Natuurlijk bekappen en traditioneel bekappen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FaberSmid

Natuurlijk bekappen en traditioneel bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 19:41

Ik ben benieuwd naar jullie meningen, ervaringen en gedachte gang over natuurlijk bekappen traditioneel bekappen.

Kuggur

Re: Natuurlijk bekappen en traditioneel bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 20:03

Probeer eerst de zoekfunctie eens...

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 20:06

Vele topic al gelezen, maar daar mag je niet meer reageren omdat ze dan te oud zijn.
Aangezien de vraag van Arabesk kwam een nieuw topic te starten, bij deze.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 23:20

Pfff.. alweer zo'n topic, ik heb niet veel zin om weer uitgebreid mijn mening te moeten uittypen..
In het kort:
De paardenhoef van een paard kan maar op één manier correct worden bekapt, en dat is op de manier zoals dat ene paard in de natuur zijn (gezonde) hoeven zou afslijten. Dat is per paard verschillend, maar over het algemeen vind ik dat het natuurlijk bekappen er het dichtst bij zit.
Maar: een GOEDE smid zou de hoeven precies hetzelfde moeten bekappen als een GOEDE NB'er. Mijn traditionele smid doet dat ook :)
Maar daar zit meestal het probleem, niet elke smid is een goede smid, niet elke bekapper is een goede bekapper.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 07:37

MysticTinker schreef:
Pfff.. alweer zo'n topic, ik heb niet veel zin om weer uitgebreid mijn mening te moeten uittypen..
In het kort:
De paardenhoef van een paard kan maar op één manier correct worden bekapt, en dat is op de manier zoals dat ene paard in de natuur zijn (gezonde) hoeven zou afslijten. Dat is per paard verschillend, maar over het algemeen vind ik dat het natuurlijk bekappen er het dichtst bij zit.
Maar: een GOEDE smid zou de hoeven precies hetzelfde moeten bekappen als een GOEDE NB'er. Mijn traditionele smid doet dat ook :)
Maar daar zit meestal het probleem, niet elke smid is een goede smid, niet elke bekapper is een goede bekapper.

Duidelijke mening, wat betreft correct bekappen ben ik het met je eens. Een verschil zal wel zijn, dat ik me aan de voetas en het paard zal houden.

Kuggur schreef:
En het nut van jouw bijdrage is.....?
Mijn opmerking was om duidelijk te maken dat er over dit onderwerp al tíg, vrij oeverloze discussies zijn gevoerd hier op bokt (blijkt ook uit bovenstaande reacties).

Zo zijn er vele topics, nog even en er kan niks meer geschreven worden.
De manier van schrijven is afhankelijk van de schrijvers, als die het netjes houden is er niks aan de hand.
Kunnen we niet meer van elkaar leren en weten we alles al?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 09:35

FaberSmid schreef:
Duidelijke mening, wat betreft correct bekappen ben ik het met je eens. Een verschil zal wel zijn, dat ik me aan de voetas en het paard zal houden.

Dat is inderdaad een verschil, maar is het eindresultaat wel zo verschillend?
NB'ers houden de zool aan. Alles wat boven de zool uit steekt wordt gevijld. Toch, alle natuurlijk bekapte paarden die ik ken (van thuis en van bokt) hebben een goede, rechte voetas. Ik vind het eigenlijk ook vrij logisch: een hoef van een wild paard (dat veel loopt op harde grond) zal altijd afslijten tot aan de zool, staat dus automatisch altijd gelijk aan de zool, en bij gezonde wilde paarden is de hoefas toch ook altijd goed lijkt me. Dus of je dan de zool of de hoefas blijft aanhouden, het resultaat zou bij de meeste gezonde paarden hetzelfde moeten zijn :)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 10:57

Als hoefsmeden zich aan de voetas en het paard houden en natuurlijk bekappers niet, dan zullen de resusltaten wel verschillen. Als je alleen de zool aan zal houden, hou je niet de voetas aan? Hoe zit dat dan met afwijkende beenstanden en hoeven?
Arabesk heeft het bekappen juist overgenomen uit een van de boeken van hoefsmeden. En schreef dat dat natuurlijk bekappen was? Maar het bekappen van hoefsmeden is er vele jaren (generaties) langer dan een nieuwe vorm van bekappen, die de naam natuurlijk kappen heeft gekregen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 12:00

Maar het belangrijkste is de stand van het hoefbeen, toch? Het hoefbeen hoort horizontaal evenwijdig met de grond te staan.
Het hoefbeen loopt ook evenwijdig met de zool en hoefwand (tenzij het paard bevangen is uiteraard). Dus, als je de zool evenwijdig aan de grond vijlt, dan staat het hoefbeen automatisch evenwijdig aan de grond, en (als het skelet, de benen, van het paard in orde zijn) dan moet de hoefas dus automatisch ook goed zijn.. zo zie ik dat dan..

Ik vind dat je de hoefsmeden van generaties geleden niet echt kan vergelijken met de smeden van vandaag. In de vorige eeuw, toen alles nog met paard en wagen werd gedaan, waren er hoefsmeden om ijzers onder te slaan, zodat de hoeven niet te snel zouden afslijten. De meeste smeden leerden zich het vak zelf, of van hun pa. Er waren bijna geen opleidingen, er werden geen onderzoeken naar hoeven gedaan. De smeden keken niet naar de hoefstand en de gangen enzo.. de hoef werd opgetilt, er werd even gekeken of alles er recht uit zag, beetje snijden en vijlen, en een ijzers eronder. Dat is in ieder geval wat ik zo van mijn opa heb gehoord, die heeft ook als boertje in een klein dorpje gewoond met een paard en twee koeien en een paar kipjes.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 12:10

En daar geeft de voetas nu net de doorslag, dat van het automatisch evenwijdig klopt niet helemaal was het maar zo simpel. Zie de vragen die ik je stelde: Als je alleen de zool aan zal houden, hou je niet de voetas aan? Hoe zit dat dan met afwijkende beenstanden en hoeven?
De hoefsmeden van generaties geleden, waren er niet alleen maar om hoefijzers aan te brengen. De opleiding van hoefsmeden is hetzelfde gebleven, hoeveel tijd terug gaat de geschiedenis van hoefsmeden? Als voorbeeld geef je een omschrijving van je opa, is dat de enige ervaring die jouw opa van hoefsmeden heeft?

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 12:31

Aan het begin dat ik mijn (verzorg)pony ben gaan verzorgen mocht ik niet buitenrijden. Na een jaar of 3 zijn we van stal gewisselt en daar mocht ik wel met hem naar buiten. Het was een ramp! Hij kon echt niet lopen over de stenen. Bij elk los steentje waar hij op stond viel hij bijna om. In die tijd heb ik me nooit echt verdiept in NB en TB. Ik heb toen zelfs eraan gedacht om ijzers te nemen. Ik ben zoo blij dat ik dat nooit heb gedaan!
Toen zijn we er ons een beetje in gaan verdiepen, een NB kwam en die komt nu nog steeds. Eerst moest zij om de 4 weken komen omdat het zo snel groeide en zijn hoeven super slecht waren. Nu rijd ik elke dag buiten, hoefsmid komt gewoon om de 6/7 weken ongeveer en me pony loopt super over de stenen! Ze hoeven zien er goed en gezond uit. Ik kan iedereen NB aanraden!
Laatst bijgewerkt door Lauura op 15-08-09 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 12:32

Tja heb van een paar erkende traditionele hoefsmeden gehoort dat ik er gewoon nooit aan moet beginnen en hun zullen dat niet zomaar zeggen. Heb vaak genoeg voorbeelden van nb gezien en dingen erover gelezen maar om eraan te beginnen ... Nee

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 18:11

FaberSmid schreef:
Hoe zit dat dan met afwijkende beenstanden en hoeven?

Mijn paard had volgens de TB probleemhoeven, hij heeft dan ook alles uit de kast gehaald om ervoor te zorgen dat het paard recht op de hoeven zou komen te staan. Met als gevolg dat het paard regelmatig kreupel was door standveranderingen.
Nu wordt hij volgens de natural balance methode bekapt waarbij ook de zool wordt aangehouden en zie daar, hij heeft geen probleemvoeten meer en is alleen nog kreupel geweest als gevolg van een hoefzweer.

De zgn probleemvoeten zijn ontstaan doordat als jong paard zijn hoeven niet goed bijgehouden zijn, dit kun je dus niet meer veranderen als een paard is uitgegroeid. Als je dat gaat veranderen heeft dit ook een negatieve invloed op de stand van de gewrichten waardoor hij dus ook ander problemen kreeg. Zoals hij nu bekapt wordt heeft hij die problemen niet, de kans op problemen in een gewricht is aanwezig omdat zijn hoeven dus vroeger verwaarloosd zijn, maar daar is nu niks meer aan te doen.

En over TB en voetassen zullen we het maar niet hebben, heb ook een TB gehad die daar helemaal geen rekening mee hield en maar wat deed. Triest hoe hij de paarden op de voeten zette, heb het nog een keer geprobeerd met mijn shet bij die smid, maar dat heeft hij ook vakkundig verpest.

Voor mij dus een smid waarbij mijn paard en pony het goed doen, dat is dus een natural balance smid en geen traditionele meer voor mij, heb teveel prutswerk gezien ook bij andere paarden.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 18:20

Daarom schreef ik rekening houden met voetas en paard. Niet alleen voetas volgen en geen rekening houden met het paard, vraagt om problemen.
Waarom een oordeel vellen over een beroep bij een of meer slechte ervarin(gen)? Aan het beroep ligt het niet, maar een hoefsmid kan ook fouten maken die is ook maar een mens? Natuurlijke bekappers hebben toch ook dat probleem, of moeten mensen met slechte ervaringen dan natuurlijk bekappen slecht vinden?

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 18:57

Ik vind het altijd zo vreemd om te lezen dat mensen door een slechte ervaring met een TD smid zijn overgestapt naar Nb,
Ik heb de laatste keer ook een probleem gehad met een tD smid , De smid in kwestie had siliconen gezet maar de boel was niet goed afgesloten met als gevolg dat het lekker ging rotten.. Later ontkende hij zijn fout en koos de staleigenaar waar ik toen stond voor de kant van de smid maarja die had natuurlijk al de rotter stukjes weggesneden toen ik er even niet was ;)
Ben toen terug gegaan naar mn vorige smid en sindsdien geen klachten meer.
Wanneer een paard hoefproblemen krijgt door een smid ligt het in mijn ogen meestal aan de smid die de dingen verandert aan het paard zn hoeven. geld voor mij zowel bij td als nb wanneer het paard na de behandeling niet goed loopt ... Inmiddels sta ik dus op een andere stal en hou ik gewoon weer me oude smid aan die het wel altijd goed doet :) Maar het is gewoon moeilijk om goede smeden te vinden. tis idd zo dat veel mensen zich smid kunnen noemen of dat smeden ookal zijn ze erkent soms slecht werk afleveren. Maar om dan gelijk van Td naar Nb te gaan omdat ik die slechte ervaring had nee..........

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 19:22

Dat is een van de problemen dat mensen zich hoefsmid of natuurlijke bekapper noemen.
Voor hoefsmeden is er de wel bekende erkenning. Voor de natuurlijke bekappers zijn er verschillende certificaten en diploma's.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 19:31

overigens de smid die mn paard zn hoeven dus had verpest was ook erkent. Maarja het is gewoon heel erg moeilijk een goede smid te vinden. waar de een tevrede mee is vind de ander weer prutswerk. Maar vind het zeker geen reden om over te schakelen naar een andere methode

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 19:37

:j
Ik heb eerst drie traditionele smeden gehad die mijn paard flink hebben verpest.. Nu heb ik wel een goede, nog steeds een traditionele smid, maar als je de hoeven ziet zou je denken dat ze natuurlijk bekapt zijn, met een iets mindere mustangroll dan je normaal ziet.

Even een quote van mezelf uit een ander topic:
MysticTinker schreef:
Zeg dat! Je wil niet weten wat voor prutsers al bij mijn paard zijn geweest :=
Ik heb er eentje gehad die haalde in een keer een dikke cm van de voorkant af, en helemaal niets achteren, waardoor mijn paard ineens totaal anders op de hoeven stond en niet meer goed liep.. foto (al lijkt het minder erg op de foto)
Toen een hele tijd later mijn eigen smid op vakantie was, en mijn paard een flinke scheur in de hoef had, kwam er een smid die het niet zo nodig vond om te bekappen (!!) en alleen even de druk eraf haalde.. vóór ... na :x (daarna heb ik het zelf maar even wat rondgeveild en een beetje netter gemaakt, uiteindelijk is het wel weer netjes uitgegroeid gelukkig..)
Maar met mijn eigen smid ben ik ontzettend blij, hij werkt heel netjes en mijn paard loopt geweldig. Zelfs de dag na de bekapping kan ik over kiezelpaadjes draven enzo. En dat is toch ook een normale, traditionele smid :) foto en van opzij

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 20:04

Met de eerst foto's kun je ook niet tevreden zijn, de laatste 2 foto's zien er een stuk beter uit.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 22:19

Ik ben, mede vanwege slechte ervaringen met drie hoefsmeden bij mijn eigen paard (niet zozeer vanwege hun manier van bekappen, wel vanwege hun benadering van paarden), wel overgestapt op NB ;) . Ik had me namelijk ondertussen verdiept in NB, daarbij hoorde ik meer positieve verhalen en ben er voor gegaan destijds. Mijn keuze en een ander heeft dat maar te respecteren ;) . Heb er nog geen dag spijt van gehad (mijn paard wordt alweer bijna 3 jaar natuurlijk bekapt door een hele kundige NBer). Zijn voeten zijn zo sterk en groeien zelfs als kool, ondanks het buiten rijden.

Laatst kreeg mijn paard een enorm compliment voor zijn gezonde voeten van een zeer goede hoefsmid uit de omgeving hier. Overigens ook echt een kundige hoefsmid, ik heb ook meteen een goed gesprek met hem gehad, want ook daar kan ik weer van leren. Hij mocht het prutswerk van een andere hoefsmid opknappen bij een paard, wat deze zomer bij ons staat. Hij was helemaal niet anti-NB, wel vond hij (en dat ben ik met hem eens) dat een paard daarnaast ook zo natuurlijk mogelijk gehouden moet worden (24/7 buiten e.d.). Dat zegt mijn NBer ook altijd. Het gaat niet alleen om NB, het gaat om nog veel meer, het liefst zoveel mogelijk het hele 'natuurlijke plaatje'. Daar voldoet mijn paard en de situatie om hem heen redelijk aan. :D

Ik ben overigens niet tegen traditioneel bekappen, hoor. Ik ben alleen niet zo voor ijzers. En ik ben zeer tevreden over het NB bij mijn paard, dus ik zie geen reden weer over te stappen naar een normale hoefsmid. Zou dat wel moeten (ik kan geen enkele reden verzinnen), dan bel ik de hoefsmid die ik laatst gesproken heb. Maar goed, het is totaal niet aan de orde, maar al die dramaverhalen van sommigen over NB. Tja..... Er zullen geheid slechte NBers zijn, net zoals er ook slechte hoefsmeden zijn. En dat is verschrikkelijk! Ik vind dat elke paardeneigenaar zich een beetje kan verdiepen in de voeten van hun paard(en). Ik denk dat dat al een hoop scheelt. Het valt me op dat veel paardeneigenaren eigenlijk veel te weinig weten. Met alle gevolgen van dien soms..... ;(

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 10:19

Ik heb ook beide kanten bij de hoeven van mijn paard gehad, maar het jammere van NB vind ik dat de meeste toch geen goede achtergrond/opleiding hebben en dus (ingewikkelde) hoef/standproblemen niet goed kunnen herkennen. De derde bekapper (nja hoefsmid was dat) herkende pas dat mijn paard scheef groeiende voorhoefjes had door een stand/loopafwijking en dus ongelijkmatige slijtage, de twee NB'ers daarvoor hebben dit niet herkend.
Daarbij is het voor mij gewoon een gevoel, ik voel me prettiger bij het TB-idee, hoewel ik sommige punten van de NB ook wel goed vind.
Mijn paard staat 's zomers 24/7 buiten en 's winters ook, maar dan in grote zandpaddocks (dit vind ik overigens geen 'NB').
De derde hoefsmid vond ik te wisselvallig smidwerk leveren, hij was of goed of helemaal niet, dus heb ik eens staan kijken bij de hoefsmid van m'n huidige stal, die geduldig is tot in de eeuwigheid, net examen heeft afgelegd en heel secuur te werk gaat. En hij raffelt zijn werk nooit af. Ik ben erg tevreden met hem.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 10:37

Ik zal het kort houden :D

ervaring 'traditioneel' bekappen (ongeveer 2 jaar): nette hoeven, wel iets geflared, soms gevoelig na bekappen, na kleine standswijziging een paard wat een dag of 3 zo slecht heeft gelopen dat het leek alsof ze dronken was. (uitgevoerd door erkende hoefsmid die ook verbonden was aan bekende fokkerij/sportstal.
ervaring 'natuurlijk' bekappen (ongeveer 4 jaar): supernette hoeven, geen flares meer, nooit gevoelig.

Nog nooit hoefzweren gehad, bij beide methodes niet. Verschil in frequentie is er wel, vroeger werd ze na een week of 8/9 bekapt en nu na 6 weken. Overigens was het destijds de smid die mij aanraadde om over te stappen op een andere methode :D

Ik snap na al die tijd nog steeds niet waarom er over en weer zoveel gekat wordt. Een hoef wordt goed bekapt als de kwaliteit en stand goed is en vooral als het paard er prima mee uit de voeten kan. Waar ik me persoonlijk aan kan storen is de verhalen als: ik heb al hele klinieken vol met verpestte NB hoeven gezien. Als daarna gevraagd wordt waar die paarden dan zijn en wat er precies mee gebeurd is en wie die paarden dan bekapt heeft en dus om aanvullende info gevraagd wordt blijft het stil. Daarentegen zijn er ook honderden ervaringen met al dan niet erkende smeden die maar wat aan prutsen. Het gekke is dat bij de slechte traditionele ervaringen de methode niet onderuit gehaald wordt maar bij een prutsende NB-er deugt er dan ook niets van de methode :?

In vergelijking met mijn smid is het verschil als volgt: alleen de eventuele losse flapjes worden van de straal gesneden. De zool wordt niet uitgesneden, alleen het losse materiaal wordt weggekrabt. De hoefwand wordt flink afgerond en de steunsels worden ingekort. De hoef wordt dus niet standaard laaggezet om hem in een hoek van weetikhoeveel graden te zetten.

Er zijn meer dan genoeg paarden in Nederland en volgens mij hebben de heren/dames bekappers/smeden het druk genoeg zodat het helemaal niet nodig is om elkaar af te kraken. Bovendien is dit niet professioneel (en daar bedoel ik jou ook mee FaberSmid, vertel eens over al die verpestte NB paarden of zwijg erover).

't verhaal is toch weer langer geworden dan ik dacht :o :D

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 10:39

Van jullie reacties kunnen we leren, leren voor de paarden en dat is toch een goed doel.
De begeleiding van de hoefsmeden is belangrijk, zodat ze te werk blijven gaan volgens de opleiding. En ervaring kunnen uitwisselen. Dat is ook een van de taken van de vereniging.
Voor natuurlijk bekappen is het belangrijk dat de cursus en natuurlijke bekappers meer ervaring krijgen, een langere cursus zou beter zijn. Zodat de natuur bekappers meer ervaring hebben voor ze echt aan het werk gaan en meer op een lijn komen.
Betere samenwerking tussen beide zou ook een beter voordeel voor de paarden zijn, omdat het natuurlijke bekappen toegepast zal blijven. Er zullen altijd eigenaren blijven die met natuurlijk bekappen hun paard zelf blijven bekappen. En dan kan dat beter begeleid worden.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 10:45

Maar dan ga je er dus vanuit dat alle nb-ers weinig ervaring hebben of een korte cursus hebben gedaan?
Ik zie het wel voor me hoor, de kennis/methodes van bijvoorbeeld Pete Ramey en Jaime Jackson geintegreerd in een vernieuwde opleiding smid/bekapper :)
Vrees alleen dat het erg lastig wordt om onbevooroordeelde leraren te vinden.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 10:49

Mijn paard wordt traditioneel bekapt door een gediplomeerd hoefsmid, al is het verschil volgens mij niet zo dramatisch groot met natuurlijk. De straal laat hij lang en van de zool wordt weinig weggesneden.
Mijn paard (tinker) heeft snoeiharde hoeven, ik rijd haar ohz ook op de weg en ik men ook met haar op de weg, ze heeft echt nooit hoefproblemen, nooit gevoelig geweest of wat dan ook. Ze is nog nooit beslagen, omdat het nooit nodig is geweest.

Op zich denk ik dat beide goed kan werken.
Mijn grootste vraagteken zit hem in de opleiding.
Helaas is de bescherming van de naam 'hoefsmid' al afgeschaft maar veel traditionals zoeken toch een rijksgediplomeerde hoefsmid om zeker te zijn dat ze een deskundige hebben.

Ongetwijfeld zijn er hele goeie NB'ers, ik ken er zelf ook zo eentje, maar hoe scheid je nou de echte van de beunhazen? Een keurmerk oid zou goed zijn. Ikheb ook geen idee welke opleidingen er voor de profs zijn.

Waar ik tegenstander van ben, is dat mensen soms ingrijpend aan de hoeven van hun paard gaan knutselen na 1 dagje cursus.
Imo zou dat niet verder mogen gaan dan hooguit een beetje tussentijds bijraspen en verder zou een paard regelmatig onder handen genomen moeten worden door een professional met een gedegen opleiding.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 10:53

Maar diegenen die na een dagje cursus gaan knutselen zijn geen nb-ers, dat zijn gewoon amateurs. Volgens mij kun je zelf uitpuzzelen wie een prutser is en wie niet door ervaringen bij anderen te vragen, net als bij een 'erkende' smid. Ik ken in ieder geval een gediplomeerd smid die nog niet eens de hoeven van mijn paarden mag optillen, wat een ongeloofelijke prutser is dat.

Het probleem blijft dus hetzelfde....ook al heb je een papiertje, dat betekent nog niet dat je een goeie smid of bekapper bent.
Dus hoe moet zo'n keurmerk geregeld worden, wie beoordeelt wie, kortom...hoe zou zoiets in elkaar moeten zitten??