foto verslag hoefzweer

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

jamiroquai

foto verslag hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 22:55

Eerst kort het verhaal:

Op 16 juli belt je pensionhoudster: Bowie is stok- kreupel.
Ik had hem de avond vantevoren losgegooid, zou het daardoor komen? Even 1 dagje aankijken.
Volgende dag: paard op drie benen. Dus de vee- arts bellen. Die komt dezelfde dag en ziet meteen het euvel: hoefzweer. Dus snijdt hij de hoef uit.
Omdat het heel diep zit, kan hij er net niet bij. Dus spreken we af om twee keer per dag in de soda te zetten om de zweer te laten rijpen.Als het na drie dagen niet open is, even terugbellen. Natuurlijk wel pijnstillers gekregen!

Vol goede moed gaan we soppen.....

Na twee dagen ziet het er zo uit

Afbeelding

We zien de ontsteking tevoorschijn komen. Een roze randje boven de kroonrand. De ontsteking zoekt zich een weg naar boven. Dat is wel gemakkelijker met schoonhouden, maar moeilijker met genezen! Helaas heb je geen keuze.

Op deze foto zie je ook hoe lang de hoef is. Paardje kon niet bekapt worden omdat hij op drie benen stond.

Polly
Moderator Algemeen

Re: foto verslag hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 23:01

ga je ook foto's plaatsen van het verdere verloop?

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 23:20

De rand op de kroonrand wordt al wat dikker en de plek is extreem gevoelig. Bowie kan het been niet neerzetten en nauwelijks lopen. Hij staat op een wei apart, als een ander paard tegen hem aanduwt valt hij om....... :(:)

http://www.mijnalbum.nl/Foto-XBMQJTRA-D.jpg

De volgende dag is de zweer open. Er komt niet veel nat uit, er zitten alleen wel veel viegen op, dus goed schoonhouden! We blijven soppen zodat de wond even open blijft en alle troep eruit kan. De kroonrand ligt nu zo'n 8 centimeter open! 8)7

In de scheur ontstaat een zwartachtig weefsel, geen ontstekingsprut, maar een gummi-achtig weefsel dat niet los kan. :o? Op dit moment kun je de hoef wel aanraken.

Afbeelding

Bowie loopt nog wel kreupel, dat zou na het openbreken snel opgelost moeten zijn, omdat de druk weg is. De hoefsmid komt nog even bekappen want de achterhoeven zijn zeer dringend aan een pedicure toe. Mijn eigen smid is op vakantie, dus moet er een vervanger komen. Die maakt er dit van:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-VXJ4PW8O-D.jpg

Precies voordat ik een weekje op vakantie ga, mogen we stoppen met baden. *\o/* Ook al is de kroonrand nog wat dik.
Maar een rustige vakantie wordt het niet. Elke dag bel ik hoe het gaat. Maar op vrijdag is er slecht nieuws: Bowie staat weer op drie benen. -O-
Meteen overlegd met de veearts en die gaat kijken.
Gelukkig staat mijn paard op een goed pension waar hij goed opgevangen en verzorgd wordt. Terwijl ik naar huis rijd, buigt de veearts zich weer eens over mijn paard.....

De ontsteking is niet helemaal weg, en speelt weer op. Dus beginnen we weer van voren af aan: 2 keer per dag soppen in soda en pijnstillers. |o Paardebeest wordt er knettergek van en gaat zelfs bijten van ellende! Zo hebben we hem nog NOOIT meegemaakt!

Afbeelding

Kortom: het schiet niet op. De veearts wil een gaatje in de hoef boren, in samenwerking met de smid. Het is een heel gedoe om een smid en een veearts op eenzelfde tijd op eenzelfde plek te krijgen, de afspraak kon pas na 6 dagen ingepland worden..... Dus weer een week soppen ( twee keer per dag 30 minuten) en pijstillers....

9 augustus. Eindelijk is het de Grote Dag: ik ben er gewoon zenuwachtig van!
Eerst bekapt de smid de hoef:

Afbeelding

En dan komen de klusapparaten erbij! Eerst natuurlijk uitgebreid visiteren en dan bepalen de heren samen waar er geboord moet worden. Dan gaan ze aan de slag!

http://www.mijnalbum.nl/Foto-EXIAGKZI-D.jpg

Na drie gaatjes (!) nog steeds geen prut, wel een vieze stank. De veearts pulkt er troep uit on de nieuwe kanaaltjes schoon te maken. De ontsteking lijkt door een groot deel van de hoef te zitten. Geen wonder dat hij vergaat van de pijn!

Overigens heeft het paard voor deze behandeling lokale verdoving gehad.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-AZ68OFMV-D.jpg

resultaat:

Afbeelding

Dan worden de boorgaatjes schoongespoeld met een jodiumoplossing. Het is dus GEEN bloed dat je ziet.
Hij spuit het water in het gat in de hoef, en dan spuit het er aan de bovenkant van de hoef weer uit......! :=

Afbeelding

De komende dagen moet ik blijven doorspoelen en paardje moet nu echt van zijn kreupelheid af! Hij loopt alles bij elkaar al drie weken kreupel.

Gisteravond doorgespoeld, maar ik kreeg de kanaaltjes zelf niet helemaal goed open. Bowie blijft erg kreupel.
10 augustus. Vandaag weer even laten draven, nog steeds kreupel. In stap weinig last.
De kanaaltjes doorspoelen vindt Bowie vreselijk. Ik sop hem eerst nog even in de soda en dan helpt de pensionhouder me met doorspuiten. Dat gebeurt met flinke kracht. Als je in een boorgaatje spuit, komt het er bij de kroonrand uit. Als je in een ander boorgaatje spuit, komt het onderuit de hoef. Zo raar. :? ... Het derde kanaaltje lijkt geen uitgang te hebben.
Na het spoelen kan Bowie bijna niet lopen, zo gevoelig is het.

Voorlopig plan: dit weekend 1 keer per dag sodabadje van 20 minuten en doorspuiten met behulp van een sterk persoon die Bowie in bedwang kan houden. Als de kreupelheid maandag niet weg is, even telefonisch overleggen met de veearts.

Wordt vervolgd......

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 00:09

heftig hoor.. top dat je dit wil delen

arabianwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 00:15

wauw ,dit zit wel erg diep ,succes met je paardje en hoop dat niet meer zo pijnlijk is voor hem..

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 08:13

Dat klinkt niet echt lekker. Vooral omdat je pony nog steeds niet rad loopt. Je hoopt bij een hoefzweer altijd dat het doorbreekt en je daarna van de klachten af bent.. Deze zit waarschijnlijk wel heel erg diep.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 08:25

Je denkt bij een hoefzweer als oorzaak van kreupelheid "ach gelukkig dan is ie er zo weer vanaf". Maar ik heb nog nooit van zo'n hardnekkige gehoord zeg. Arm dier, want moet die een pijn hebben. Krijgt hij pijnstilling of mag dat in dit geval niet?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 10:56

Wij hebben zulke gevallen wel is constant met verband in een hoefzak met soda gezet. Misschien is dat wat?

Annne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 12:16

Jeetje wat naar, voor jou en je paardje. Veel sterkte en succes ermee!

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-12 12:22

Het is inderdaad een hardnekkige hoefzweer.
Een hele dag soppen was voor de veearts geen optie, dan kan er geen frisse lucht aankomen en hij moet dan ook vaststaan, anders heeft hij de klauwzak er in no time af..... Met gewone weidegang heb je de meeste kans dat het via de natuurlijke weg uitbreekt. Maar ja, dat is uiteindelijk dus niet gebeurd.

Ik maak me echt zorgen over de kreupelheid.
Op de wei heeft hij geen pijn en als je gewoon stapt nauwelijks. Als je hem laat draven, begint het en daarna heeft hij in stap ook pijn. Na het spoelen is het het ergste. Waarschijnlijk omdat het water dan door de kroonrand gespoten wordt en dat is natuurlijk niet pretig.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 12:27

Ik kijk naar de foto's en heb zoiets van ??? die man ziet er bekend uit! Tja daarna zie ik woonplaats Roermond.

Hopenlijk is de pijn snel weg. Wel fijn dat je het op deze manier doet delen.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-12 12:54

Fijn dat jullie er wat aan hebben! De veearts is Ruud Wasman (Echt), de smid Serge Holla (Einighausen).
Bowie staat in Montfort.

Ik krijg van iedereen superveel tips, van biotex tot badedas tot watjes erin doen en zuurkool en weet ik veel allemaal wat meer. Uiteindelijk heb ik besloten om naar het advies van 1 persoon te luisteren, in dit geval de veearts.

Over de pijnstilling: Bowie is bijna elke dag ingeent met een pijnstiller op de slechte dagen. De poeders weigerde hij pertinent, en de metacam onderdrukt de ontstekingen in plaats van dat hij ze laat rijpen.

Hij staat nu zonder pijnstilling en dat gaat prima zolang je hem zijn gang laat gaan. Hij gebruikt het been gewoon. Hij kan rollen en een ander been optillen om uit te laten krabben. Alleen echt lopen gaat moeilijk.

Twee keer per dag ernaar toe, baden en verzorgen, uit de wei halen en weer terug kost me gauw anderhalf a twee uur. Het is dus behoorlijk arbeidsintensief. Ik wil liefst alles zelf doen omdat ik het velroop nauwkeurig in de gaten wil houden. Ik heb ook elke keer mijn fototoestel bij me. Dus als er enig verschil te merken is, komt er meteen een foto!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 12:55

Goed laten opvolgen door de hoefsmid. Iedere verandering doorbellen.
Verleden jaar heb ik drie-vier maanden gesukkeld met een hoefzweer aan de kroonrand en zelfs nu is die hoef nog niet 100%. De zweer heeft aan de binnenkant van de hoef flink huisgehouden.
Ik blijf dit topic volgen en hopelijk verloopt het allemaal wat voorspoediger en beter dan hier!

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-12 13:08

Leuk, een volger!

Ik bespreek alles met de veearts, ik heb namelijk het gevoel dat er nog lang niet klaar mee ben. Misschien moet er een foto gemaakt worden als de kreupelheid niet overgaat. Ik ben bang dat de ontsteking chronisch wordt.... De smid zorgt wel voor het bijsnijden, maar ja, als hij er iet bij kan.....

Gini, kun jij wel gewoon rijden nu? En at is de schade aan de hoef? Heb je een foto?

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 13:23

Een foto lijkt me in dit geval sowieso geen overbodige luxe, het duurt nu wel erg lang..
Mijn paard heeft ook een hoefzweer gehad die zó diep zat dat deze er niet goed uitkwam. Door de ontsteking in de hoef zijn toen ook de lamellen die het hoefbeen op z'n plaats houden aangetast en is het hoefbeen iets zijwaarts gekanteld. Aan de hand van foto's hebben ze de zweer goed kunnen localiseren en verwijderen. Ze zijn zo diep gegaan dat mijn paard zelfs in het gips heeft gestaan. Ben achteraf wel heel blij dat we snel naar de kliniek zijn gegaan met hem, moet er niet aan denken wat er zou zijn gebeurt als de ontsteking nog verder had kunnen doorwoekeren.

Heel veel sterkte, een hoefzweer is verschrikkelijk pijnlijk voor je paard :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 19:14

Arme Bowie,

Wat zal hij een pijn hebben zeg!
Ik hoop dat hij snel weer opknapt Marloes!
Als dit niks doet heb je dan al een volgende stap of wacht je dit voorlopig nog even af?
Ik zal je topic blijven volgen.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-12 20:59

Vandaag weer hetzelfde: gewoon kreupel, kan wel op het been staan en een beetje stappen, draven is gelijk kreupel en draaien op het been doet ook pijn. Toen ik hem in de wei zag strompelen liepen me de tranen over de wangen, wat een ellende voor dat beest.

En ja, wat is de volgende stap? Geen idee. Laat je een dier onbeperkt staan? Hoe ver ga je voor een dier? Voor de niet kenners: Bowie is objectief gezien misschien alleen de slachtprijs waard, maar is emotioneel van onschatbare waarde.

(In mei heeft hij droes gehad die naar binnen geslagen is, hij heeft het gelukkig wel gehaald, maar we hebben nogal wat gesukkeld dit jaar.)

Ik denk dat de veearts een foto wil maken op de kliniek, dan kan hij zien of er misschien een splinter zit of zo..... Ik heb weer geweekt en doorgespoten met lauw water. Dat ging redelijk. 2 kanaaltjes lopen goed door, de derde niet. Dus maandag even overleggen. Ik heb de indruk dat de kroonrand weer dikker wordt. Maar als ik water door het boorgaatje spuit komt dat er aan de kroonrand uit. Dus daar zal dan ook wel water in blijven zitten...

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 21:25

ik zou in de eerste instantie een foto laten maken.
Ik heb ook zo;n dier lopen die voor de markt niks waard is (bevangen in het verleden en epilepsie) maar voor mij is ze haar gewicht in goud waard.
Ik volg je topic ook even..

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-12 21:34

Op een gegeven moment moet je ook gewetensvragen gaan stellen.....

Kun je een paard aandoen om lang pijn te hebben, moeilijk te kunnen lopen, een operatie te laten ondergaan... Wat zijn de prognoses! Het is een recreatiepaard, als ik erop kan stappen door het bos is dat al genoeg voor mij. Maar hoe voelt een paard zich erbij?

Bij is nu al vanaf mei ziek. Eerst de droes en nu de hoefzweer. Hij is het echt helemaal zat, humeurig en hij wil RENNEN!!!!!!!!! Maar als hij een sukkeldrafje maakt, zakt hij al door zijn been....

Ik heb zo'n gevoel dat het een verhaal a la Saskia Ka gaat worden, zoals hierboven beschreven......

ladyratina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 09:28

Jeetje wat een heftig verhaal. Wat top dat je dit wilt delen. Nooit geweten dat een zweer zulke gevolgen kan hebben. Arme Bowie wat een waardeloze situatie voor hem. Ik wens je heel veel sterkte en succes en ik blijf je topic volgen. Hoop écht dat er snel verbetering komt.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 10:50

jamiroquai schreef:
Op een gegeven moment moet je ook gewetensvragen gaan stellen.....

Kun je een paard aandoen om lang pijn te hebben, moeilijk te kunnen lopen, een operatie te laten ondergaan... Wat zijn de prognoses! Het is een recreatiepaard, als ik erop kan stappen door het bos is dat al genoeg voor mij. Maar hoe voelt een paard zich erbij?

Bij is nu al vanaf mei ziek. Eerst de droes en nu de hoefzweer. Hij is het echt helemaal zat, humeurig en hij wil RENNEN!!!!!!!!! Maar als hij een sukkeldrafje maakt, zakt hij al door zijn been....

Ik heb zo'n gevoel dat het een verhaal a la Saskia Ka gaat worden, zoals hierboven beschreven......

Dat is ook een heel moeilijk punt.
ik had vorig jaar de afspraak al staan om er een einde aan te maken nadat het vriendje van mijn ouwetje verkocht was en ze alleen maar doodongelukkig werd van een nieuw vriendje.
Ik heb 2 pony's al jaren en die heb ik voor de nacht bij elkaar gezet en toen de DA de volgende dag zou komen voor de laatste keer, gewoon voor mijn gemoedsrust, stond ze met de oortjes strak naar voren enorm happy te zijn en op haar eigen brutale manier te hinniken en te bedelen. Heb alle afspraken afgebeld en ze loopt nu nog, welliswaar met het vriendje waarmee ik haar toen samen heb gezet maar ze zijn echt onafscheidelijk.
Maar ik bekijk het met de dag..

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 11:06

Och wat sneu..en wat een hardnekkige zweer al zolang.

Gekke vraag, heb je wel eens aan een thermografie gedacht? Kan het zijn dat er een probleem is met de spijsvertering door een blokkade ergens bv en daardoor de weerstand beroerd blijft en die zweer zo hardnekkig aanwezig blijft?

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-12 17:28

Ik heb gisteravond wat zitten rommelen op internet. Het zou mij niet verbazen als het een hoornzuil is..... Er zijn wel aanwijzingen in die richting.

Morgen bel ik de veearts en maak ik een afspraak voor een foto. Nou wil ik het weten ook! De kreupelheid is nog steeds hetzelfde. Na de foto zijn er 2 opties: opereren of wegzetten voor een tijdje, maar dat doe ik alleen als hij geen pijn heeft.

Laten opereren zouden we wel doen, overlegd met het thuisfront want is is natuurlijk een hoop geld- objectief gezien.

Van thermografie heb ik nog nooit gehoord.... ik ga eerst deze procedure af met de veearts, ik heb goed vertrouwen in hem.

Bedankt voor jellie steun allemaal! Ik hoop dat dit topic voor mensen ook informatief kan zijn en dat iedereen ziet dat een hoefzweer heel verschillend kan verlopen.....

Morgen een update, dan bel ik de veearts.

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 17:41

ik vraag me toch af waarom je een hoef kapot gaat boren voordat er scans en foto's zijn gemaakt om precies te lokaliseren waar het probleem zit?
Was daar een bepaalde reden voor?
Verder ook ervaring met diverse zweren hier, ook na andere ziektes. Grote kans dat de weerstand laag is na de droes waardoor hij dit gekregen heeft. Een zweer kan allerlei kanaaltjes maken waardoor er diverse holtes met zweren ontstaan. Daarom is het zo belangrijk het precies te lokaliseren, dan weet je ook of het de moeite is om door te gaan of dat je dit je paard niet meer wilt aandoen.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-12 18:10

De veearts volgt een bepaalde procedure. In eerste instantie leek het een hoefzweer, het is niet vreemd om een gaatje in de hoef te maken om dit te verlichten. Dit is dan stap 2.
Stap 1 is het bijkappen en uitsnijden van de zweer uit de hoef.
Als dit niet helpt, volgt stap 3: verder kijken. Dit kan inderdaad door een scan of een foto. Ik wacht het advies van de veearts af, of hij een scan of een foto adviseert.

Zoals je op de foto kunt zien, zijn er drie kleine gaatjes geboord. Dit heeft verder geen gevolgen voor de hoef, groeit vanzelf uit. Een scan is niet nodig als dit helpt en het scheelt een hoop gesjouw en gedoe met het paard. Aan de hand van de plaats en de diepte van de ontsteking zijn de boorgaatjes bepaald

Van mezelf uit ben ik niet iemand die meteen met allemaal apparatuur naar een paard gaat rennen of het dier om de haverklap op de trailer zet voor iets. Maar ik zie nu ook wel dat het in dit geval echt nodig is, dus doen we dat.

Verder zou het me inderdaad niet verbazen als de weerstend na de droes er iets mee te maken kan hebben. De ontsteking zit niet door de hele hoef, want dan was er nu prut uitgekomen. Overigens is er wel wondvocht uit de kroonrand gekomen, he tis dus wel opengeweest.