Anti-Zand tegen zandkoliek in de winter?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mirte_

Anti-Zand tegen zandkoliek in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 19:19

Nu, de wei waarin mijn paard staat is nogal kaal. er staat haast geen gras meer in.
en omdat ik toch een beetje eetverslaafde haflinger heb eet hij toch elk sprietje dat er nog staat.
nu heeft mijn instructrice en vorige eigenaar van mijn paard, geadviseerd om hem Anti-zand poeder te voeren.
Zij zei dat paarden met gras eten de helewortel, en dus ook het zand mee uit de aarde trekken, dus dat ik maar eens een kuurtje van dat spul moest geven. Lachen

Een kuurtje is dus ongeveer 5 eetlepels natte zemelen en 1 eetlepel van dat Anti-zand erbij, + zijn gewone brokken.
Maar hebben jullie hier wel eens van dit spul gehoord? of ervaring mee?

het kan zijn dat ik nou over iets praat dat al heel populair is ofzo, maar dat weet ik niet Vork

blondegod19

Re: Anti-Zand tegen zandkoliek in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 23:07

Ik geef mijn Haflinger elke 4 weken een kuur met SAndclear,van de paardendrogist.Het zijn een soort biksjes,kan je door het voer doen. Ik doe het zelf altijd door slobber, anders eet hij het niet. Het wordt nl. vrij snel een soort gel-achtige substantie en dat vindt hij goor.Door de slobber merkt hij dat niet, denk ik. Ze hebben er ook een poeder van (sandguard), maar daar moet je weer vrij veel van geven, dat lukt bij mij niet omdat hij eigenlijk geen krachtvoer krijgt - kan ik het nergens door mengen, of hij moet heel veel slobber krijgen..

Hij heeft desondanks al twee keer zandkoliek gehad , de afgelopen jaren. Wel met 5 jaar ertussen. Het kwam de laatste keer ook door een te kale wei in de winter.Ook al voerde ik hooi bij en stond hij 's nachts op stal. Ik heb hem daarna in een zandpaddock gehouden, nu ook dus weer voor de zekerheid. Hij blijft anders toch alle korte sprietjes gras (en de worteltjes met zand) eruit trekken.

wees dus alsjeblieft voorzichtig!
In Utrecht raadden ze ook aan hem elke dag een kopje gekookt lijnzaad te geven, dat heeft dezelfde werking als die anti-zandkorrels.Lijnzaad in ruim water ongeveer 10 min. goeddoor laten koken, tot het lekker slijmerig is. Ik meng het soms voor de smaak met natte zemelen.
Succes!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:40

Zelf heb ik eerder ook SandClear gevoerd elke 4 weken 1 week lang. Echter bestaat SandClear voor 99% uit psyllium en lijnzaad wordt ook wel psylliumzaad genoemd.
Aangezien SandClear tussen de 19 en 26 euro per kilo kost en lijnzaad bij de fouragehandel hooguit 1 euro per kilo kost geef ik ze dus lijnzaad.

blondegod19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 20:03

Volgens mij is het niet hetzelfde hoor, lijnzaad is ook heel anders van vorm/structuur, psylliumzaad is veel kleiner. Lijnzaad is het zaad van de vlasplant,psylliumzaad van de eh....psylliumplant??Dat moet ik nog even opzoeken, weet ik eigenlijk niet.Ik weet wel dat het ook door mensen gebruikt wordt voor darmreiniging, zelfs Patty Brard had het in dat kuurprogramma op Ibiza.
lekker belaNGRIJK, maar ik wil maar zeggen dat het kennelijk werkt.

blondegod19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 20:12

ha, gevonden,ik kopieer het stukje even;

De naam psyllium of vlozaad verwijst naar verschillende weegbree-achtigen, die voornamelijk worden verbouwd in India en het Midden-Oosten (vooral Iran).

De zaadjes worden al honderden jaren gebruikt bij blaas- en urineweginfecties en darmklachten als colitis. Van oudsher werd psyllium ook gebruikt ter voorkoming van zowel diarree als obstipatie (verstopping). In het verleden gold het kruid tevens als hoestmiddel en als remedie tegen aambeien, huidirritatie en insectenbeten.

Eigenschappen en werking
Psyllium wordt gezien als één van de beste bronnen van vezels. Vezels reguleren de stoelgang en kunnen zo verstopping en diarree voorkomen. Psyllium heeft een laxerende werking, maar is veel veiliger dan gewone (vrij verkrijgbare) laxeermiddelen, die ertoe kunnen leiden dat het lichaam belangrijke voedingstoffen kwijtraakt. De vliesjes van de zaden zetten uit als ze in contact komen met water (in voedsel of in het spijsverteringskanaal), waarbij zich een soort gelatineuze massa vormt. Bij diarree wordt de stoelgang vertraagd doordat de zaadvliesjes veel van het vocht in de ontlasting opnemen. Bij obstipatie worden de darmen juist aangezet tot samentrekken, doordat de ontlasting meer volume krijgt.

Wel werkt lijnzaad ook goed en is idd veel goedkoper.WEl koken, anders schijnt het voor paarden giftig te zijn!

Mirte_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 20:33

Beankt voor dereacties in ieder geval Lachen

Ik gebruk een poeder, niet zelf gekocht. Gekregen van zijnoude eigenaar/ mijn instructrice omdat zij gewoon wil dat het goed gaat met haar vroegere paard. zelf weet ik de prijs dus niet echt. maar ik doe het gewoon met een beetje natte zemelen door zijn biks Ja

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 22:20

@blondegod: oh, dan heb ik dat verkeerd begrepen. Ik dacht het pas op bokt gelezen te hebben.

Daarnaast: lijnzaad mag ongekookt gegeven worden, mits niet te veel (100 gram is voor een paard per dag ook genoeg) en het is dan erg belangrijk direct na het voeren de voerbak goed schoon te maken.
(Mijn paard heeft ook zandkoliek gehad en dit zei de da in de kliniek toen, zo doen zij dat ook al jaren.)