Hippostar Kruidenmuesli zonder haver, wie voert dit, en hoe?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Divine

Hippostar Kruidenmuesli zonder haver, wie voert dit, en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 15:00

Hoi,

Omdat ik niet tevreden ben over het krachtvoer dat ik voer, ben ik op zoek naar iets anders. Op aanraden van kennissen heb ik vandaag een zak Hippostar Muesli zonder haver gekocht. Dit wil ik eens proberen.

De een zegt dat je dit als volledig krachtvoer kan voeren, de ander voert het liever naast een brok.
Nu ben ik benieuwd:

Wie voert specifiek dit merk muesli, en op welke manier? Hoeveel en over hoeveel voerbeurten verdeeld? En waarom voer je juist op deze manier met dit voer?

Omdat ik nog brokken heb staan, zal ik het voorlopig naast/met brokken voeren, omdat ik de overgang ook niet te groot wil maken. Maar als het bevalt, dan wil ik tzt overgaan op deze muesli en de brokken niet meer voeren.

Nexus

Re: Hippostar Kruidenmuesli zonder haver, wie voert dit, en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 15:13

Hoi,

Mijn twee paarden krijgen deze muesli!
Ben er echt super tevreden over, mijn paarden doen het er ontzettend goed op, ze eten het bijzonder graag en je zou het bijna zelf in je yoghurt doen, zo lekker ruikt het en ziet het er uit! Haha!

Ze krijgen ieder het volgende:
Ochtend 1/2 muesli
Middag 1/2 muesli
Avond 1/2 muesli en 1/4 sportbrok
Daarnaast krijgen ze ieder dagelijks een Pavo koek en 3 x daags ruwvoer (kuil).

Ik geef dit voer omdat mijn paarden werkelijk waar ontploffen (in gedrag, niet in omvang) van haver.
Hier zitten - naar mijn idee - veel goede bouwstoffen in en je kunt er in volume meer van geven zonder dat ze teveel aan energie binnenkrijgen.
Het kwartje brok is wel voor een beetje pit en de afwisseling.
De koek geef ik ter aanvulling voor de vitaminen en omdat ze ze erg lekker vinden.

Laulau1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 15:16

Wij voeren dit aan de ponies, gemengd met onderhoudsbrok. Dit krijgen ze al 12 jaar en het bevalt erg goed!

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 15:24

Nexus schreef:
Hoi,

Mijn twee paarden krijgen deze muesli!
Ben er echt super tevreden over, mijn paarden doen het er ontzettend goed op, ze eten het bijzonder graag en je zou het bijna zelf in je yoghurt doen, zo lekker ruikt het en ziet het er uit! Haha!

Ze krijgen ieder het volgende:
Ochtend 1/2 muesli
Middag 1/2 muesli
Avond 1/2 muesli en 1/4 sportbrok
Daarnaast krijgen ze ieder dagelijks een Pavo koek en 3 x daags ruwvoer (kuil).
Hiermee bedoel je een 1/2 kilo? En 1/4 kilo brok?

Ik geef dit voer omdat mijn paarden werkelijk waar ontploffen (in gedrag, niet in omvang) van haver.
Dat is bij mij dus ook 1 van de redenen dat ik van de brokken af wil. Ik heb verschillende brokken geprobeerd, maar vooral mijn pony (loopt samengestelde menwedstrijden), doet het TE goed op brokken, hoewel ie per dag nog geen halve kilo krijgt... Om em nou helemaal niks te geven aan krachtvoer, dus alleen hooi, dat lijkt me ook niet goed, aangezien hij behoorlijk getraind wordt.

Hier zitten - naar mijn idee - veel goede bouwstoffen in en je kunt er in volume meer van geven zonder dat ze teveel aan energie binnenkrijgen.
Naast de pony heb ik nog een oudere rijpaardmerrie, die nog wel eens last heeft van koliek, en kampt met slechte hoeven. De toevoeging van extra biotine en spelt, lijkt me voor haar ook erg goed.

Het kwartje brok is wel voor een beetje pit en de afwisseling.
De koek geef ik ter aanvulling voor de vitaminen en omdat ze ze erg lekker vinden.

Haha, die koeken heb ik een keer cadeau gekregen, maar geen van beide at ze op. Beten er in en leken zoiets te hebben van "haal die rotzooi alsjeblieft uit onze bak!"

Ik hoop dat het gaat bevallen, het ziet er inderdaad uit om zelf in de yoghurt te gooien Haha!

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 15:40

Sorry, ja met de 1/2 en 1/4 bedoelde ik kilo (voerschep).

Ik vond alleen ruwvoer en gras ook 'te kaal' omdat ik mijn paarden net als jij toch ook intensief train en ook wedstrijden start.
Daarnaast wil ik gewoon zeker weten dat ze alles binnenkrijgen wat ze nodig hebben om gezond te zijn en te blijven. Ik heb het idee dat dit met deze muesli het geval is.
Ze staan er in ieder geval erg glimmend bij.

Met brokken is mijn ervaring dat mijn schimmel (Witte) heel erg zenuwachtig en gespannen wordt en veel schrikgedrag gaat vertonen (niet fijn).
Mijn vos (Bolle) daarentegen kan op brok vanuit het niets ontploffen en volledig aan de kletter gaan, die krijgt echt een waas voor zijn ogen (nog minder fijn).
Bol krijgt nu iets meer dan twee jaar dit voer en Wit nu een half jaar: dit gedrag heeft zich daarna niet meer voorgedaan!

Ik weet niet of het met de samenstelling van het voer te maken heeft, maar die van mij hebben (gelukkig) nog nooit koliek gehad en ik krijg regelmatig complimenten van de hoefsmid over de kwaliteit van hun hoefjes! Wat ik zelf erg fijn vind (maar dat zal wel weer een echte mensen-gedachtengang zijn en paarden niets interesseren) is dat ik ze qua volume nu tenminste een behoorlijke maaltijd kan geven in plaats van 'zo'n zielig handje brok'. Haha!

Ik heb zelf het idee dat ik de koeken 'een beetje overbodig' bijvoer - in die zin dat ze volgens mij meer dan voldoende vitaminen en mineralen binnenkrijgen op de muesli, maar ze vinden ze zo lekker... Grappig dat die van jou ze niet zien zitten! Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door Nexus op 21-08-08 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

bokken123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 15:42

Ik gebruik ook kruidenmuesli,, ik gebruik er ook nog brok naast. ½ brok en een ½ musli per keer. En soms even als ik het zielig vind dat ze er staan en denken dat ze iets krijgen. Een handje Tong uitsteken

Myrna91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 08:51

hey
ik voer sinds kort ook kruidenmuesli onder haver aan mijn paard.
omdat ze maar niet dikker werd. ze was niet echt mager maar kreeg naar mijn idee niet genoeg binnen om de spieren goed te kunnen ontwikkelen. ze kreeg voorheen 2,5 kilo sportbrok van subli.
en mijn paard is altijd super druk, dat je er eerst haast niet fatsoenlijk op kunt rijden. dus ze mocht ook absoluut niet drukker worden.
ik geef haar nu:
's morgens 3 plakken hooi en een schep kruidenmuesli
's middags 2 plakken hooi en een schep kruidenmuesli
's avonds 3 plakken hooi en een schep kruidenmuesli
meestal pik ze nog wel wat uit de voerton mee als ik even in het voerhok bezig ben of ze krijgt gewoon eeen handje Clown
verder krijgt ze elke dag nog een halve pravo koek en staat ze overdag de hele dag in de wei.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 12:38

Ik voer de kruidenmuesli van Treurniet, suikerarm en havervrij.

Momenteel geef ik heel weinig, omdat mijn paard vanwege een blessure op rust heeft gestaan en nu nog heel weinig werk heeft.
Dat is 1/4 schep 's avonds en nu na het rijden ook nog 1/4 schep.

Ik geef het nu naast basisbrok, lucerne en kuil.
Ik ben aan het overwegen om de lucerne en muesli straks wat op te gaan hogen en dan evt. de brok weg te laten.
Afgelopen winter kreeg ze 2x per dag 3/4 schep basisbrok en 1x per dag 3/4 schep muesli (en 2x per dag kuil).
In principe loopt ze 5x per week, afwisselend onder het zadel en aangespannen.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 18:32

Inmiddels hebben ze allebei de muesli "geproefd", het rijpaard vreet de bak er bij op, de pony is iets terughoudend. Hij vindt het wel lekker, maar de "vorm" van het vorm is hem volgens mij vreemd. Ik meng het nu nog met de brokken, maar zodra die op zijn (zal nog zo'n 2 weken duren) ga ik het alleen proberen met die muesli en hoop ik veranderingen te zien.

Rianne84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 08:14

Weet iemand wat de prijs is van kruidenmuesli zonder haver van hippostar? En was gisteren op de nederlandse kampioenschappen in ermelo en daar stond een kraampje van hippostar,hun krijgen ook koeken net zoals pavo. Ik had een proefje meegehad,mijn jaarling vond het echt lekker! Komt morgen op de markt!

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 12:00

Pff, wat betaalde ik ook al weer voor die zak... 11.75 geloof ik. Maar kan ook iets meer zijn hoor, ik weet het niet meer precies eigenlijk.
Over een week heb ik een nieuwe nodig, dan zal ik eens beter opletten.

Rianne84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 15:06

Ok:)