wat eet jou paard op de wei

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

wat eet jou paard op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 18:00

Usar staat sinds zaterdag op de wei,24 uur dus.Hij staat samen met 2 shetten en omdat die zijn voer in pikten geef ik het nu in een voerbak.Maar hoeveel voer krijgt jou paard die op de wei staat? Hij krijgt 2 plakken kuil en 3 kilo musley wat appel en winterpeen.Ik kan maar 1 keer per dag gaan voeren dus geef ik het in 1 keer.Maar sinds gisteren heeft hij hele erge voernijd, althans hij heeft zijn oren naar achteren en grijpt een shet als die in de buurt komt.Dit is nieuw gedrag en is begonnen toen er appel en peen bij het voer zaten.Ik kan niet altijd bij hem blijven wachten tot dat het kuil op is,dus de shetten eten misschien wel mee? Krijgt hij genoeg, en zo niet is dan die voernijd te verklaren omdat hij te weinig krijgt?

jesito

Re: wat eet jou paard op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 18:12

Ik vind 3 kilo meusli erg veel om in 1x te geven ik vind 1 kilo ook meer dan voldoende.
Als er geen gras meer staat in de wei zou ik kiezen voor onbeperkt goed hooi of twee keer per dag maar 1 keer en op is mooi vind ik dan wel weinig.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 22:18

Ik ben bang dat die 2 shetten ook flink mee gaan eten als ik veel hooi neer leg,en dan krijgt hij nog niet genoeg.Hij staat in een andere plaats dus 2 keer voeren gaat helaas niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 22:20

mijn jaarling heeft 3 grote weilanden voor zichzelf, hij eet het gras, en krijgt er hooi bij.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 22:20

Gras staat er niet.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 22:24

Zou zelf meer hooi gaan voeren ipv 3 kilo muesli. Met hooi kan hij zich warm eten, wordt hij niet dik van en is ook niet slecht voor hem.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 22:28

Hij moet juist dikker worden, hij blijft aan de dunne kant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 22:31

Ik zou die 3 kilo muesli maar achterwege laten, of in ieder geval minderen tot hooguit 1 kilo. Die 3 kilo is echt te veel en helemaal als je het in 1 x geeft.
Verder onbeperkt hooi voeren. Dat zijn weidemaatjes daarvan mee-eten, is dan maar zo.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 22:32

Van Muesli worden ze niet dikker, dan kan je beter gesneden mais bijvoeren, dat maakt vet. Hooi zorgt er voor dat zijn verbrandingsmotor lekker blijft draaien en hij het niet koud krijgt.

Paardje532

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 00:42

Hooi!

Hoeveel mensen in hoeveel van jouw topics moeten je vertellen dat jou paard meer hooi moet hebben, en nu nog dringender dan toen hij uitgemergeld op stal stond?
Leg een hele baal -niet plak, BAAL- neer. Morgen: herhaal. Overmorgen: herhaal. Duidelijk?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 00:51

Een hele baal gaat die shets niet ten goede komen. Zet een grote bak in het land waar je paard wel uit kan eten maar de shets niet. Daar kan je dan idd een baal hooi of een berg kuil in kwijt zonder dat de shets zich ongans eten.

Zoiets bv.
Afbeelding

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 08:28

Jouw paard krijgt gewoon te weinig te eten.
Je argument is dat als jij hooi voert de shets alles opeten dus dan maar niet tot weinig voeren.
Daarbij ga je er ook maar 1x per dag naartoe dus hij krijgt 1x een plak hooi en daar moet die 24 uur op teren.
Zo voer je een konijntje maar geen paard.
Verzin een oplossing want jouw paard wordt niet dikker van lucht.
Hij moet minimaal twee keer per dag drie plakken hebben en het liefst onbeperkt.
En die meusli is bij jouw paard helemaal niet van belang in die grote mate.
Van wie zijn die shetten eigenlijk?

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 09:18

marleen_usar schreef:
Ik ben bang dat die 2 shetten ook flink mee gaan eten als ik veel hooi neer leg,en dan krijgt hij nog niet genoeg.Hij staat in een andere plaats dus 2 keer voeren gaat helaas niet.

koop hooi Knipoog
kun je veel meer van voeren wat niet erg is voor de shetten, zet anders een stuk af zodat hij ongestoord kan eten?
dat hij nu nijdig word is een teken dat hij te weinig krijgt.

en tja...het is al vaker gezegd he?
je moet echt meer voeren anders word hij straks weer ziek..en wat is goedkoper een paar pakken hooi of de dierenarts?
en koop een liksteen er bij, leg die in het land en zet dan eventueel een stuk af voor hem

wotabiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 15:56

Ik sluit mij aan bij alle vorigen, je paard moet inderdaad meer hooi krijgen. Zoals al gesuggereerd, leg het in een hoge bak waar de shetten niet aankunnen. Eventueel leg je er een stuk metaalnet op (liefst gegalvaniseerd, dat wat men in de bouw gebruikt) zodat het hooi niet gaat vliegen en dat hij er stilaan de stukjes tussenuit haalt. Dan eet hij niet te snel en houdt zich goed bezig.
Dat extra voer zou ik zeker halveren of zelfs terugbrengen tot 1/3e. Je riskeert koliek omdat hij teveel te snel ineens opeet.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 17:16

Ik kijk eens bij hooinet.nl misschien hebben ze daar wat?

Ibelieve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 17:19

hooi en 2 scheppen brok

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 18:41

Misschien is meerdere stapels in de wei verspreid een optie?
Wij hebben een stal met uitloop ter grootte van een bak, en daar krijgen ze 3/4x per dag flinke stapels hooi verspreid.
Ze staan met zn 3en (1 kwpn, 1 NRPS, 1 shet). De shet is meestal het pispaaltje en wordt vaak weggejaagd bij zijn stapel. Maar omdat wij meerdere stapels maken heeft hij de mogelijkheid om naar een andere stapel te gaan.
Ze krijgen daarnaast trouwens ook 2x per dag krachtvoer. Maar vooral ruwvoer is het belangrijkst, zeker als er geen gras op het weiland staat.

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 18:48

Gras natuurlijk en hooi en soms brok.

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 18:52

marleen van wie zijn die shetten dan?
voer jij die ook,worden die gevoerd door een ander.
hoe zit dat?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 19:40

Ja dat vraag ik me ook steeds af!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 21:42

Ik weet niet van wie die shetten zijn maar ik voer ze niet.

Jenny_Arboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 21:44

nou mijn pony, tis niet echt mijn pony...
krijgt altijd hooi , en soms wat worteltjes , maar mijn pony staat 's avonds op stal Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 21:46

marleen_usar schreef:
Ik weet niet van wie die shetten zijn maar ik voer ze niet.

Wat raar? Je paard loopt bij andere paardjes in de wei, maar je weet niet wie de eigenaar is? Heb je hier dan helemaal niet met de eigenaar van de wei over gesproken?
Zou ik toch maar eens doen dan, en dan contact opnemen met de eigenaar van de shets, zodat jullie e.e.a. kunnen afstemmen, afspreken en regelen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 21:49

Ik vind 3 kilo voor een shet echt veel. Mijn shet krijgt niets. Anouar, die toch wel behoorlijk wat werk doet, krijgt een half schepje per dag.

Ik vind het eerlijk gezegd wat vreemd klinken. Jouw shet staat bij andere shetten, maar je weet niet van wie die zijn.
Kan je niet achterhalen van wie die andere zijn en dan afspreken dat jullie het hooi delen? Dan kan je gewoon genoeg hopen in de wei leggen zodat ze allemaal kunnen eten

Kosta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 21:59

Ik heb zelf ook 3 pony's en een kwpn-er 24/7 in de wei staan. Als je paard voernijd heeft, hoef je je geen zorgen te maken dat de shetten ermee vandoor gaan, want die laat hij er echt niet aan komen hoor. Ik doe het zelf dus ook in vier stapels over de wei verdelen. Ook zorg ik als ik biks voer dat ze allemaal ook echt hun eigen portie opeten. Wie houdt er eigenlijk de wei in de gaten. Ik vind dat je al minimaal twee keer moet gaan kijken ('s morgens en 's avonds) om je paard te controleren. Dan kun je ook meteen twee keer voeren. Door een paard op en wei te zetten heb je in de winter ook gewoon veel werk, maar dat moet je er maar voor over hebben. Je moet tenslotte toch ook kijken of hij nog water heeft. Als iemand anders dit doet, vraag dan of die hem misschien een keer extra kan voeren (eventueel tegen een vergoeding )