Natuurlijk of klassiek bekappen...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bren_x

Natuurlijk of klassiek bekappen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 21:21

Hey!!
Toen de hoefsmid bij ons was, kon ik het niet laten om te vragen wat hij vond van natuurlijk bekappen. Dezelfde vraag had ik gesteld aan een DA.
De hoefsmid zei dat hij dat helemaal niet erg vond: maar hij had daar wel een heeeele lange uitleg over gegeven. Dus, hij vertelde mij dat hij het niet erg vind dat paarden natuurlijk worden bekapt. Maar hij vind het 'dom' dat sommige mensen niet willen inzien dat er meer nodig is dan enkel 1 dagje cursus om het te leren. En dat men er van overtuigd is dat elk probleem op natuurlijke wijze en zonder ijzers kan worden opgelost, terwijl hij vind dat als het probleem te groot word, de hoef of waar het probleem zit wel tijdelijk op een manier moet worden ontlast. Hij zei ook iets van, "ze halen de volledige hiel weg bij het paard, zodat ze op hun volledige zool gaan lopen en dan verschieten de mensen dat hun paarden uiterst gevoelig worden aan de hoeven".
En mijn Da had mij verteld dat ze al een aantal paarden was tegengekomen met problemen aan hun hoeven, doordat mensen zelf hun paarden hadden bekapt na het volgen van een cursus natuurlijk bekappen.
IK vond het eerst wel interessant, maar nadat het paard van iemand dat ik ken mank is gegaan nadat een vriendin van mij het al een aantal keren natuurlijk had bekapt ben ik erover gaan nadenken. (DA maar wel een andere dan de mijne was er bij geweest, en zei dat het ook aan het bekappen lag omdat ze zo gevoelig was aan haar zool, nu staat het paard wel op ijzers tot dat inorde is) Ik denk dat het meer heeft te maken met commerce dan met het welzijn van de paarden. Want 1 dagje cursus volgen om te bekappen, daar leer je toch bijna niets mee zou ik denken. Hoefsmeden doen er meer dan een jaar over ofzoiets, en dan nog kunnen er fouten gebeuren.
Dus nu ben ik wel serieus aan het twijfelen over dat natuurlijk bekappen, want ik wou het eerst ook doen... Maar na wat ik al gehoord heb. Ik heb natuurlijk niet alleen slechte dingen gehoord.
En mijn hoefsmid zei, dat zolang het niet nodig was en ik het niet wou hij geen ijzers onder mijn paard ging zetten. Want een grote voorstander van ijzers ben ik nu ook niet. Ik durf ze alleen niet onder mijn ouder paard vandaan halen omdat hij al 13 jaar rondom op ijzers staat.

Dus wat denken jullie hier nu van... Ik zou graag jullie meningen hierover horen.

fjordnina

Re: Natuurlijk of klassiek bekappen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 21:36

Ik laat mijn dieren ook natuurlijk bekappen, maar ik zoek mijn bekapper wel zeer zorgvuldig uit. Zo wil ik bijvoorbeeld dat ze als basis wél de traditionele opleiding voor hoefsmid hebben gevolgd. Dat is niet voor niets een 4 jarige opleiding. Daarnaast wil ik dat ze diverse opleidingen/cursussen hebben gehad op het gebied van natuurlijk bekappen. Ik wil ook dat ze me precies uit kunnen leggen waarom ze een bepaalde handeling verrichten zodat ik zelf ook meer kennis opdoe. Doordat ze meerdere manieren hebben bekeken hebben ze vaak ook meer een open blikveld. Niet alles van traditoneel is per definitie slecht en datzelfde geld ook voor NB, net zo goed als dat andersom aan de orde is. Ik wil iemand die bekapt naar mijn paard en niet naar een bepaalde methode omdat dat het beste zou zijn.

Mijn inziens is de beste methode een methode die werkt voor het paard. Of je daar dan het labeltje traditioneel, natuurlijk, Strasser, Pete Ramey of voor mijn part anatomisch bekappen aan wilt hangen zal me worst wezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 23:15

de benen van je paard, die grotendeels beinvloed worden door de hoefstand, zijn wel 1 van de belangrijkste dingen van je paard... Als de hoef niet goed staat, gaan de benen kapot. En dan kan je nooit meer paardrijden.

Ik vind het echt waanzin om met 1 dagje cursus idd je eigen paard te gaan bekappen. Het is iets wat zo belangrijk is en ook zoveel inzicht vereist... Mijn hoefsmid (is vrij goed aangeschreven en 'europees kampioen' (jaja dat bestaat echt :') ) ) zegt overigens precies hetzelfde. Persoonlijk heb ik dus niets tegen natuurlijk bekappen, ben het eens met fjordnina... Je moet kijken wat het beste past bij je paard, en niet naar het labeltje. Maar dat mensen zonder enig verstand van zaken met de hoeven gaan rotzooien van hun paard. Dat zou verboden mogen worden van mij :o

Overigens heb je er ook genoeg slechte traditionals tussen zitten hoor... Helaas! En die hebben er dan wél 4 jaar opleiding voor gedaan en bakken er alsnog niets van. Dat zegt wel iets over de complexiteit van hoeven imo :o .

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 01:08

Er zijn ook hoefsmeden die bij ons de cursus doen en ze zijn allemaal enthousiast en vinden de cursus ook zeer geschikt voor paardeneigenaren om zelf onderhoud te gaan plegen. Ze zeggen ook dat er meer theorie en kennis in de cursus zit dan in hun eigen opleiding.

Er wordt duidelijk verteld tijdens ónze cursus dat je een ervaren bekapper je werk moet laten controleren en dat je zeker geen prof. bekapper bent na de cursus.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 03:39

Ik heb het volste vertrouwen in mijn tradiotionele hoefsmid. Helaas niet zo heel veel vertrouwen in de "Naturals", mede door het feit dat ze zo doordrammen en evangeliserend te werk gaan, zoals de bokker hier boven mij. Op dit moment heb ik meer vertrouwen in mijn tradionele hoefsmid die cursussen Natural Balance heeft gevolgd,m ook bereid is om dat toe te passen al heeft hij de nodige ellendde erdoor meegemaakt, dan al die idioten die beweren dat "Natural" de enige weg is, en iedereen die het ook maar waagt om er eijzer onder te slaan "misdadig bezig is"....:r :r :r

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 07:09

Cassidy schreef:
Ik heb het volste vertrouwen in mijn tradiotionele hoefsmid. Helaas niet zo heel veel vertrouwen in de "Naturals", mede door het feit dat ze zo doordrammen en evangeliserend te werk gaan, zoals de bokker hier boven mij. Op dit moment heb ik meer vertrouwen in mijn tradionele hoefsmid die cursussen Natural Balance heeft gevolgd,m ook bereid is om dat toe te passen al heeft hij de nodige ellendde erdoor meegemaakt, dan al die idioten die beweren dat "Natural" de enige weg is, en iedereen die het ook maar waagt om er eijzer onder te slaan "misdadig bezig is"....:r :r :r

Ik vind het heel vervelend dat jij mij hier woorden in de mond legt die ik hier niet geplaatst heb. Ik herhaal alleen wat hoefsmeden bij ons op de cursus invulden op het beoordelingsformulier en jij komt alleen maar even hier de boel de grond intrappen. Wie is er hier nou aan het drammen?

Het gaat hier niet over wel/geen ijzers, het gaat hier om natuurlijk versus trad. bekappen. Verder is natural balance niet hetzelfde als natuurlijk bekappen. Je hebt de cursus niet gedaan, dus hoe kun je er dan over oordelen. }:0

Met een goede discussie is niets mis, maar gewoon maar wat in de rondte roepen wat je gehoord hebt via via en je zelf niet verdiepen in iets en vervolgens je post niet onderbouwen en zo tekeer gaan vind ik misselijk.

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 07:51

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 08:08

Daar gaan we we weer :Z . Kunnen we hier niet gewoon 1 centraal topic van maken?
Zodat jullie daar lekker kunnen vuur spuwen en dat er ruimte over blijft voor de echte intresante dingen. Klem gezeten voetjes ofzo die weer opgeknapt worden. Daar hebben we veel meer aan dan die eeuwige discussies.

sorry, heb een beetje slecht geslapen denk ik.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 08:14

Cowgirl schreef:
Daar gaan we we weer :Z . Kunnen we hier niet gewoon 1 centraal topic van maken?
Zodat jullie daar lekker kunnen vuur spuwen en dat er ruimte over blijft voor de echte intresante dingen. Klem gezeten voetjes ofzo die weer opgeknapt worden. Daar hebben we veel meer aan dan die eeuwige discussies.

sorry, heb een beetje slecht geslapen denk ik.

Ben het met je eens hoor. Het lijken altijd dezelfden te zijn die of stellig voor, of stellig tegen een bepaalde methode zijn. Jammer, volgens mij is het niet zwart wit maar zit er een groot grijs gebied tussen waar meerdere methodes een goed, bij het paard passend resultaat op kunnen leveren. Ik heb geprobeerd om met mijn eerste reactie een gematigd, maar eerlijke ervaring op te schrijven in de hoop dat anderen dat voorbeeld zouden volgen zodat er een antwoord zou komen op de vraag van de TS in plaats van een discussie. Daar is mijn inziens hier niet om gevraagt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 12:28

Arabesk schreef:
Het gaat hier niet over wel/geen ijzers, het gaat hier om natuurlijk versus trad. bekappen. Verder is natural balance niet hetzelfde als natuurlijk bekappen. Je hebt de cursus niet gedaan, dus hoe kun je er dan over oordelen. }:0

Met een goede discussie is niets mis, maar gewoon maar wat in de rondte roepen wat je gehoord hebt via via en je zelf niet verdiepen in iets en vervolgens je post niet onderbouwen en zo tekeer gaan vind ik misselijk.

Ga nu niet lopen te blaten dat ik niet genuanceerder geweest ben in mijn reactie, want dat ben jij doorgaans ook niet. Ik heb een traditioneel hoefsmid die zich behalve Natural Balance bekappen en beslaan ook voor andere stromingen interesseert, en ja, ook opleidingen daarin heeft gevolgd. Excuseer me dat ik de woordjes "onder andere" er niet voor heb gezet.
Mijn smid, die in de 15 jaar dat hij staat te timmeren meer paardenvoeten heeft gezien dan jij dat in je carriere tot nu toe hebt gedaan, staat open voor meer dingen en past die op verzoek van de eigenaar ook toe Maar hij zegt ook dat hij in zijn dagelijkse werk heel vaak de ellende mag opknappen die anderen hebben veroorzaakt.
Ik heb me verdiept in het werk van mijn smid en ben daar heel tevreden over. Ik vertrouw hem compleet. Meer hoeft niet. Don't fix what isn't broke.

En als hier alleen maar mag reageren als je die de cursus (bij jullie?) hebt gedaan, zal het hier heel erg rustig blijven :D

Kris

Re: Natuurlijk of klassiek bekappen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 13:27

Moderatoropmerking:
]Daar gaan we weer. Het kan echt niet he, 1 topic waarin natuurlijk bekappers versus niet natuurlijk bekappers elkaar in hun waarde laten.
Ik plaats dus maar weer een slotje.