olie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

olie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 11:42

naar aanleiding van dit topic over maïsolie en mijn eigen topic met de vraag naar meer energie, en het bestand dat omaas gaf had ik toch nog wat vraagjes over olie. die heb ik in mijn eigen topic ook al gesteld, maar nu wat specifieker, met een duidelijkere titel, en wat meer verwijzingen Knipoog

dat bestand van omaas gaat over mensen. gaat dat dan ook op voor dieren? die hebben een heel ander verteringsstelsel en andere behoefte toch?

als ik omega 3,6, en 9 wil voeren (wat goed schijnt te zijn ook tegen zomereczeem) zou ik gewoon zonnebloemolie en olijfolie kunnen voeren aan mijn paard??? zo ja: hoeveel van wat?

verder ben ik toch wel meer benieuwd naar de voor en nadelen van olie.

omaas schreef:
Olie is een ingewikkeld verhaal.
Niet alle olie is hetzelfde en dan heb je ook nog eens verschil tussen geraffineerde en ongeraffineerde (extra vergin).
Verschil in olie is de verhouding omega 3 en 6 die het bevat. Tevens is ook de hoeveelheid vitaime E die het bevat per oliesoort verschillend.
Plantaardige olie bevat het meeste omega 6. Lijnzaadolie bevat weer een hooggehalte omega 3.
Omega 3 en 6 behoren tot de meervoudige onverzadigde vetten. Enkelvoudige onverzadigde vetzuur is olijfole (omega 9).
Omega 3 en 6 zijn in vergelijking met omega 9 erg instabiel. Zij kunnen in het lichaam snel omgezet worden tot stoffen die schadelijk zijn voor het lichaam. Om dat te voorkomen gebruikt het lichaam vitamine E. Als een oliesoort weinig vitamine afgeeft aan het lichaam, verbruikt deze dus de vitamine E die anwezig is in het lichaam (kampioen vitamine E vreter is lijnzaadolie!). (hoop dat dit verhal niet te ingewikkeld is). Vitamine E willen we eigenlijk niet zomaar uit he lichaam hebben, toch? Dat is weer goed voor de spieren en allerlei weerstandsystemen.
Nu is het ook belangrijk dat de verhoudeing omega 3 tot 6 1:2 is.
Ik zal een pdfje linken waarin je wat waarden kunt vinden.
Ik hou het op zonnebloemolie, omdat hierin een goede omega 3 en 6 verhouding zit en het geeft wat vit. E af aan het lichaam. Wil je optimale opname zou ik kijken naar de hoevelheid vit. E die jouw paard krijgt met zijn voer.
Het beste is natuurlijk, maar wel het duurste om extra virgin olieen te gebruiken omdat daarin nog alle voedinsstoffen aanwezig zijn.

dat vond ik wel een heel interessant stukje, maar wat ik er precies mee kan of moet weet ik nog niet. wie helpt mij verder?

verder zou ik graag gewoon wat meer ervaringen willen horen van mensen die olie bijvoeren. en als andere mensen vragen over olie hebben kunnen ze die hier ook stellen. eens oort van centraal topic dus Knipoog

groetjes agnes

Sonja_vR

Re: olie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 11:49

ik ga even meevolgen , heb de topics die je noemt ook gelezen en ben bezig met het samenstellen van voeding voor mijn merrie die ook eczeem heeft
waardoor het omega verhaal ook weer extra interresant word

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 11:54

Hoi!!

Ik geef de mijne olie over zn krachtvoer.
Dit op aanraden van de DA voor zijn koliek.
Eerst gaf ik parafinne olie maar daar ben ik nu van afgestapt omdat dit een redelijk dure zaak werd en ik volgens mijn DA ook gewoon olie uit de supermarkt kon geven.
Hij krijgt dus nu een scheutje maiskiemolie over zijn voer. Maar met zo'n fles van 1liter kom ik toch makkelijk een week of twee toe, dus het zijn geen grote hoeveelheden.
Ik moet zeggen dat zijn vacht er wel mooier uit gaan zien is nadat ik de maiskiemolie gebruik.
Laatst bijgewerkt door Vuyatela op 21-02-08 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 12:03

een twee toe? wat bedoel je daar mee? en hoeveel geef jij per dag?

indi glimt ook als eens piegel. zij krijgt ook een scheutje over haar voer heen, maar meer `omdat iedereen dat doet`... maar ik zoek eigenlijk wat meer wetenschappelijk bewijs...

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 12:10

Sorry typo : bedoelde dat ik met een fles een liter toch twee weken toekom. ( als het niet langer is ).

Ik doe het echt op aanraden van mijn DA .
Volgens hem zou het eten dan beter schuiven en zo heeft hij minder kans op verstopping. Mijn paard is wel echt heel koliekgevoelig. Ik ben hem 1x bijna verloren aan koliek en wil dus nu mijn voorzorgen een beetje nemen.

Maar...de laatste tijd is hij wel n beetje aan de vollere kant : zoveel te eten krijgt ie niet.
Zie hier mijn post van vanmorgen bij paarden met overgewicht :
dame_blanche schreef:
De laatste dagen krijg ik van enkele stalgenootjes te horen dat ook mijn paard n beetje aan de dikke kant is geworden. Zelf merk ik dat eigenlijk niet Bloos .
Het paard in kwestie is altijd al tamelijk zwaar gebouwd geweest : het is geen slank paardje.

Het is n warmbloed.
Trainingsschema :
1x week uurtje dressuurtraining ( ofwel privé les ofwel clubtraining)
1x week longeren met de pessoa
2x week vrij
3x week dressuren / springen / wandelen
We gaan ook regelmatig al ns op wedstrijd.

Hij komt nu niet op de weide ( pas vanaf midden maart tot november ) maar hij staat ofwel met zn vriendinnetje in de buitenpiste of binnen in de kleine piste een paar uurtjes per dag.
In sociaal contact en gewoon even paard zijn is hij wel voorzien Knipoog

Hij staat tevens op vlas in de stal.

Voedingsschema :
's morgens en 's avonds 1 schep krachtvoer : 1/2 PAVO All sports basiskorrel + 1/2 PAVO Sportmuesli
's morgens en 's avonds een schijf voordrooghooi
Dan krijgt hij na het rijden van mij nog een klein emmertje worteltjes en soms na n zware inspanning ( wedstrijdje , wandeling,...). durf ik hem al wel ns wat slobber te geven.

Krijgt hij nu echt teveel te eten??
Ik ben erg bang voor wanneer hij op de weide zal gaan want vorig jaar is hij daar zo dik van geworden ( n echte grasbuik).

Nu weet ik dat olie puur vetten zijn : maar hij krijg echt geen liters binnen hoor.
Dus ik vermoed niet dat dat n oorzaak kan zijn...of toch?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 12:32

jawel, ik geef een klein scheutje aan mijn paard om voller te worden, end at werkt wel... dus... ze worden er wel degelijk dikker van...

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 12:54

Paarden worden niet moddervet, maar wel rondom en gelijkmatig. En hebben genoeg energie!
Beth Valentine heeft veel onderzoek gedaan naar olie en paarden, vooral die met EPSM.
Hier een stukje:
http://www.ruralheritage.com/vet_clinic/epsmdiet.htm
In amerika zijn ze een stuk verder dan hier. Je kan dingen volgen op bijv.: http://www.thehorse.com
Er is nog niet genoeg kennis over paarden en olie. Het staat in de kinderschoenen. Je moet niet zomaar iets aan jouw paard geven omdat iemand dat zegt. Kunnen ze het ook aantonen.
Zo is er ook een stuk over verzadigd vet. Hier kan je ook jouw vraagtekens bij zetten!
http://www.noble-house.tk/images/Links_ ... e%20nl.pdf
Het zou goed zijn als hierover een discussie zou komen, ook voor de paarden.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 12:58

nou, kom maar op met die discussie hier Knipoog

ik geef het omdat het mij geadviseerd werd, en ik ken ook zat paarden die het krijgen. maar de hoeveelheden die ik soms hoor die gegeven worden lijken mijd an wel weer erg veel...

ik ga trouwens eens wat meer engels leren denk ik. wordt ik misschien wat wijzer van. wel duper van je omaas, dat je al je kennis zo met ons deelt!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 13:00

ik heb trouwens nog wel een vraag aan de hand van het bestand van omaas. die vitamine E kunnen paarden niet zelf aanmaken. ze kunnen het uit gras halen. uit hooi minder. betekend dat dat je eigenlijk in de winter altijd een supplement van vitamine E bij moet voeren? zeker als je olie bijvoert? of bij zonnebloemolie niet omdat dat geen vitamine E dief is zoals omaas dat mooi noemde in het andere topic?

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:44

Ik geef summerfit koek bij zijn voer. Hij loopt overdag op het weiland. Hij krijgt hooi, bak subli lucerne en 1,5 schep meusli zonder haver. Daar bij krijgt hij bij elkaar denk ik 3/4 beker olie (zonebloem) en een sumerfitkoek. Ik denk dat hierin voldoende vitamine E in zit. Hij is in superconditie (hij is al 18!)! Als je in het documentje terug leest laat zonnebloemolie wwel wat vit. E achter. Wanneer in het dagelijkse voer vitamine E voorkomt is het naar mijn idee genoeg. Maar je kan het goed aan jouw paard merken. Vit. E is voor spieropbouw en soepelheid. Een te veel aan vit. E is ook niet goed. Het is een in olie oplosbare vitamine en wordt niet met de natuurlijke gang uitgescheiden. Dit wel bij bijv. vit. B en C.
De symptomen van een te veel is hetzelfde als een te kort.

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:47

ikenindi schreef:
nou, kom maar op met die discussie hier Knipoog

ik geef het omdat het mij geadviseerd werd, en ik ken ook zat paarden die het krijgen. maar de hoeveelheden die ik soms hoor die gegeven worden lijken mijd an wel weer erg veel...

ik ga trouwens eens wat meer engels leren denk ik. wordt ik misschien wat wijzer van. wel duper van je omaas, dat je al je kennis zo met ons deelt!

Graag gedaan!
Een gezond paardje gaat voor alles, toch!
Zo ver ik weet kan je een gemiddeld paard tot 500 ml (twee bekers) olie geven. Maar niet elk paard is hetzelfde!!
Je moet dat natuurlijk wel langzaam opbouwen anders gaat het paard aan de dunne!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 13:49

mijn paard krijgt nu 1 fles zonnebloemolie in 1,5 a 2 weken tijd. omgerekend dus 100:10=100 ml per dag. ongeveer...

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 14:17

Als je veel olie gaat bijgeven (dus niet een scheutje, maar echt kopjes) is het zeker verstandig vit E bij te voeren, in gewone voeding is het dan al snel niet genoeg meer.

Olie is een behoorlijk schone energie, weinig afvalstoffen komen vrij bij verbranding omdat het efficiënt wordt gebruikt. Vooral bij duursport (aerobe verbranding) is het zeer nuttig om olie bij te voeren, omdat het lichaam juist bij aerobe inspanning al snel van de verbranding van koolhydraten overstapt naar vetverbranding.

Er zijn ook onderzoeken gedaan naar het toevoegen van vet aan paardenvoer. Hier oa wat linkjes:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1740 ... d_RVDocSum

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1740 ... d_RVDocSum

En verder:
http://www.lewhollander.com/pages/fatfeed.htm (wel engels allemaal)

Ratjetoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 14:31

Zeer nuttig topic dit!!

Wat vinden jullie van de Subli EM-kernenergiemix? Ik heb een hele periode soja-olie gevoerd en ben daarna overgestapt op de Subli. Ik merkte iig de positieve werking qua spierverzuring.

Ik voer nu al een poos helemaal geen olie meer bij, maar zit er toch aan te denken om er weer mee te gaan beginnen. De mix van Subli is wel lekker makkelijk, klaar voor gebruik in de juiste hoeveelheden.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 14:33

ik ken die subli niet. ga eens kijken wat daar allemaal in zit...

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 14:48

Ik ben sinds vorig jaar overgestapt van de kant en klare brok naar alleen nog maar granen.
Een mix van rogge, gerst en haver is wat mijn paarden krijgen.
Aangevuld met vitamine C-60, vitamine E en een schep mineralen voor paarden van Tromp.
Dat gaf ik eerst niet, maar ik kwam erachter dat de paarden wat begonnen te misen in het "kale" voer om het zo maar te omschrijven.
In brok zit natuurlijk van alles een beetje.
Tevens krijgen mijn paarden zonnebloemolie over het voer en dat doe ik mbv een zeeppompje, heb hem schoongemaakt en het grote paard krijgt 5 pompjes per voerbeurd, de pony's 4 pompjes en de shet 3 pompjes.
Alles aangepast op gewicht.
Zonnebloemolie geef ik voor de darmflora, dat het voedsel fijn kan glijden om het zo in gemakkelijke woorden te omschrijven.
Vind het een interessand topic. Vork

Zaranka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 15:16

ik geef sinds kort omega olie van de paardendrogist, ongeveer 2 pompjes per dag, heeft iemand daar ervaring mee ?
(er zit hennepolie in lijnzaadolie en sojaolie.)

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 15:23

Helaas heb ik geen onderbouwde info.
Ik heb alleen ooit eens in de Bit gelezen dat je net zo goed gewoon zonnebloemolie kunt geven i.p.v. lijnzaad en omega-olieën speciaal voor paarden.

De mijne mag er wel wat kilo's bij en krijgt nu maisvlokken bijgevoerd, hierover doe ik flink wat olie, want anders eet hij het niet.

Anick

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 17:41

Oke, ik heb ook een vraag.

Mijn paard loopt 5 keer in de week intensief een uur training.
Daarnaast de andere twee dagen wordt ie vaak alleen wat rondgeslingerd.

Hij krijgt in de ochtend 1 schep basisbrok en kuil.
In de midddag kuil.
In de avond een halve schep sportbrok en een schep luzerne en weer kuil.
De sportbrok zijn we net mee begonnen dus dat zijn we nog aan het opbouwen. We willen naar 1 schep per dag.

Toch vind ik hem te dun. Zou olie erbij helpen om het wat dikker te maken.
Welke olie raden jullie dan aan om speciaal voor het wat voller maken te gebruiken.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 17:46

nickjuh, ik zou in jouw'n geval iets bijvoeren zoals suikerbietenpulp.
Wel geweekt, anders kanje paard koliek krijgen.
Ik voer het sinds 4 maand bij en mijn paard herken je niet meer.
Hij komt elke dag vanaf een uur of 8 tot 18 buiten en dan rijd ik hem ook nog 4/5 x en longeer ik hem 2 x per week.
Ik rijd hem dus intensief.
Hij vind het zo lekker, en het vult bijzonder goed zodat hij soms zijn hooi laat liggen.
Is er geen mogelijkheid om hooi ipv kuil te voeren?
Is beter voor de darmflora en buikvulling, of geef af en toe een een plak stro bij.

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 17:55

nickjuh schreef:
Oke, ik heb ook een vraag.

Mijn paard loopt 5 keer in de week intensief een uur training.
Daarnaast de andere twee dagen wordt ie vaak alleen wat rondgeslingerd.

Hij krijgt in de ochtend 1 schep basisbrok en kuil.
In de midddag kuil.
In de avond een halve schep sportbrok en een schep luzerne en weer kuil.
De sportbrok zijn we net mee begonnen dus dat zijn we nog aan het opbouwen. We willen naar 1 schep per dag.

Toch vind ik hem te dun. Zou olie erbij helpen om het wat dikker te maken.
Welke olie raden jullie dan aan om speciaal voor het wat voller maken te gebruiken.

Ik zou zonnebloemolie gebruiken. Kijk maar naar de inhoud van de sportbrok. Hier is het vetgehalte hoger (voor de energie)dan in de basisbrok.
Vaak wordt er sojaolie gebruikt als vet in de brok.
Ik weet niet of bietenpulp de buik ronder maakt, daar heb ik geen ervaring mee, olie in iedergeval niet. Van olie worden ze mooi rondom voller. Lucerne erbij (liefst zonder melasse) is ook een goede keus!
Van olie en lucerne is mijn paard heel goed bijgekomen!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:23

ikenindi schreef:
naar aanleiding van dit topic over maïsolie en mijn eigen topic met de vraag naar meer energie, en het bestand dat omaas gaf had ik toch nog wat vraagjes over olie. die heb ik in mijn eigen topic ook al gesteld, maar nu wat specifieker, met een duidelijkere titel, en wat meer verwijzingen Knipoog

dat bestand van omaas gaat over mensen. gaat dat dan ook op voor dieren? die hebben een heel ander verteringsstelsel en andere behoefte toch?

als ik omega 3,6, en 9 wil voeren (wat goed schijnt te zijn ook tegen zomereczeem) zou ik gewoon zonnebloemolie en olijfolie kunnen voeren aan mijn paard??? zo ja: hoeveel van wat?

verder ben ik toch wel meer benieuwd naar de voor en nadelen van olie.

<<knip>>

Ik denk dat als je oliën gaat mengen dat de verhoudingen onderling tussen de 3,6 en 9 omega niet goed zijn. Beter kun je een olie gebruiken die dit in de juiste samenstelling heeft. Ik gebruik deze voor mijn paard en ben daar erg tevreden over;
http://www.degroeneos.nl/index.php/prod ... ega_3_6_9/

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 20:53

nickjuh: je kunt olie bijvoeren om voller te laten worden. maar de meningen verschillen over de hoeveelheid. ik zou zonnebloemolie voeren omdat dat net zo goed dan niet beter is dan lijnzaadolie, maar wel stukken goedkoper...

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 00:10

De 250ml waarvan ik sprak in één van je andere topics heb ik van een DA die de artikels over de Amerikaanse studies grondig bestudeerd heeft, die het een tijdje gevoerd heeft aan een merrie die moeilijk rond te krijgen was, die ook een merrie heeft met EPSM en die zelf endurance rijdt.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 18:10

Ik geef geen zonnebloemolie en olijfolie, want die van mij groeit daar enorm van.

Wel geef ik de omega olie en lijnzaad... hier reageert ze beter op.