Naam Natuurlijk bekappen misleidend?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kymalin

Naam Natuurlijk bekappen misleidend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 11:22

Naar aanleiding van een ander topic waarin foto's zijn geplaats van resutaten van mensen die de cursus Natuurlijk Bekappen hebben gevolgd vraag ik me de volgende dingen af.

Hoe natuurlijk is natuurlijk bekappen eigenlijk? Als we uitgaan van onze vlakke, zachte Hollandse bodem, wat is dan de zin van (wilde) paardenhoeven willen nabootsen die op onregelmatige rotsbodems leven?
En wat is er nu natuurlijk aan het vijlen en snijden aan en in hoeven? Natuurlijk is in mijn beleving niet gereedschap van buitenaf gebruiken.

En dan de laatste vraag waar ik mee zit.
Waarom heet de cursus Natuurlijk Bekappen en blijkt dat als je er over doorvraagt dat het niet om bekappen gaat maar onderhouden door de hoef bij te vijlen, tussen de bekapbeurten door?

opala

Re: Naam Natuurlijk bekappen misleidend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 12:59

De naam is heel erg misleidend in die optiek zoals jij het hierboven voorstelt, maar ... voor- en ook tegenstanders zijn er als de kippen bij wanneer ze in een topictitel "natuurlijk bekappen" lezen, dus het merendeel weet dan heel goed het onderwerp van gesprek. Zo misleidend is de naam in deze optiek weer niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 13:54

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-10-22 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:02

Ik ben een heel simpel mens. Je hebt TB en NB. Een traditonele bekapping wordt doorgaans door een hoefsmid uitgevoerd met jarenlange ervaring. Een natuurlijke bekapping wordt doorgaans door een kneus uitgevoerd na een 1-dagscursus. Welk verschil willen jullie nog meer Duivel . Straks -na naamsverandering- gaan ze nog denken dat het andersom is Haha! Haha! Haha!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:13

idinn schreef:
Tuurlijk weet iedereen het onderwerp van het gesprek als je zegt natuurlijk bekappen, maar dat wil toch niet zeggen dat de naam gegeven aan datgene niet misleidend is? Het gaat er niet om dat mensen weten wat de mensen die het bedacht hebben bedoelen en dus waar het om gaat. Het gaat erom dat de NAAM misleidend is voor datgene wat er daadwerkelijk wordt gedaan.

Daarom is het goed dat er eens stevig over gediscussieerd wordt, want zo krijg je dus strijd; namen zouden niet misleidend moeten zijn.

Ik vind het daarom ook een paar heel goede vragen en hoop adt NH bokkers mij dit ook kunnen uitleggen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:14

opala schreef:
Ik ben een heel simpel mens. Je hebt TB en NB. Een traditonele bekapping wordt doorgaans door een hoefsmid uitgevoerd met jarenlange ervaring. Een natuurlijke bekapping wordt doorgaans door een kneus uitgevoerd na een 1-dagscursus. Welk verschil willen jullie nog meer Duivel . Straks -na naamsverandering- gaan ze nog denken dat het andersom is Haha! Haha! Haha!

Hoezo kneus???

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:16

opala schreef:

ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:17

Die vraag/conclusie is al zooooo vaak voorbij gekomen..
Bekappen is niet natuurlijk..
Natuurlijk paardrijden bestaat niet..
Natural horsemanship klopt niet..

Boeie.. het gaat toch niet om de naam, maar om wat je met een bepaalde methode kan bereiken.

De term 'natuurlijk' kun je ook opvatten als 'vanzelfsprekend'.
Natuurlijk bekappen kun je dus ook vertalen als 'de meest vanzelfsprekende manier van bekappen'.
In de theorie zijn er verschillen tussen traditioneel en natuurlijk bekappen, maar in de praktijk is zie je weinig tot geen verschil tussen het bekappen van een goede NB'er en een goede TB'er.
Dat laatste is het grootste probleem; er zijn maar weinig goede bekappers, zowel TB als NB'ers.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 08-07-08 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:18

is we4l zeker boeien, scheelt een hoop onduidelijkheid en langs en elkaar heen gezwam, MT.

Verschillen tussen een goede TB en NB zijn juist enorm uiteenlopend, als je de sites mag geloven!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:24

ik zeg toch, in theorie Knipoog
Verschrikkelijk, al dat afkraken van andere methodes..

In de praktijk valt dat allemaal wel mee.
Mijn (traditionele) smid bekapt mijn paard zonder te snijden in de zool of straal, de hoefwand wordt mooi afgerond, hij staat niet te lang op de hoeven, en zijn hielen staan ook prima. Als ik er een foto van zou maken zouden zijn hoeven prima als 'natuurlijk bekapte' hoeven door kunnen Ja

En vanaf de andere kant ken ik ook zat natuurlijk bekapte paarden die prima hoeven hebben. Niet te laag of te kort, en niet onverzorgd ofzo.
Eigenlijk gewoon precies hetzelfde als bij mijn paard.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 14:24

opala schreef:
Welk verschil willen jullie nog meer Duivel .

Gelukkig ben jij simpel, dan kun je hier vast ook een simpel antwoord op geven, want ik snap het even niet meer.... Clown

Je geeft aan dat het verschil de opleiding is, maar waarom dan de naam nb?
Nb staat toch voor bepaalde dingen zoals het streven naar de ideale voet met bijvoorbeeld lage verzenen, grond rakende stralen en een mustangroll aan de toon? Of staat nb alleen maar voor randjes bijvijlen en dus geen hoefstanden veranderen?

Ook in het andere door mij genoemde topic zegt de 1 dat hij/zij tussen bekapbeurten door zelf onderhoud pleegt en de ander dat hij/zij werkelijk de stand veranderd. Maar ben je dan ook nb'er als je tussendoor het bekappen van een TBer bijhoudt of alleen als je het bekappen van een NBer bijhoudt en dan a la mustangmodel?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:28

MysticTinker schreef:
ik zeg toch, in theorie Knipoog
Verschrikkelijk, al dat afkraken van andere methodes..

In de praktijk valt dat allemaal wel mee.

**** Ik kan prima zien in de praktijk wat het verschil is, hoor, daar heb je geen goede ogen voor nodig. Bloos

Mijn (traditionele) smid bekapt mijn paard zonder te snijden in de zool of straal, de hoefwand wordt mooi afgerond, hij staat niet te lang op de hoeven, en zijn hielen staan ook prima. Als ik er een foto van zou maken zouden zijn hoeven prima als 'natuurlijk bekapte' hoeven door kunnen Ja

**** Weet je dan wel hoe hoeven NB worden en er uitzien?

En vanaf de andere kant ken ik ook zat natuurlijk bekapte paarden die prima hoeven hebben. Niet te laag of te kort, en niet onverzorgd ofzo.
Eigenlijk gewoon precies hetzelfde als bij mijn paard.

*** Dan hoop ik dat jouw paard er nog goed bij loopt. Ach gut

opala

Ik tuin er niet in Kymalin. Ik ga geen antwoord geven om vervolgens weer voor narcist, egotripper of what ever uitgemaakt te worden. Zoek jouw antwoorden, maar niet bij mij. Je hebt aandacht genoeg gehad voorlopig.

Twiggy2008

opala schreef:

Jammer dat je zo zwart/wit denkt over NB. Lees anders de website van mijn NBer eens (zie profiel).
Er heeft nog nooit iemand met een 1 dagscursus aan mijn paard's voeten gezeten en hij heeft prima gezonde, sterke voeten. Niks geen 'kneus' die aan zijn voeten komt, hoor. Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:29

Zou je mij die vragen adn wel willen beantwoorden Opala? Net als mijn vragen gister?
Ik vraag me nl echt af of er buiten de NH sites ook beroemde sportpaarden worden genoemd die NH bekapt zijn...

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 14:30

MysticTinker schreef:
Boeie.. het gaat toch niet om de naam, maar om wat je met een bepaalde methode kan bereiken.

Het gaat volgens wel degelijk om de naam. Hoe weet je anders waarmee je bezig bent? En de 1 zegt dat er weinig verschil is tussen nb en tb en de ander zegt dat het heel ver uit elkaar ligt. Ik ben dan gewoon heel benieuwd wanneer het over het 1 gaat en wanneer over het andere, vandaar dit topic Knipoog .

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:30

Wat is NH bekappen, detour? Clown

detour

Nadya schreef:
opala schreef:

Jammer dat je zo zwart/wit denkt over NB. Lees anders de website van mijn NBer eens (zie profiel).
Er heeft nog nooit iemand met een 1 dagscursus aan mijn paard's voeten gezeten en hij heeft prima gezonde, sterke voeten. Niks geen 'kneus' die aan zijn voeten komt, hoor. Knipoog

Zo hoort het toch ook? Knipoog

henny_w

Kymalin schreef:
Hoe natuurlijk is natuurlijk bekappen eigenlijk? Als we uitgaan van onze vlakke, zachte Hollandse bodem, wat is dan de zin van (wilde) paardenhoeven willen nabootsen die op onregelmatige rotsbodems leven?
En wat is er nu natuurlijk aan het vijlen en snijden aan en in hoeven? Natuurlijk is in mijn beleving niet gereedschap van buitenaf gebruiken.

Hangt ervan af welke wilde paardenhoeven je bedoelt Knipoog
Bij de cursussen waar jij het over hebt doelt men op de wilde mustangs en de rotsbodems.

Echter onlangs kwam mij ter ore dat bijv. Andalusiers die tot hun 3e in de bergen opgroeien in het wild/ halfwild behoorlijk hoog in de verzenen staan ondanks de rotsbodems.
Weet iemand daar meer over te vertellen ?

Bij de natuurlijk bekapcursussen vind ik het misleidend omdat de indruk gewekt wordt dat je na 1 dag het onderhoud van je paard verantwoord zelf kunt doen. Pas als je doorvraagt aan de lesgevers blijkt het meer om een vijl- en theoriecursus te gaan en ben je van een welwillende eigen hoefsmid of bekapper afhankelijk om verder opgeleid te worden in de praktijk.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 14:33

opala schreef:
Ik tuin er niet in Kymalin. Ik ga geen antwoord geven om vervolgens weer voor narcist, egotripper of what ever uitgemaakt te worden. Zoek jouw antwoorden, maar niet bij mij. Je hebt aandacht genoeg gehad voorlopig.

Nou ja zeg!!!! Hoezo paranoia! Volgens mij stelde ik toch een hele normale open vraag Verward Als jij denkt dat ik jou daarmee wil vangen dan zegt dat meer over jou dan over mij Ach gut .

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 14:35

henny_w schreef:
Bij de natuurlijk bekapcursussen vind ik het misleidend omdat de indruk gewekt wordt dat je na 1 dag het onderhoud van je paard verantwoord zelf kunt doen. Pas als je doorvraagt aan de lesgevers blijkt het meer om een vijl- en theoriecursus te gaan en ben je van een welwillende eigen hoefsmid of bekapper afhankelijk om verder opgeleid te worden in de praktijk.

Dus dan ben je met me eens dat in dat geval de naam misleidend is?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:35

Nadya schreef:
Wat is NH bekappen, detour? Clown

Dat is een goede vraag; zoals je elders leest ken ik er twee die zijn bekapt op NH wijze, de naam van degene die er over gaat staat in je profiel. Zij heeft de eiegnaar getriggerd ze zo op de hoeven te laten zetten.
Achterover, lange tenen, geen verzenen.. Echt vreselijk, Verdrietig hier in de buurt staat er zo ook eentje, op dezelfde wijze bekapt (ook natural) en deze heeft al enorm veel problemen gehad.

Er is geen bal natural in NL. Daarom vind ik de term ook erg krom en aan hoefschoenen vind ik ook niks natural. Bloos

Deze dieren waren beide zwaar verwaarloosd qua hoefstand (en de ander qua gezondheid), zoals ik jou ken was je een sceptischer geworden als je ze had gezien. Bloos ...

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:35

Natuurlijk bekap ik mijn paarden of te wel Natuurlijk laat ik mijn paarden bekappen Haha!
Niks misleidend aan Tong uitsteken

In het andere topic schreef iemand dat het woord cursus beter vervangen kan worden voor workshop en daar kan ik mij dus helemaal in vinden.
In mijn optie wordt een cursus namelijk gegeven door opgeleide mensen en een workshop kan een ieder houden.

Detour, ik ben ook wel erg benieuwd naar combinaties die op hoog niveau presteren en NB worden gedaan en gehouden.
Al eerder was er een NB stalhouder die beweerde een top eventing ruiter op stal te hebben die al zijn/haar paarden op topniveau start, alleen de naam is nog niet boven water.
Emma Hinkle heeft ook alweer ijzers onder haar paarden zitten, geloof ik (heb een mail gestuurt maar nog geen antwoord).
Verder kan ik niet zo bedenken welke ruiters er npg meer zijn.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:37

Workshop of cursus, zouden dat verschillende dingen zijn?..

Ben ook benieuwd naar die eventingruiter idd...
Misschien dat Arno of Arabesk dat wel weten, geen idee.

Wat is npg?..

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:39

Zullen we het topic gezellig houden? scheelt de modjes weer werk Knipoog

Citaat:
De term 'natuurlijk' kun je ook opvatten als 'vanzelfsprekend'.
Natuurlijk bekappen kun je dus ook vertalen als 'de meest vanzelfsprekende manier van bekappen'.
In de theorie zijn er verschillen tussen traditioneel en natuurlijk bekappen, maar in de praktijk is zie je weinig tot geen verschil tussen het bekappen van een goede NB'er en een goede TB'er

Daar heb je helemaal gelijk in! Er is niet 1 manier, er zijn zoveel manieren met allemaal hetzelfde doel: een paard goed op de benen te hebben staan. Of je dit nou natuurlijk wil noemen of niet, ooit is die naam er gekomen en denk niet dat die zo snel zou verdwijnen, daar kan je moeilijk over doen of het gewoon accepteren Lachen