Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Maris schreef:Hoi,
Op oa de voedingscalculator van paardnatuurlijk staan waardes zoals die in hooi zitten. Maar dat ligt toch ontzettend aan de soort grond ( klei/zand/veen ) en of de bodem bemest is of niet en waarmee.
Wie heeft er wel een hooi laten testen ?
Groetjes,
Maris
MysticTinker schreef:Dat volg ik even![]()
Heb zelf pas een topic geopend of ik een deel van het hooi kon vervangen door stro omdat daar minder voeding in zou zitten, maar niemand kon me verder iets vertellen over de voedingswaardes.
Het lijkt mij inderdaad ook logisch dat bemest gras andere voedingswaardes heeft dan onbemest, en dan heb je ook nog verschil tussen voorjaar en najaar, en in graszaadhooi schijnt het allerminst te zitten omdat alle energie naar het zaad is gegaan..
MysticTinker schreef:M'n paard is wat aan de dikke kant, maar ik wil wel dat hij dag en nacht wat te knabbelen heeft, vandaar dat ik wat armer wil gaan voeren.
suffie schreef:Het heeft geen zin om van 1 partij hooi hier de uitslag op te schrijven, want de uitslag van elke partij is weer anders. Wij onderzoeken alle kuil en hooi, omdat we willen weten wat we onze koeien extra aan suiker, eiwitten, enz. moeten bijvoeren. We hebben tot nu toe dit jaar 4x gekuild en 2 x gehooid en vooral het drogestof gehalte is enorm hoog dit jaar, ook van de kuilen en er zit giga veel suiker in. Dit laatste is dus wel iets om rekening mee te houden als je paarden hebt die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid. Toch kan het bij iemand anders weer anders zijn, puur door de bemesting, beweiding, tijdstip van maaien, weersomstandigheden, enz.
louw01 schreef:je kan alleen de voedingswaarde weten wanneer je van iedere partij hooi een test laat doen.....erg prijzig, lijkt mij
louw01 schreef:je kan alleen de voedingswaarde weten wanneer je van iedere partij hooi een test laat doen.....erg prijzig, lijkt mij