Magnesium tekort bij paarden zorgt voor problemen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sonjim

Magnesium tekort bij paarden zorgt voor problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 13:49

Achtergrond informatie bij dit topic
http://www.pavo.nl/voeding/magnesium-va ... paard.html

Ik heb gisteren op de menvereniging een infoavond gehad over voer. Buiten het feit dat het mega interessant was vond ik de genoemde percentages tekorten bij ruwvoer en bij paarden schrikbarend, vandaar dit topic.

Mijn eigen verslagje van gisteravond:

Pavo heeft een onderzoek gedaan, naar de kwaliteit van ruwvoer en de kwaliteit van het totale aanbod aan voer. Hierbij zijn ook bloedonderzoeken gedaan bij 343 paarden.

Ze hebben getest hoeveel energie er in het voer zat en de verhoudingen en hoeveelheden mineralen. Hieruit is gebleken dat 39 % van de paarden een magnesium te kort heeft, bij een groot deel van de paarden is de verhouding calcium fosfor verkeert, en het vitamine E gehalte is bij 20 % van de paarden zo laag dat het tot grote problemen kan leiden.

Wat blijkt nu, het ruwvoer is door de mestquota's en dergelijke van veel mindere kwaliteit geworden. De verhoudingen zijn verkeert en dus krijgen de meeste paarden door het ruwvoer een verstoorde mineralen huishouding. (sommige bedrijven produceren inmiddels speciaal paardenhooi, met een analyse van mineralen erbij zodat je weet wat je voert, maar dat is de minderheid).

Het krachtvoer is echter nog gebaseerd op het ruwvoer van 15 jaar geleden en biedt dus verhoudingen die niet passen bij de verhoudingen in het ruwvoer.
Problemen die bijna systematisch te verklaren zijn door een verkeerde mineralisering van het voer zijn, spierproblemen, hoefbevangenheid, het afkomen van veulens en het slecht verlopen van de geboorte van het veulen, moeder mist de kracht, ook peesletsel en dergelijke is door goede mineralisering te beperken tot een minimaal risico.

Verder heb ik hier al eens vaker van diverse ziektes gelezen dat er een verband bestaat tussen bijv. rainrot en het voer, dus aan te nemen valt dat er veel meer problemen veroorzaakt worden door dit voedingsprobleem.

Ik heb in mijn omgeving gemerkt dat er veel paarden lopen met peesproblemen en dergelijke, maar dan ik in het verleden opmerkte. Verder heb ik zelf een koliek gevoelig paard waarmee ik dus overgestapt ben op voer met veel meer mineralen en vitamines en daar merkte ik ook een zeer positief resultaat.

Dit topic is bedoelt om dit onder de aandacht van de paardeneigenaren te brengen en ervaringen uit te wisselen.

capopjekop

Re: Magnesium tekort bij paarden zorgt voor problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 13:52

Goed dat er bij stil gestaan wordt. Mijn pony had ook een magnesium tekort en is daardoor hoefbevangen geworden. nu krijgt ze voer waar extra magnesium in zit en is ze al bijna een jaar bevangenvrij.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 13:54

Ik heb gisteren ook begrepen dat dit onderzoek door middel van symposia ook onder de aandacht van dierenartsen gebracht wordt, maar de meeste mensen staan hier nog niet bij stil en veel dierenartsen testen hier nog niet op als er problemen zijn. Mag ik vragen welk voer jij nu voert.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 13:55

Safe and sound van dodson and horrel (voer voor paarden die gevoelig zijn voor bevangenheid). Mijn dierenarts wist er toen idd ook niks van af, ik had op paardnatuurlijk gelezen over insuline resistentie en magnesium te kort, maar dat kon het volgens hem niet zijn.

edit: Ik heb wel eerst een magnesiumkuur gegeven, toen liep ze weer goed en toen ben ik pas dit voer gaan geven.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 16:57

Ik voer al een paar jaar continue Magnesium bij.
Dat meng ik door een Duits voer van Hippolyt wat alleen maar uit mineralen, spoorelementen en vitamines bestaat.

Deze combinatie bleek perfect om de zomereczeem bij beide paarden helemaal te doen verdwijnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 17:07

waar haal je dat henny?

En heeft pavo ook een voer dat ze aanbevelen voor tekorten?
En waar je dan niet direct 2 kilo van hoeft te voeren op een dag...want dan ontploffen die van mij Lachen

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 17:58

Ze hebben een voer sportfit, maar dat is wel gebaseerd op sportpaarden. Hij adviseerde een anayse van het hooi en zorgen dat je het hele jaar hooi voert van hetzelfde land. Aan de hand van di analyse kun je dan bijvoeren met krachtvoer. Ik voer zelf de optimaal muesli van Marstall, veel vitamine en mineralen en weinig energie.

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 18:02

Misschien heb ik er overheen gelezen Bloos Maar staat het ook op de verpakking of er magnesium in het voer zit? Een pony van de buren krijgt hetzelfde voer als mijn Shetlander, en die pony is hoefbevangen geweest. Mijn Shetlander krijgt wel gewoon genoeg beweging, maar is het dan nodig om nog magnesium bij te voeren denken jullie? Hij krijgt Pavo-Muesli, weet even niet welke..

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 18:05

Het ligt aan de combinatie ruwvoer en krachtvoer. Het staat op de verpakkign inderdaad. Verder is het belangrijk dat de verhouding calcium : magnesium 2 of 3 staat tot 1 is en niet meer calcium, want dan nemen ze de magnesium niet meer op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 18:06

Dat is het nadeel, bijna alles is gebaseerd op flink veel brok voeren...baal daar dus vaak van

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 18:07

Ik geloof niet dat je er veel van moet voeren, maar dan moet je even hun site checken.

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 18:08

Hij staat dagelijks twee à drie uur, soms meer, te grazen. Verder krijgt hij nog gewoon een paar keer per dag een beetje hooi zodat hij bezig blijft. Staat hij niet te grazen omdat de grond te nat is, zoals nu, dan krijgt hij wat meer hooi. Hij krijgt alleen 's avonds die muesli [met lijnzaadolie] en dan een kwart schep geloof ik.

Voor zijn grote is het eigenlijk wel behoorlijk wat. Hij is niet dik ofzo, dat scheelt Lachen
Krijgt ook genoeg beweging Knipoog
Laatst bijgewerkt door Djilna op 11-04-08 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: berichten samengevoegd!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 18:10

Lijnzaad olie heeft een hele goede verhouding in mineralen, dus dat is goed om erbij te geven.

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 18:12

Mooizo! Dan zal ik het hem gewoon het hele jaar geven.. Of toch in ieder geval doorgeven dat hij het wel moet krijgen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 12:06

in het topic bij WN fokkerij gaat het ook over voeren, maar dan specifiek bij een bepaald soort aandoening. hoewel het voeren van bepaalde soorten krachtvoer inderdaad (zowel positieve als negatieve) invloed heeft, of kan hebben, op kwalen als hoefbevangenheid, spierbevangenheid en zomereczeem. is heel interessant ook, wat daar allemaal uitkomt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 12:07

Waarom staat dat dan op WN?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 12:11

omdat het in eerste instantie over PSSM ging, een spieraandoening die alleen bij Quarter horses en aanverwanten voorkomt. echter zijn er van die aandoening meerdere vormen gevonden, ook bij koudbloeds en volbloeds, en ook bij warmbloeds maar goed dat zit weer heel ingewikkeld in elkaar... desondanks komen er heel interessante zaken mbt voeding in naar voren, die niet alleen gelden voor paarden met een dergelijke aandoening.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 12:20

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=129&t=892876&hilit=

hier staat het in, dit gaat niet over het nut en belang van magnesium, maar over de aanwezigheid en invloed van suikers en koolhydraten in kracht- en ruwvoer. wierp voor mij wel een interessant licht op het hele voergedoe, waarmee wij intussen al een tijdlang druk zijn... zelf ben ik zoekende naar een krachtvoer wat goed in verhouding is en geen stoffen bevat welke (al dan niet op lange termijn) voor schade of problemen kunnen zorgen. mijn dieren lopen 24/7 op het land, maar na het werk geef ik ze graag wat als beloning, en ook met het aanleren van nieuwe zaken gebruik ik voerbeloningen.

verder hebben wij een haflinger staan die erg moeilijk te voeren is, en in de risicozone voor hoefbevangenheid zit. daarbij ben ik ervan overtuigd dat ook zomereczeem er mee te maken kan hebben, maar zoals ik daar ook al schreef is dat meer voor mijn gevoel.
dit paard valt maar heel moeilijk af, en door haar conditie kan ze maar voorzichtig aan het werk gezet worden. ze is snel moe en zweet overmatig, ademt al snel heel zwaar maar herstelt dat wel goed op zich. hoefbevangen is ze nog niet geweest, maar bij de vorige eigenaar werd ze wel volgepropt dus het zou met niets verbazen als bij haar de hele verhoudingen zoek zijn. we gaan dit laten onderzoeken, zodat we uitsluitsel kunnen krijgen over evt. tekorten die ze volgens mij wel heeft. maar goed in de tussentijd blijf ik zoekende naar zoveel mogelijk informatie, en ik moet zeggen dat ik het al een hele stap vind dat PAVO de stukken over magnesium op de site heeft staan.

ellis753

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 11:34

Ik heb wel gehoord dat, paarden met nierproblemen neit te veel magnesium mogen hebben.
Dus maar eerst met dierenarts overleggen?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 12:48

Das verstandig. Zo'n magnesiumkuur van paardnatuurlijk mag je ook niet te lang voeren, omdat er dat op de lange termijn slecht is voor de nieren

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 18:08

hoe lang zou je het mogen voeren dan? en hoeveel zouden jullie geven?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 18:53

mmm, kuurtjes zijn leuk Ja
maar ik denk dta je beter kunt zorgen dat je standaard voldoende voert Lachen
dus eventueel een kuurtje om te boosten en het aanwezige tekort aan te vullen, maar daarna overgaan op het voeren van een voldoende gevitaminiseerd voer of een supplement erbij als je te weinig krachtvoer geeft om aan voldoende vit/min te komen

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 19:01

Ben ik met je eens ja. Na de kuur ben ik begonnen met het voeren van safe and sound, daar zit ook magnesium in. Dan voer je iig niet te veel. En een goede (mineralen) liksteen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 19:08

maar als je een speciaal `krachtvoer` voert en daar zit standaard te weinig magnesium in kun je dus wel standaard magnesium bijvoeren? voor langere tijd? ik heb net een zak van 25 kg besteld Knipoog

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 19:10

Kijk eens op paard natuurlijk. Daar hebben ze het wel over een soort van onderhoudsdosis.