Aanpassing rantsoen voor trainingsweek?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Aanpassing rantsoen voor trainingsweek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 10:01

In mei ga ik met Wrangler een weekje naar de Academy, op trainingsweek.

Nou is het al een zorgenkindje met voeren. Ik weet nl. echt niet hoe ik dat paard dik moet krijgen.
Momenteel staat hij op 2 keer daags 4 plakken hooi (dus bijna een heel klein pak hooi per dag) en 7 kilo granenmix (over de hele dag, over verschillende voerbeurten verspreid). Daarover krijgt hij nog een scheut zonnebloemolie.
Ondanks deze flinke hoeveelheid voer (vind ik toch!) blijft het zo dat hij bij hard werken of veel wedstrijden binnen twee a drie dagen de ribben er door heeft staan. Ik krijg dan ook continu van iedereen de opmerking dat ik mijn paard eens wat meer moet gaan voeren Nagelbijten / Gniffelen

Nou vrees ik dus dat hij in die week bij de Academy helemaal graatmager terug gaat komen want daar zullen we er ongetwijfeld nog een schepje bovenop moeten doen.
Hoe kan ik dit ondervangen? En vanaf wanneer moet ik zijn voer aanpassen om hem de reserve te geven om er goed door te komen?

Van mais kwam hij niet bij, lucerne eet hij niet en ik heb al veel verschillende soorten brokken, muesli's, slobbers en granenmixen uitgeprobeerd. Het is een slordige eter (gooit veel uit zijn bak om het daarna tussen het stro uit te vissen), hij zuigt lucht en het is een heet stressding. Hij is verder in superconditie maar mijn veearts stelt dat hij alles wat hij binnenkrijgt weer verbrandt door zich overal druk over te maken. Dit nog even als algemene informatie over het paard.

merrieveulen

Re: Aanpassing rantsoen voor trainingsweek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 10:11

ik zou eens een bloedonderzoekje laten doen, de hoeveelheid voer is echt al extreem. wellicht kan hij de voedingsstoffen niet goed opnemen?

verder zijn 'stresspaarden' dieren die inderdaad veel verbranden, zoals je al aangeeft wordt hij snel dunner als hij veel wedstrijden moet lopen. wellicht de wedstrijden even laten voor wat ze zijn en aan de rust en ontspanning werken met dit paard.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 10:15

Dat was ook mijn eerste reactie, bloed laten nemen.
De hoeveelheid vind ik echt té extreem, veel te veel.
Lijkt me dat er iets niet goed is met je paardje.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 10:35

Ik heb al eens vaker gevraagd aan de DA of ik niet beter bloed af kon laten nemen om eens te testen, maar beide DA's zagen het nut er niet van in omdat hij verder echt in blakende welstand op stal/wei staat. Hij ziet er fantastisch uit, mooie dunne huid met hoogglans erop en is heel alert, vrolijk en levendig. De Da's stellen allebei dat als hij iets tekort kwam, het ook zichtbaar zou moeten zijn in zijn haarkleed, slijmvliezen etc. Ze willen best eens bloed afnemen als ik dat per se wil maar zijn er zeker van dat dat niks op gaat leveren. Volgens beide DA's is het gewoon het aard van het beessie en moet ik er maar mee leven dat het nooit geen dik dier gaat worden. Het is zowel fysiek als mentaal een overgevoelig paard. Van een nacht een slecht passende deken erop heeft hij gelijk alle manen eraf en grote schuurplekken op zijn schouders, van vijf minuten een schuivende singel een grote wond. Zo is hij mentaal dus ook. Mensen, paarden, honden, katten die langslopen op 20 of 30 meter afstand? Hij is alweer helemaal van slag. Ik kan me dus heel goed voorstellen dat hij veel energie steekt in het zich drukmaken want de normale dingen van alle dag zijn al te sterke externe impulsen, laat staan een wedstrijdterrein, een buitenrit of zelfs maar een stoel die anders staat dan gisteren aan de kant van de bak Nagelbijten / Gniffelen
Als ik hem daarvoor thuis moet houden zou hij nog sensibeler worden dan hij al is en daarnaast zou ik hem zijn levenlang niet meer kunnen starten vrees ik, want 'een gewone' wordt het nooit Haha!

Op zich vind ik dat ook niet zo erg. Hij is zoals hij is, en ik weet dat hij genoeg te eten krijgt dus wat mensen denken moeten ze maar denken. Maar ik wil hem wel in dezelfde conditie mee terugnemen na zo'n trainingsweek als dat hij is gekomen natuurlijk.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 10:40

je kunt door middel van (grondwerk) oefeningen het dier ook desensibiliseren, iets wat al een hoop 'stresspaarden' heeft geholpen met omgaan met griezelige dingen op o.a. wedstrijdterreinen.

mijn veulen (bijna 2) had het ook in extreme vorm, en deze hield ook een hoop spanning vast. door simpele oefeningetjes en spelletjes heb ik hem dapperder gemaakt en meer zelfvertrouwen gegeven, het resultaat is een gezond brutaal, moedig en zelfdenkend dier dat niet snel onder de indruk is van 'vreemde' of 'griezelige' dingen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 10:41

Urielle schreef:
Ik heb al eens vaker gevraagd aan de DA of ik niet beter bloed af kon laten nemen om eens te testen, maar beide DA's zagen het nut er niet van in omdat hij verder echt in blakende welstand op stal/wei staat. Hij ziet er fantastisch uit, mooie dunne huid met hoogglans erop en is heel alert, vrolijk en levendig. De Da's stellen allebei dat als hij iets tekort kwam, het ook zichtbaar zou moeten zijn in zijn haarkleed, slijmvliezen etc. Ze willen best eens bloed afnemen als ik dat per se wil maar zijn er zeker van dat dat niks op gaat leveren. Volgens beide DA's is het gewoon het aard van het beessie en moet ik er maar mee leven dat het nooit geen dik dier gaat worden. Het is zowel fysiek als mentaal een overgevoelig paard. Van een nacht een slecht passende deken erop heeft hij gelijk alle manen eraf en grote schuurplekken op zijn schouders, van vijf minuten een schuivende singel een grote wond. Zo is hij mentaal dus ook. Mensen, paarden, honden, katten die langslopen op 20 of 30 meter afstand? Hij is alweer helemaal van slag. Ik kan me dus heel goed voorstellen dat hij veel energie steekt in het zich drukmaken want de normale dingen van alle dag zijn al te sterke externe impulsen, laat staan een wedstrijdterrein, een buitenrit of zelfs maar een stoel die anders staat dan gisteren aan de kant van de bak Nagelbijten / Gniffelen
Als ik hem daarvoor thuis moet houden zou hij nog sensibeler worden dan hij al is en daarnaast zou ik hem zijn levenlang niet meer kunnen starten vrees ik, want 'een gewone' wordt het nooit Haha!

Op zich vind ik dat ook niet zo erg. Hij is zoals hij is, en ik weet dat hij genoeg te eten krijgt dus wat mensen denken moeten ze maar denken. Maar ik wil hem wel in dezelfde conditie mee terugnemen na zo'n trainingsweek als dat hij is gekomen natuurlijk.

dat zei mijn da ook. ik had hem al laten komen, maar hij zag het nut van een bloedonderzoek echt niet in. ik heb aangedrongen. hij heeft toen aan mij gevraagd waarop ik haar getest wilde hebben dan. dus ik heb gezegd dat ie maar op alles moest testen dan... ik ben blij dat ik het gedaan heb!

in mijn profiel staat een link naar het topic er over: neeeeeej!!!

er was namelijk wel degelijk wat mis...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 10:44

inderdaad, hier op stal hadden we er ook zo één, en op onze oude stalling ook. paard zag er op het oog prima gezond uit, heldere blik en glanzend glad velletje, niks mis mee. aankomen deed het paard echter niet en er hoefde maar dít te gebeuren of de kilo's vlogen eraf. enkele bezoekjes aan de osteopaat hebben dat dier al flink geholpen (zat vol met spanning die zich in de loop der tijd had opgebouwd door allerhand oorzaken), de rest moest komen dmv grondwerk en training/ oefenen.

nu had dit paard op zich geen bloedonderzoek nodig, maar het geeft wel aan hoe je je kunt vergissen 'op het oog'. dat je niets ziet, wil niet zeggen dat er ook niets ís.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 10:55

ikenindi schreef:
in mijn profiel staat een link naar het topic er over: neeeeeej!!!

er was namelijk wel degelijk wat mis...

OMG, ik ga mijn DA bellen Bloos!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 10:57

merrieveulen schreef:
inderdaad, hier op stal hadden we er ook zo één, en op onze oude stalling ook. paard zag er op het oog prima gezond uit, heldere blik en glanzend glad velletje, niks mis mee. aankomen deed het paard echter niet en er hoefde maar dít te gebeuren of de kilo's vlogen eraf. enkele bezoekjes aan de osteopaat hebben dat dier al flink geholpen (zat vol met spanning die zich in de loop der tijd had opgebouwd door allerhand oorzaken), de rest moest komen dmv grondwerk en training/ oefenen.

nu had dit paard op zich geen bloedonderzoek nodig, maar het geeft wel aan hoe je je kunt vergissen 'op het oog'. dat je niets ziet, wil niet zeggen dat er ook niets ís.

Osteopaat en fysio heeft hij al gehad (en regelmatig nog, ter onderhoud, is ook nodig omdat hij alle spanning idd in zijn spieren opslaat)
Heb jij ideeen voor grondwerkoefeningen voor me Merrieveulen? Het is een moeilijke daarin hoor, hij hangt heel erg aan me en laat verder niks van angst zien. Dus gerommel met plastic zakjes, over zeilen stappen, langs paraplu's... hij reageert nergens op en gaat braaf mee. Maar ondertussen hakt het er mentaal diep in.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 11:03

ik zou ook gewoon aandringen hoor. opzich was het bloedonderzoek `maar` 85 euro (excl. btw) bij mij. alleen heb ik een hoop extra onderzoeken ook laten doen. ik zou het risico niet nemen. zeker omdat je zegt dat je paard altijd zo is...

misschien kan ie ergens gewoon minder goed tegen. die van mij moet ik nu `gewoon` geen suiker meer geven en dan komt al een hoop goed hopelijk. maar dat had ik nooit geweten als ik geen bloedonderzoek had laten doen...

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 18:25

Heb je al eens nagedacht om een supplement bij te geven wat hem wat rustiger maakt?
Ik heb ongeveer een gelijkaardig paard qua karakter, en ik geloofde absoluut niet in dit type van supplementen.

Me toch laten overhalen het eens te proberen ... en het geeft goede resultaten! Bovendien is het helemaal veilig, je mag het zelfs gerust doorgebruiken als je op wedstrijd gaat.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 21:15

heb je je da al gebeld? wel laten weten wat er uit komt. ben ik wel benieuwd naar! t kan natuurlijk best dat er inderdaad niets uit komt, maar je weet het noooooooooit...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 21:52

Urielle, zoals jij je paard omschrijft heb je er idd 1 van het type stresskip met de daarbijbehorende vliegende verbranding
nu is een rondje bloed testen niet verkeer, zeker niet bij een paard wat met zoveel voer nog zo op het randje blijzitten kwa gewicht , maar de kans dat er niets aan de hand is buiten het stressige hete karaktertje van het paard is net zo groot als de kans dat er wel iets mis is ,
maar een keertje kijken of het allemaal goed zit is nooit verkeerd Lachen

bijna een heel pak hooi op een dag klinkt idd wel als voldoende dacht ik zo Tong uitsteken en kwa kiloos krachtvoer, sja...ik denk dat vanuit welke hoek dan ook bekeken gewoon echt veel kiloos krijgt
wat betreft krachtvoer, hij krijgt gok ik een granenmix(ruwe granen? niet ontsloten of geplet oid? ) met een vitaminebrokje erin?

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 22:00

Ik heb goede dingen gehoord over Subli EM, een vetrijke toevoeging. Dat zou je kunnen voeren in plaats van de zonnebloemolie. Vetrijk voeren zou sowieso een goede aanvulling kunnen zijn.

Ik zou inderdaad ook een bloedonderzoek laten doen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 22:07

Bloedonderzoek laten doen, wij hebben het zelf meegemaakt bij onze paarden. Die kwamen ook niet aan, zagen er verder goed uit; alleen te dun.
Uit bloedonderzoek bleek dat zowel lever als nierwaardes veel te hoog waren, richting vergiftiging. Na een reinigingskuur zijn beide paarden weer in topconditie en leven op een rantsoen van hoofdzakelijk hooi, kleine gift granen ( max. 2 kg per dag) en lucerne, waarbij ze nu zelfs een buikje hebben Knipoog
Oorzaak voor de hoge waardes waren te wijten aan kuilgras en biks, dat komt er bij ons dus ook niet meer in Bloos

Overigens kan de hoeveelheid voer die je paard nu krijgt averechts werken, vooral de 7 kilo granen is i.m.o. veel te veel en zegt toch echt wel dat er iets mis is. Een paard kan ook onrustig, prikkelbaar gedrag vertonen door lichamelijke ongemakken, als hij bijv. last van zijn darmen heeft.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 08:16

Sonja_vR schreef:
wat betreft krachtvoer, hij krijgt gok ik een granenmix(ruwe granen? niet ontsloten of geplet oid? ) met een vitaminebrokje erin?

Ik zal de krachtvoergeschiedenis ook even uitschrijven, geeft misschien ook meer duidelijkheid:

Ik heb hem gekocht als 2,5-jarige. Op de stal waar ik hem zette werd PAVO gevoerd, dus dat kreeg hij ook. In eerste instantie gewoon basisbrok. Vanaf het moment dat hij aan het werk ging kreeg hij een klein beetje sportmix (Condition?) bij maar daar werd hij te heet van dus dat is weer uit het rantsoen geschrapt. Daarna heb ik nog een tijdje PAVO Natures Best geprobeerd.

Hij bleef vrij mager dus ging ik hem ook slobber van PAVO bijgeven.

Nou beviel de PAVO me niet zo goed. Hij werd er erg heet van, kon weinig voeren en hij bleef mager. En dan bedoel ik niet slank Haha!

Dus uitgekeken naar een ander voer. Via Bokt kwam ik toen uit op Subli Zonder. Toen ben ik dat een tijd gaan voeren. Vond hij lekker, kon ik veel van voeren (6 kilo daags over 3 voerbeurten) en hij kwam wel bij maar eigenlijk alleen in de periodes dat hij vakantie had gekregen en alleen een beetje op de wei stond was hij min of meer goed. En dan nog dat ik er liever wat meer spek op zag. Bovendien is het vrij duur voer (zeker om in die hoeveelheden te voeren) en moest ik elke keer naar Nederland ervoor, want hier in Belgie was het alleen per pallet te krijgen.

Bij de lokale voerzaak geinformeerd naar voer. Die dachten dat Mijten Quattro nog het meest geschikt was van wat ze hadden. Dus dat meegenomen. Eet hij ook goed, maar wordt hij ook weer makkelijk heter van dus moet ik ook niet in het oneindige voeren, waardoor hij dus weer mager wordt.

Toen ben ik van stal veranderd en daar voeren ze Cavalor Pianissimo. Zelf ben ik nu het restant Mijten Quattro nog aan het opvoeren. Dus krijgt hij 4 kilo Pianissimo (2 keer 2 kilo) en 3 kilo Mijten Quattro (1 keer 1 kilo en 1 keer 2 kilo).
Momenteel staan de ribben er echt door, gewoon genant.

Vanmiddag bel ik even naar de DA. Hij moet uberhaupt de paarden komen enten binnenkort dus kan hij net zo goed een buisje bloed afnemen ook. En dan zullen we zien of er iets uitkomt.

Hij heeft ooit al een kuur Codichol gehad (voor de lever) maar dat leverde niks op.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 08:17

WesseLady schreef:
Ik heb goede dingen gehoord over Subli EM, een vetrijke toevoeging. Dat zou je kunnen voeren in plaats van de zonnebloemolie. Vetrijk voeren zou sowieso een goede aanvulling kunnen zijn.

Ik zou inderdaad ook een bloedonderzoek laten doen.

Ik ga even kijken, maar dan wacht ik eerst even de uitslag af. Ik hou het sowieso even in mijn achterhoofd om hem voor de trainingsweek meer vetreserve te geven.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 09:03

bloedonderzoek voor de gemoedsrust is sowieso een goeie denk ik ...er hoeft helemaal niets aan de hand te zijn, ik bedoel er zijn best wat paarden die gewoon zo hevig en stressig zijn dat alles wat je er in stop er door vliegt
maar ja, je kunt natuurlijk ook niet in je paard kijken (soms erg jammer ) dus is het in dit soort gevallen wel fijn om even te checken

wat betreft voeding naast ruwvoer, ik zou gaan ijken naar een zo zuiver mogelijk voer, zeker omdat er best wat kilo's ingaan , tellen alle stoffen die niet nodig zijn voor het paard, maar in best veel voeders zitten, best wel bij elkaar op

je zou kunnen denken aan merken als marstall, dodson&horrel, eggersmann en zo zijn er nog wel ene setje trouwens ,
eventueel zou je hem bij kunnen voeren met maisbrok (van de hele plant ) dat zet over het algemeen ook wel aan ,
stuur je sowieso even een pm Lachen

Ment

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 09:40

Ik heb ook een probleem gehad met het voeren van mijn paard. Kreeg van alle kanten te horen dat hij te dun was (was ie ook!) en als hij ergens een dagje heen was geweest (buitenrit, wedstrijd) viel hij als een gek in... hij stond in die tijd op 6 kg granen en dag en nacht op het land.

Toen ben ik hem biks gaan voeren ipv granen. Van granen worden ze (vaak) heet en het zet helemaal niet aan. Ook kreeg hij kuil ipv hooi.

Na een tijdje 4 kg sportbrok en voldoende kuil op een dag trok hij steeds beter bij. Nu zitten er zelfs vetjes op Bloos.

Succes en veel plezier met de trainingsweek!

joepiejee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 14:03

Dit paard zou ik helemaal geen granen geven maar gewoon goede (onderhouds)brok van Havens of een ander degelijk merk. 3x per dag een kilo daarvan. Erbij zou ik steeds een halve schep meusli zonder haver geven (of maisvlokken). Hooi geef je natuurlijk al voldoende. Na het rijden geef je een schep slobber met luzerne erdoor gemengd, vaak zijn dit soort paarden wat gevoeliger voor koliek en daar werkt slobber en luzerne wel goed tegen.
Daarnaast weet ik niet hoeveel en hoevaak je hem rijdt maar deze 5-jarige (ga ik vanuit) zou ik 4 x per week een half uurtje rijden. Niet langer omdat ze dan vet gaan verbranden, het wordt dan een soort duurtraining. Met 10 minuten stappen en 20 minuten trainen bereik je veel meer. En dan 1 x per maand op concour.
Ook een rustig plekje op de pensionstal zal hem (of haar) goed doen maar dat zal je zelf al lang bedacht hebben. Straks in de wei gewoon dezelfde hoeveelheid hooi bij blijven voeren zodat ze niet aan de dunne gaat.
Dat bloedonderzoek is trouwens wel een goed idee ja, al begrijp ik ook goed dat je dat in dit geval nog niet gedaan hebt.
Veel succes!

joepiejee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 16:16

O ja, ik denk dat ze de luzerne beter eet als het door de slobber zit. Vandaar die combi.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 16:21

allereerste paard wat ik reed had dit ook. konden we instoppen wat we wilden, maar bleef een graatje. was geen stresskip en kon veel voer hebben zonder heet te worden.
uiteindelijk bloedonderzoek gedaan en daar bleek hij flinke last van wormen te hebben, ondanks netjes periodiek ontwormen en geen restje van wormen in zijn mest.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 16:31

Urielle, Harm van mij valt ook gruwelijk makkelijk af en krijgt dus ook een fikse hoeveelheid voer. In juni rij ik de vierdaagse met hem en tot nu toe valt ie dan rustig 50-100 kilo af in nog geen week tijd. Hij maakt zich zo ontzettend druk en eet dan heel slecht dat ie daar gewoon weer een paar weken van bij moet komen.

Het eerste jaar was echt een drama, net een gratenpakhuis en tot overmaat van ramp bleek hij ook wormen te hebben waar ik wat laat achterkwam....dus bloed in ieder geval laten prikken.

Het tweede jaar anderhalve maand van te voren gaan bijvoeren en toen hij terug kwam lekker een tijdje rustig aan gedaan en na een maand op de wei zag hij er weer goed gevuld uit.

Dit jaar dus nog eerder gaan bijvoeren, daar ben ik nu al een kleine maand mee bezig en zijn conditie aan het opvoeren. Bij stress gewoon nog een half uurtje doorrijden om de rust er terug in te krijgen. Ik ga er niet van uit dat ie nu niet afvalt maar zo onderhand doe ik er wel bijna alles aan om dat te voorkomen hoop ik. Bij sommige paarden is dit gewoon echt lastig! Alfons valt namelijk helemaal niet of eigenlijk nooit af.....en die doet normaal gesproken toch echt een hele hoop meer!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 20:31

Daf jij adviseert dus nu al te beginnen met extra voer?
Donderdag komt de DA bloed afnemen, dus zal met hem ook even overleggen over 'wat voor nu'?

Angelique, dat is ook rot! Ik ben ook uitgegaan van 'geen wormen' want ik heb hem al twee jaar netjes ontwormd, zowel pasta als injectie door DA.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 20:37

Ja, ik ben dus nu ruim drie maanden van te voren begonnen met het voer omhoog gooien omdat vorig jaar de extra kilo te weinig zoden aan de dijk zette. Harm zal nooit echt dik worden, daar is hij het type niet naar maar ik wil gewoon dat hij wel voldoende reserves heeft om de vierdaagse normaal te kunnen voltooien (voor zover dat mogelijk is want tot nu toe is hij elk jaar wel éen dag teveel over zijn toeren....).

En jij hebt je trainingsweek al in mei dus ik zou zeker nu al gaan opvoeren.
Ter verduidelijking, Harm en Alfons krijgen op stal twee keer 2 kilo basisbrok en twee keer een portie kuil. Ik voer dan altijd 's avonds nog een kilo granen en een halfje draversbrok in de voerbal.

Nu voer ik 's avonds 1,5 tot 2 kilo granen en 1,5 tot 2 kilo draversbrok in de voerbal. Ook krijgen ze 's avonds nog een plak hooi (die ik dus zelf ergens vandaan getrokken heb, onwijs mooi hooi voor erg weinig geld, de schuur ligt er vol mee!) Alleen op dagen dat er niet veel gewerkt wordt, haal ik er iets vanaf, maar beide paarden worden in ieder geval vijf dagen in de week gewerkt.

Edit: Overigens is Harm ook altijd netjes ontwormd volgens schema Bodegraven, maar ook hij had fikse wormen toen hij zo heel mager bleef.....