Prima, meneer de professor.. als je graag nog een lange reactie wil, ik heb toch niet veel beters te doen vandaag. Alleen zie ik niet echt hoe dit helpt, aangezien ik weer veel moet herhalen..
Professor schreef:Eelt of hoornhuid??
Eelt kan dik zijn maar makkelijk doordringbaar.
Sla maar eens een nagel in de straal, of in de hoef.
Ook een paard MET ijzers kun je niet over een spijkermat laten lopen..
En waarom kunnen veel ijzerloze paarden zonder problemen op kiezelpaadjes lopen? Als die kiezels als boter door de straal zouden prikken dan zouden alle paarden ontstekingen krijgen.. Maar dat gebeurt dus niet. Omdat de straal de schokken opvangt!
Bijgesneden stralen hebben minder eelt, minder oude huid, dus gevoeliger.
Citaat:
Lezen is moeilijk, maar lees maar eens boeken over de opbouw van de hoef.
Lees maar eens over de gevoeligheid van de straal.
Lezen blijkt inderdaad moeilijk.
Ík heb al tig boeken gelezen, en veel verschillende methodes doorgenomen. Maar wel boeken van DEZE eeuw
Citaat:
En een ezel en een zebra die worden gereden? En die gaan over een klinkerweg?
En dat de straal de grond raakt is niet hetzelfde als dat het paard er op loopt.
Dit zijn twee verschillende dingen.
Een ruiter weegt maximaal 15% van het paardengewicht, niet meer dan een drachtige merrie draagt, en dan ook nog meestal hooguit een uurtje per dag. En dat zijn dan meestal zandpaadjes..
Het gaat hier uiteraard over de straal die de grond raakt, niet met het volle gewicht op de straal. Dat heb ik al eerder gezegd. De straal moet gelijk zijn aan de hoefwand of een paar mm korter, dan is ie goed.
Citaat:
In de natuur en niet door de natuur slijt een hoef geheel anders bij in het wild levende paarden als bij onze tamme paarden.
En daarom moeten we door de bekappen de natuurlijke slijtage nabootsen. Dat wil zeggen, niet meer wegsnijden dan wat in de natuur vanzelf zou wegslijten. In de natuur wordt de straal niet diep weggesneden, die blijft altijd gelijk aan de grond, of bij veel hoefwerking hooguit een paar mm korter.
Citaat:
En appels met peren vergelijken, het zijn beide vruchten.
Maar wanneer het gaat over hoorn en eelt, dan is het vergelijk niet gek i.v.b. met de straal.
Mensen lopen niet op hun nagels. Paarden lopen op het topje van hun teen, wel op hun nagels. Niet te vergelijken.
Citaat:
Dat de natuurlijkebekappers, en daar gaan we weer niet gelezen wat ik eerder geschreven heb, snijden niet in de straal (dit schrijf ik nu voor de 2e keer) dit zou ook niet goed zijn dat doet enorm veel pijn en een paard kan eraan doodbloeden.
Maar het overtollige van de straal snijd men weg, zodat het hoefmechanisme beter kan funktioneren.
Goed, dat eerste daar heb ik al om gelachen
Hoe kan een hoefmechanisme beter functioneren als de straal niet meewerkt, en dus geen bloed kan rondpompen?? Geen seintje kan geven dat de hoeven te kort worden?? Daar draait het hele hoefmechanisme om!
Citaat:
Die bemerking offtopic, is onbegrijpelijk, zodra de discussie verdiept wordt moet men maar zijn mond houden???
Nogmaals, dit topic is niet geopend om te discussieren over NB, maar om de TS raad te geven.
Wil je een discussie over NB, open dan je eigen topic met een interessante stelling. Das niet moeilijk.. even naar het 'Naturals'-forum en klikken op 'Nieuw topic'
Citaat:
Overigens, appels met peren vergelijken???
Een zebra of een ezel of een verwilderd of wildpaard heeft een vele malen hardere hoef als die van een tam paard.
Nee hoor, hoe kom je daar bij?
Ja, misschien de te ver doorgefokte warmbloed paardjes die al generaties lang 23 uur per dag in een stal staan. Maar gezonde paarden en sterke rassen hebben ook supergoede hoeven.
Citaat:
Dat met die rotsen afslijten is ook niet geheel waar.
Denk maar met de wildepaarden van Dulmen in Westfalen.
Daar is alleen leem en zandbodem.
Of de New Forest pony uit England.
Het is eigenlijk simpel: als een paard op harde bodem staat, zoals rotsen of droge leem/klei, dan slijten de hoeven sneller, en krijgen ze een seintje (doordat de straal dan op de grond drukt!) en gaan de hoeven harder groeien. Als de grond zacht is dan wordt de hoef automatisch minder aangemoedigd om te groeien.
Alleen als paarden zoals in Nederland, geen kilometers meer afleggen per dag, dan groeit de hoef zelfs op zijn langzaamst nog te hard, en moeten de mensen de slijtage nabootsen door te vijlen.