Hooi uit beheersgebieden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rowo

Hooi uit beheersgebieden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 08:11

Ik heb op internet een tijdje rond geneusd, maar kan er nou niet echt over vinden wat ik nodig heb.

Wij kunnen hooi krijgen die komt uit een beheersgebied. Dat zijn stukken grasland, die bijv. maar 1x per jaar gemaaid mogen worden en daarvoor wordt subsidie gegegeven. Verder lopen er bijv. koeien op. Er zijn vele verschillende soorten beheersgebieden.

Is dit hooi geschikt voor paarden? Ik doel dan meer bijv op het aanwezig zijn van Jacobskruiskruid. Ik kan niet goed vinden of daar goede controle op is en of het aanwezig is. En of er gespoten kan en mag worden?

Wie kan mij helpen?

TeeGee

Re: Hooi uit beheersgebieden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 08:16

Volgens mij hebben wij op stal hooi van natuurgebieden uit DL, bedoel je zoiets?

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 08:18

Nee het is geen natuurgebied, maar wel gewoon een stuk grasland. Ik meende dat er niet gespoten werd, maar als ik op internet zoek staat er dat er bijv 25 verschillende soorten planten moeten groeien. Maar geen idee dus of bijv. daar een JKK bij mag horen. Dat is dus echt niet geschikt voor paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 09:18

Kun je er niet gaan kijken? Dan zie je zelf wat er zoal groeit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 09:18

Ik zou het alleen willen als ik wist van welk stuk het kwam...9 van de 10 keer staat het vol jkk...

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 09:31

In beheersgebieden bedoel je?

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 10:42

Wij hebben ook wel eens hooi gehad van beheersland. Dit was erg goed hooi, niet te rijk omdat het niet te vaak bemest mag worden. Hierdoor was het ook mooi grof en stengelig. Waar je volgens mij wel voor moet oppassen is dat er niet te veel onkruid in staat. JKK komt hier in de regio gelukkig (nog) niet veel voor. Je kunt anders evt. een monster laten onderzoeken, heb je iig meer zekerheid. Anders moet je mijn vader eens bellen, die kan er meer over vertellen.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 12:07

Van onkruid klopt idd... We hebben een baal gezien waar 1 stuk ook veel onkruid in zat. De rest zag er goed uit; idd lang stengelig.

Het hooi komt via mijn buurman die dus een kennis heeft. Ik weet ondertussen de naam van waar het vandaan komt en kan dus gaan kijken.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 16:21

Ik heb even geïnformeerd en volgens de eigenaar van de grond is het hooi JKK vrij. Het komt daar niet voor in de weilanden. Ze voeren het hooi al jaren aan hun eigen koeien en paarden.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 17:30

Mijn ervaring is dat wanneer het lang niet bemest wordt het hooi ook amper nog voedingswaarde heeft. Mijn paarden werden niet meer dik dus ben weer op gewoon hooi overgestapt.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 17:32

Dit is ook maar tijdelijk... binnenkort krijgen we weer ander hooi. Maar die boer had het op en er was nog niet weer gehooid.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 19:01

hooi van zulke gebieden zou ik altijd voorzichtig mee zijn... maar als hun zeggen dat er geen JKK zou dat natuurlijk wel schelen!
lang en stengelig hooi is voor paarden erg goed, maar let idd wel op de voedingswaarde. maar als het tijdelijk is zie ik eigenlijk ook geen probleem Pling

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 13:47

Ik hoef geen hooi uit de beheersgebieden ik vindt het teveel risico voor mijn paarden.