welke voedingswaarde bevat hooi/ wie heeft dat laten testen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

welke voedingswaarde bevat hooi/ wie heeft dat laten testen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 16:55

Hoi,

Op oa de voedingscalculator van paardnatuurlijk staan waardes zoals die in hooi zitten. Maar dat ligt toch ontzettend aan de soort grond ( klei/zand/veen ) en of de bodem bemest is of niet en waarmee.

Wie heeft er wel een hooi laten testen ?

Groetjes,

Maris

8nnemiek

Re: welke voedingswaarde bevat hooi/ wie heeft dat laten testen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 16:58

Dat volg ik even Ja
Heb zelf pas een topic geopend of ik een deel van het hooi kon vervangen door stro omdat daar minder voeding in zou zitten, maar niemand kon me verder iets vertellen over de voedingswaardes.
Het lijkt mij inderdaad ook logisch dat bemest gras andere voedingswaardes heeft dan onbemest, en dan heb je ook nog verschil tussen voorjaar en najaar, en in graszaadhooi schijnt het allerminst te zitten omdat alle energie naar het zaad is gegaan..

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 17:38

Maris schreef:
Hoi,

Op oa de voedingscalculator van paardnatuurlijk staan waardes zoals die in hooi zitten. Maar dat ligt toch ontzettend aan de soort grond ( klei/zand/veen ) en of de bodem bemest is of niet en waarmee.

Wie heeft er wel een hooi laten testen ?

Groetjes,

Maris

Hier laat ik iedere partij hooi testen.
De voederwaarde van hooi is inderdaad afhankelijk van verschillende factoren: gras-kruiden-plantensoorten, grondsoort, soort bemesting en hoeveelheid, het weer, tijdstip van maaien, lengte van het gras, manier van maaien/schudden, manier van winning, manier van opslag, jaargetijde, etc.
Weten wat er in je hooi zit scheelt een hoop kosten en voorkomt een hoop problemen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 19:26

Hoi,

Zou je dan eens zo'n test hier kunnen laten zien ? Ik ben heel benieuwd naar alle waardes ( van welke grond en hoe bemest was dat hooi ) !

Zelf kan ik geen hooi laten testen helaas. Ik koop telkens maar een baal of 20, de volgende keer dat ik dan ga halen is het hooi vaak weer van een ander perceel.
Maar ik zou wel graag weten hoeveel calcium b.v. er in hooi zit op kleigrond. En hoe zit het met zink, koper en selenium ? Daar schijnen toch vaak lagere hoeveelheden van in hooi te zitten. Bij jou ook ?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 19:29

MysticTinker schreef:
Dat volg ik even Ja
Heb zelf pas een topic geopend of ik een deel van het hooi kon vervangen door stro omdat daar minder voeding in zou zitten, maar niemand kon me verder iets vertellen over de voedingswaardes.
Het lijkt mij inderdaad ook logisch dat bemest gras andere voedingswaardes heeft dan onbemest, en dan heb je ook nog verschil tussen voorjaar en najaar, en in graszaadhooi schijnt het allerminst te zitten omdat alle energie naar het zaad is gegaan..

Je hebt vast de voedingscalculator op paardnatuurlijk al gezien ! Daar staat ook graszaadstro op met de waardes die daarbij horen. Graszaadhooi (eigenlijk blijft er stro over ) bevat geen zaad meer en is daardoor armer. Ligt weer aan de soort graszaad ( b.v. engels raai, rietzwenk etc ) wat er precies in zit.
Waarom zou je een deel van het hooi willen vervangen door graszaadhooi/stro ?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 20:05

M'n paard is wat aan de dikke kant, maar ik wil wel dat hij dag en nacht wat te knabbelen heeft, vandaar dat ik wat armer wil gaan voeren.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 20:11

MysticTinker schreef:
M'n paard is wat aan de dikke kant, maar ik wil wel dat hij dag en nacht wat te knabbelen heeft, vandaar dat ik wat armer wil gaan voeren.

Ik vrees dat dan misschien ander hooi niet helpt. Zelfde hoeveelheid hooi zorgt voor dezelfde buikvulling .... Of is het echt vet wat je paard teveel heeft ?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 20:23

Het is echt vet ja, als ik in z'n kont prik zie je het een halve meter verder nog blubberen Clown beetje overdreven Tong uitsteken
Nee die hooibuik maakt me niet uit, een dagje niks meer voeren en die is weg, maar het gaat me echt om zijn vet, en opgezette manenkam.
Ik zal je even de link van mijn topic geven:
[VS] Stro voeren tegen verveling?

Graszaadhooi is hier in de buurt jammer genoeg niet te vinden, daarom dacht ik zelf aan stro (2/3e hooi, 1/3e stro bijvoorbeeld).

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 20:31

Het heeft geen zin om van 1 partij hooi hier de uitslag op te schrijven, want de uitslag van elke partij is weer anders. Wij onderzoeken alle kuil en hooi, omdat we willen weten wat we onze koeien extra aan suiker, eiwitten, enz. moeten bijvoeren. We hebben tot nu toe dit jaar 4x gekuild en 2 x gehooid en vooral het drogestof gehalte is enorm hoog dit jaar, ook van de kuilen en er zit giga veel suiker in. Dit laatste is dus wel iets om rekening mee te houden als je paarden hebt die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid. Toch kan het bij iemand anders weer anders zijn, puur door de bemesting, beweiding, tijdstip van maaien, weersomstandigheden, enz.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 09:26

suffie schreef:
Het heeft geen zin om van 1 partij hooi hier de uitslag op te schrijven, want de uitslag van elke partij is weer anders. Wij onderzoeken alle kuil en hooi, omdat we willen weten wat we onze koeien extra aan suiker, eiwitten, enz. moeten bijvoeren. We hebben tot nu toe dit jaar 4x gekuild en 2 x gehooid en vooral het drogestof gehalte is enorm hoog dit jaar, ook van de kuilen en er zit giga veel suiker in. Dit laatste is dus wel iets om rekening mee te houden als je paarden hebt die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid. Toch kan het bij iemand anders weer anders zijn, puur door de bemesting, beweiding, tijdstip van maaien, weersomstandigheden, enz.

En dat is precies wat ik bedoel en wat ik hier doe: alleen heb ik geen koeien, enkel paarden.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 11:48

Daarom wilde ik graag verschillende waardes van verschillende onderzoeken zien..... Knipoog

louw01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 19:05

je kan alleen de voedingswaarde weten wanneer je van iedere partij hooi een test laat doen.....erg prijzig, lijkt mij

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 19:19

louw01 schreef:
je kan alleen de voedingswaarde weten wanneer je van iedere partij hooi een test laat doen.....erg prijzig, lijkt mij

Maar er zijn dus genoeg mensen die dat wel laten doen. En daarvan wil ik graag weten hoe het zit met het hooi van dit jaar.
Hoog drogestof gehalte dus en veel suikers, zei suffie dat opviel dit jaar.

En zink ? Selenium ? magnesium ?

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 07:36

louw01 schreef:

Ja dat klopt, en dat gebeurt hier ook. Prijzig???? Nee. Als je kan rekenen is dit juist goedkoper dan het niet te doen. Weten wat je voert voorkomt gezondheidsproblemen: als je niet weet wat je voert is het risico groot dat het paard vage klachten krijgt, vaak de DA erbij halen is dan het gevolg.... met alle kosten van dien omdat dan meestal allerlei onderzoeken volgen. De meeste ziekten/kwalen worden veroorzaakt door (slechte)voeding.
Dus elke partij ruwvoer bemonsteren is goedkoper (1 van de redenen waarom ik hier met 20 paarden rendabel kan draaien).

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 10:59

Helemaal super !! OK dan!

Helaas is het niet te doen bij 20 pakjes hooi telkens van ander land etc.
Vandaar mijn vraag of er in het algemeen iets opvalt mbt hooi van dit jaar.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 10:01

Even de uitslag van 2008 erbij gepakt en bekeken.
De 1e keer maaien, eind mei, 4 dagen op het land gelegen, een tekort aan:
Ca Calcium
S Zwavel
Cu Koper
I Jodium
Co Kobalt
Se Seleen
Extreem hoog: droge stof gehalte en met waarschuwing de suiker.

Onze voerleverancier maakt met deze uitslag een compleet voeradvies en bepaalt welke mineralen wij er in welke verhouding bij moeten voeren. Dit geldt voor de koeien, maar deze man doet dit ook altijd voor de paarden. Wij hebben trouwens zandgrond.

De 2e keer maaien half juli, 4 dagen op het land gelegen:
Alles goed!
Extreem hoog: droge stof gehalte en met waarschuwing de suiker.

Dit is een gemiddeld monster uit verschillende balen van 8 stukken land Knipoog

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 14:35

Dank je wel !!!

Die suikers ..... ik heb laatst mijn paard hooi gegeven wat 8 weken had gelegen. Mega dikke benen tot gevolg ( had ik nog nooit meegemaakt ). Oorzaak te veel suikers ??? Of toch eiwitten.
En tekort aan calcium is ook wel bijzonder voor hooi. Koper hoor je vaker alsmede selenium En jodium ..... ik las toevallig ergens dat dat heel belangrijk is tegen schimmelinfecties ed ( en mijn paard heeft rotstraal ).
Nou weet ik dat dat allemaal niet in het hooi wat ik geef tekort hoeft te zitten hoor. Maar het geeft wel een idee.