Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
sandratien schreef:Ik heb wel een cursus natuurlijk bekappen gedaan maar bekap niet volgens die methode omdat het in mijn ogen niet echt natuurlijk is. Ook daar wordt er veel geknoeid met de hoeven. Bijvoorbeeld op het laag houden van de hielen wordt erg de nadruk gelegd.
Ik ga eigenlijk uit van het natuurlijk slijtingsproces van hoeven als een paard loopt. Ik rasp alleen de hoeven, en gebruik zelden mesjes. Enkel als er een steentje zit of als de steunsels heel erg overgroeid zijn.
Verder laat ik het natuurlijke proces zijn gang gaan. Als ik zie dat de hoefwand aan de lange kant is, is het tijd voor een stevige draf op het asfalt. De hoeven slijten dan op de meest natuurlijke manier af, en naar de stand van de benen van het paard. (mijn beestje heeft enigzins x pootjes dus is de binnenkant van de hoef een beetje korter dan de buitenkant, zou ik dat gaan corrigeren en de hoef juist recht maken dan is dat voor de stand van haar been niet goed) Een ander ding dat ik ook nooit doe en wat bij het natuurlijk hoefbekappen wel altijd gepredikt wordt is het aanbrengen van een dikke mustangrol. Mijn paard gaat er heel gevoelig door lopen, dus ik vijl maar een heel klein rondinkje eraan.
CherokeeChum schreef:@Lenneke, volgens mij had jij nog niet zolang geleden een topic met de hoeven van je paard,met allemaal van die rare diagonale scheuren erin?
ranna schreef:@Inn, waarom gebruik je geen hoefschoenen voor die keren dat je paarden veel over de weg moeten?
Wel langzaam laten wennen omdat ze anders schuurplekken of iets dergelijks kunnen krijgen