natuurlijk bekappen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tanja___

natuurlijk bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-06 10:29

ik hoor vaak mensen zeggen over dat ze hun paard natuurlijk bekappen. maar dat is toch gewoon bekappen zonder hoefijzers? heb hier niet zoveel verstand van, en wil graag weten wat ze bedoelen met natuurlijk bekappen! alvast bedankt. ik wist niet waar dit topic moest, dus deed ik het hier, want veel mensen laat ze natuurlijk bekappen, als ze aan endurance doen, of heb ik dat verkeerd begrepen?

SBL

Re: natuurlijk bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 10:52

Hoi,

Er zit wel en verschil tussen natuurlijk bekappen en gewoon bekappen. Bij gewoon bekappen wordt en stuk van de hele zool eraf gehaald, bij natuurlijk bekappen alleen van de hoefwand en gaat men niet verder dan de zool. Ook wordt bij natuurlijk bekappen niets aan de straal gedaan terwijl die bij normaal bekappen ook wordt teruggesneden.

Ik onderhoud de hoeven van mijn paard zelf. Heb dat eigenlijk vanaf het begin al gedaan. Ik heb wel een cursus natuurlijk bekappen gedaan maar bekap niet volgens die methode omdat het in mijn ogen niet echt natuurlijk is. Ook daar wordt er veel geknoeid met de hoeven. Bijvoorbeeld op het laag houden van de hielen wordt erg de nadruk gelegd.
Ik ga eigenlijk uit van het natuurlijk slijtingsproces van hoeven als een paard loopt. Ik rasp alleen de hoeven, en gebruik zelden mesjes. Enkel als er een steentje zit of als de steunsels heel erg overgroeid zijn.
Verder laat ik het natuurlijke proces zijn gang gaan. Als ik zie dat de hoefwand aan de lange kant is, is het tijd voor een stevige draf op het asfalt. De hoeven slijten dan op de meest natuurlijke manier af, en naar de stand van de benen van het paard. (mijn beestje heeft enigzins x pootjes dus is de binnenkant van de hoef een beetje korter dan de buitenkant, zou ik dat gaan corrigeren en de hoef juist recht maken dan is dat voor de stand van haar been niet goed) Een ander ding dat ik ook nooit doe en wat bij het natuurlijk hoefbekappen wel altijd gepredikt wordt is het aanbrengen van een dikke mustangrol. Mijn paard gaat er heel gevoelig door lopen, dus ik vijl maar een heel klein rondinkje eraan.

Het enorme voordeel als je zelf de hoeven van je paard bijhoudt is dat je niet van iemand afhankelijk bent. Ook onderweg heb il altijd wat gereedschap bij me, zodat ik als er iets aan de hand is snel even zelf in kan grijpen.
Dat was het wel zo een beetje.

Groetjes,
Sandra

Tanja___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-06 11:04

bedankt voor je uitleg, heb er van geleerd! maar zelf wil ik gee hoefsmid spelen! want dan is de eene hoef korter dan de ander. maar kunnen alle hoefsmeden dit? of moet je een speciale hoefsmid van natuurlijk bekappen??

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 14:49

Er zijn hoefsmeden die de voorkeur hebben om een paard zo lang mogelijk zonder ijzers te laten lopen. Mijn smid is zo iemand en het is een gewone tradionele hoefsmid. Ik heb er al verschillende gehad ook één die natuurlijk kapte maar vond die te extreem. Hij kapte ook de hielen veel te kort zodat al mijn 6 paarden te gevoelig liepen. Hij kapte eigenlijk volgens de Strasser methode. Ik laat ze zo lang mogelijk zonder beslag lopen en enkel wanneer ze echt heel veel km lopen worden ze beslaan en dan liefst nog met kunststof. Dit bij 2 van mijn paarden enkel in het hoogseizoen en die op hoog niveau rijden. De andere 4 lopen bloodvoets waarvan 2 ook endurance lopen, 1 tot 60km en soms 90km wedstrijden de andere is een kleine pony die met mijn dochter wedstrijden tot 30km loopt.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 15:56

Voor de verschillen tussen natuurlijk bekappen en traditioneel bekappen zou ik eens kijken op *** Daar staat het duidelijk uitgelegd.

Ik bekap nu 1,5 jaar zelf en Anouar z'n hoeven zijn nog nooit zo sterk geweest. Ik krijg zelfs complimenten van hoefsmeden en de dierenarts.
Ik heb in september een weekend in Limburg gereden, zonder ijzers. Op de echte zware stukken liep hij wel iets gevoelig, maar verder liep hij als een kiviet.
Laatst bijgewerkt door Kris op 19-11-06 03:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Spam verwijderd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 00:50

END --> BEH

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 01:41

@Lenneke, volgens mij had jij nog niet zolang geleden een topic met de hoeven van je paard,met allemaal van die rare diagonale scheuren erin? Ach gut

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 19:27

sandratien schreef:
Ik heb wel een cursus natuurlijk bekappen gedaan maar bekap niet volgens die methode omdat het in mijn ogen niet echt natuurlijk is. Ook daar wordt er veel geknoeid met de hoeven. Bijvoorbeeld op het laag houden van de hielen wordt erg de nadruk gelegd.
Ik ga eigenlijk uit van het natuurlijk slijtingsproces van hoeven als een paard loopt.
Ik rasp alleen de hoeven, en gebruik zelden mesjes. Enkel als er een steentje zit of als de steunsels heel erg overgroeid zijn.
Verder laat ik het natuurlijke proces zijn gang gaan. Als ik zie dat de hoefwand aan de lange kant is, is het tijd voor een stevige draf op het asfalt. De hoeven slijten dan op de meest natuurlijke manier af, en naar de stand van de benen van het paard. (mijn beestje heeft enigzins x pootjes dus is de binnenkant van de hoef een beetje korter dan de buitenkant, zou ik dat gaan corrigeren en de hoef juist recht maken dan is dat voor de stand van haar been niet goed) Een ander ding dat ik ook nooit doe en wat bij het natuurlijk hoefbekappen wel altijd gepredikt wordt is het aanbrengen van een dikke mustangrol. Mijn paard gaat er heel gevoelig door lopen, dus ik vijl maar een heel klein rondinkje eraan.

Laat ik vooropstellen dat ik geen enkele behoefte heb hier de zoveelste discussie over te beginnen maar je schrijft dat je de cursus hebt gedaan en vervolgens beweer je dat er op die manier niet de natuurlijke slijtage van hoeven wordt nagebootst Verward
Ben ik toch echt van in de war want daar draait de hele cursus om!

Je laat je paard over het asfalt draven om de hoefwand op een natuurlijke manier in te korten maar juist hier is niets natuurlijks aan. Op de natuurlijke manier namelijk lopen paarden niet over gladde vlaktes maar over rotsig terrein en juist dáárdoor slijt de hoefwand rond als met de mustangrol nagedaan wordt. Net als de steunsels overigens. Alleen over het asfalt zort voor hele eenzijdige slijtage terwijl de wilde paardenhoef rond afslijt door de onvlakke ondergrond.

Dus neem me niet kwalijk als ik de indruk heb dat je de strekking van het natuurlijk bekappen niet hebt opgepikt.
Geeft niets, je moet je paard bekappen op de manier die voor hem/haar het beste is maar wat jij doet komt op mij een stuk onnatuurlijker over dan de witte lijn methode.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 20:37

is er ergens een duidelijke site waarop foto's te zien zijn van hoeven( en dan per onderdeel.. mustangrol, steunsels, straals etc uitgelegd en benoemd) zoals ze horen te zijn volgens natuurlijk bekappers?

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 20:39

Stuur je ff pb

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 20:42

okidoki...dank u:D

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 00:55

Ik denk dat hier nog lang over gediscusieerd kan worden zonder daar er iemand zijn gelijk gaat halen.
Ik weet niet veel over natuurlijk bekappen of andere methodes die nu in zijn. Ook tradioneel kappen laat ik aan mijn hoefsmid over, ik zie en voel enkel wat mijn paarden nodig hebben en waar ze goed op lopen.

@ Sandratien en Ranna, ik denk dat jullie beide een punt hebben over het natuurlijk afslijten of - kappen maar dat de hoeven van een paard zich wel moeten aanpassen of aangepast worden aan de moderne leefomstandigheden en de ondergrond waar onze paarden hun grootste tijd doorbrengen. En dat scheelt een pak van hun wilde collega's. Als je een hoef natuurlijk bekapt met een holle onderkant en je paard loopt veel over asfalt of omgekeerd mooi glad en het loopt veel in de Ardennen over stenige ondergrond lijkt het me beide de verkeerde keuze. Dan zal je misschien beter de andere manier proberen.

Zo rijd ik zo lang mogelijk zonder beslag maar doordat sommige van mijn paarden veel meer km lopen dan normaal in het wild hebben ze regelmatig beslag nodig anders houden ze geen hoef meer over. Wat ik wel ondervind is dat ze meer problemen hebben als ze beslagen zijn dan zonder. Ze hebben dan meer last van brokkelhoeven door de nagelgaten en één paard krijgt dan ook steeds terug een scheur in het laatste kwartier. Zonder beslag groeit de scheur terug mooi dicht. Ook groeien de hoeven van mijn Arabiertje met ijzers veel schever dan zonder, of het valt harder op omdat ze zonder nooit zo lang worden.
Ik ben nog steeds op zoek naar het allerbeste voor mijn paarden wat hun hoeven betrefd en sta dus voor veel dingen open om te proberen. Momenteel hoort daar ook kunstof beslag bij. Ik heb zes paarden en blootvoets is dan natuurlijk de goedkoopste oplossing en zeker bij een gewone smid want de natuurlijke bekapper die bij mij geweest is vond ik veel duurder en die was hier voor 6 paarden een hele dag bezig. Zelf heb ik het ook geprobeerd maar alleen al de messen scherp houden vond ik niet zo simpel, van de rest zwijg ik dan nog. Ik snij nu enkel de losse delen of overtollige steunsels weg of schaaf of rasp de hoeven wat bij zodat ze er netjes verzorgd uitzien en scheurtjes minder kans maken. Voor het echte werk komt hier regelmatig de hoefsmid langs.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 08:50

@Inn, waarom gebruik je geen hoefschoenen voor die keren dat je paarden veel over de weg moeten?
Wel langzaam laten wennen omdat ze anders schuurplekken of iets dergelijks kunnen krijgen Knipoog

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 09:19

CherokeeChum schreef:
@Lenneke, volgens mij had jij nog niet zolang geleden een topic met de hoeven van je paard,met allemaal van die rare diagonale scheuren erin? Ach gut

Dat klopt, maar dat komt niet door het natuurlijk bekappen.
De DA heeft er naar gekeken en die zegt dat er een flinke kneuzing in de kroonrand heeft gezeten (waarschijnlijk gestoten in de trailer) waardoor er een foutje in de aanmaak van de hoefwand is ontstaan. De scheuren zijn er inmiddels bijna uit.

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 10:47

ranna schreef:
@Inn, waarom gebruik je geen hoefschoenen voor die keren dat je paarden veel over de weg moeten?
Wel langzaam laten wennen omdat ze anders schuurplekken of iets dergelijks kunnen krijgen Knipoog

Heb ik ook al uitgetest, maar dat is niets om endurance wedstrijden mee te rijden. Sommigen zijn snel stuk, of ze blijven niet zitten en er kruipt modder in. Daarbij zijn ze ook nog heel duur zodat ik altijd maar naar de voeten van mijn paard keek of ik er nog geen kwijt was. Ook moet je ze uitdoen wanneer je naar de vetgate gaat en dat kost dan weer tijd wat bij endurance strafpunten opleverd of je een plaats vooruit kan kosten. Mijn vriendin gebruikt er op trektochten en ik vind het nog steeds na al die tijd een gek gezicht om te zien. Maar voor sommigen is het wel een optie.

diinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 22:16

ik bekap natuurlijk...