meer energie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

meer energie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-08 09:42

wat kun je allemaal geven om een paard meer energie te geven en wat zijn de voor en nadelen?

ik weet er zelf wel een aantal, maar ben benieuwd naar jullie ideeen en meningen Knipoog

jesito

Re: meer energie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 10:26

Genoeg ruwvoer en wat haver.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 13:03

ligt eraan waardoor het omt Lachen
heeft ze minder/weinig energie omdat e
-ziek is geweest
-minder goed in der vel door verharen
en dna spelen er nog een aantal andere dingen mee
-wat voor voeding krijgt het dier nu
-wat voor werk doet het die rnu
etc ...

er zijn wel een aantal dingen zo te noemen , maar zonder achtergrond info is het heel moeilijk te zeggen wat er nu daadwerkelijk zou kunnen werken en goed zou zijn voor het dier in kwestie
-

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 13:56

Hangt er ook vanaf welk soort energie je wil opwekken.
Explosievere energie bereik je door meer koolhydraten (= granen) te geven. Als je naar de ingrediënten van paardenvoer kijkt, zal je zien dat er altijd bij staat hoe hoog in energie een bepaald krachtvoer is.
Maïs is bvb ook een energiebron, het is hoog in energie en laag in eiwitten.

Wil je eerder een rustige maar langdurige energie bereiken, dan moet je hoger gaan in vetten. Die geven trage energie bij. Je kan dat doen door een krachtvoer te zoeken dat hoog is in vetten of door olie bij te geven. Opbouwen tot 250ml per dag.
Ik heb echter één merrie die daar gevoelig op reageert en al op 100ml diarree krijgt. Daarom geef ik mijn paarden andere zaken die hoog zijn in vetten, zoals bvb de Fibergy van Dodson and Horrell of de Linamixkorrels van Equifyt.

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 14:36

Ik ga mee met @Teigetje. Suiker (koolhydraten) is explosieve energie en vet is voor uithouding. Vet id dus ook duurzame energie, suiker kortstondig. Gebruik van suiker in het lichaam treed er op den duur verzuring op, bij vet is dat niet zo.
Olie mag je zelfs tot 500ml geven per paard (500kg).

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 14:44

Ik voer ruwvoer, en een deel van de stal krijg pavo condition extra en de andere deel krijgt pavo energie control

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 18:47

5granenmix.
Voordeel; logisch, meer energie
Nadeel; tjah, het kost geld Clown

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-08 13:56

granen schijnen toch niet goed te zijn voor paarden?

olie krijgt ze al wat bij, maar niet zoveel als jullie noemen. is dat wel gezond? maismeel geef ik ook al af en toe.(als slobber)

-het gaat om een paardje dat nu ze wordt ingereden wat magerder werd.
-ze krijgt nu (bijna)onbeperkt ruwvoer. (toen ze zo mager werd heb ik geregeld dat ze vaker kreeg en meer kreeg, was dus nog niet genoeg toen ik begon met inrijden)
-ze krijgt nu 1 kiloschep kruidenmuesli van subli, maar daar wil ik van af ivm die melasse. ik wil dat voer dus door iets anders vervangen. het liefst iets dat veel langdurige energie geeft.
-zonnebloemolie krijgt ze iedere dag een scheut door haar muesli heen. maar geen halve liter of kwart liter hoor. lijkt me wel erg veel???
-verder krijgt ze knoflookpoeder. dan weer een maand of wat wel, dan weer eventjes niet, dan weer wel...
-ze krijgt ongeveer om de dag een halve kiloschep maismeel met water en daar haar muesli doorheen.
-ze wordt regelmatig ontwormd en is 1,5 maand terug nog geslaagd voor haar wormeitelling Knipoog (da heeft dus gecontroleerd op wormen. die had ze toen iig niet)

wat willen jullie nog meer weten?
en wie kan mij wat meer uit ervaring vertellen over olie voeren? en wie heeft onderbouwende feiten?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 14:37

weet je wat het is , brokken en mengelingen bestaan ook gewoon grotendeels uit granen , alleen in bewerkte vorm en gecombineerd met wat extra stofjes

de paarden die ik ken die op granen staan zien er allemaal stuk voor stuk prima uit , en doen het goed , beter dan sommige paarden die ik ken die op brokken staan ...

kwa voeding, je hebt gezorgd dat het dier goed in het ruwvoer staat , dat is in ieder geval al een hele goeie basis
als krachtvoer zou je kunnen kiezen voor een brok of mengeling, jij wil zonder melasse, dan zou je kunnen denken aan pavo natures best, of subli zonder
zijn twee makkelijk verkrijgbare voeders (in natures best zit 1 procent melasse in de vitaminebrokjes )
of je kunt kiezen voor een granen mengeling , en daar bijvoorbeeld luzerne door mengen om de calcium fosfor verhouding recht te trekken

ik ga dalijk als mijn merrie naar huis komt (eind deze maand) weer mijn eigen brouwsel voeren, een mengeling van granen , melassevrije luzerne, lijnzaadbrok en in het weideseizoen kruiden voor haar eczeem erdoor waar mijn vorige paard en paarden op stallen waar ik geklust heb het ook erg leuk op deden

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-08 14:43

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 14:57

zetmeel is niet het meest ideale misschien
maar ieder commercieel krachtvoer is gebaseerd op granen en dus zetmeel

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 15:06

Het antwoord op je vraag is simpel...meer vetten en die zitten oa in olie.
Meer olie geven is dus helemaal niet ongezond, in de endurance sport gebruikt men nog grotere hoeveelheden.
Onderzoek in Amerika heeft uitgewezen dat onze paardenvoeders in verhouding te weinig vetten bevatten. Meer vetten geeft een betere vertering en dus een betere opname en rendement van de voeding. Het is bovendien ook erg gunstig omdat je veel minder spierverzuring krijgt.

Wil je je krachtvoer aanpassen, kijk dan naar het gehalte suikers en zetmeel en zoek een product dat laag is. Let op, laat je niet misleiden, Pavo claimt voor nature's best heel laag te zijn in suikers en vermeldt dat ook apart. Tel je er echter het zetmeel bij, dan zit je aan gelijkaardige hoeveelheden zoals bij andere voeders.
Heel laag in suikers is de Safe and Sound van Dodson and Horrell. Lager dan de gemiddelde brok of mengeling zijn vaak de producten die speciaal verkocht worden voor IJslanders, Fjorden en aanverwanten.
Ik geloof dat het bij Pavo Liga heet en bij Havens hebben ze ook zoiets.

Op die manier kan je zelf proberen op zoek te gaan naar voeder dat zo min mogelijk zetmeel bevat.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-08 16:24

even samengevat: weinig suiker, weinig zetmeel en veel vetten moet ik dus voeren?

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 10:38

ikenindi schreef:
even samengevat: weinig suiker, weinig zetmeel en veel vetten moet ik dus voeren?

Meer vetten. Je moet kijken wat jouw paardje nodig heeft, proefondervindelijk.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 16:07

ik kreeg van pavo als reactie:

In de eerste instantie adviseer ik om de maismeel weg te laten. Maïsmeel ismoeilijk te verteren voor paarden. Slechts ca 35% kan verteerd worden in demaag en dunne darm. De rest stroomt onverteerd door naar de dikke darm. Dedarmflora in de dikke darm is niet bestand tegen grote hoeveelhedenmoeilijk verteerbaar zetmeel, zoals uit maïs. Met maïsmeel kun je dedarmflora van een paard dan ook erg uit balans brengen. Daarbij bevatmaïsmeel een ongunstige mineralenverhouding, waardoor het demineralenverhouding in je complete rantsoen uit balans kan brengen. Laathet maïsmeel daarom liever weg. Ik adviseer je om over te gaan op Pavo Energy-Control en/of PavoKruidenmelange (let wel, dit is een hele andere kruidenmuesli dan de mueslidie je nu van Subli voert). Beide zijn complete voeders die je goedgecombineerd of als enig voer kunt voeren. Beide zijn zeer energierijkeproducten. De energie in deze muesli is voornamelijk afkomstig uitplantaardige olie. Olie wordt in het paardenlichaam heel langzaam omgezetin energie. Hierdoor geeft het je paard langdurig energie en is het geenexplosieve energie. De Kruidenmelange en Energy-Control zijn dan ook geenheetmakende voeders.Door het hoge aandeel olie in de Kruidenmelange en Energy-Control is hetvetpercentage vrij hoog en zijn het ideale producten voor paarden diemoeilijk op gewicht komen/blijven. Je voerde nu 1 voerschep muesli per dag. Dit is vrij weinig voor een paardvan 1.60 m dat werkt. Ik adviseer je om je paard in totaal 1.5 - 2 kgkrachtvoer per dag te voeren. De olie die je nu los bijvoert, kun jeweglaten, omdat de geadviseerde producten van zichzelf al olierijk zijn.1 standaard voerschep Kruidenmelange weegt ca 750 gram, 1 voerschepEnergy-Control weegt ca 1.2 kg.Probeer de geadviseerde hoeveelheid 3 weken. Je moet dan resultaat kunnenzien dat je paard aangekomen is. Stel na 3 weken de hoeveelheid eventueelbij naar behoefte van je paard. Meer informatoe over de Kruidenmelange en de Energy-Control vind je op onzesite:http://www.pavo.nl/mueslis/pavo-kruidenmelange.htmlhttp://www.pavo.nl/brokken/pavo-energy-control.html Mocht nog vragen hebben, dan hoor ik het graag. Veel succes!

vind ik wel superservice dat ze zo uitgebreid reageren. hebben jullie ervaring met 1 van die 2? welke lijkt jullie het best?

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 09:46

Geen ervaring met één van de twee.

http://www.pavo.nl/mueslis/pavo-kruidenmelange.html

=> 8% vetten/ 43% suikers en zetmeel

http://www.pavo.nl/brokken/pavo-energy-control.html
=> 6% vetten/ 35% suikers en zetmeel

Ik denk dat ik geen van beide zou voeren. Ze blijven allebei hoog in suikers en zetmeel en ik probeer daar altijd wat naar te kijken. Zit ook in allebei haver dus als ik dat zou voeren springen de mijne door het dak.
Meer energie zal ze er in ieder geval door krijgen maar....

Als het echt is om bij te komen, omdat ze te dun staat, zou ik pulp gaan bij geven en daar extra vetten bij doen zoals olie. Qua krachtvoer zou ik uitkijken naar iets dat mooi hoog in alle nodige vitamines zit, maar zo laag mogelijk in suikers en zetmeel zit.
http://www.pavo.nl/brokken/pavo-liga.html
Deze is bvb maar 27% in suikers en zetmeel en is zodanig gevitamineerd dat je genoeg vitamines geeft zonder veel kilo's te moeten geven.
Wel laag in energie maar de vraag is waarom je paard minder energie toont, misschien omdat ze wat dunnetjes is (als ik je uitleg goed begrepen heb?)? En lost het zichzelf op van zodra ze in gewicht wint?

Mijne reageren allemaal vrij extreem op dergelijk voer, ook al staat erbij dat het speciaal voor dressuurpaarden is en dat ze er niet heet van worden. Heet worden ze inderdaad niet, stout wel, dus schrikken, wegspringen enzo.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 10:21

hihi, dat wil ik indi wel eens zien doen;) dat schrikken en wegspringen...

ze heeft minder energie wat zich in 2 dingen uit(te?) ze is te mager wat nu al aardig aan het bijtrekken is met extra hooi en veel muesli met olie en maismeel(met water).

maar ik wil van die muesli af en ook van het maismeel.

denk je dat als ik die koeken ga geven met olie dat ze dan gelijk zal blijven? in gewicht, maar ook dat ze het allemal aan kan? want vorige week toonde ze heel sloom./ik moet zegen dat dat maar 2 dagen was, end at ik vanaf dag 1 echt NOG meer ben gaan voeren van alles. het lijkt dus alsof wat ze nu krijgt goed is, maar ik zoek nu iets vervangends. zouden die liga dingen goed zijn? en hoeveel olie zou ik dan bij moeten voeren? en wat zijn de nadelen van de olie? behalve dat ze aan de dunne kunnen gaan...?

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 11:27

Ik vind dat raar dat jullie in Nederland zo veel onderscheid maken tussen een mengeling (muesli) en een brok. Hier worden praktisch geen brokken (wij noemen dat dan korrels) gevoerd maar altijd mengelingen. Ongeacht wat je neemt brok of muesli, overal zitten granen, dus zetmeel.
Tenzij je enkel ruwvoer zou geven, kan je daar dus nooit volledig vanaf.
Ik zou gewoon kiezen voor een basisvoer van goede kwaliteit, dus niet iets voor super prestaties of zo maar gewoon een recreatievoer.
Daar kan je dan de verschillende merken met elkaar vergelijken qua hoeveelheid die je dagelijks moet geven, qua vitamines die erin zitten en bvb ook qua vetten en suikers/zetmeel. Wil je zo laag mogelijk blijven in het krachtvoer dan moet je daar kiezen voor iets waarvan bvb in 1 kg al alle dagelijkse vitamines zitten. Zoiets is bvb Leisure mix van Dodson and Horrell maar als ik goed gelezen heb stond er bij die Pavo Liga ook dat het hoog in vitamines was zodat je minder moest voeren.
Je hoeft dat niet per se te doen, ik geef bvb een gewone recreatiemengeling, zonder haver, en die zit ergens vooraan in de 30% van suikers en zetmeel, gemiddeld dus. Paarden doen het er al jaren goed op, ik koop het bij de plaatselijke voederleverancier, dus waarom het nodeloos ingewikkeld maken.

Ik overweeg wel om in het zomerseizoen Leisure Mix te geven aan twee van de vier en aan de twee anderen Sixteen Plus, maar dat is een ander verhaal natuurlijk.

Ik zou dus blijven bij heel veel hooi, een eenvoudige mengeling of brok die haar behoefte aan vitamines en mineralen dekt en daar bovenop zou ik pulp bij geven om het mager zijn verder te helpen bij trekken. Bij die pulp zou je dan olie kunnen bij doen om extra vetten te hebben.
Normaal gezien gaan ze niet aan de dunne als je dat langzaam opbouwt. Ik heb hier één merrie die lichte koliek (en spetterpoep) deed op 100ml maar de DA zei dat dat heel uitzonderlijk was.
Om die reden geef ik in bepaalde periodes Linamixkorrels bij. Maar, dat is echt niet veel. Ik neem dan zo'n maatbekertje van hondenkorrels (Royal Canin) en geef per paard per dag zo'n bekertje. Ik gok dat het een 200g is.
Ik had het gevoel dat mijn oudere merie daardoor beter door de verharing gekomen is en ook fitter was in het rijden. Heb nu een zak besteld om vanaf volgende week dit weer te gaan bijgeven.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 15:17

het nadeel vind ik dat er zoveel verschillende soorten zijn, en dan ook nog zoveel verschillende merken... het wordt me er niet makkelijker op gemaakt. maar ik denk dat ik dan die ligadingen ga voeren met olie er bij. ik hoop dat ze dat wil eten. en dan moet ik maar kijken hoe ze het er op doet... van de zomer zal sowieso anders zijn omdat ze dan weer vers gras in overvloed kan eten natuurlijk...

maar ik weet nog steeds niet hoeveel olie ik bij zou moeten voeren. en zijn daar echt helemaal geen nadelen bij? tis nou niet echt iets natuurlijks voor paarden om binnen te krijgen lijkt mij...

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 14:21

Misschien een stomme vraag, maar is er een speciaal soort olie dat je moet gaan voeren of kan ik gewoon olie van de supermarkt gebruiken?

inke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 21:17

kan olie van de supermarkt zijn, maar liefst koudgeperst en plantaardig. Natuurlijk is alles zo'n beetje 'vervuild' dus helemaal gezond is het niet (bv zonnebloemolie had ik gehoord). Maar ja wat niet tegewoordig..

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 00:07

er loopt een topic bij voeding en supplementen over olie. erg interessant...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 09:44

interessant artikel op pavo.nl:

over snelle en langzame energie
De paardensport kent verschillende disciplines. En voor iedere tak van sport hebben paard en ruiter verschillende eigenschappen nodig.
Voor dressuur is discipline, geduld en uithoudingsvermogen nodig.
Op de renbaan lopen de supersprinters die vooral explosieve energie nodig hebben. We praten regelmatig over snelle en langzame energie. Maar wat is dat nu precies?

Eigenlijk is het heel eenvoudig.

Je paard heeft 3 verschillende soorten spieren:
Type 1, type 2a en type 2b.

Type 1 spieren hebben de volgende kenmerken. Ze...

...trekken langzaam samen
...hebben veel zuurstof nodig
...houden arbeid lang vol
...verbranden vooral vetzuren
...zijn omgeven door vetweefsel voor gemakkelijk transport van vet als brandstof richting de spier
Deze spieren zijn heel geschikt voor arbeid waar uithoudingsvermogen voor nodig is (duursport)

Type 2b spieren hebben hele andere kenmerken. Ze...

...kunnen zeer snel samentrekken
...kunnen met én zonder zuurstof werken
..verbranden glucose
...kunnen ‘reservepakketjes’ glucose opslaan in de spier in de vorm van glycogeen
Deze spieren zijn heel geschikt voor arbeid waar snelheid voor nodig is (sprint)

De spieren van Type 2a hebben een beetje van beide eigenschappen. Deze laten we in dit artikel even buiten beschouwing.

Als brandstof voor de arbeid gebruikt een paard verschillende energiebronnen. De twee belangrijkste zijn suiker/zetmeel en olie/vet.

Suiker/zetmeel heeft de volgende kenmerken:

Zetmeel is niets anders dan een heleboel suikermoleculen aan elkaar geplakt door water te onttrekken
Suikers zijn eenvoudige moleculen die gemakkelijk zijn af te breken
(enkelvoudige) Suikers zijn daardoor snel na opname beschikbaar voor de spieren
Bij de verbranding van glucose komen er afvalstoffen vrij, deze moeten wel geneutraliseerd worden (zie artikel over Vitamine E en selenium)
(grafiekje uren na opname)

Olie/Vet heeft de volgende kenmerken:

Olieën en vetten worden afgebroken tot vetzuren
Er zijn meer stappen nodig om vet af te breken tot vetzuren (in vergelijking tot suikers)
Daardoor duurt het langer voordat de energie beschikbaar is
Vetzuren leveren 3 x zoveel energie als suikers
Bij verbranding van vetzuren komen geen schadelijke afvalstoffen (melkzuur) vrij, het is dus een ‘schone energiebron’
Wat betekent dit in de praktijk?
Als je deze rijtjes met kenmerken naast elkaar zet zal het je niet verbazen dat de beste brandstof voor langzaam samentrekkende spieren olie/vet is. Voor duursport waar uithoudingsvermogen voor nodig is heb je dan ook voeding nodig met relatief veel olie of vet. Het levert veel energie en je paard houdt het werk lang vol. Het is wel zo dat je paard snel dik wordt wanneer je meer voert dan je paard nodig heeft voor zijn werk.

De beste brandstof voor snel samentrekkende spieren is suiker/zetmeel. Dus voor explosieve sport zoals springen of draverij is voeding met een relatief hoog suiker/zetmeel gehalte geschikt. Geef je paard niet zomaar voer met veel suiker/zetmeel. Het is functioneel wanneer hij werkt maar een overmaat aan suiker kan het lichaam behoorlijk in de war brengen en zelfs glucoseintolerantie en/of insulineresistentie in de hand werken.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 14:50

als je trouwens af wil van zetmeel in het voer, zou je kunnen zoeken naar een voer wat niet gebaseerd is op granen
dacht dat martstall vito niet op granen gebaseerd is, aar er zijne r meer, zou ik even op moeten zoeken

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 14:51

als je dat wil doen graag, maar ben benieuwd wat er dan weer in zit. overigens lijkt het nu eerder een medische oorzaak te hebben bij indi. da heeft gister bloed afgenomen, nu is het afwachten...