Mag een paard (veel) rijstkoeken eten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JoCo

Mag een paard (veel) rijstkoeken eten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 09:41

Heb even een vraagje. Thuis stalt er iemand haar mérenspaard.
Deze krijgt in de zomer, naast weidegang en ruwvoer, enkel wortels en een summer fit koek per dag.

Nu is zijn eigenaresje sinds enkele weken begonnen met hem rijstkoeken bij te geven,
omdat ze het zielig vindt dat hij 'zo weinig' eten krijgt (zijn conditie is super, hij staat prachtig en glanzend in het vel).
We spreken hier niet over 1 rijstkoekje, maar wel een halve emmer, en dit 2x per dag!
(jullie kennen die dingen wel hé: zo van die ronde witte schijven van gepofte rijst).

Het is niet mijn bedoeling om mij te bemoeien met andermans paard, maar ik vroeg me af of
dit wel gezond is voor een paard? Of dat het toch geen kwaad kan?
Want in dat geval laat ik haar maar bezig ...

Weet er iemand het antwoord?

JoCo

Re: Mag een paard (veel) rijstkoeken eten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 10:32

o ja, nog vergeten, ik heb ook de indruk dat dit paard een beetje dikker aan het worden is, zou dat door die koeken kunnen komen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 10:34

Ik weet niet of rijstkoeken gezond zijn, maar waarom voert ze eigenlijk die koeken bij ipv muesli of iets dergelijks? Ik heb nog nooit gehoord van rijstkoeken als bijvoeding voor een paard.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 10:36

Ik ook niet! Ze zegt dat hij het graag heeft en hem graag verwent!
Muesli geeft ze hem vanaf de herfst, als ze dat nu geeft, wordt hij te heftig, zelfs van basismuesli gelijk Nature's Best.

Maar het gekke is dat hij niets extra nodig heeft. Is sowieso al een ras dat graag dik wordt, en daar moet extra op gelet worden. Vandaar dus enkel ruwvoer en die summer fit in de zomer.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 10:37

rijstkoeken??? Verward Ik heb nog nooit iemand rijstkoeken zien geven aan een paard Clown Ik heb ook geen idee of ze gezond zijn Clown

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 10:39

Hihi, blijk ik niet de enige 'onwetende' te zijn op dat gebied!!!

Weet ook niet hoe ze erbij komt, want dit is een paard dat zelfs een Mars zou opeten als je het hem presenteert.
Hij eet alles wat los en vast staat!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 10:40

hmz, dat topic waar jij ook in zit, over rice bran, dat is ook een product met rijst. rijstewafels zit volgens mij niet meer dan rijst in zowat, dus ik zie niet in waarom dat dan meer of minder kwaad zou kunnen.

wel vraag ik me af of rijst uberhaupt goed is voor een paard...

Citaat:
Zetmeel als energiebron
Zetmeel is een verzamelnaam voor de middelgrote koolhydraatketens waaruit graanproducten, rijst, aardappelen, pasta's, etc. zijn gemaakt. De mens is een typische zetmeel-eter: Ons hele spijsverteringssysteem is ingesteld op de vertering van zetmeel. Graanproducten, rijst, aardappelen, pasta's, vormen daarom in zowat iedere cultuur een belangrijk onderdeel van het dagelijkse menu.

Kelten
Er zijn aanwijzingen dat de Kelten al op het idee kwamen om paarden graanproducten te voeren. Maar is het daarom ook goed? Het was een tijd waarin ook gaten in schedels werden geboord "om boze geesten te laten ontsnappen", en het waren dezelfde mensen die op het rare idee kwamen om ijzer onder een levend dier te timmeren. Als je zelf geen zin hebt in een gat in je schedel omdat je hoofdpijn hebt, of een aderlating omdat je wat nerveus bent, waarom zou je dan wel je paard blootstellen aan achterhaalde ideeën uit diezelfde tijd?
Onze voorouders die het paard minstens 8 uur per dag wilden laten werken zaten met het probleem hoe ze voldoende voedsel konden krijgen in een dier dat eigenlijk minimaal 14 uur nodig heeft voor de opname van dat voedsel. Omdat zetmeelrijke producten voor de mens zo belangrijk en goed verteerbaar zijn bedachten onze voorouders, niet gehinderd door voldoende anatomische kennis, dat dit energierijke voedsel voor paarden ook vast wel goed zou zijn. Het "krachtvoer" was geboren. (De reden om aan krachtvoer te beginnen was dus niet dat er in krachtvoer dingen zitten waar het paard niet buiten kan, maar om in de kortere tijd toch voldoende voedsel in het paard te kunnen proppen. Krachtvoer is dus eigenlijk Fastfood...)

Het gebruik van graanproducten als voedsel voor paarden werkte tot op zekere hoogte, maar het kwam wel met een prijs...

Zetmeel én cellulose?
Inhoud blinde en dikke darm in % van het spijsverteringsgestel
Mens 17%
Paard 61%
Rund 11%

Om een indruk te geven hoe uniek het spijsverteringsgestel van het paard is: Bij mensen beslaan blinde darm en dikke darm 17% van de inhoud van het spijsverteringsgestel, bij een paard is dit maar liefst 61%. En dit is niet omdat het paard een planteneter is, want een rund bijvoorbeeld komt niet verder dan 11%.

Mensen zijn typische "dunne-darm-verteerders", maar paarden zijn duidelijk voor een ander soort vertering ingericht. Graanproducten zijn niet het meest geschikte voedsel, want die kunnen alleen maar in de dunne darm worden verteerd...
De unieke aanpassing van het paard om cellulose te benutten werkte grandioos... tot het moment waarop de mens zich met het voeden van het paard begon te bemoeien.

De vertering van zetmeel en cellulose is maar tot op beperkte hoogte compatibel. Zetmeelomzetting vindt plaats in de dunne darm, maar het paard heeft een te beperkte hoeveelheid enzymen om veel zetmeel tegelijk aan te kunnen. Wat niet in de dunne darm is verteerd komt in de dikke darm terecht, en richt daar een slachting aan onder de micro-organismen die cellulose moeten verteren. Er komen andere organismen voor in de plaats, die wel raad weten met het zetmeel, maar niets kunnen aanvangen met cellulose. Behalve dat het paard nu niet meer in staat is om voldoende energie uit gras en hooi te halen ("zie je wel, zonder krachtvoer valt hij af") mist hij ook de vitaminen die anders door de micro-organismen zouden worden gemaakt. Die vitaminen moeten nu ineens in zijn voeding zitten, want anders krijgt hij tekorten. Het paard is nu, door het krachtvoer, afhankelijk geworden van het krachtvoer...
Laatst bijgewerkt door ikenindi op 13-07-08 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 10:41

Zou het niet aan mijn paard geven, volgens mij gaat dat enorm plakken in de mond en vult het alleen maar ipv dat het vet aanzet of voedingsstoffen bevat. Rijst is volgens mij ook niet een natuurlijke voedselbron voor een paard (zoals gras dat wel is).

Ze kan dan beter komkommers, penen etc. bijvoeren als ze zo graag iets wil geven (al moet ze wel begrijpen dat je een paard niet verwent door eten te presenteren, het zijn geen mensen Lachen )

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 10:43

rijstkoeken, ik heb niet het idee dat het echt kwaad kan als ze het zo vaak geeft behalve dat hij dikker word. Ik zou het alleen niet zo veel geven, zoals jij het paard beschrijft is hij gezond en mooi in zijn vel. hha ik wist niet eens dat paarden dat aten, maar nee ik zou het niet geven athans niet als echt voer.

latnahc2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 10:52

die rijstewafels zijn vet zout!!
denk niet dat dat goed is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 10:54

Misschien kan je het meisje aanraden om haar paard bietenpulp bij te voeren als ze hem zo graag iets wil geven. Daar zit nauwelijks energie in en ze krijgen toch een lekker hapje.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 22:22

tja er zijn inderdaad heel wat gezondere alternatieven in mijn ogen om je paard een lekker hapje te presenteren ... maar ja ik durf me niet altijd moeien ...
Maar ik ga het haar zeker eens voorstellen ... wist trouwens niet dat een paard komkommers at???!

Aziza_XX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 22:24

als daar niet te veel eiwitten inzitten is dat niet zo erg Haha!

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 22:27

in rijstwafels zit niet veel zout hoor, en dan nog, zout kan geen kwaad voor een paard,
in een rijstwafel zit enkel rijst,
maar ik kan me niet voorstellen dat paarden dat zo smakelijk vinden...
ik zou haar aanraden hem luzerne of melasse ofzo te geven,
maar melasse ook niet in te grote hoeveelheid, er zit namelijk vrij veel suiker in!

Aziza_XX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 22:33

mijn merrie krijgt momenteel harde rijst in haar voer gemengd om wat bij te komen. Dit zou normaalgezien geen kwaad kunnen Knipoog

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 22:46

Ik wil haar wel vanalles aanraden, maar het probleem is dat dit paard niets bij hoeft! Hij is in prima conditie, glanst, voelt zich super ... en hij wordt sowieso al graag te dik!

Maar hij is erg gefixeerd op eten ... dat beest lust werkelijk alles. Denk inderdaad dat zijn eigenaresje eten een beetje associeert met hem verwennen ...

Misschien dat ik toch maar voorzichtig ga opperen dat ze niet zo veel moet geven ... veronderstel dat een paar koeken niet zo veel kwaad kunnen, maar deze hoeveelheden ...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 09:52

laat haar dan een plukje hooi geven als extra Knipoog

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 09:57

_JL_ schreef:
in rijstwafels zit niet veel zout hoor, en dan nog, zout kan geen kwaad voor een paard,
maar melasse ook niet in te grote hoeveelheid, er zit namelijk vrij veel suiker in!

Niet waar, jonge kinderen mogen ze ook niet omdat er veel zout in zit.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 22:22

Ik zal haar jullie goed bedoelde reacties laten lezen ... ik denk namelijk dat ze bij zo een rijstkoek het gedacht heeft dat ze hem extra verwent, want hooi is immers 'maar' hooi ...

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 23:11

Charaz schreef:
_JL_ schreef:

Niet waar, jonge kinderen mogen ze ook niet omdat er veel zout in zit.

ik heb nochthans de gezouten, en daar zit maar 0.11 gram natrium in per 100 gram...