Natuurlijk bekappen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zaina

Natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 20:51

Hoi!
Ik wil waarschijnlijk opstappen naar natuurlijk bekappen.
onze twee haflingers worden nu op de 'normale' manier bekapt..
Nou zou ik graag willen weten wat jullie ervaringen zijn met het natuurlijk bekappen!
wat merk je als voordeel? wat als eventueel nadeel?
Alle ervaringen zijn welkom!

griebels

Re: Natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 20:51

Er zijn goede en slechte ervaringen over te vinden...
Maar dat is overal Ja

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 23:11

Heel veel ervaringen, en ook al heel veel topics over Haha!
In het Natural-subforum vind je het Natuurlijk-Bekappen-topic, en ook veel andere topics erover. En ook met de zoekfunctie zul je veel tegenkomen.

Ik zelf zit er een beetje tussenin. Mijn paard wordt om de 3 maanden bekapt door een traditionele smid, en tussendoor doe ik zelf altijd de hoefwand rondvijlen. Hij blijft altijd netjes van de straal af, dus die raakt mooi de grond.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 23:24

pb Morrie eens, ze woont niet zo ver bij jou vandaan.

Ik ben al jaren tevreden zelfbekapper Knipoog

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 01:25

Waarom wil je overstappen naar NB Verward
Als je mijn mening vraagt zeg ik niet doen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 01:27

Mijn smid kan ook natuurlijk bekappen en zelfs natuurlijk beslaan (for what it's worth) en raad het serieus af....

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 08:12

duhhhh...en als je mijn mening vraagt zeg ik: direct doen!
(maar dan wel bij een goede NB-er, net zoals je een goede smid zou zoeken)
Zoals Griebels zegt, overal zijn goede en slechte ervaringen te vinden.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 08:22

ik heb je al een pb gestuurd, je kan in april komen kijken als mijn paard bekapt wordt en kennis maken met de bekapster die het doet. Zij kan dan ook uitleggen wat ze doet

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 09:13

Cassidy schreef:
Mijn smid kan ook natuurlijk bekappenen zelfs natuurlijk beslaan (for what it's worth) en raad het serieus af....

contradictio interminis
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 21-03-07 09:39, in het totaal 1 keer bewerkt

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 09:36

Arabesk schreef:
Cassidy schreef:
Mijn smid kan ook natuurlijk bekappen en zelfs natuurlijk beslaan (for what it's worth) en raad het serieus af....

contradictio interminis

amen. en als hij het afraad heeft hij er vast geen kaas van gegeten.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 10:49

@ Zaina.

Met welke rede wil jij overstappen op nb?

@ Jackie.
Dus iedereen die niet voor natuurlijk bekappen is begrijpt het niet en heeft er geen verstand van???

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 11:00

Ik heb er heel goede ervaringen mee. Ik laat het doen door iemand die hier vrij bekend mee is. Ik heb in ieder geval een goede ervoor en dat is heel belangrijk. Ook ga ik er niet zelf aan prutsen, dat durf ik gewoon niet aan, ook niet na een cursus, maar dit is natuurlijk voor iedereen anders.

Mijn fjord is 4 jaar lang traditioneel bekapt. In die tijd is de smid maar 2x geweest. Domweg om iets bij te veilen. Hartstikke mooi natuurlijk totdat het zover komt dat je paard zo gevoelig gaat lopen dat hij het liefst op het mos loopt in plaats van op het zandpad.

Ik ben dus verder gaan kijken want ik wilde er pertinent geen ijzers onder. Dat was me veel te lastig omdat ik altijd buiten rij. Ik ben dus verder gaan kijken en kwam in eerste instantie bij hoefschoenen uit. Ik heb daar een afspraak voor gemaakt en ondertussen is een van de hoeven op 3 kwart vanaf de grond horizontaal gescheurd. Uiteindelijk heeft deze NBer gelijk de scheur aan gepakt. Sindsdien gaat het veel beter. Hij komt ongeveer 2 keer per jaar voor alle pony's. Dan veilt hij ze eigenlijk alleen maar bij, verder kunnen de dieren het helemaal zelf zonder ergens last van te hebben. Stappen draven galopperen, op zand stenen en asfalt, het kan allemaal en dat is erg prettig.

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 11:01

paard-natuurlijk.nl
Daar wordt je door overtuigd, maar het laat geen nadelen zien.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 11:07

Waarom zou je overstappen? Om een hype te volgen? Dat is voor zielige sukkels.
Als je huidige smid/verzorger niet voldoet, zoek dan een andere, maar ga niet naar een ander omdat er zo'n leuk stickertje op zit.
Als de naam het produkt moet verkopen, is het produkt waardeloos. Een goede smid zet een paard goed op z'n voeten en heeft daar verder niks voor nodig. Een hoefverzorger die een naam verkoopt, deugd niet........
Laatst bijgewerkt door ikke op 21-03-07 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 11:09

Ikke: zielige sukkels? Ben je niet een beetje erg kortzichtig in je reactie? Lees mijn verhaal, ben ik dan ook zo'n "zielige sukkel" of heb ik gewoon een, voor mijn paarden een betere manier van bekappen gevonden?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 11:12

jackie schreef:
amen. en als hij het afraad heeft hij er vast geen kaas van gegeten.

Is idd een bar slechte smid: hij was door de Uithof in Utrecht benaderd om bij hen te komen werken, en heeft dat afgewezen. Slecht idd, bar slecht Clown

Laten we het er op houden dat hij teveel ellende heeft gezien bij paarden die Natuurlijk Bekapt waren, en de ellende mocht oplossen die daardoor is ontstaan.

Zahlina schreef:
@ Jackie.
Dus iedereen die niet voor natuurlijk bekappen is begrijpt het niet en heeft er geen verstand van???

Haha!

nigito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 11:19

Wat is nou natuurlijk kappen, vaak zijn het mensen die na een flutcursus zelf gaan knoeien aan de hoeven van hun paarden.
Veel mensen zeggen dat ze het doen omdat het '' beter'' is maar ik denk dat veel het ook doen om de kosten te drukken.
Hoefsmid zijn is vakwerk en hebben daar een behoorlijke opleiding van enkele jaren voor gehad en vakwerk moet je aan een vakman overlaten.
Ik hoor hier mensen over natuurlijk beslaan, wat is er nou natuurlijk aan beslaan dus die term spreekt zichzelf al tegen.
Ik denk dat je je paardje gewoon netjes door een goede smid moet laten kappen en verder niks.
Dat natuurlijk kappen is een soort trend.
Er zijn mensen die zich er goed in hebben verdiept en die het wel goed toepassen, maar er zijn een hoopt knoeiers die er alleen maar geld in zien.
Niet aan beginnen dus.

Groetjes kim

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 11:26

fjordnina schreef:
Ikke: zielige sukkels? Ben je niet een beetje erg kortzichtig in je reactie? Lees mijn verhaal, ben ik dan ook zo'n "zielige sukkel" of heb ik gewoon een, voor mijn paarden een betere manier van bekappen gevonden?

Waarom ben jij verder gaan zoeken? Een smid die in 4 jaar twee keer is geweest heeft niks kunnen bewijzen, niet ten goede EN niet ten slechte. Gebasseerd op deze beperkte informatie heb ik niet de indruk dat je grondig hebt nagedacht over je keuze. Toch een volgeling........?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 11:34

Kim, er zijn inderdaad een hoop prutsers, maar kijk eens naar het traditioneel bekappen. Zitten daar dan geen prutsers tussen? Die hou je overal.

NB is geen trend, het is een andere, blijvende en zichzelf verder ontwikkelende manier van bekappen. Het traditioneel bekappen is in de middeleeuwen stil blijven staan. Alleen bij de ijzers is wat ontwikkeling geweest (denk aan de kunststof ijzers). Maar wij fietsen toch ook niet meer met een wiel van hout? Daar is toch ook in ontwikkeld?

Mensen zijn bang voor alles wat nieuw en anders is. Op zich is er niks mis met een wantrouwende houding, maar verdiep jezelf dan eerst goed in de materie zodat je een onderbouwd advies/mening kunt geven over beide verhalen.

NB zal niet voor ieder paard werken, maar dat doet de traditionele manier ook niet. NB wekt veel weerstand op omdat het anders dan anders is.

Dat natuurlijk beslaan heb ik ook nooit gesnapt. Volgens mij kan dat beter geschaard worden onder de "ontwikkeling van ijzers" dan onder natuurlijk bekappen. Immers, bij natuurlijk bekappen zouden er helemaal geen ijzers aan te pas hoeven komen.

Sommigen zullen met zo'n cursus inderdaad de kosten willen drukken en denken dat ze na een cursus helemaal geen hulp van een goede NBer nodig hebben. Daar komen grotendeels ook de gruwelverhalen vandaan. Kijk maar op de site van van Nassau, dat verhaal over dat meisje dat onverstandig bezig was. Zij geeft NB de schuld terwijl ze zelf de fouten heeft gemaakt.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 11:37

Ik zie onder dit forum zo al 2 discussietopics over natuurlijk bekappen en heb eigenlijk helemaal geen zin om dat hier nog eens dunnetjes over te doen.

De TS vraagt naar persoonlijke ervaringen met natuurlijk bekappen, niet om een promopraatje van de vereniging van hoefsmeden toch?

Ik geef mijn ervaring niet in dit topic. Geen zin om voor hersenloze volger te worden uitgemaakt.

Als de TS meer wil weten mag ze me PB'en.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 11:44

Dniesjj117 schreef:
paard-natuurlijk.nl
Daar wordt je door overtuigd, maar het laat geen nadelen zien.

Jawel hoor. Ergens op de site noemen ze de nadelen van nb. "Je kan je paard niet meer op elk terrein onder elke omstandigheid meer gebruiken. D.w.z. als je morgen in 1x endurance klasse weet ik veel van 160 km wil afleggen, gaat die niet zomaar zonder meer lukken.

De site ligt nu plat dus ik kan het ff zo snel niet vinden.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 11:45

Citaat:
NB is geen trend, het is een andere, blijvende en zichzelf verder ontwikkelende manier van bekappen. Het traditioneel bekappen is in de middeleeuwen stil blijven staan. Alleen bij de ijzers is wat ontwikkeling geweest (denk aan de kunststof ijzers). Maar wij fietsen toch ook niet meer met een wiel van hout? Daar is toch ook in ontwikkeld?

sorry beetje bullsh*t... Sinds de middeleeuwen zijn we al geevolueerd hoor duuuuh...
En volgens nb gaan we dan eigenlijk nog een stuk verder de tijd in,terug naar de wilde paarden(en ons paarden zijn geen wilde paarden), dus dat argument slaat op niet veel.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 11:53

Moderatoropmerking:
Graag de discussie gezellig houden en elkaar niet gaan beledigen. TS vraagt meningen, je mag je mening dus geven, maar ga niet mensen die die mening niet delen lopen beledigen svp.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 11:56

Mijn VP's worden natuurlijk bekapt door de eigenaar zelf en hij is er heel tevreden over maar om in de Ardennen te gaan rijden (endurance Knipoog) laat hij er wel ijzers onder doen, maar het nadeel is natuurlijk, als de ijzers er weer af zijn lopen ze voor een paar maanden weer gevoelig maar dat is logisch hé Knipoog

jv123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 12:00

Zaina schreef:
Hoi!
Ik wil waarschijnlijk opstappen naar natuurlijk bekappen.
onze twee haflingers worden nu op de 'normale' manier bekapt..
Nou zou ik graag willen weten wat jullie ervaringen zijn met het natuurlijk bekappen!
wat merk je als voordeel? wat als eventueel nadeel?
Alle ervaringen zijn welkom!

Om even terug te komen op je vraag.
Waarom wil je overstappen? Lopen je haflingers nu goed, heb je problemen met je smid? hebben je haflingers nu ijzers?

Je kunt naar mijn mening niet zomaar een methode overnemen en toepassen op elk paard. Daarom zijn er ook verschillende ervaringen over natuurlijk bekappen. Bestudeer het, pas het onder professionele begeleiding toe op je paard en evalueer. Pas het aan, aan je paard.

Hoe ik natuurlijk bekappen toepas op mijn paarden, daar heb ik goeie ervaringen mee. Maar het is vooral de training van de hoeven die mijn paarden goed heeft gedaan. En het bestuderen van mijn kant hoe mijn paarden nu eigenlijk op hun hoeven moeten staan.