Op ijzers houden of gewoon natuurlijk bekappen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Love_Nola_xx

Op ijzers houden of gewoon natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 10:18

Hooi!

Mijn paard staat nu voor de 2e keer op ijzers. Daarvoor stond ik op een andere stal en kwam er een hoefsmid. Ikzelf was er niet bij, maar ik kreeg te horen dat mijn paard vierkant op ijzers moest. Ikzelf dacht alleen voor maar het bleek dus ook achter te moeten, want ze kwam bijna op haar straal te staan. Voor brokkelde ze echt heel makkelijk af en schraapte ze een beetje als een gek.
Nu sta ik dus op een andere stal en iemand vroeg waarom ik nou eigenlijk ijzers eronder heb laten zetten. Ik vertelde dat ze anders te dicht op haar straal kwam te staan, maar nu vraag ik me toch af of het nou ook zonder zou kunnen? Het verzorgen op ijzers gaat makkelijker en ziet er natuurlijk netter uit, maar ze glijd vaak uit want ze moet een hoek om , om naar haar stal te kunnen en een tijdje terug lag ze op de grond.
Wie kan er mij hiermee helpen, graag meningen, feiten of ervaringen.
bedankt! :Y)
Groetjes Stephanie

Arabesk

Re: Op ijzers houden of gewoon natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 12:17

Een paard hoort juist op de straal te lopen. De straal heeft een schokdempende functie samen met het bovenliggende straalkussen. Het is zeg maar de nike-air van je paard. IJzers hebben als nadeel dat je paard niet meer, of veel minder op de straal loopt en dus gaat ook een groot deel van de schokdempende werking verloren.

Brokkelen wordt meestal veroorzaakt doordat de hoefwand te lang is. In NL is het nog gebruikelijk om eens in de zes a acht weken de smid te laten komen, terwijl na twee weken de hoefwand al weer zover gegroeid is dat deze gaat uitsteken tov de zool en dus gaat brokkelen en scheuren.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 12:18

Zoek een goede hoefsmid die niet pro-ijzer is en het ook op een andere manier wil oplossen. Mijn hoefsmid komt ook wel bij jou in de buurt misschien, Janneke Reitsma, geweldig mens.
Lost alles op zonder hoefijzers overigens :Y) (is geen natuurlijk bekapper, maar denkt wel logisch na)

Love_Nola_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 14:34

jaa ik heb nou ook een andere hoefsmid uit teteringen, geen idee wat zijn naam was. Ik zal het er eens over hebben met hem.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 16:12

Arabesk schreef:
Een paard hoort juist op de straal te lopen. De straal heeft een schokdempende functie samen met het bovenliggende straalkussen. Het is zeg maar de nike-air van je paard. IJzers hebben als nadeel dat je paard niet meer, of veel minder op de straal loopt en dus gaat ook een groot deel van de schokdempende werking verloren.

Brokkelen wordt meestal veroorzaakt doordat de hoefwand te lang is. In NL is het nog gebruikelijk om eens in de zes a acht weken de smid te laten komen, terwijl na twee weken de hoefwand al weer zover gegroeid is dat deze gaat uitsteken tov de zool en dus gaat brokkelen en scheuren.

Wanneer jij stelling trekt dan leef jij zeker op een andere wereld.
Weet niets van de anatomie van een paard.
Weet niet hoe het hoefmechanisme werkt.
Weet niet dat de straal geen maar helemaal geen schokdemper mag en kan zijn.
Zal je een voorbeeld geven, ga jij maar met je blote voeten over een kieselpad.
Dat redden alleen nog de natuurvolken, mensen die al eeuwen op blote voeten lopen.
Een wild paard of een verwilderd paard is niet te vergelijken met een paard waar wij mee omgaan.
Bovendien beweegt deze zich vrij en zonder ruiter.
Waarom zijn de paarden dan wel van 5 tenen op 1 hoef komen te lopen???????
Antwoord is duidelijk, maar schijnbaar voor jouw niet.
De hoef is het uiteinde van 1 teen.
Waar komt dit stom gedoe van natuurlijk bekappen weg??

Lopen op de straal, nee dommer moet het niet worden, ga zelf op blote voeten op spijkers lopen.
Waarom hebben wij een nagel??????????
Die hebben we ook niet nodig?????
Ik zou oh zo graag diegene die zeggen dat een paard op zijn straal moet lopen, ze zelf aan het strand op blote voeten door een bed van schelpen jagen.
Sorry maar het is verschrikkelijk wat die zg natuurlijke (voor mij onnatuurlijk bestaat niet) bekappers.
Ze zouden eens moeten zien en willen zien, en willen luisteren, dat het paard te veel gevoel in zijn straal heeft op erop te kunnen lopen, laat staan een soort demper kan zijn.
Een straal moet goed kunnen werken, het heeft verband met het hoef mechanisme die er voor zorgt dat de hoef door de bloeddruk te verhogen kort voor dat de hoef opzet de hoef vergroot, en bij het weer opnemen van de hoef door het paard deze weer kleiner maakt, een soort zwellen.
Dit mechanischme maken jullie kapot, helemaal kapot, met de straal niet te besnijden en geen ruimte te geven aan het mechanisme.
Jullie worden bedankt, door heel veel paarden, die veel makkelijker lopen konden wanneer jullie er de vingers van afgelaten hadden.

Leer eerst hoe alles funktioneert.
Het is nl veel complexer als dat wat jullie in jullie hoofd hebben.
En maar doorzeuren over dit bekappen, net of het onder de mensen gebracht moet worden.
Alle mensen zijn dom, jullie hebben het gouden ei uitgevonden.
Zoals jullie bekappen hebben ze een paar honderd jaar geleden ook bekapt, totdat ze erachter kwamen dat ze fout bezig waren, het was een tussenphase in de ontwikkeling van het bekappen, nu beginnen jullie weer opnieuw, het wiel uit te vinden, nee de hoefsmeden zijn al verder, de ontwikkeling is veel verder.
Er zijn meer goede als slechte hoefsmeden.
Er zijn goede en slechte ruiters en ga maar zo door, maar blijf met jullie handen weg van de hoeven van de paarden.
Er komt meer bij kijken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 16:31

Hihi, wat is die Professor voor n figuur? :+ De nieuwe HC? :)) Alleen wat dommer :Y) wie gaat er nu paardenhoeven met mensenvoeten vergelijken

MENSEN! Het gaat hier om de TS, om wel of niet op ijzers, niet om wie er gelijk heeft, vecht dat maar via PB's uit aub..

TS, Paarden mogen gewoon op de straal staan, of een paar mm van de grond af. De straal help mee in de schokdemping (zie het maar als een huid met een superdikke laag eelt)

Je hoeft niet perse te kiezen voor natuurlijk bekappen om je paard ijzerloos te laten lopen, ook normale smeden kunnen goed bekappen (niet elke smid, maar de goede smeden zeker wel)
Verder is het nooit verkeerd om over verschillende methodes te lezen en informatie op te zoeken, niet alleen om de juiste keuze te maken, maar ook zodat je zelf de hoeven van je paard in de gaten kan houden, en op tijd aan de bel kan trekken.

Succes!

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 16:52

MysticTinker schreef:
Hihi, wat is die Professor voor n figuur? :+ De nieuwe HC? :)) Alleen wat dommer :Y) wie gaat er nu paardenhoeven met mensenvoeten vergelijken

MENSEN! Het gaat hier om de TS, om wel of niet op ijzers, niet om wie er gelijk heeft, vecht dat maar via PB's uit aub..

TS, Paarden mogen gewoon op de straal staan, of een paar mm van de grond af. De straal help mee in de schokdemping (zie het maar als een huid met een superdikke laag eelt)

Je hoeft niet perse te kiezen voor natuurlijk bekappen om je paard ijzerloos te laten lopen, ook normale smeden kunnen goed bekappen (niet elke smid, maar de goede smeden zeker wel)
Verder is het nooit verkeerd om over verschillende methodes te lezen en informatie op te zoeken, niet alleen om de juiste keuze te maken, maar ook zodat je zelf de hoeven van je paard in de gaten kan houden, en op tijd aan de bel kan trekken.

Succes!

Denkt u nu werkelijk dat een paard op zijn straal moet lopen als hij geen ijzers onder heeft???
Op zandbodem is dat normaal dat de straal bodem contact heeft maar op lopen niet, maar op de harde bodem onnormaal.
En als ik een vergelijk van gevoeligheid geef dan is dat niet onnormaal.
Mensen in Afrika lopen op hun blote voeten en als wij hun beschermlaag weg halen lopen ze op hun dunnen huid, en dat doet zeer.
De zg natuurlijke bekapper doet het zelfde, of nog erger.
En met een PB uitvechten, dit is een forum, waar in het openbaar erover geschreven wordt en mag, anders zou het geen forum heten.
De laatste regels ik citeer:
Verder is het nooit verkeerd om over verschillende methodes te lezen en informatie op te zoeken, niet alleen om de juiste keuze te maken, maar ook zodat je zelf de hoeven van je paard in de gaten kan houden, en op tijd aan de bel kan trekken. einde citaat.

Dat je zelf de hoeven in de gaten moet houden is toch de normaalste zaak van de wereld, maar niet een paard expres op zijn straal te zetten hem te pijnigen.
Dat eelt is dun, 1 steentje en oeps, dat is met een hoef als snel gebeurd, maar in de straal nog erger.
En bedankt voor de onvriendelijk onruiterlijke opmerkingen, die zeer kwetsend zijn.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 16:54

@ ,,professor"

Quatsch!

Ik ben geen natuurlijk bekapper,en gediplomeerd hoefsmid en ik vind dit de grootste larie die
tot nu toe gehoord heb.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 16:56

CherokeeChum schreef:
@ ,,professor"

Quatsch!

Ik ben geen natuurlijk bekapper,en gediplomeerd hoefsmid en ik vind dit de grootste larie die
tot nu toe gehoord heb.

Dan kent u waarschijnlijk niet het systeem van het hoefmechanisme, en de gevoeliheid van de straal.
Heb uw profiel gelezen: bare naked hoof?????
Gediplomeerd ja, en ook staatsexamen??

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 17:03

Tussen met ijzers en natutuurlijk kappen zit nog een heel groot vlak, een fatsoenlijke smid, namelijk.
Het is een behoorlijk onderwerp naturel of niet.
Als een paard goed gekapt is en niet vee over de weg hoeft kun je vaak ijzerloos proberen.
Maar ga je veel over de weg, slijten de hoeven te veel of scheef dan zijn ijzers vaak toch verstandig.
Wij gebruiken het paard immers en hij moet geen last hebben van het feit dat zijn hoeven verkeerd slijten doordat jij hem gebruikt.
Wel raad ik je aan om een goede hoefsmid te zoeken, niet een die er graag ijzertjes ondertimmerd bij alles met vier benen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 17:25

Professor schreef:
Denkt u nu werkelijk dat een paard op zijn straal moet lopen als hij geen ijzers onder heeft???

Inderdaad, de straal hoort mee te dragen. Een wild paard wat nooit bekapt wordt loopt gewoon op de straal én de hoefwand. Zo ook zebra's, en ezeltjes. De straal groeit net zoals de hele hoef, en deze slijt af als hij over de grond schuurt (er komen dan lapjes vanaf). Het is dus niet meer dan logisch dat de straal de grond hoort te raken! Is dat nu zo moeilijk te begrijpen?
Citaat:
Op zandbodem is dat normaal dat de straal bodem contact heeft maar op lopen niet, maar op de harde bodem onnormaal.
Nee hoor, de harde bodem zorgt er in de natuur juist voor dat de straal en de hoeven slijten (rotsen of droge kleigrond)
Citaat:
En als ik een vergelijk van gevoeligheid geef dan is dat niet onnormaal.
Mensen in Afrika lopen op hun blote voeten en als wij hun beschermlaag weg halen lopen ze op hun dunnen huid, en dat doet zeer.
Dat slaat natuurlijk nergens op. Dat is appels met peren vergelijken, als je bekend bent met die uitdrukking ;)
Citaat:
De zg natuurlijke bekapper doet het zelfde, of nog erger.
Wat doen die hetzelfde? De 'beschermlaag' weghalen? Dan moet je je even goed in de theorie inlezen, want natuurlijk bekappers snijden juist NIET in de straal, en laten de harde eeltlaag van de straal dus juist zitten.
Citaat:
En met een PB uitvechten, dit is een forum, waar in het openbaar erover geschreven wordt en mag, anders zou het geen forum heten.
Zoiets heet 'offtopic gaan'. Wil je iets mededelen wat niets met het topic te maken heeft, dan doe je dat via pb, of open je je eigen topic. Wel zo netjes ;)

Citaat:
Dat je zelf de hoeven in de gaten moet houden is toch de normaalste zaak van de wereld, maar niet een paard expres op zijn straal te zetten hem te pijnigen.
Nogmaals, dat is geen pijnigen. Dan liepen al die tienduizenden paarden die zonder ijzers staan in nederland niet zo goed.
Elke goede hoefsmid zorgt dat de straal de grond raakt. Dat leer je namelijk in de opleiding!
Citaat:
Dat eelt is dun, 1 steentje en oeps, dat is met een hoef als snel gebeurd, maar in de straal nog erger.
Dat eelt is gigantisch dik. Hoe denk je anders dat hoefsmeden er zonder problemen een aantal mm vanaf kunnen snijden? Mijn paard kan draven op weggetjes waar scherpe stenen van 2 cm dik liggen.
Citaat:
En bedankt voor de onvriendelijk onruiterlijke opmerkingen, die zeer kwetsend zijn.
Was jij dan wel vriendelijk tegen Arabesk, en anderen die natuurlijk bekappen WEL bevalt? ;)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 21:06

tussen ijzers en NB zit idd nog veel meer
ik heb gewoon een reguliere (ijslander) hoefsmid die op traditionele leest geschoold is , en die bekapt mijn paard super,
blote voeten heb je echt geen NB-er voor nodig, maar gewoon een goeie smid met een gedegen opleiding en kennis die zijn kennis en kunde regelmatig bijschaaft en opfrist

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 21:23

Eelt of hoornhuid??
Eelt kan dik zijn maar makkelijk doordringbaar.

Sla maar eens een nagel in de straal, of in de hoef.

Lezen is moeilijk, maar lees maar eens boeken over de opbouw van de hoef.
Lees maar eens over de gevoeligheid van de straal.

En een ezel en een zebra die worden gereden? En die gaan over een klinkerweg?
En dat de straal de grond raakt is niet hetzelfde als dat het paard er op loopt.
Dit zijn twee verschillende dingen.

In de natuur en niet door de natuur slijt een hoef geheel anders bij in het wild levende paarden als bij onze tamme paarden.

En appels met peren vergelijken, het zijn beide vruchten.
Maar wanneer het gaat over hoorn en eelt, dan is het vergelijk niet gek i.v.b. met de straal.

Dat de natuurlijkebekappers, en daar gaan we weer niet gelezen wat ik eerder geschreven heb, snijden niet in de straal (dit schrijf ik nu voor de 2e keer) dit zou ook niet goed zijn dat doet enorm veel pijn en een paard kan eraan doodbloeden.
Maar het overtollige van de straal snijd men weg, zodat het hoefmechanisme beter kan funktioneren.

Die bemerking offtopic, is onbegrijpelijk, zodra de discussie verdiept wordt moet men maar zijn mond houden???

Dat bedankt voor de onvriendelijke bemerking? Niet begrepen, door de meesten, dat altijd persoonlijke aanvallen, wanneer ik scherp schrijf dan gaat het om de zaak en niet om de persoon.

En Arabesk komt met kreten, zoals de meeste voorstanders van dat zg natuurlijk bekappen, en nu moet ik de theorie gaan lezen, dat heb ik, van beide kanten.

Heb in mijn opleidingen veel geleerd over de gevoelszenuwen van een paard, en die houdt niet op bij de kroonrand.

En als u met een paard over een grindweg draaft waar scherpe steentje liggen begrijp ik u intensie niet tegenover uw paard.

Overigens, appels met peren vergelijken???
Een zebra of een ezel of een verwilderd of wildpaard heeft een vele malen hardere hoef als die van een tam paard.

Dat met die rotsen afslijten is ook niet geheel waar.
Denk maar met de wildepaarden van Dulmen in Westfalen.
Daar is alleen leem en zandbodem.
Of de New Forest pony uit England.
Laatst bijgewerkt door Professor op 11-06-09 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 21:26

Inderdaad Sonja :)
In mijn profiel staat een foto van de hoef van mn paard, bekapt door een traditionele hoefsmid, maar er is weinig tot geen verschil met een (goed!) natuurlijk bekapte hoef. Hooguit dat de losse flapjes van de straal af zijn gesneden.

Er is gewoon maar een goede manier om een gezonde hoef te bekappen, en dat is de natuurlijke slijtage nabootsen, en dat is wat goede NB'ers en goede smeden allebei doen.
Maar overal zitten natuurlijk rotte appels tussen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 21:49

Professor schreef:
Dat de natuurlijkebekappers snijden niet in de straal dit zou ook niet goed zijn dat doet enorm veel pijn en een paard kan eraan doodbloeden.

:')

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 21:52

MysticTinker schreef:
Professor schreef:
Dat de natuurlijkebekappers snijden niet in de straal dit zou ook niet goed zijn dat doet enorm veel pijn en een paard kan eraan doodbloeden.

:')

En dit is het enige commentaar???
Afleiden van de werkelijke zaak waar het om gaat.
Dit bedoel ik nu, want als men het niet goed beschrijft, dan krijgt men misverstanden.
Zoals de straal raakt de bodem of het paard loopt op zijn straal.
Dit laatste zijn totaal andere dingen.
Daarom zo precies mogelijk beschrijven wat men bedoeld.
Niet meer en niet minder bedoel ik daarmee.

R_MW

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 21:53

Hoi Stephanie,

Hier mijn ervaring: mijn haf stond ook op ijzers omdat "het niet anders kon", dacht ik. Op een gegeven moment wilde mijn haf het spoor niet meer over, omdat ze steeds een schok kreeg (van de treinrails. De ns zegt dat het niet kan, mijn haf dacht er anders over...) In de winter gedoe met sneeuw. Ze gleed vaak uit, struikelen etc. etc. Ik was die ijzers echt beu }> .

Een kennis vertelde dat ze, sinds haar paard natuurlijk bekapt was, van al deze problemen af was. Ik heb toen besloten mijn haf natuurlijk te laten bekappen en ik ben nog steeds zo blij met die beslissing!!! Ze loopt fantastisch op haar blote voeten! Het begin was even wennen, maar nu zijn haar hoeven keihard en rijden we echt grote stukken over de straat, kiezels, grind enz zonder problemen. Dit weekend heb ik bij een cursus NB van paard natuurlijk geleerd hoe ik (tussen de bekappingen van een gediplomeerd NB-er door) haar hoeven zelf kan bijhouden. Super leuk en leerzaam! *\o/*

Dus mijn ervaring met NB is top!!

Ik zeg: doen! ;)

Succes!

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 22:00

De mooiste discussie tot nu toe :P
Mijn pony staat 's zomers op ijzers omdat ik bijna altijd buiten rij en de bermen hier zijn niet schoon, zijn hoeven zouden domweg te snel slijten, bleek.
Ik heb een rijksgediplomeerd hoefsmid die er van overtuigd is dat een paard wel met ijzers geboren zou zijn als hij ze nodig had, dus ik hoef niet bang te zijn dat ze er onnodig onder zitten.
Mijn pony zal never de nooit niet op zijn straal lopen, de natuurlijke slijting in dit geval zal het hoefmes zijn.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 22:10

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 22:15

Als je het begrijpt, laat't me weten :P

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 22:32

Prima, meneer de professor.. als je graag nog een lange reactie wil, ik heb toch niet veel beters te doen vandaag. Alleen zie ik niet echt hoe dit helpt, aangezien ik weer veel moet herhalen..

Professor schreef:
Eelt of hoornhuid??
Eelt kan dik zijn maar makkelijk doordringbaar.
Sla maar eens een nagel in de straal, of in de hoef.

Ook een paard MET ijzers kun je niet over een spijkermat laten lopen..
En waarom kunnen veel ijzerloze paarden zonder problemen op kiezelpaadjes lopen? Als die kiezels als boter door de straal zouden prikken dan zouden alle paarden ontstekingen krijgen.. Maar dat gebeurt dus niet. Omdat de straal de schokken opvangt!
Bijgesneden stralen hebben minder eelt, minder oude huid, dus gevoeliger.

Citaat:
Lezen is moeilijk, maar lees maar eens boeken over de opbouw van de hoef.
Lees maar eens over de gevoeligheid van de straal.

Lezen blijkt inderdaad moeilijk.
Ík heb al tig boeken gelezen, en veel verschillende methodes doorgenomen. Maar wel boeken van DEZE eeuw :Y)

Citaat:
En een ezel en een zebra die worden gereden? En die gaan over een klinkerweg?
En dat de straal de grond raakt is niet hetzelfde als dat het paard er op loopt.
Dit zijn twee verschillende dingen.

Een ruiter weegt maximaal 15% van het paardengewicht, niet meer dan een drachtige merrie draagt, en dan ook nog meestal hooguit een uurtje per dag. En dat zijn dan meestal zandpaadjes..
Het gaat hier uiteraard over de straal die de grond raakt, niet met het volle gewicht op de straal. Dat heb ik al eerder gezegd. De straal moet gelijk zijn aan de hoefwand of een paar mm korter, dan is ie goed.

Citaat:
In de natuur en niet door de natuur slijt een hoef geheel anders bij in het wild levende paarden als bij onze tamme paarden.

En daarom moeten we door de bekappen de natuurlijke slijtage nabootsen. Dat wil zeggen, niet meer wegsnijden dan wat in de natuur vanzelf zou wegslijten. In de natuur wordt de straal niet diep weggesneden, die blijft altijd gelijk aan de grond, of bij veel hoefwerking hooguit een paar mm korter.

Citaat:
En appels met peren vergelijken, het zijn beide vruchten.
Maar wanneer het gaat over hoorn en eelt, dan is het vergelijk niet gek i.v.b. met de straal.

Mensen lopen niet op hun nagels. Paarden lopen op het topje van hun teen, wel op hun nagels. Niet te vergelijken.
Citaat:
Dat de natuurlijkebekappers, en daar gaan we weer niet gelezen wat ik eerder geschreven heb, snijden niet in de straal (dit schrijf ik nu voor de 2e keer) dit zou ook niet goed zijn dat doet enorm veel pijn en een paard kan eraan doodbloeden.
Maar het overtollige van de straal snijd men weg, zodat het hoefmechanisme beter kan funktioneren.

Goed, dat eerste daar heb ik al om gelachen :+
Hoe kan een hoefmechanisme beter functioneren als de straal niet meewerkt, en dus geen bloed kan rondpompen?? Geen seintje kan geven dat de hoeven te kort worden?? Daar draait het hele hoefmechanisme om!

Citaat:
Die bemerking offtopic, is onbegrijpelijk, zodra de discussie verdiept wordt moet men maar zijn mond houden???

Nogmaals, dit topic is niet geopend om te discussieren over NB, maar om de TS raad te geven.
Wil je een discussie over NB, open dan je eigen topic met een interessante stelling. Das niet moeilijk.. even naar het 'Naturals'-forum en klikken op 'Nieuw topic'

Citaat:
Overigens, appels met peren vergelijken???
Een zebra of een ezel of een verwilderd of wildpaard heeft een vele malen hardere hoef als die van een tam paard.

Nee hoor, hoe kom je daar bij?
Ja, misschien de te ver doorgefokte warmbloed paardjes die al generaties lang 23 uur per dag in een stal staan. Maar gezonde paarden en sterke rassen hebben ook supergoede hoeven.

Citaat:
Dat met die rotsen afslijten is ook niet geheel waar.
Denk maar met de wildepaarden van Dulmen in Westfalen.
Daar is alleen leem en zandbodem.
Of de New Forest pony uit England.

Het is eigenlijk simpel: als een paard op harde bodem staat, zoals rotsen of droge leem/klei, dan slijten de hoeven sneller, en krijgen ze een seintje (doordat de straal dan op de grond drukt!) en gaan de hoeven harder groeien. Als de grond zacht is dan wordt de hoef automatisch minder aangemoedigd om te groeien.
Alleen als paarden zoals in Nederland, geen kilometers meer afleggen per dag, dan groeit de hoef zelfs op zijn langzaamst nog te hard, en moeten de mensen de slijtage nabootsen door te vijlen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 22:35

Professor schreef:
Leest u allemaal een dit:
http://www.horsesgonatural.com/inhoud/nat_bek1.html
en dit:
http://www.residencehaanstra.info/natuu ... kappen.htm
en dit:
http://www.equisenso.be/bekappentheorie.htm

Waar is eigenlijk een foto, waar de straal niet is weggesneden????
Waar is eigenlijk een foto. waar de hoefwand gelijk is met de straal???

Nu snap ik er niets meer van van dat natuurlijk bekappen.

Ik zie overal stralen die gelijk zijn aan de hoefwand hoor :Y)
En de stralen zijn niet weggesneden, alleen de losse flapjes worden weggehaald, zodat er geen bacteriën achter kunnen nestelen.
Nu zijn dit niet allemaal even goede voorbeelden van NB trouwens..

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 22:47

@ Professor:

Zonder verstand van zaken kan je je niet voordoen als expert, daar prikken we snel doorheen ;) En als je vind dat je onvriendelijke reacties krijgt moet je maar eens kritisch kijken naar jouw interactiestijl hier. En dan hoop ik dat je dan niet nog steeds durf te roepen het slachtoffer van onze onvriendelijkheid te zijn.

Ik heb zelf uit zelfstudie wel redelijk kennis van zake. Ik doe me hier niet voor als een expert, maar als hobbyist met interesse. Ik heb wel een certificaat NB gehaald en ook het TB bestudeerd en veel van mijn smid geleerd. De straal hoort te dragen. De actuele literatuur is het hierover wel eens. Lees je eerst in en kom dan eens terug met je "expertise"

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 22:49

Ik denk toch dat het grootste probleem hier de communicatie is,
Voor zover ik het begrijp wordt hier een verschil gemaakt tussen een 'rakende' straal en een 'dragende' straal.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 22:51

trouwens, we verzieken nu het topic nogal he? De vraag van de TS is nog niet eens beantwoord. Ze heeft wel de beschikking over voldoende foutieve informatie... :+