dat bestand van omaas gaat over mensen. gaat dat dan ook op voor dieren? die hebben een heel ander verteringsstelsel en andere behoefte toch?
als ik omega 3,6, en 9 wil voeren (wat goed schijnt te zijn ook tegen zomereczeem) zou ik gewoon zonnebloemolie en olijfolie kunnen voeren aan mijn paard??? zo ja: hoeveel van wat?
verder ben ik toch wel meer benieuwd naar de voor en nadelen van olie.
omaas schreef:Olie is een ingewikkeld verhaal.
Niet alle olie is hetzelfde en dan heb je ook nog eens verschil tussen geraffineerde en ongeraffineerde (extra vergin).
Verschil in olie is de verhouding omega 3 en 6 die het bevat. Tevens is ook de hoeveelheid vitaime E die het bevat per oliesoort verschillend.
Plantaardige olie bevat het meeste omega 6. Lijnzaadolie bevat weer een hooggehalte omega 3.
Omega 3 en 6 behoren tot de meervoudige onverzadigde vetten. Enkelvoudige onverzadigde vetzuur is olijfole (omega 9).
Omega 3 en 6 zijn in vergelijking met omega 9 erg instabiel. Zij kunnen in het lichaam snel omgezet worden tot stoffen die schadelijk zijn voor het lichaam. Om dat te voorkomen gebruikt het lichaam vitamine E. Als een oliesoort weinig vitamine afgeeft aan het lichaam, verbruikt deze dus de vitamine E die anwezig is in het lichaam (kampioen vitamine E vreter is lijnzaadolie!). (hoop dat dit verhal niet te ingewikkeld is). Vitamine E willen we eigenlijk niet zomaar uit he lichaam hebben, toch? Dat is weer goed voor de spieren en allerlei weerstandsystemen.
Nu is het ook belangrijk dat de verhoudeing omega 3 tot 6 1:2 is.
Ik zal een pdfje linken waarin je wat waarden kunt vinden.
Ik hou het op zonnebloemolie, omdat hierin een goede omega 3 en 6 verhouding zit en het geeft wat vit. E af aan het lichaam. Wil je optimale opname zou ik kijken naar de hoevelheid vit. E die jouw paard krijgt met zijn voer.
Het beste is natuurlijk, maar wel het duurste om extra virgin olieen te gebruiken omdat daarin nog alle voedinsstoffen aanwezig zijn.
dat vond ik wel een heel interessant stukje, maar wat ik er precies mee kan of moet weet ik nog niet. wie helpt mij verder?
verder zou ik graag gewoon wat meer ervaringen willen horen van mensen die olie bijvoeren. en als andere mensen vragen over olie hebben kunnen ze die hier ook stellen. eens oort van centraal topic dus

groetjes agnes