Voeding voor je sportpaard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sim

Voeding voor je sportpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 15:37

Nav dit topic [SGW] Voeren jullie iets speciaals na de cross? lijkt het mij interessant om van anderen te horen hoe zij hun sportpaard dagelijks voeren. Dus niet alleen vlak voor een wedstrijd en/of er na. Wel is interessant of je vlak voor een wedstrijd anders/meer voert. Graag hoor ik ook of je paard buiten loopt en zo ja hoe lang en hoe je dagelijkse training er uit ziet.

Het gaat mij dus echt om de paarden die in de dressuur-,spring-, endurance- en SGW/Eventingsport lopen. Dat hoeft niet het hoogste niveau te zijn uiteraard. Ik ben van mening dat je een sportpaard heel anders voert dan een, met alle respect, recreatiepaard of een paard die af en toe een, weer met alle respect, een B-dressuurwedstrijd loopt en waar je in de training dus niet zo veel van vraagt.

Er zullen ook velen zijn die zelf niet echt kunnen beslissen wàt hun paard te eten krijgt omdat de pensionhouder(ster) of manege-eigenaar vaak bulk voer heeft.

Ik ben dus benieuwd naar wat je je paard voert/gevoerd krijgt, de hoeveelheid en eventuele suppelementen/extra's.
Krijgt je paard op een "rustdag" (rustdag is bij mij van smorgens half 8 tot 's avonds 18 uur buiten lopen. Ochtend paddock van 1,5 ha en smiddags weide van 1,5 ha) dezelfde hoeveelheid krachtvoer als op een "werk" dag? Goed ruwvoer is imo van essentieel belang, hoeveel voer je hier van en wat voer je?

Mijn paard (9 jarige merrie stokm. 163 cm, L dressuur, B-springen, L-SGW)

Training per week:

3 a 4 dagen intensieve dressuurtraining
1 dag longewerk (met pessoa)
1 dag springles
1 dag bosrit
De bosrit of 1 dag dressuur wordt soms ingeruild voor een crosstraining.
Af en toe krijgt ze een vrije dag waarbij ze wel de hele dag buiten loopt.

Huisvesting:

's nachts op (stro)stal overdag in de paddock (ochtend) en weide (middag).

Wat mijn paard krijgt:
ochtend 1,5 kg sportbrok van Pavo (All Sports)
Daarna gaan ze de paddock in waar diverse stapels hooi liggen
'smiddags 750 gr Pavo kruidenmelange en 0,5 sportbrok plus 1 tot 1,5 kg winterpeen
avond 1,5 kg sportbrok, 1 tot 2 plakken goed hooi
Als extraatje krijgt ze soms een appel en heel, heel af en toe hang ik een lick it op in haar stal (daar doet ze een dag of 3, 4 mee)
1 dag voor een cross-wedstrijd krijgt ze een schep vit. E en selenium (pavo) door haar voer evenals op de dag van de cross en de dag er na om te zorgen voor een soepel spierenstelsel en tegen eventuele verzuring. Bij warmte voer ik haar electrolyten voor een wedstrijd.
Voerschema blijft gelijk, ook bij een vrije dag.
Zou mijn paard voor een langere periode niet mogen werken dan zou het voerschema wel aangepast worden.

dorientjuh

Re: Voeding voor je sportpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 15:54

Het lijkt me voor de duidelijkheid handiger om eerst even precies duidelijk te maken wat jij onder ''een sportpaard'' verstaat. Lachen Is dat een paard die elke week een wedstrijd loopt? Of meer dan 1x per week? Ik noem maar iets.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 15:59

Nu even inhoudelijk over je post:
Ik heb zelf geen (sport)paard. Wat me opvalt aan jouw voerbeleid is dat jouw paard erg veel krachtvoer krijgt. Heb je wel eens uitgezocht hoeveel energie jouw paard werkelijk nodig heeft en wat hij nu binnenkrijgt? Lachen Of doe je het op het gevoel?
Het lijkt me handiger om niet alleen te zeggen wat je met je paard doet, maar ook hoe lang per keer.

Persoonlijk, voor de gezondheid van jouw paard, zou ik ervoor kiezen om minder krachtvoer en meer hooi te voeren. Hoe lang doet jouw paard met die 1 tot 2 plakken hooi 's nachts?

Zie dit absoluut niet als een aanval, maar als een goedbedoeld advies. Lachen

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 16:07

dorientjuh schreef:
Het lijkt me voor de duidelijkheid handiger om eerst even precies duidelijk te maken wat jij onder ''een sportpaard'' verstaat. Lachen Is dat een paard die elke week een wedstrijd loopt? Of meer dan 1x per week? Ik noem maar iets.

Sorry, is dat niet duidelijk genoeg?
Met sportpaard bedoel ik een paard die je doordeweeks intensief traint, zeker 2 maal per maand op wedstrijd uitbrengt en in je training ook steeds grensverleggend bezig bent.

Dus niet "recreatief" dressuurmatig wat door de bak stuurt, geen wedstrijden rijdt en meer buiten rijdt dan traint.

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 16:08

Ik geef mijn "sportpaard" M2 dressuur s'morgens 1 kilo sportsfit
daarna gaat hij de wei op voor een paar uur,s'middag een half kilo sportsfit en 1 plak hooi en s'avonds 1 kilo slobber en 5 a 6 plakken hooi.Verder geen suplementen of zo.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 16:16

dorientjuh schreef:
Nu even inhoudelijk over je post:
Ik heb zelf geen (sport)paard. Wat me opvalt aan jouw voerbeleid is dat jouw paard erg veel krachtvoer krijgt. Heb je wel eens uitgezocht hoeveel energie jouw paard werkelijk nodig heeft en wat hij nu binnenkrijgt? Lachen Of doe je het op het gevoel?
Het lijkt me handiger om niet alleen te zeggen wat je met je paard doet, maar ook hoe lang per keer.

Mijn paard krijgt dit omdat ze dat qua energie nodig heeft. Knipoog En dat is niet "op gevoel" gegaan, maar kijken naar wat ze nodig heeft. Daar is het eea aan vooraf gegaan. Ik ben in korte tijd 2 keer van stal verhuisd wegens een eigen verhuizing. Het bleek dat mijn paard ipv sportbrok basisbrok kreeg en dat merkte ik aan haar energie (die ze dus totaal kwijt was en geen fut heeft om haar werk te doen). Ze leek wel afgestompt.
Hoe lang per keer ik train verschilt.

Citaat:
Persoonlijk, voor de gezondheid van jouw paard, zou ik ervoor kiezen om minder krachtvoer en meer hooi te voeren. Hoe lang doet jouw paard met die 1 tot 2 plakken hooi 's nachts?

Juist voor de gezondheid van mijn paard staat ze nu op dit aantal kg's krachtvoer.
Ik ben er snachts niet bij dus ik weet niet hoelang ze met dat hooi doet. Het lig om 18 uur in haar stal en dat is dus voor de hele avond/nacht. Vaak als ik 's avonds rond 20 uur kom is het al bijna op. 's morgens ligt er niks meer.

Citaat:
Zie dit absoluut niet als een aanval, maar als een goedbedoeld advies. Lachen

Zo vat ik het ook niet op. Ik open dit topic juist omdat ik op dit moment heel erg bezig ben met de voeding en dus benieuwd ben naar hoe anderen hun sportpaard voeren.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 16:32

Fijn dat je het positief op vat. Lachen Ik ben zelf ook heel erg met paardenvoeding bezig (ik studeer ook Hippische Bedrijfskunde) en ik merk dat veel mensen niet precies weten waar ze mee bezig zijn.

Heb je al eens alternatieven voor (een deel van het) krachtvoer geprobeerd? Ik doel dan voornamelijk op olie. Knipoog

Wat ik wel een beetje zorgelijk vindt is dat jouw paard op stal minimaal 10 uur per nacht (uitgerekend door aan te nemen dat het ruwvoer rond 20:30 uur echt op is en ze 's morgens niet voor 6:30 gevoerd worden) niets kan eten. De kans is dan ook heel groot dat jouw paard een maagzweer heeft. Een paard geeft hier over het algemeen geen symptomen mee af, maar het is natuurlijk wel een heel vervelend probleem. Uit onderzoek is naar voren gekomen dat 80 tot 90% van alle rijpaarden last heeft van een maagzweer. Alleen daarom al zou ik je aanraden om meer ruwvoer te verschaffen. Doe je dat in de vorm van een hoge kwaliteit hooi, dan kun je wat minder brok gaan voeren. Doe je dat in de vorm van een lage kwaliteit hooi of een deel tarwestro, dan zal je paard hier bijna geen energie uit halen en moet je waarschijnlijk evenveel krachtvoer blijven voeren.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 16:40

Hoe kun je dan weten/zien of je stro wel van goede kwaliteit is?

Zoals je al aangeeft zijn er heel veel paarden die 's nachts op stal staan en op een gegeven moment geen ruwvoer meer hebben. Ik weet dat het spijsverteringsstelsel van een paard er op gericht is om de hele dag door te werken, maar mijn paard eet niet de hele avond/nacht. Vaak staat ze ook te dommelen/rusten.

Voor mijn paard zal het niet werken (qua energie benodigdheid) om veel meer ruwvoer te geven en minder krachtvoer. Geloof me, het bewijs heb ik gehad in de zin van een futloos paard.

Ik zie trouwens dat je je ook erg verdiept/interesseert voor NH. Niets mis mee, maar dan snap ik jouw posts ook wat beter als ik het vanuit die invalshoek bekijk.

Oja, je vraag over olie nog.
Dat krijgt ze idd ook 0,25 ltr per dag.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 16:45

Het zou misschien kunnen, of misschien heb je niet lang genoeg geprobeerd. Knipoog Het kan namelijk wel een poos duren voordat je paard weer gewend is aan een voedingspatroon van veel ruwvoer en minder krachtvoer. Maar blijkbaar wil je daar niet aan, ieder zijn keus. Lachen Daarom stelde ik ook olie voor.

Het kan wel zijn dat ik me verdiep in NH, dat is ook zo. Knipoog Maar alles wat ik schrijf/ weet over paardenvoeding is gebaseerd op wetenschappelijke onderzoeken en lessen van een dierenarts. Dat is dus niet vanuit de NH hoek geschreven. Lachen Wel blijkt keer op keer dat wanneer men dichter bij de natuur blijft qua voedingspatroon, er minder lichamelijke (en soms ook geestelijke) problemen zijn bij het paard.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 16:46

dorientjuh schreef:
Het zou misschien kunnen, of misschien heb je niet lang genoeg geprobeerd. Knipoog Het kan namelijk wel een poos duren voordat je paard weer gewend is aan een voedingspatroon van veel ruwvoer en minder krachtvoer. Maar blijkbaar wil je daar niet aan, ieder zijn keus. Lachen Daarom stelde ik ook olie voor.

Het kan wel zijn dat ik me verdiep in NH, dat is ook zo. Knipoog Maar alles wat ik schrijf/ weet over paardenvoeding is gebaseerd op wetenschappelijke onderzoeken en lessen van een dierenarts. Dat is dus niet vanuit de NH hoek geschreven. Lachen Wel blijkt keer op keer dat wanneer men dichter bij de natuur blijft qua voedingspatroon, er minder lichamelijke (en soms ook geestelijke) problemen zijn bij het paard.

Edit: ik zie nu je olie stukje pas. Het verbaast me dat jouw paard zoveel energie nodig heeft. 0,25 liter per dag is idd het maximum. Maar alle paarden verschillen he. Lachen

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 17:24

Onze merrie krijgt smorgens 2 scheppen muesli zonder haver, dan de wei in tot (momenteel) ca. 19.00 uur, dan trainen, dan weer 2 scheppen muesli zonder haver. Rond 22.30 u een flike portie voordroog. 1x daags een scheut olie.

Onze ruin krijgt smorgens 1 schep muesli, dan de wei tot dito (momenteel) 19.00 uur. Dan trainen, dan weer een schep muesli met 1/2 schep haver en een scheut olie. Rond 22.30 u dito voordroog. In de wintermaanden krijgen beiden uiteraard vaker voordroog en als extra's wilgentakken, appels, wortels etc., omdat ze dan minder lang in de wei staan (tot 16.30 uur).

Beiden lopen gemiddeld 1 a 2 x per maand op wedstrijd (L1, M1 en Bspr.), worden 5a 6 x per week getraind.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 17:26

Dorientjuh, hoe lang heeft een paard volgens de wetenschappelijke onderzoeken nodig om aan een nieuw voedingspatroon te wennen en merk je dat het wat doet met je paard?

Om even te vergelijken met de periode waarin mijn paard anders gevoerd werd.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 17:29

Mijn sgw paard krijgt als ze vol in training is bij ons 2 * 1 kg sportbrok, 2 * 1/2 kg granenmix, een schip paardenmeel (gemalen granen), ruim voordroogkuil en ze loopt van 8.30 tot 5 op de wei. Voor en na een cross voer ik wat extra granenmix, en bij een dag rust krijgt ze geen meel.
Paard loopt M sgw, M dressuur en L springen. Training in een week is 1 * conditie, 1 * springen/crossen, 1 * intensief longeren, 3 * dressuur.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 17:54

Dat verschilt per paard. Van een paar maanden tot wel een jaar. Lachen

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 18:01

Dat is dus lastig omdat men niet kan weten wanneer het wat voor effect heeft op zijn/haar paard.
Maar goed, mijn paard ging er bij op achteruit, dus dan grijp je in en wacht je niet langer.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 18:15

Mijn (sport)pony krijgt onbeperkt voordroog en een kwartje sportmuslie van Pavo en loopt hierbij dag en nacht in een padock of op kaal land.

Ze word 6 á 7 dagen in de week gereden, varierend van een half uurtje rond hobbelen met een beginner tot stevige trainingen (ZZ nivo voor de wagen of L/M nivo onder het zadel).

Merrie loopt nu op wedstrijd Z dressuur en L vaardigheid. Hoe vaak op wedstrijd wisseld heel erg, net wat er op binnen een uur rijden is. Soms 4 weekeinden achter elkaar en dan weer 2 maanden niet.

M'n andere pony loopt nu pas op L nivo(word B gestart), krijgt het zelfde te eten, word even vaak gestart en werkt 4 á 5x in de week.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 19:09

mijn wedstrijd paard wordt 3 á 4 keer in de week dressuur getraind, 1 keer in de week buitenrit ( soms 2 keer) 1 keer springen. En een dag vrij.
Hij krijgt smorgens 1,5 kilo brok ( basis) en half kilo kruidenmelange ( pavo) en savonds krijgt ie het zelfde.
Staat de hele dag verder in het land en krijgt savonds een goed portie kuil.
Voor en na de cross krijgt ie verder niks anders.

De 3jarige die dus 3 keer per week wordt gereden ongeveer krijgt een kilo smorgens en savonds ( basis) en savonds kuil en staat overdag in het land.

Mars krijgt swinters geen muslie als het crossseizoen is afgelopen.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 20:19

Ik ben nu op jacht naar spelt (nog even slecht verkrijgbaar) en vanwege ziekte van mijn paard mag ze ook niet alle soorten krachtvoer hebben.

In de zomer (eind april tot dat het echt slecht wordt, half oktober of zo) loopt mijn paard 24/7 buiten. Afhankelijk van de hoevelheid gras krijgt ze dan ook hooi gevoerd.
Om haar gevuld te houden krijgt ze 2 á 3 scheppen lucerne + 1 schep grasmix van Hartog. Als krachtvoer 1 á 2 scheppen subli kruidenmusli met haver(hangt ervan af hoe hard ze werkt) sanconil, zeewier en olie als supplement. 1 schep musli gaat vervangen worden door spelt.

In de winter lopen ze van 7.00 tot 17.30 buiten. Op het land krijgen ze kuil en op stal krijgen ze kuil na het rijden. Ik begin met 1,5 ton. Als er 's ochtend nog een beetje ligt is het genoeg. Is alles op krijgt ze meer, ligt er nog veel krijgt ze minder. Het voer is hetzelfde als met 24/7 buiten.

Ik voer relatief weing krachtvoer. Energie heeft ze voldoende en ik merk dat ze met genoeg ruwvoer ook wat beter gevuld blijft. Als ze een langere periode niet werkt krijgt ze geen krachtvoer of als ze op stal staan 1/4 schep per keer.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 20:28

de grote fout wat iedereen maakt is dat
er gelijk krachtvoer word gevoerd terwijl dat heel zwaar te verteren is
gewoon beginnen
met hooi en daarna pas je kracht voer
stuur anders pavo grooming team een mail en die vertellen je het zelfde

en die advieseren om je paard niet meer dan anderhave kilo max 2 kilo per voerbeurt te geven
dit vanwege het zware verteer proces

mijn paard krijgt trouwens
smorgens hooi, plus minus een uur later een halve schep pavo explosive een halve schep haver
30 ml lijnzaad olie en 30 ml een 1 of ander iets voor extra zuurstof in het bloed met extra ijzer en 2 ml vitamine E (staat onder behandeling van een DA)

smiddags halve schep haver halve schep pavo explosive en wortelen

savonds halve schep haver halve schep explosive wortelen en 3 plakken hooi

staat van 09.00 tot 18 a 19.00 buiten

zijn schema
3 x in de week dressuur training
2 x in de week longeren
1x in de week springen of naar buiten
en altijd 1 dag rust
Laatst bijgewerkt door onley op 04-09-08 20:41, in het totaal 2 keer bewerkt

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 20:32

Alsjeblieft niet het pavo grooming team....
Ik had advies voor mijn kreupele, dikke pony gevraagd en hij mocht maar een plakje hooi maar wel 3 kg pavobrok per dag. Kreeg hij niet eens toen hij nog wel crosste, die 3 kg brok dan.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 20:35

Merrie. 7 jaar. Stokmaat 1.63m. B dressuur.

Ze heeft van 10.00-19.00uur weidegang. De overige uren staat ze op stal (stro).

Om 8.00uur krijgt ze 1/2 schep Pavo Muesli (nature's best).
En 3 appels.

Om 19.00 uur krijgt ze 1/2 schep Pavo Muesli (nature's best).
Over het algemeen ben ik er 's avonds en als ik rond 20.30u naar huis ga, krijgt ze nog 1 Pavo koek, 3 appels en 3 wortels. In de winter krijgt ze er vitaminen bij. En een kruiwagen hooi.

In de winter word er ook 's morgens om 8uur hooi gegeven.

Ik heb 1x per week 1uur prive les.
Verder rij ik daarnaast gemiddeld 3 keer dressuur.
En ongeveers 1x per week een bosrit. Ook word ze af en toe gelongeerd.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 21:27

Vorstin (6 jarige merrie, 1.56 cm, M1 dressuur, L-springen, L SGW)

Training per week:

Iedere dag 30 minuten in de stapmolen
4 a 5 dagen intensieve dressuurtraining (tussen de 45 min. en 75 min.)
1 dag longeren aan de pessoa (40 min. met los/uitstappen)
1 a 2 dagen vrij
In het voorjaar rijd ik 1 à 2x per maand een crosstraining (75 min.). De rest van het jaar rijd ik meestal 2 à 3 wedstrijden per maand, 1x springen en 1 à 2x dressuur. In de week voor een springwedstrijd spring ik dan een keer extra ipv dressuren. Ik rijd gemiddeld 4 crossen per jaar, 2 in het voorseizoen en 2 in het naseizoen.

Huisvesting:

Vorstin staat dag en nacht op een zaagselstal, met altijd wat hooi en/of stro om op te knabbelen. Ze staat iedere dag gemiddeld 2 à 3 uur in de buitenpaddock.

Vorstin's voer:

Ochtend:
1,5 kg gewone bix
1,5 plak hooi

Na het werk:
0,5 kg muesli (zonder haver en suikerarm)
50 mg Vitamine E en Selenium
2 schepjes Kompleet Supplement
3 schepjes Biotine Plus

Avond:
1,5 kg gewone bix
0,5 kg haver
1,5 plak

Het voerschema verandert niet, ook niet voor een (cross)wedstrijd. Na een zware cross(training) geef ik haar 0,5 kg meer bix.
In de winter krijgt ze 2x per dag een grote stapel kuil in plaats van hooi. Vaak geef ik Vorstin voordat ik wegga nog een plak extra hooi. Met de Vitamine E en Selenium stop ik een week na de laatste cross, en wil ik weer mee beginnen als de crosstrainingen weer beginnen.

ginn2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 23:26

Ah Simmie ik loop achter zie ik het topic is al van start Haha!

Mijn `sportpaard` is een jachtpaard, een bloedpaardje en een stresskipje dus slank van zichzelf en ze teert behoorlijk in na elke jacht. Twee a drie uur in volle galop over 55 hindernissen is niet niks. En het seizoen staat weer voor de deur!

Training
2x per week conditietraining in het bos 1 a 2 uur
2x per week dressuurwerk 30 minuten
1x per week longeren 45 minuten
1x per week werken aan de hand 45 minuten
1x per week rustdag
1x in de twee weken crosstraining (handwerk vervalt dan)

Huisvesting
In de zomer dag en nacht buiten in het weiland (genoeg natuurljke voeding en beweging)
In de winter van 10 u tot 19 u buiten en ´s nachts op stal

Voerbeleid
In het weiland onbeperkt gras Haha! de hele zomer
Op stal in de winter 1 plak kuil van een grote baal ´s morgens en ´s avond idem dito
2 kilo Pavo All Sports en 1 kilo muesli, 1 hand met ossichaff en olie en zeker 15 dikke wortels verspreid over 2 voerbeurten
en een goedkope liksteen want de dure met eeuwenoude mineralen..nou die wordt steeds ouder zeg maar Haha!

Het voer voer ik op naar de jachtdag toe en bouw ik af in de week erna. Na de jacht Mash slobber van Pavo, iets anders wil ze niet..is ook lekker in de winter krijg er bijna zelf honger van dan Haha!

Dag na de jachtdag: niets..lekker op de wei..knapt ze het beste van op.

Ik ben van mening dat ruwvoer heel veel doet als goede ondersteuning, ze krijgt het ook onbeperkt maar de energie die ze nodig komt toch echt uit het krachtvoer en weidegang is echt een must voor de afvalstoffen, de bloedsomloop maar ook het mentale welzijn.

De opgetrokken buik schrijf ik toe aan vochtverlies. Ik ben voorzichtig met elektrolyten..iets staat me tegen aan dit supplement maar ga het binnenkort uitproberen en een biertje door het voer kan ook geen kwaad heb ik vandaag begrepen!

ginn2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 23:31

O ja..ik ben deze zomer (is onze rustperiode van het jachtseizoen) eens overgestapt op de nieuwe sports winner muesli van Pavo. De Slogan van meer energie zonder meer heftigheid trok me wel aan.. conclusie vor mijn paard: niet waar! Ben nu dus weer terug bij de Pavo all sports../ en soms Pavo Extrem High Energy.

kjcm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 00:07

even een stipje, ik vind het wel interessant.
kheb zelf (nog)geen sportpaard, wel een toekomstig sportpaard!