoefsmeden zélf vinden dat ook:

Nadelen van hoefbeslag:

- Het is tegennatuurlijk. Een lichaamsvreemd voorwerp wordt met nagels aan de hoef bevestigd
- Het fixeert de hoef en vermindert altijd enigszins de normale beweeglijkheid van de hoornschoen
- De hoefnagels beschadigen de hoornwand
- De hoef droogt gemakkerlijker uit
- De tegendruk van de bodem tegen de zool en de straal wordt iets verminderd
- Het hoefijzer vermindert de natuurlijke schokbreking
- Paarden met hoefijzers glijden eerder uit dan paarden zonder hoefijzers
- Doordat in de voorste hoefhelft genageld wordt, slijt de draagrand in het toongedeelte nauwelijks en in het verenen gedeelte juist wel. Hierdoor verandert na enkel weken de hoefvorm en dus de VOETAS (!!!)

En voor de slijtage hoef je het niet te doen. ALS je paard al teveel zou slijten, zijn hoefschoenen een betere optie dan hoefijzers gezien alle nadelen.....

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 20:22

Hoefijzers hebben mijn voorkeur. De nadelen ervan worden nogal overdreven door de fundi´s van paard"natuurlijk"...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 20:26

Voor mijn ene paard voor op ijzers en de ander zonder.

Gewoon wat nodig is voor het paard dus.

Voor de wagen over het asfalt zou voor mij zeker met ijzers de voorkeur hebben.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 20:27

Voor 10 keer per jaar voor de kar - tenzij dat 10 dagen achter elkaar is ;) - hoef je je paard over het algemeen niet op ijzers te zetten.
Kwestie van proberen. Kan het niet, dan is een ijzer er snel genoeg onder gezet. En net zo snel 's winters (als je toch niet ment, lijkt me) er weer onderuit trouwens. Mits je een goede smid hebt mag je paard bij wisselen van met naar zonder ijzers geen dag anders of gevoelig lopen...

Edit: Ik twijfel trouwens wel aan 'die goede smid' als het paard zo vaak ijzers verliest in het land.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 20:34

Dees schreef:

Alternatief is hoefschoenen gebruiken voor die keren dat er op de weg gereden gaat worden. Denk dat dat per saldo ook voordeliger is dan een paar keer beslag per seizoen.

Onzin. Mijn pony staat vaker voor de wagen dan die van TS haar vriendin en dat gaat allemaal blootsvoets.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 20:34

Voorkeur voor zonder maar helaas moest die van mij er toch aan geloven maar zodra het kan gaan ze er gelijk weer onderuit.
Normaal loopt hij op hoefschoenen.

De reacties als voor slijtage hoef je t niet te doen geld niet in alle gevallen.
Ik heb nml een pony die continu heen en weer loopt in zn paddock met als gevolg enorme slijtage,zelfs met rubber tegels.
Schoenen 24 uur per dag aan is geen optie en plakbeslag is er helaas niet in kleine maten.
Maar mochten er andere altenatieven zijn hoor ik dat graag :o

CestLaVie_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-16 20:35

Ze gaat in de zomer 1 keer in de 2 weken en ze moet ongeveer 10 minuten in totaal over het asfalt. De smid heeft de ijzers al korter gemaakt van achter maar nog steeds krijgt ie het voor elkaar om ze er af te trappen.

bonny123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 20:38

Sinds we paarden in een omheinde omgeving houden is het argument 'natuurlijk' niet meer geldig. In de natuur lopen paarden ook niet voor de kar, springen ze geen wedstrijd en zit er niemand op hun rug.
Wat ze wel doen in de natuur is lopen over verschillende soorten ondergrond. In alle gangen. En ze lopen zeer veel kilometers per dag.

Ik heb twee pony's. De één heeft in het verleden veelvuldig op de weg voor de kar gelopen. Nooit ijzers nodig gehad. De hoeven sleten heel mooi. Hoefsmid was eigenlijk ook niet nodig. Twee maal per jaar een beetje bijvijlen was volodende. Nu de pony met pensioen is is de hoefsmid vaker nodig.
Mijn andere pony is een ander verhaal. Hij heeft echt ijzers nodig. Dit vanwege een correctie (veel struikelen en pas niet af kunnen maken) maar ook omdat zijn hoeven niet slijten zoals je zou willen.

Dus het hangt af van wat je paard nodig heeft. Iedereen die beweert dat het één of t ander véél beter is, kijkt onvoldoende naar het belang van t individuele paard.

Dus mijn advies zou zijn: kijken hoe t gaat zonder ijzers. Mocht t niet gaan, weet je dat dan ook weer en zitten ijzers er zo weer onder.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 20:41

Mijn paard had hele mooie hoeven. In het begin had ik er 's zomers ijzers onder voor op de weg. Tot ik de hoefschoen ontdekte. Veel makkelijker, geen afgetrapte ijzers, mooie hoeven en op den duur veel goedkoper (400 euro voor vier schoenen, op maat gemaakt en hier vier seizoenen mee gedaan).

Wat ik zeker merkte is dat ze blootsvoets veel voorzichtiger liep, gemiddeld zo'n 2 km per uur minder snel liep dan wanneer ze haar schoenen aan had.

santens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 20:47

Mijn voorkeur gaat uit naar geen ijzers.
De hoeven van mijn paard slijten alleen harder dan dat ze kunnen groeien, dus ik heb er toch maar voor gekozen om er ijzers onder te doen. Sindsdien loopt hij ook veel fijner.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 20:47

Bonny123: je hebt gelijk dat paarden door ons anders worden gehouden. Daarom is het zo belangrijk die natuurlijke slijtage na te bootsen door goed en regelmatig te bekappen. Dat gaat alleen niet met ern hoefijzer eronder

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 20:51

Voorkeur absoluut zonder, ijzers kennen veelste veel nadelen!

Maarja, er zijn nu eenmaal hopen paarden met hoeven die in het wild geen dag meer geleefd hadden, dus soms kan je niet anders. Maar daar heb je in sommige gevallen nu ook nog hoefschoenen voor.

Mijn pony -> blootvoets en omenom een rit met hoefschoenen om overmatige slijtage te voorkomen(staat ook nog 24/7 op verharding). Wordt overigens vrijwel nooit bekapt, slijtage is nu eigenlijk 'perfect' op de groei afgestemd.....

Mijn merrie -> Blootvoets en hoeven van graniet. KM's over asfalt, nooit een probleem geweest.

Vorige pony -> Blootvoets en met wat training mogelijk om ook langere ritten over asfalt te doen.

Moet wel zeggen dat door het gebrek van genoeg keuze hoefschoenen in kleine maten ik toch neig om hem zomers op kunststof beslag te zetten, maar de nadelen zijn gewoon te groot. Geen slijtage dus hoef wordt dan weer super zwak, zit ik dan in de winter weer mee. Of/en je zou elke week eigenlijk bij moeten vijlen. Elke week nagels uit de hoef trekken gaat die hoef ook niet beter van worden.

Dus ja hopelijk kom ik er met die maten uit....
Laatst bijgewerkt door Eilatan op 05-03-16 20:53, in het totaal 2 keer bewerkt

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 20:52

Verschilt per paard. Ik heb 2 paarden en een shet, mijn merrie blijft de rest van haar leven op ijzers. Mag niet zonder als gevolg van een operatie aan haar achterbeen.

Mijn ruin heeft nooit op ijzers gestaan en het voorlopig niet nodig. Wordt netjes iedere 10 weken bekapt als de smid voor mijn merrie komt (zomers 8)

Mijn shet is in het jaar dat ik hem heb 1 keer naar de smid geweest. Wordt iedere keer gecheckt maar door de verharde uitloop waar hijdagelijks over heen en weer drentelt slijt hij mooi en genoeg. Alleen als hij hij op het land staat slijt hij niet genoeg.

Het is een kwestie van proberen en vooral geduld..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 20:59

Mijn ervaring is dat één paard van mij met slechte hoeven die door een goede! smid beslagen wordt, betere hoeven heeft gekregen die sterker zijn en met dat paard kunnen we goed rijden.
Het andere paard had super hoeven die wel erg breed werden toen ze nog nooit beslagen was. Zij wordt nu gewoon door de zelfde goede! smid beslagen en haar hoeven zijn altijd super maar wel mooi in vorm. Beiden paarden kunnen hier op de kiezel routes waar we regelmatig rijden, goed uit de voeten.
Zelfs het paard met de super hoeven had last van haar zolen op deze kiezel wegen en dat ging niet over.

Nederland heeft veelal zand wegen c.q. ruiterpaden of mooi asfalt. Ik denk dat daar meer paarden zonder ijzers en goed bekappen goed af zijn.

De smid komt hier trouwens niet ''een keer in de 6 weken hoor. Afhankelijk van de snelheid van groeien van de hoef en de hoeveelheid buitenrit komt hij tussen de 8 à 10 weken.

Maar het allerbelangrijkste is: kijk goed naar je paard en geef hem wat nodig is. Mijn paard is ooit verknald toen we er een tijd niet op konden rijden, door een smid die voorstander was van niet beslaan, want dat zou beter voor zijn hoeven zijn. Ik heb hem gesmeekt om de ijzers er niet af te halen, maar dat was tegen dovenmans oren. Het heeft een jaar geduurd voordat paard weer een beetje normale hoeven had. Diezelfde smid vond het zo erg, dat hij hem wel daarna gratis beslagen heeft. Mijn paard kon echt niet zonder ijzers vond hij zelf ook.

Dus kan je paard zonder ijzers of is dat beter voor hem, gelijk doen! Is dat niet zo, beslaan. Geen ideologie aanhangen met alle gevolgen van dien. Laat je paard altijd het uitgangspunt zijn, ijzers zijn niet voor niets uitgevonden en wellicht dat we daarin ook wat doorgeslagen zijn.

Onze ervaring is dat het goed is om het hete ijzer maar heel kort op de voet te zetten. Dan houden de hoeven van ons paard veel beter want vocht wordt niet onttrokken.

Nu is paard 20+ en gaat het echt stukken beter met zijn hoeven. Maar zonder ijzers gaan we toch echt niet mee beginnen, maar de smid hoeft niet gelijk meer te komen als een ijzer er eens af ligt.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 21:01

Voorkeur zou zijn zonder ijzers, scheelt een hoop kosten. :D

Bij mijn merrie kan dat helaas niet.
Zij kan achter wel blootsvoets maar voor heeft ze neiging tot platvoeten.
En zonder ijzers wordt dat steeds erger, met ijzers blijven haar hoeven prima in vorm.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 21:05

Maartje1990 schreef:
Bonny123: je hebt gelijk dat paarden door ons anders worden gehouden. Daarom is het zo belangrijk die natuurlijke slijtage na te bootsen door goed en regelmatig te bekappen. Dat gaat alleen niet met ern hoefijzer eronder

En natuurlijk door de huisvesting aan te passen. Met en PP of Hit Actief komen we al zoveel dichter bij natuurlijke omstandigheden dan paard op stal een een aantal uur in de paddock/wei.

Ik heb dan nu eindelijk een set goed passende schoenen die ook voor mijzelf makkelijk aan te krijgen zijn. Is zowat voorwaarde nr 1.
Maar heb ook een zomer gehad dat het maar niet wilde lukken en toen heb ik 2 rondjes ijzers gedaan.
En dat was best en verademing :D

Ik had toen een goede smid en dat scheelt ook enorm. Ik zie maar weinig paarden die echt goed op de ijzers staan en teveel paarden die ze niet eens nodig hebben.

EvalynnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 21:07

Bij mijn eigen paard zonder ijzers. Maar dat komt omdat hij hele sterke hoeven heeft :)

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 21:07

Dees schreef:

Ik ben ik het niet mee eens. Hoefschoenen passen nooit. Jah misschien de eerste 2 a 3 dagen na het bekappen. Maar de hoeven groeien. Ik heb al zoveel vieze wonden en scheuren gezien van Hoefschoenen. Mijn voorkeur gaat dan echt gewoon uit naar een ijzertje

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 21:09

Blote voeten heeft mijn voorkeur. Helaas staat mijn pony wel rondom op ijzers ivm scheve beenstand.

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 21:15

Hier gaat de voorkeur naar blote voeten en zo staan ze hier ook. Er word hier meerder keren per week over het asfalt gereden en thuis staat ze op zand en op steen. Hier geen korte hoeven oid gewone gezonde hoeven.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 21:16

felineepino schreef:
Blote voeten heeft mijn voorkeur. Helaas staat mijn pony wel rondom op ijzers ivm scheve beenstand.

Ijzers zijn toch even hoog? Dat corrigeert toch niet?

Mijn paarden komen niet op ijzers. Mijn verstand zegt dat dat niet goed kan zijn. Een van de twee staat van zichzelf scheef, dus daar haal ik tussendoor de vijl bij over de hoeven om recht te zetten.