Wat is het verschil tussen bekappen en natuurlijk bekappen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe laat jij je paard/pony bekappen?

Natuurlijk
42 (40%)
Gewoon
62 (59%)

Totaal aantal stemmen: 104

Roozie1997

Wat is het verschil tussen bekappen en natuurlijk bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 20:53

Hallo bokkers!
Ik vroeg me af omdat je heel veel ziet staan ik laat mijn paard/pony NATUURLIJK bekappen vroeg ik me af wat het verschil is.

Groetjes Rosanne

Alicia2u

Re: Wat is het verschil tussen bekappen en natuurlijk bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 20:56

Geen als het goed is: je moet je paard zo laten bekappen zodat hij zo optimaal mogelijk op z'n voeten staat. Dat kan zowel met natuurlijk bekappen als met een traditioneel bekapping: het uitgangspunt is wat dat betreft hetzelfde.

Het is de uitvoer waar het soms knelt, maar dat is volledig afhankelijk van de persoon die je paard bekapt en heeft weinig met de methode te maken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 21:08

Het grootste verschil zit 'm in voeding en huisvesting. Wij bekappen geen paarden meer die een of meerdere uren per etmaal op stal staan, omdat we zien dat de hoeven hierdoor heel erg in kwaliteit achteruit gaan.

In tegenstelling tot wat alicia zegt, is de maníer van bekappen ook totaal anders:

Citaat:
Bij een natuurlijke bekapping wordt uitgegaan van het natuurlijke model van de hoef: De hoefwand steekt bij wilde paarden niet uit maar loopt gelijk aan het oppervlak van de zool. Bovendien is hij afgerond.
Door de hoefwand kort te houden en van een afronding te voorzien kan hij gewoon niet brokkelen en neemt de kans op scheuren drastisch af

Citaat:
Bij een natuurlijke bekapping wordt de zool gebruikt als een dragend onderdeel. De zool wordt niet uitgedund. Door het contact met de grond zal los materiaal er vanzelf afslijten en zal de zool goed kunnen samendrukken (callous-vorming). De zool wordt daarbij zo hard dat je er stenen mee kan vergruizen

Citaat:
Bij de traditionele bekapping wordt de straal 'bijgesneden' en voor zover er nog straal over blijft heeft deze geen contact met de grond omdat het paard te hoge hielen heeft en of op hoefijzers moet lopen. De straal kan niet meer werken als schokdemper

Dit zijn een paar citaten van deze pagina:

http://www.hoefnatuurlijk.nl/bekappen/lopen.htm

ga daar even lezen wat precies de verschillen zijn, daar staan ook plaatjes bij

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 21:28

Een goede traditionele bekapping en een goede natuurlijke bekapping schelen nauwelijks. Want een goede hoefsmid zegt dat er alleen de losse flodders van de hoeven moeten en de zool voornamelijk schoongemaakt moet worden (dus de oude zool eraf). Ook te hoge hielen worden niet aangeraden, al staan ze vaak wel iets hoger dan bij natuurlijk bekapte paarden. Op zand maakt dit echt niet uit en op de stenen slijt dit snel tot de juiste hoogte af. De hoefwand wordt gelijk gemaakt met de zool.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 21:52

Het verschil zoals ik die persoonlijk ervaren heb met van beide vormen meerdere ervaringen met meerdere personen en meerdere paarden:

Traditioneel:
- de omgang met het paard vind ik meestal ronduit lomp en boers.
- de voet wordt naar mijn idee (van wat ik er van weet ;) ) niet goed bekapt, geen mustang roll, teveel gehak in de stralen, de hoge voeten, er wordt nauwelijks gelet op zaken als ringen op de hoeven en white line disease.
- er wordt nauwelijks gekeken naar hoe het paard beweegt, wat het paard eet en hoe hij gehouden wordt.
- er wordt naar mijn idee te snel naar ijzers gegrepen.

Natuurlijk:
- de omgang is paardvriendelijker (velen doen aan NH, meer in mijn straatje).
- de voet wordt goed bekapt, mustang roll, ziet er goed uit, wordt sterker en gezonder.
- er wordt gelet op hoe het paard beweegt, wat hij eet en hoe hij gehouden wordt
- er wordt actiever meegedacht bij eventuele problemen, er wordt in principe niet aan symptoombestrijding gedaan.
- er wordt vaker bekapt om het natuurlijke slijtingsproces na te bootsen.
- de bekappers zijn mensen die over het algemeen dezelfde gedachtengang over paarden hebben als ik.

Lees er meer over op http://www.horsesgonatural.com

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 22:03

Twiggy2008 schreef:
Het verschil zoals ik die persoonlijk ervaren heb met van beide vormen meerdere ervaringen met meerdere personen en meerdere paarden:

Traditioneel:
- de voet wordt naar mijn idee (van wat ik er van weet ;) ) niet goed bekapt, geen mustang roll, teveel gehak in de stralen, de hoge voeten, er wordt nauwelijks gelet op zaken als ringen op de hoeven en white line disease.
- er wordt nauwelijks gekeken naar hoe het paard beweegt, wat het paard eet en hoe hij gehouden wordt.

Natuurlijk:
- de voet wordt goed bekapt, mustang roll, ziet er goed uit, wordt sterker en gezonder.
- er wordt gelet op hoe het paard beweegt, wat hij eet en hoe hij gehouden wordt
- er wordt actiever meegedacht bij eventuele problemen, er wordt in principe niet aan symptoombestrijding gedaan.
- de bekappers zijn mensen die over het algemeen dezelfde gedachtengang over paarden hebben als ik.

Zelden zoveel vooroordelen gelezen...
Mijn paard wordt traditioneel bekapt door een fijne hoefsmid.
- zeker niet lomp en boers maar beschaafd, geduldig en zachtzinnig. Ik vind jouw stelling ronduit beledigend voor traditionele hoefsmeden.
- een traditionele hoefsmid met rijksdiploma heeft een gedegen opleiding, dit in tegenstelling tot nb'ers waar veel kaf tussen het koren zit. Mijn hoefsmid hakt niet in de stralen en mijn tinker heeft hele mooie voeten met goed ontwikkelde gezonde stralen, mooie wijde verzenen en zeer sterke hoeven die niet brokkelen of scheuren.
- mijn hoefsmid kijkt wel degelijk naar hoe het paard loopt en raadt in mijn geval (paard met goede hoeven) ijzers af. Grijpt dus helemaal niet snel naar de ijzers.
- symptoombestrijding? Daar ga ik niet eens op in.

Tenslotte: als nb'ers dezelfde bekrompen gedachtengang hebben als wat jij nu tentoonspreidt, wil ik ze niet eens aan mijn paard hebben.

Ieder zijn ding hoor, als jij natuurlijk wilt laten bekappen moet je dat vooral doen. ik zeg echt niet dat het allemaal slecht is. Maar ik vind het wel bedenkelijk dat eeuwen ervaring en vakmanschap zomaar als inferieur worden bestempeld en traditionele hoefsmeden worden afgeschoten.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 22:10

*zat al te wachten op zo'n reactie*

Ik zeg dus ook dat het MIJN persoonlijke ervaringen zijn. Natuurlijk zijn er gelukkig ook hoefsmeden die wel ok met paarden omgaan (ik gebruikte niet voor niets het woordje 'meestal' ;) ), helaas heb ik zelf hele andere ervaringen. Kan er niets anders van maken, hoe vervelend ook. :n

Voor mij dus reden geweest om definitief over te stappen en ik wil nu echt niets anders meer (en vooral mijn paard wil niets anders meer :D ). Overigens kan ik ook heel eerlijk zijn dat ik een keer een mindere ervaring met een NBer gehad heb (van de Natural Balance stroming). Hij was prima voor mijn paard, zal ook best vakkundig zijn, ontzettend leuke persoon, maar mijn paard liep twee dagen kreupel, dus die hoefde niet meer te komen. Ik heb hele fijne ervaringen met de man van de genoemde website en ook met zijn andere twee collega's (de enigen hier in NL van die stroming natuurlijk bekappen). :)

Ook met andere paarden trouwens, niet alleen met mijn eigen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 22:51

ik ken een NBer die buitengewoon lomp is tegen paarden :+, dus die vlieger gaat niet altijd op

de verschillen tussen NB en TB als manier van bekappen, kom ik dagelijks tegen, zowel hier in de vriezer als bij levende paarden. Het is zeker niet 'bijna hetzelfde', helaas -O-, was het maar waar.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 22:59

Mijn paard wordt traditioneel bekapt. Maar wou er een keer een natuurlijke bekapper ene blik op laten werpen. Maar ik heb al even terug een mailtje gestaaurd naar die man van die site van net, maar tot op heden niets gehoord... Jammer.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 23:27

Arabesk schreef:
ik ken een NBer die buitengewoon lomp is tegen paarden :+, dus die vlieger gaat niet altijd op

Ik zal ook zeker niet beweren dat die vlieger altijd opgaat, hoor. ;)
De inhoud van mijn post is gebaseerd op mijn eigen ervaringen met een aantal hoefsmeden en NBers. Natuurlijk heb je daar ook nuances in, dat geloof ik graag, alleen zeg ik het hier zoals ik zelf heb ervaren en ervaar.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 23:30

Needje schreef:
Mijn paard wordt traditioneel bekapt. Maar wou er een keer een natuurlijke bekapper ene blik op laten werpen. Maar ik heb al even terug een mailtje gestaaurd naar die man van die site van net, maar tot op heden niets gehoord... Jammer.

Wanneer heb je dat gestuurd? Hij zit regelmatig in het buitenland en is erg druk. Zou gewoon nog een mailtje sturen, heb ik destijds ook gedaan in het prille begin, toen het even duurde voor ik een reactie kreeg. :)

En anders kun je deze NBers nog contacten, die dezelfde stroming aanhangen:
www.paardinbalans.nl (Bjorn Rhebergen)
www.hoefverzorging.eu (Annette Nielsen)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 23:47

13-4
Ik heb hem gemaild omdat hij op maandagen in de buurt schijnt te zijn. (omgeving Soest)
Weet niet waar de anderen zitten?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 08:47

Ik PB je even..... ;)

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 09:30

Wanneer traditioneel bekappen hetzelfde effect heeft als natuurlijk, had ik mij heel veel moeite kunnen besparen sinds 4 jaar. Omdat ik het zelf doe, weet ik wanneer en wat er moet gebeuren en mijn paard vaart er prima bij .... zelfs veel beter dan ten tijde dat ze tradi werd bekapt.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 11:30

Voor mij zou het eigenlijk nooit meer een optie zijn om mijn paard traditioneel te laten bekappen.

Mijn paard van één jaar en negen maanden wordt van jongs af aan natuurlijk bekapt en mede doordat ze 24/7 de vrijheid van bewegen heeft werkt het zo goed voor ons. Ik heb nog nooit problemen met haar hoeven gehad. Ik kan rustig met haar een lange wandeling over asfalt maken en kiezeltjes zijn ook een makkie, ondanks dat ze toch op veengrond staat. Vanwege de vele beweging houden de hoeven zichzelf zo mooi en gezond en de bekapping lijkt eigenlijk alleen maar een afwerking te zijn van de vorm die de hoef uit zichzélf aanneemt. Ik kan me niet voorstellen hier ooit een ijzer onder te slaan, en het verschil tussen traditioneel bekappen en natuurlijk bekappen is dat natuurlijk bekappers dit met me eens zijn en dus eigenlijk de nieuwste ontwikkeling volgen en in het geval van problemen verder kijken dan ijzers (en dus verder kijken dan symptoombestrijding).

Ik denk dat ik mijn jaarling op deze manier perfect klaarstoom voor een leven als ijzerloos paard met oersterke hoeven :D.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 16:48

(NA -> BEH Omdat het topic beter op BEH past is hij verplaatst.)

eversdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 21:01

beantsje schreef:
Twiggy2008 schreef:

Traditioneel:

Natuurlijk:

- zeker niet lomp en boers maar beschaafd, geduldig en zachtzinnig. Ik vind jouw stelling ronduit beledigend voor traditionele hoefsmeden.
- een traditionele hoefsmid met rijksdiploma heeft een gedegen opleiding, dit in tegenstelling tot nb'ers waar veel kaf tussen het koren zit. Mijn hoefsmid hakt niet in de stralen en mijn tinker heeft hele mooie voeten met goed ontwikkelde gezonde stralen, mooie wijde verzenen en zeer sterke hoeven die niet brokkelen of scheuren.
- mijn hoefsmid kijkt wel degelijk naar hoe het paard loopt en raadt in mijn geval (paard met goede hoeven) ijzers af. Grijpt dus helemaal niet snel naar de ijzers.

Tenslotte: als nb'ers dezelfde bekrompen gedachtengang hebben als wat jij nu tentoonspreidt, wil ik ze niet eens aan mijn paard hebben.

Ieder zijn ding hoor, als jij natuurlijk wilt laten bekappen moet je dat vooral doen. ik zeg echt niet dat het allemaal slecht is. Maar ik vind het wel bedenkelijk dat eeuwen ervaring en vakmanschap zomaar als inferieur worden bestempeld en traditionele hoefsmeden worden afgeschoten.

Helemaal mee eens en ter aanvulling, mijn persoonlijke ervaring met NB is een demo geweest van NB'r die alleen kon aangeven hoe goed ze was door af te geven op de tradinitionele wijze. Daarnaast heeft ze gedurende de gehele sessie het paard nog niet eens stil kunnen laten staan om haar werk naar behoren te doen. Het verschil is wel dat ik mijn mening over NB niet op deze ervaring staaf en ook niet op het feit dat er mensen zijn die vinden dat ze na een NB cursusje hun eigen paard wel kunnen bekappen 8)7 Ik denk idd dat er niet zo zeer een slechte methode is dan wel een slechte uitvoering.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 23:27

HALLELUJAH !!!
Eindelijk iemand die wat zinnigs te melden heeft...

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 00:25

Helemaal eens met "eversdijk"
En "twiggy" wat een onzin jij hier allemaal uitkraamt, gewoon belachelijk.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 10:39

Voorheen werd mijn paard altijd keurig op tijd, zo om de 2 maanden bekapt door de hoefsmid, zelfs door enkele welke waren aangesloten bij de vereniging ... en toch loopt ze nu werkelijk stukken beter door het werk van eigen hand. Kennelijk is mijn paard heel erg gebaat bij een zeer individuele aanpak. Hoe individueel kan het zijn wanneer de eigenaar het zelf doet. Welke hoefsmid zou het niet van harte toejuichen, het paard staat toch voorop :+

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 10:53

natuurlijk bekappen bestaat niet wel eens een paard in de natuur gezien die bekapt word!! Raar gekozen hoor dat natuurlijk bepappen. Bij paarden in de natuur slijten de hoeven natuurlijk af door de verschillende soorten grond.In nederland staat je paard waarnamelijk op gras of rijd je in de bak. En ga de weg op met je paard (asfalt) zijn vaak de hoeven van je paard er niet op berekent en zou je om te zorgen dat je paard geen last en pijn heeft , of te hard gaat slijten , ijzers of ander beslag of hoefschoenen om moeten doen.

Ik heb beide vormen geprobeerd. Paarden liepen toch het fijnst bij een traditionele bekapping . Dat zou je voor je eigen paard moeten uitproberen. Elk paard en elke hoef is natuurljk anders.

En mijn smid is ook zeker niet boers en lomp zeer veel geduld neemt de tijd.Vraagt altijd naar de voeding en huisvesting. Zeker geen ijzers als dit niet hoeft.

De natuurlijke die ik had die had niet zo veel geduld hoor! Ligt gewoon aan de persoon zelf hoe die is en hoe die zich opstelt.

Dus je zal zelf uit moeten proberen wat jij je fijn bij voelt en wat het beste is voor je paard!

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 10:56

beantsje schreef:
Twiggy2008 schreef:

Traditioneel:

Natuurlijk:

Helemaal mee eens!

Ik ben ook hele fijne smeden tegengekomen :) Ik vind dat er niks mis is met ijzers en traditioneel bekappen enz
Mijn pony zou niet eens kunnen lopen als ze natuurlijk bekapt werd :+
Laatst bijgewerkt door shilady op 24-04-09 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 11:00

ik heb dat laatst eens aan mijn (franse)hoefsmid gevraagt....hij zegt dat er (bij hem)geen verschil zit in bekappen...hij bekapt altijd op de NB manier,met mustang-rol...

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 11:12

er zou geen verschil moeten zijn want uiteindelijk is het doel het paard zo optimaal te laten lopen

natuurlijk is het wel zo dat als je zelf je paard iedere week bijhoudt het paard veel mooier op de hoeven blijft staan maar dat zou je ook hebben als je iedere week de smid liet komen, helaas worden die er vaak pas na 10/12 weken bijgehaald

verder heb ik ook "werk" gezien van doe het zelvers die het echt niet in de vingers hadden en stillekes aan het paard steeds beroerder op de hoeven zetten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 11:13

Twiggy2008 schreef:
Traditioneel:
- de voet wordt naar mijn idee (van wat ik er van weet ;) ) niet goed bekapt
, geen mustang roll, teveel gehak in de stralen, de hoge voeten, er wordt nauwelijks gelet op zaken als ringen op de hoeven en white line disease.

Wauw. Heb jij even een slechte hoefsmid gehad dan zeg!