Met ijzers het spoor over... iemand een tip?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Alet

Met ijzers het spoor over... iemand een tip?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-06 20:03

Om in het bos te komen moet ik spoorrails over. Sinds dit jaar heeft Amber ijzers onder en die ijzers zorgen voor problemen bij het oversteken van het spoor. De rails geleiden namelijk een beetje en als Ambers ijzers contact maken met de rails krijgt ze een schok. Ten minste, dat denk ik want ze schrok en gaf een hoge bok toen we een tijdje terug over de rails gingen. Nu is ze even van de ijzers af en was het geen probleem om over te steken, behalve dan dat ze wat zenuwachtig was om weer een oplawaai te krijgen...

Heeft iemand tips hoe ik toch het spoor overkom?
Het zijn 3 sporen naast elkaar, dus er simpelweg overheen stappen gaat niet zo makkelijk.

Armaris

Re: Met ijzers het spoor over... iemand een tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 22:23

Kan je haar gewoon niet zonder ijzers laten?Is wel een beetje fijner voor het paard

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 22:37

Ehm, heb jij gemeten hoeveel spanning er op het spoor staat? Weet je wel hoe de systemen werken, of praat je enkel wat sukkelige journalisten na, die klokken hebben horen luiden, maar geen flauw benul hebben dat daar klepels bijhoren?

Je kunt gewoon het spoor oversteken. Er is geen reden om aan te nemen dat je paard stroom voelt en dus helemaal niet dat daar ook "overdreven" reacties op komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 22:39

ikke schreef:
Ehm, heb jij gemeten hoeveel spanning er op het spoor staat? Weet je wel hoe de systemen werken, of praat je enkel wat sukkelige journalisten na, die klokken hebben horen luiden, maar geen flauw benul hebben dat daar klepels bijhoren?

Je kunt gewoon het spoor oversteken. Er is geen reden om aan te nemen dat je paard stroom voelt en dus helemaal niet dat daar ook "overdreven" reacties op komen.

maar als ze zonder ijzers wel normaal loopt, en met ijzers niet, is er wel een reden om aan te nemen dat het anders voor het paard is Knipoog

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 23:13

Mijn paard is onbeslagen, maar heeft ook een spoorrailstrauma opgelopen. Ze wil er inmiddels wel weer overheen wanneer ik haar ernaast begeleid, zelden nog onder het zadel. Eén ding ga ik 's winters beslist nooit meer doen, bij vriezend weer in combinatie met mist over de rails met mijn paard.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 23:15

ikke schreef:

Was dat tegen mij?

Sorry hoor,maar er zal wel een reden zijn waarom het paard bokte

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 23:24

ikke schreef:

Ik heb bij de bereden politie in Boxtel stage gelopen, wij moesten eerst een auto of fietser of iets laten oversteken nadat er een trein voorbij was gekomen, dan pas de paarden met ijzers, dit ivm een mogelijke schok.
Lijkt me niet dat ze dat voor niets gezegd hebben!

gurb

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 00:03

Het gene wat ik geleerd heb tijdens het oversteken van een spoorwegovergang is een tijdje te wachten met oversteken met je paard na het langs rijden van de trein.

Dit komt omdat een trein een soort signaal(continue) verstuurd via de rails(om overwegbomen te sluiten, etc.), deze heeft als ik Bloos het nog goed weet een voltage van 48 Volt (niet dodelijk). Door dat vroeger ook al (bijna) ongelukken hier door zijn onstaan heeft de NS toen toegezegd dat dit signaal zwakker zou worden. Slapen

Door even te wachten is het signaal zodanig afgezwakt dat je er (veiliger) kan oversteken.

Gerben

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 07:30

Ze kunnen wel degelijk een schok krijgen. Ik heb een pony gehad die tot 3 keer wanneer ze overstak een schok kreeg en daarna was ze met geen mogelijkheid meer erover heen te krijgen. Ik heb een vriendin die machiniste is, en ook zij heeft zelf een paard en weet dus als geen ander hoe het voor een paard kan zijn.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 18-09-06 07:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 07:38

Vroeger met mijn vorige paard moest ik ook dagelijks over het spoor. Zij had ook ijzers en was ook al een paar keer geschrokken. Ze had er wel moeite mee toen. Ze heeft eigenlijk zelf ontdekt dat wanneer ze draafde ze precies tussen de rails haar voeten kon neerzetten. Dus telkens wanneer we het spoor naderde ging ze draven en zo gingen we moeiteloos over het spoor.
Dus misschien kun je het vertrouwen wat meer herstellen als je ook draaft?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 10:35

Armaris schreef:
Kan je haar gewoon niet zonder ijzers laten?Is wel een beetje fijner voor het paard

???? Hoe zo fijner?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 10:37

Wilawander schreef:
Armaris schreef:

???? Hoe zo fijner?

ik denk dat ze bedoeld dat ze dan geen schok krijgt Knipoog

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 10:44

ik heb ook geleerd dat je eerst een fiets of auto voor moest laten gaan"(ruiterbewijs),maarja wat dan als jij als enige voor dat spoor staat???

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 10:49

ik heb er geen ervaring mee.maar houd dit topic even in de gaten.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 12:31

lique schreef:
ik heb ook geleerd dat je eerst een fiets of auto voor moest laten gaan"(ruiterbewijs),maarja wat dan als jij als enige voor dat spoor staat???

Ja dat vraag ik me ook af!! Als het een beetje algelegen is kan je wel erg lang wachten dan...

Maar best wel griezelig hoor van die schokken, dat wist ik ook niet!

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 13:45

Het kan wel. Wij hebben het ook gehad. Er was net een trein langs en wij waren de eerste die erover gingen. Het paard dat het eerst het spoor raakte, maakte een megasprong. Dus eerst inderdaad een auto of fiets erover, zodat de spanning weg is.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 18:32

friesjeessss schreef:

ik denk dat ze bedoeld dat ze dan geen schok krijgt Knipoog

Juist ja Knipoog

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 18:50

Ik heb hetzelfde probleem. Wij moeten een onbewaakte spoorwegovergang (lijn Arnhem - Zutphen) over voordat we het bos in kunnen. Het enige verkeer dat hier overheen gaat is heel af en toe de boswachter. Daar kun je dus dagen op staan wachten dus da's geen optie.

Alvaron wil er onder de man al helemaal niet meer overheen, en aan de hand ook met moeite. Het is al zo erg dat hij in de 300m voor het spoor al 4 of 5 keer stil gaat staan omdat ie er niet over wil. Soms gaat het goed en krijgt hij geen stroom, vaker gaat het fout. Dan stapt hij op de rails omdat hij zo gespannen is en krijgt dus stroom. Hoe ik deze vicieuze cirkel moet doorbreken weet ik dus niet. Balkjes lopen heb ik al geprobeerd. Gaat prima, alleen ziet hij de rails niet als balkjes...

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 18:57

Dus jullie blijven, ondanks dat je weet dat je paard een schok kan krijgen, over die spoorrails lopen?!?! Verward Verward Verward Verward Verward Verward

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 19:00

Nou, ik ben er nu dus achter dat dat het geval was en probeer een pplossing te vinden...
Wat een hoop reacties zeg!
Amber kreeg die keer met ijzers zowel heen als terug een oplawaai, beide keren bokte ze. Aangezien ze nooit zomaar bokt leek de geleiding van de rails me het meest voor de hand liggend. En er zijn dus meer mensen met dat probleem.
Maar is het echt over als er een fietser/auto passeert? Het is namelijk een drukke overgang en volgens mij waren we niet de eersten die passeerden na het langskomen van de trein (die heb ik niet eens gezien toen). Dan zou ik het moeten proberen, met het risico dat Ams weer een klap krijgt.
Zou iets over de rails leggen helpen misschien? Haha ja ik probeer ook maar iets te bedenken om de problemen die Alvaron heeft met Alvaron te voorkomen...

nomes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 19:03

Het enige dat mij verteld is, is dat je nadat er een trein is geweest altijd even moet wachten.

Ik steek met mijn paard (vierkant beslagen) ook gewoon het spoor over en dat gaat eigenlijk heel rustig. Het blijft altijd een beetje spannend, want die platen zijn gladder in combinatie met ijzers en het maakt ook veel meer kabaal dan een paard zonder ijzers. Misschien dat je paard het daarom nu een stuk enger vindt.
Ik ben er zelf eerst een paar keer afgestapt en samen er over heen gelopen en nu gaat het eigenlijk altijd prima.
Succes!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 19:49

Lotte1990 schreef:
Dus jullie blijven, ondanks dat je weet dat je paard een schok kan krijgen, over die spoorrails lopen?!?! Verward Verward Verward Verward Verward Verward

soms heb je geen andere keus.

@TS, wij hebben ook vanalles geprobeerd, zeil erover, deken, maar ja dan moet het al een rustige overgang zijn met weinig verkeer. Ook ijzers eronder vandaan had geen nut, want de pony snapte het verband ijzers -> schok niet en durfde nog steeds niet.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 19:55

Ik geloof dat hier eerder een topic over is geweest.
Het schijnt dat paarden het kunnen voelen dat er kilometers verder op al een trein aankomt door de trillingen. En inderdaad, ze kunnen wel degelijk een schok krijgen.
Lastige situatie. Is er geen andere mogelijkheid? Een andere weg waardoor je geen spoorweg hoeft over te steken?
Succes ermee!

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 19:57

Ik ga ook wel eens met mn pony over een spoor rails, en zij heeft ook ijzers. ( deze spoorbaan is overigens al 40 jaar al niet meer in gebruik) maar ze heeft nog nooit een schok gekregen Verward Kwestie van der over heen stappen in plaats van dr op..

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 19:58

Hier even een bericht van een elektromonteur die dagelijks met elektro en sporen bezig is.

Er kan GEEN stroom op de rails staan als jij met je pony erover heen loopt.
Rails is zo verschrikkelijk goed geaard dat een eventueele spanning direct wegvloeid de grond in.

Ook schreef jij dat het paard mét ijzers er last van heeft en zónder ijzers niet. Wat is het verschil? Niets!
Het paard liep er eerst overheen op zijn hoef, nu is daar een ijzertje onder gespijkert. Maar dat zit nog steeds aan diezelfde hoef vast! De situatie verandert dus niks.
Kortom, het is onmogelijk dat het paard schrikt van een spanning die via het spoor het lichaam van het paard binnen dringt.

Heb je al aan de mogelijkheid gedacht dat een ijzer nu eenmaal een ander geluid maakt óp ijzer dan een hoef óp ijzer??