Artrose, welke supplementen werken het beste?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Diamant191

Artrose, welke supplementen werken het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 15:06

Zoals het onderwerp al aangeeft, vraag ik me af welke voedingssupplementen ik het beste aan mijn paard kan geven die zware artrose in zijn nekwervels heeft.

Op dit moment krijgt hij de door de DA voorgeschreven pijnstiller Metacam, alleen is dit op lange duur weer schadelijk voor andere lichaamsdelen, dus wil ik hem graag een andere pijnstiller geven, waar in ieder geval Duivelsklauwwortel in zit, omdat dit heel goed schijnt te werken bij artrose.

Nu zag ik al op paardendrogist.nl de NAF Proflex en op http://www.pardoes-aurora.nl/webshop.html de Flexijoint Liquid Supplement with Devils Claw.

Heeft iemand ideeën welke producten goed werken, pijnverlichtend zijn en waar ze het goedkoopste zijn om aan te schaffen?

Ik hoor graag reacties van jullie.

Alvast bedankt, groetjes Mandy

detour

Re: Artrose, welke supplementen werken het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 15:07

De Groene Os heeft een heel mooi glucosamine complex middel waar met lof over gesproken wordt door o.a. Steffi vd Laarse.
Zou eens op de site vd groene os kunnen kijken, daar staat de preciese naam. Knipoog
Laatst bijgewerkt door detour op 06-02-08 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 15:09

Mijn vriendin heeft ook een paard met Atrose, die heeft een infuus gekregen en sindsdien gaat het erg goed met hem.
Als ik me goed herinner heeft ze het toen ook over een voedingssuplement gehad van Cavalor.

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 15:11

Vanuit de humane gezondheidszorg weet ik dat glucosamine/chondroitine-preparaten de enige voedingssupplementen zijn waarvan bewezen is dat het een positieve invloed heeft op artrose.
Maar dan nog blijft artrose een onomkeerbare aandoening, dus over gaat het nooit, je kunt hoogstens de klachten verminderen of het verergeren vertragen.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 15:12

op mijn stal is ervaring met gelatinaat. Paarden hebben ernstige vorm van arthrose en ze lopen nog steeds in de dressuur mee.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 15:15

Ik heb goede ervaringen met glucosamine in combinatie met chondroitine sulfaat. Dit zit in meerdere suplementen van de paardendrogist. Zelf gebruik ik bij ons paard glucosamine complex, het is wel wat duur, maar t helpt wel.
Bij de action schijn je glucosamine pillen voor ong 4 euro kunnen halen, weet niet of hier ook chondroitine sulfaat bij in zit, maar volgens degene die dit voeren helpt t wel!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 15:15

am13 schreef:
Vanuit de humane gezondheidszorg weet ik dat glucosamine/chondroitine-preparaten de enige voedingssupplementen zijn waarvan bewezen is dat het een positieve invloed heeft op artrose.
Maar dan nog blijft artrose een onomkeerbare aandoening, dus over gaat het nooit, je kunt hoogstens de klachten verminderen of het verergeren vertragen.

Ik heb artrose weggekregen met een reguliere en homeopatische arts. Komt weinig voor maar zeg nooit nooit! Knipoog was jong paard en reageerde perfect op het middel.

De Groene os is door paraveterinairen opgezet, Erik Laarakkers hilistische praktijk adviseert er ook in. Heb zelf geen ervaringen met dit middel.

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 16:28

Hoi Detour, was het dan wel echt artrose?
Dwz slijtage/vermindering van het kraakbeen. Bij jonge paarden/mensen in de groei zie je vaak wel wat kraakbeenproblemen, maar dat wordt dan geen artrose genoemd maar chondropathie.

yenopi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 16:48

Mijn paard krijgt de Grand Flex van Pardoes Aurora , en ik moet zeggen dat ik daar wel heel erg goed over te spreken ben !
En anders moet je even contact met ze opnemen , je krijgt daar super advies !

PTasman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 19:03

Wanneer je paard last van Artrose heeft kan je Pentosan van NatureVet proberen, dit is een Australisch product en werkt goed bij Artrose. Pentosan is extra effectief in combinatie met Glucosamine en Chondroitin sulfate supplement waardoor je misschien minden lang Pentosan hoeft te gebruiken en zo kosten kan besparen.
Lees ook dit topic over Joints mainenence.
http://www.dressageit.com/bb/archive/index.php/t-901.html
Bij http://www.horsemedsonline.com is het te koop ( Volgens Zembla gemakkelijk om daar te bestellen Knipoog )

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 20:52

Mijn merrie krijgt glucosamine van de Groen os.
In combinatie met kunststof beslag loopt ze inmiddels weer helemaal goed Lachen

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 20:56

mijn paard krijgt voor de moment joint saver pro. En hij gaat er heel goed op ( denk dat dat duivelkruid de pijn ook wel wegneemt). Omdat dit niet meer gemaakt wordt ( en onze pot bijna leeg is) gaan we overschakelen op een product van de dierenarts CHE-mix heet dat ( belangrijk vind ik wel is dat dat duivelskruid erin zit)

PTasman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 23:52

Is het niet beter de Artrose te helpen genezen i.p.v. van de pijn te masken met duivelkruid.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 10:14

PTasman schreef:
Is het niet beter de Artrose te helpen genezen i.p.v. van de pijn te masken met duivelkruid.

Genezen is helaas niet mogelijk, maar alleen pijnbestrijding met metacam b.v. is ook niet goed inderdaad. Doordat je paard geen pijn voelt zal hij de gewrichten weer op een 'normale' manier gaan belasten en de slijtage gaat gewoon door. Het enige supplement waarvan bewezen is dat het verlichting van de klachten kan geven en dat er voor zorgt dat gewrichtsvloeistof zelf iets kan toenemen en heel soms zelf kraakbeencellen doet toenemen is glucosamine. In veel dure potjes en poeders die je kunt kopen zit wel glucosamine, maar lang niet genoeg om werkzaam te kunnen zijn voor een groot dier als een paard. Ik geef daarom glucohorse aan mijn paard met artrose. Voor zover ik het kan nagaan zit daar de hoogste werkzame dosis glucosamine in en het kost geen fortuin. Voor mijn paard heeft het tot nu toe echt super geholpen. Daarnaast heeft het supplement van de groene os geloof ik ook wel een hoge dosering. @ TS koop in ieder geval niet zomaar iets en laat je vooral ook goed informeren door de DA. Succes!

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 10:16

ook ik heb op dierenarts advies Gelatinaat van primevall gevoerd.
Paard leeft niet meer maar had er destijds veel baat bij.

PTasman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 16:18

morelia schreef:
PTasman schreef:

Genezen is helaas niet mogelijk, maar alleen pijnbestrijding met metacam b.v. is ook niet goed inderdaad. Doordat je paard geen pijn voelt zal hij de gewrichten weer op een 'normale' manier gaan belasten en de slijtage gaat gewoon door. Het enige supplement waarvan bewezen is dat het verlichting van de klachten kan geven en dat er voor zorgt dat gewrichtsvloeistof zelf iets kan toenemen en heel soms zelf kraakbeencellen doet toenemen is glucosamine. In veel dure potjes en poeders die je kunt kopen zit wel glucosamine, maar lang niet genoeg om werkzaam te kunnen zijn voor een groot dier als een paard. Ik geef daarom glucohorse aan mijn paard met artrose. Voor zover ik het kan nagaan zit daar de hoogste werkzame dosis glucosamine in en het kost geen fortuin. Voor mijn paard heeft het tot nu toe echt super geholpen. Daarnaast heeft het supplement van de groene os geloof ik ook wel een hoge dosering. @ TS koop in ieder geval niet zomaar iets en laat je vooral ook goed informeren door de DA. Succes!

Wat ik begrepen heb is dat Pentosan direct in knie ( of waar de artrose zit ) wordt ingespoten waardoor het heel effectief is. Ik ben benieuwd welke DA ervaring met dit product heeft en wat zijn bevindingen zijn.
Vitamine C is ook aan te raden, vitamine C zorgt dat glucosamine beter wordt opgenomen.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 18:27

Wat mijn veearts tegen me zei. Is dat het niet officieel is bewezen dat wanneer je glucosamine geeft aan je paard dat dit ook daadwerkelijk bij het gewricht aan komt waar de glucosamine nodig is.

Mijn paard heeft ook artrose. Ik ben zelf gestopt met dit suplement. Ik merk totaal geen verschil met wel of niet geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 18:31

En steffie en mijn da zeggend at het wel bewezen is Lachen

Ik heb een poos de groene os gevoerd en merk zeker verschil.
Ben ook eens even gestopt en dan liep hij duidelijk slechter.
Ondertussen ben ik aan mijn 2e bus van AnimalPharma en ook deze werkt bij Kawa goed.

Ik heb ook eens primeval en corta-flex geveord, maar die hielpen bij Kawa dan weer niet

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 18:33

Prima als een veearts wat anders zegt.

Bij mijn paard werkt het niet in ieder geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 18:35

Dat kan helaas, maar ondertussen is het in de humane wereld wel bewezen, Knipoog

Ook al eens een ander merk geprobeerd, niet elk paard neemt elk merk goed op.
Zoals je ook al in de verschillen in het topic ziet Lachen

_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 18:37

Ik geef glucosamine complex special. Werkt goed Lachen

Mick_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 18:38

supplementen met glucosamine schijnen inderdaad goed te werken

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 21:00

Glucohorse is de beste en de goedkoopste.
Kijk maar eens op de website van hen. http://www.glucohorse.com
Daar staat heel veel info op en kun je je vragen kwijt.
Aanrader dus!!

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 23:09

Voor de pijnbestrijding zou ik bute willen adviseren.
Metacam is veel duurder dan bute en minder effectief.
Bute wil niet elke DA voorschrijven maar het is in NL wel toegestaan tegenwoordig als de kwaal ernstig genoeg is.
Wel zal er een aantekening in het paardenpaspoort komen omdat paarden die met bute behandeld zijn niet meer voor menselijke consumptie in aanmerking komen.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 23:44

ik heb ook een pot glucosamine vna de groene os gevoerd maar hielp echt niets helaas,en nou voer ik de equine glucosamine chronditine en deze jhelpt stukken beter