Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
idinn schreef:Tuurlijk weet iedereen het onderwerp van het gesprek als je zegt natuurlijk bekappen, maar dat wil toch niet zeggen dat de naam gegeven aan datgene niet misleidend is? Het gaat er niet om dat mensen weten wat de mensen die het bedacht hebben bedoelen en dus waar het om gaat. Het gaat erom dat de NAAM misleidend is voor datgene wat er daadwerkelijk wordt gedaan.
opala schreef:Ik ben een heel simpel mens. Je hebt TB en NB. Een traditonele bekapping wordt doorgaans door een hoefsmid uitgevoerd met jarenlange ervaring. Een natuurlijke bekapping wordt doorgaans door een kneus uitgevoerd na een 1-dagscursus. Welk verschil willen jullie nog meer. Straks -na naamsverandering- gaan ze nog denken dat het andersom is
![]()
![]()
opala schreef:Ik ben een heel simpel mens. Je hebt TB en NB. Een traditonele bekapping wordt doorgaans door een hoefsmid uitgevoerd met jarenlange ervaring. Een natuurlijke bekapping wordt doorgaans door een kneus uitgevoerd na een 1-dagscursus. Welk verschil willen jullie nog meer. Straks -na naamsverandering- gaan ze nog denken dat het andersom is
![]()
![]()
opala schreef:Welk verschil willen jullie nog meer.
MysticTinker schreef:ik zeg toch, in theorie![]()
Verschrikkelijk, al dat afkraken van andere methodes..
In de praktijk valt dat allemaal wel mee.
**** Ik kan prima zien in de praktijk wat het verschil is, hoor, daar heb je geen goede ogen voor nodig.![]()
Mijn (traditionele) smid bekapt mijn paard zonder te snijden in de zool of straal, de hoefwand wordt mooi afgerond, hij staat niet te lang op de hoeven, en zijn hielen staan ook prima. Als ik er een foto van zou maken zouden zijn hoeven prima als 'natuurlijk bekapte' hoeven door kunnen![]()
**** Weet je dan wel hoe hoeven NB worden en er uitzien?
En vanaf de andere kant ken ik ook zat natuurlijk bekapte paarden die prima hoeven hebben. Niet te laag of te kort, en niet onverzorgd ofzo.
Eigenlijk gewoon precies hetzelfde als bij mijn paard.
![]()
![]()
MysticTinker schreef:Boeie.. het gaat toch niet om de naam, maar om wat je met een bepaalde methode kan bereiken.
Nadya schreef:opala schreef:Ik ben een heel simpel mens. Je hebt TB en NB. Een traditonele bekapping wordt doorgaans door een hoefsmid uitgevoerd met jarenlange ervaring. Een natuurlijke bekapping wordt doorgaans door een kneus uitgevoerd na een 1-dagscursus. Welk verschil willen jullie nog meer. Straks -na naamsverandering- gaan ze nog denken dat het andersom is
![]()
![]()
Jammer dat je zo zwart/wit denkt over NB. Lees anders de website van mijn NBer eens (zie profiel).
Er heeft nog nooit iemand met een 1 dagscursus aan mijn paard's voeten gezeten en hij heeft prima gezonde, sterke voeten. Niks geen 'kneus' die aan zijn voeten komt, hoor.
Kymalin schreef:Hoe natuurlijk is natuurlijk bekappen eigenlijk? Als we uitgaan van onze vlakke, zachte Hollandse bodem, wat is dan de zin van (wilde) paardenhoeven willen nabootsen die op onregelmatige rotsbodems leven?
En wat is er nu natuurlijk aan het vijlen en snijden aan en in hoeven? Natuurlijk is in mijn beleving niet gereedschap van buitenaf gebruiken.
opala schreef:Ik tuin er niet in Kymalin. Ik ga geen antwoord geven om vervolgens weer voor narcist, egotripper of what ever uitgemaakt te worden. Zoek jouw antwoorden, maar niet bij mij. Je hebt aandacht genoeg gehad voorlopig.
henny_w schreef:Bij de natuurlijk bekapcursussen vind ik het misleidend omdat de indruk gewekt wordt dat je na 1 dag het onderhoud van je paard verantwoord zelf kunt doen. Pas als je doorvraagt aan de lesgevers blijkt het meer om een vijl- en theoriecursus te gaan en ben je van een welwillende eigen hoefsmid of bekapper afhankelijk om verder opgeleid te worden in de praktijk.
Nadya schreef:Wat is NH bekappen, detour?
Citaat:De term 'natuurlijk' kun je ook opvatten als 'vanzelfsprekend'.
Natuurlijk bekappen kun je dus ook vertalen als 'de meest vanzelfsprekende manier van bekappen'.
In de theorie zijn er verschillen tussen traditioneel en natuurlijk bekappen, maar in de praktijk is zie je weinig tot geen verschil tussen het bekappen van een goede NB'er en een goede TB'er