Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:Bij een natuurlijke bekapping wordt uitgegaan van het natuurlijke model van de hoef: De hoefwand steekt bij wilde paarden niet uit maar loopt gelijk aan het oppervlak van de zool. Bovendien is hij afgerond.
Door de hoefwand kort te houden en van een afronding te voorzien kan hij gewoon niet brokkelen en neemt de kans op scheuren drastisch af
Citaat:Bij een natuurlijke bekapping wordt de zool gebruikt als een dragend onderdeel. De zool wordt niet uitgedund. Door het contact met de grond zal los materiaal er vanzelf afslijten en zal de zool goed kunnen samendrukken (callous-vorming). De zool wordt daarbij zo hard dat je er stenen mee kan vergruizen
Citaat:Bij de traditionele bekapping wordt de straal 'bijgesneden' en voor zover er nog straal over blijft heeft deze geen contact met de grond omdat het paard te hoge hielen heeft en of op hoefijzers moet lopen. De straal kan niet meer werken als schokdemper
Twiggy2008 schreef:Het verschil zoals ik die persoonlijk ervaren heb met van beide vormen meerdere ervaringen met meerdere personen en meerdere paarden:
Traditioneel:
- de omgang met het paard vind ik meestal ronduit lomp en boers.
- de voet wordt naar mijn idee (van wat ik er van weet) niet goed bekapt, geen mustang roll, teveel gehak in de stralen, de hoge voeten, er wordt nauwelijks gelet op zaken als ringen op de hoeven en white line disease.
- er wordt nauwelijks gekeken naar hoe het paard beweegt, wat het paard eet en hoe hij gehouden wordt.
- er wordt naar mijn idee te snel naar ijzers gegrepen.
Natuurlijk:
- de omgang is paardvriendelijker (velen doen aan NH, meer in mijn straatje).
- de voet wordt goed bekapt, mustang roll, ziet er goed uit, wordt sterker en gezonder.
- er wordt gelet op hoe het paard beweegt, wat hij eet en hoe hij gehouden wordt
- er wordt actiever meegedacht bij eventuele problemen, er wordt in principe niet aan symptoombestrijding gedaan.
- er wordt vaker bekapt om het natuurlijke slijtingsproces na te bootsen.
- de bekappers zijn mensen die over het algemeen dezelfde gedachtengang over paarden hebben als ik.
Lees er meer over op http://www.horsesgonatural.com
Arabesk schreef:ik ken een NBer die buitengewoon lomp is tegen paarden, dus die vlieger gaat niet altijd op
Needje schreef:Mijn paard wordt traditioneel bekapt. Maar wou er een keer een natuurlijke bekapper ene blik op laten werpen. Maar ik heb al even terug een mailtje gestaaurd naar die man van die site van net, maar tot op heden niets gehoord... Jammer.
beantsje schreef:Twiggy2008 schreef:Het verschil zoals ik die persoonlijk ervaren heb met van beide vormen meerdere ervaringen met meerdere personen en meerdere paarden:
Traditioneel:
- de voet wordt naar mijn idee (van wat ik er van weet) niet goed bekapt, geen mustang roll, teveel gehak in de stralen, de hoge voeten, er wordt nauwelijks gelet op zaken als ringen op de hoeven en white line disease.
- er wordt nauwelijks gekeken naar hoe het paard beweegt, wat het paard eet en hoe hij gehouden wordt.
Natuurlijk:
- de voet wordt goed bekapt, mustang roll, ziet er goed uit, wordt sterker en gezonder.
- er wordt gelet op hoe het paard beweegt, wat hij eet en hoe hij gehouden wordt
- er wordt actiever meegedacht bij eventuele problemen, er wordt in principe niet aan symptoombestrijding gedaan.
- de bekappers zijn mensen die over het algemeen dezelfde gedachtengang over paarden hebben als ik.
Zelden zoveel vooroordelen gelezen...
Mijn paard wordt traditioneel bekapt door een fijne hoefsmid.
- zeker niet lomp en boers maar beschaafd, geduldig en zachtzinnig. Ik vind jouw stelling ronduit beledigend voor traditionele hoefsmeden.
- een traditionele hoefsmid met rijksdiploma heeft een gedegen opleiding, dit in tegenstelling tot nb'ers waar veel kaf tussen het koren zit. Mijn hoefsmid hakt niet in de stralen en mijn tinker heeft hele mooie voeten met goed ontwikkelde gezonde stralen, mooie wijde verzenen en zeer sterke hoeven die niet brokkelen of scheuren.
- mijn hoefsmid kijkt wel degelijk naar hoe het paard loopt en raadt in mijn geval (paard met goede hoeven) ijzers af. Grijpt dus helemaal niet snel naar de ijzers.
- symptoombestrijding? Daar ga ik niet eens op in.
Tenslotte: als nb'ers dezelfde bekrompen gedachtengang hebben als wat jij nu tentoonspreidt, wil ik ze niet eens aan mijn paard hebben.
Ieder zijn ding hoor, als jij natuurlijk wilt laten bekappen moet je dat vooral doen. ik zeg echt niet dat het allemaal slecht is. Maar ik vind het wel bedenkelijk dat eeuwen ervaring en vakmanschap zomaar als inferieur worden bestempeld en traditionele hoefsmeden worden afgeschoten.
beantsje schreef:Twiggy2008 schreef:Het verschil zoals ik die persoonlijk ervaren heb met van beide vormen meerdere ervaringen met meerdere personen en meerdere paarden:
Traditioneel:
Natuurlijk:
Zelden zoveel vooroordelen gelezen...
Mijn paard wordt traditioneel bekapt door een fijne hoefsmid.
- zeker niet lomp en boers maar beschaafd, geduldig en zachtzinnig. Ik vind jouw stelling ronduit beledigend voor traditionele hoefsmeden.
- een traditionele hoefsmid met rijksdiploma heeft een gedegen opleiding, dit in tegenstelling tot nb'ers waar veel kaf tussen het koren zit. Mijn hoefsmid hakt niet in de stralen en mijn tinker heeft hele mooie voeten met goed ontwikkelde gezonde stralen, mooie wijde verzenen en zeer sterke hoeven die niet brokkelen of scheuren.
- mijn hoefsmid kijkt wel degelijk naar hoe het paard loopt en raadt in mijn geval (paard met goede hoeven) ijzers af. Grijpt dus helemaal niet snel naar de ijzers.
- symptoombestrijding? Daar ga ik niet eens op in.
Tenslotte: als nb'ers dezelfde bekrompen gedachtengang hebben als wat jij nu tentoonspreidt, wil ik ze niet eens aan mijn paard hebben.
Ieder zijn ding hoor, als jij natuurlijk wilt laten bekappen moet je dat vooral doen. ik zeg echt niet dat het allemaal slecht is. Maar ik vind het wel bedenkelijk dat eeuwen ervaring en vakmanschap zomaar als inferieur worden bestempeld en traditionele hoefsmeden worden afgeschoten.
Twiggy2008 schreef:Traditioneel: