Informatie vooraf:
Afgelopen zaterdag heb ik dit merrietje opgehaald. 2.5 Jaar oud, en zou klaar zijn om mee aan de slag te gaan. Ik was van tevoren al gaan kijken, en toen zag ik wel dat ze klikte in haar gewrichten. Dit kende ik echter al, en had al geconstateerd dat dat niets was. Dat is nu ook alweer verdwenen.
Ze heeft het eerste jaar van haar leven met een groep pony's in een stal doorgebracht en geen beweging gekregen en nooit een hoefsmid gezien. Vervolgens is ze naar de dame gegaan waar ik haar van gekocht heb, en daar heeft ze 1.5 jaar in de wei gelopen, verder niets. Wel getutteld en gewandeld, maar niks meer. Ook is daar de smid er bij geweest.
Merrietje is ook het eerste jaar niet ontwormd, dus heeft sowieso een achterstand die ze nu op haar gemakje mag inhalen. Het is mij inmiddels duidelijk dat, ondanks de achterstand en dat ik wist dat daar meer tijd in ging zitten, het nog veel meer tijd gaat kosten om deze pony klaar te krijgen om voor de koets te gaan.
Want toen ik haar schoor omdat ze luis had, kreeg ik toch een heel raar beeld voorgeschoteld. Er klopt iets niet in haar beweging, maar ik kan er niet precies achter komen wat niet. Volgens de vorige eigenaresse heeft ze altijd al in haar kruis vast gezeten, maar deze manier van lopen was mij met de wintervacht niet opgevallen. Viel me echt pas op toen ik achter haar liep tijdens het draven en ik dus haar beentjes helemaal kon zien in de korte vacht.
(ik zou het geluid even uitzetten ivm de wind op de filmpjes)
In stap
In draf
In stap
In draf
Kan iemand mij vertellen wat hier niet klopt, en wat ik er aan kan doen om haar zo veel mogelijk te ondersteunen in haar herstel? Of zie ik spoken en is hier niks aan het handje?
De vorige eigenaresse dacht dat het wel goed zou komen met balkjes lopen, veel rust en rustige beweging. Echter, balkjes lopen durf ik nu niet aan.
We zijn bezig om veel te stappen met haar, en haar drafjes te laten doen als ze dat wil, maar niks af te dwingen. Kan ik hier iemand bij halen? Een ostheopaat? Een speciale smid? Een weet ik niet wat nog meer?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-06-14 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Op verzoek van TS titel gewijzigd