Kuil of hooi?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Judje

Kuil of hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 15:32

Mijn oom heeft een weiland die hij niet gebruikt. Het hooi wat er dan ook vanaf komt mag ik dan ook aan mijn paarden voeren. Dit zijn ongeveer 120 kleine balen per jaar. Helaas kan ik er nog maar 40 ophalen en dan moet ik weer een andere leverancier vinden.

(Ik heb mijn paarden sinds nov. '06 en eerst hooi bij een boer in de buurt gehaald, maar zijn balen van dit jaar waren 9 op de 10 geschimmeld en toen heb ik tussen toen en wanneer het hooi van mijn oom klaar was bij de fouragehandel gehaald, maar dat was erg duur, soms zelfs € 3,85 per baal)

Nou was ik dus bij de buurman van mijn oom (die slaat het op) om weer hooi te halen en hij heeft nog heel veel balen kuil liggen (ook formaat dat ik kwijt kan, namelijk 80 x 90 x 180cm). Deze kan ik voor een leuk prijsje kopen. Anders moet ik dus een andere hooileverancier zien te vinden, want bij de fouragehandel blijf ik ze het liefst niet halen.
Ik heb van hem ook een paar kilo meegekregen om het uit te proberen, maarja, nou is het dus dat mijn paard het kuil lekkerder vindt en meteen op eet en mijn pony laat het liggen totdat het hooi op is.

Maar: ik heb een 1,5 jarige Haf en een 3,5 jarige Gelderse. Beide vrij sobere rassen (is nog oud type Gelderse) en eigenlijk ben ik bang dat ik met kuil dat veel minder moet gaan voeren.
Wat hebben jullie en wat zouden jullie in mijn geval doen?

Zelf ben ik altijd een voorstander geweest van hooi, omdat het iha veel stengeliger en soberder is.

Kitty1

Re: Kuil of hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 16:28

Kuil mag ook gewoon onbeperkt gevoerd worden hoor, je paarden zullen er misschien in eerste instantie veel van eten maar als ze het gewend zijn, zal je zien dat ze rustpauzes inlassen. Ik heb ook een vreetgrage haflinger en zelfs zij houdt op een gegeven moment op met eten, omdat ze toch de hele dag toegang heeft tot het kuil. Uiteindelijk zullen ze er niet dikker van worden dan hooi, paarden leren doseren als ze onbeperkt gevoerd worden. Mijn veearts zegt ook dat sobere rassen gewoon kuil mogen krijgen. En daarnaast zit er geen stof in.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 17:38

ligt een beetje aan wat voor kwaliteit kuil je hebt en hoeveel je dan kunt voeren.
grof uitgebloeid gras wat ingekuild word bevat natuurlijk minder dan kort gras van bemest land..

dus afhankelijk daarvan moet je dus voeren Haha!

bij ons eten ze de hele dag door hooi en daarnaast krijgen ze 2x per dag allen een flinke portie hooi.
persoonlijk vind ik dat ook het mooiste voeren, de hele dag hooi eten met wat minder voeding er in en dan aanvullen met wat kuil en eventueel krachtvoer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 17:41

Ik voer mijn paarden die dik wordenvan lucht toch echt niet graag onbeperkt kuil

Verder, hoe droog het ook is, is het altijd wat zuur.
Niet elk paard kan daar tegen Lachen

Sietske94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 23:58

hooi Lachen

Louise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 19:49

Hooi en kuil is allebei goed. Ik vind dat je een verstandige keuze maakt om uitsluitend ruwvoer te voederen. Hier is meer informatie over de voordelen van ruwvoer: http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm. Maar het lijkt me wel verstandig om geleidelijk over te gaan op kuil met tussenperioden van ongeveer 1 week eerst 2/3 hooi en 1/3 kuil daarna 1/2 hooi en 1/2 kuil daarna 1/3 hooi en 2/3 kuil en uiteindelijk alleen maar kuil (allebei voederen is eigenlijk nog beter)

PS: let er wel op dat het paardenkuil is en geen koeienkuil.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 19:56

Ik zou (oud) hooi voeren, daar kun je altijd onbeperkt van voeren, en dan eventueel met brokken of kuil iets bijvoeren als je merkt dat het paard wat invalt.
Met kuil moet je voorzichtiger zijn, er zijn meer paarden die er te snel dik van worden of niet tegen de suikers kunnen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 09:46

Krijg je zo'n baal wel snel genoeg op met 2 paarden?
Hooi is heel lang houdbaar, maar een open gemaakt pak kuil niet. Daarom voer ik hooi.

marijke1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 09:51

Ik zou het toch zeker een week eerst eens proberen voor je al die botten gaat kopen...
Mijn fjord reageerde er heel sterk op. Hij was met gewoon hooi altijd een lammetje, maar met kuil was er niet veel aan te zeggen ,was hyperactief, zenuwachtig, hoofd steeds hoog in de lucht, en leek niet te kunnen ontspannen... Een dag nadat ik terug gewoon hooi voederde was het over en kon ik besluiten dat hooi beter was voor dit paardje.
Niet elk paard reageert er zo sterk op. Bij een andere pony en twee shetlanders die daarvoor ook kuil kregen, merkte ik geen verandering.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 16:21

Lenneke_ schreef:
Krijg je zo'n baal wel snel genoeg op met 2 paarden?
Hooi is heel lang houdbaar, maar een open gemaakt pak kuil niet. Daarom voer ik hooi.

Dat is ook de vraag jah...

Ik ben nog aan het twijfelen, maar eigenlijk denk ik dat ik toch liever wat ouder en stengelig blijf voeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 17:31

Je hebt ook van die kleine baaltjes, net zo groot als een hooi pak. (zie onderschrift Tong uitsteken )
Die krijg je wel snel genoeg op Ja

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 17:54

Maar daar heeft de TS het niet over

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 17:58

Ik heb het hele topic gelezen...ik weet dat ze het over die grote heeft. Maar ik reageerde enkel op "krijg je die snel genoeg op"
Voor de duidelijkheid had ik er dan beter neer kunnen zetten, nee, daarom bestaan er ook van die kleine baaltjes. Die zijn daarvoor gemaakt.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 18:00

die grotere, krijg ik met 3 pony`s ( 2 x E) in 14 dagen op hoor
nu met dit weer nog geen enkele slechte plek tegengekomen

1paardenfan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 18:41

Ik vind persoonlijk hooi beter...ik kan het eigenlijk niet zeggen wrm ik het beter vind maar ik vind dat kuil wel erg stinkt en snel op lijkt te zijn...

Hilde_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 19:31

Wij voeren hier thuis hooi, omdat kuil veel eiwitten bevat en heel veel paarden daar niet tegen kunnen(eiwitbulten enz.), ook worden ze sneller dik van kuilgras dan van hooi.
Als je paard gewoon tegen kuil kan, is er volgens mij niks mis mee hoor.

aricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 19:36

Wij voeren thuis allebei ,alleen het ene kuil is het andere niet ,als er veel bemesting in zit ,zie je dat vaak terug dat de paarden heel dun op de mest worden,als dat het geval is ging ik allleen hooi voeren.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 08:07

Ik zou lekker op hooi blijven. Kuil is veel "vetter" en je moet er eigelijk meer van geven als van hooi omdat het meestal minder ruwe stof bevat....
Op m'n oude stal voeren ze kuil. Alle paarden zijn vet. Nagelbijten / Gniffelen
En 3 hoefbevangen. (en het was geen koeienkuil!)

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 17:19

Ik sta op een pensionstalling dus heb weinig te zeggen wat dit betreft.
Wij zijn vorig jaar over gegaan op kuil.
Eigenlijk was het er hier niemand mee eens maar ze hadden al erg veel ingeslagen.
We zagen er een beetje tegenop vanwege de eiwitten.
Nu zijn hun zo aardig geweest om het hooi en kuil te laten testen op de eiwitten.
Het verschil was nihil! Uitslag hebben we zelf gezien (dus geen fabeltjes).
We voeren het al een tijdje en er zijn nooit klachten gekomen.
Elk paard (15stuks) doet het er goed op.

Alleen soms zit er een beschimmeld stuk tussen en dat word dan weg gegooid.
Ik vind het voordeel dat het niet stoffig is. Mijn paard is er wat gevoelig voor.
Nadeel: die pikkels Clown

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 18:12

prikkels? Ik heb er nooit prikkels inzitten hoor

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 19:21

Bij ons wordt uitsluitend kuil gevoerd, 3 keer per dag krijgt die van mij een behoorlijke berg. Alleen als het op is komt er soms hooi, maar de paarden lusten het niet eens. Geen van de paarden is vet en ze zijn ook niet druk. Het is waar dat kuil soms stinkt, soms ruikt de hele gang naar mijn paardenjas Tong uitsteken, maar ik heb juist altijd gehoord dat het beter is voor paarden (meer gezonde voedingstoffen), bovendien is hooi vaak veel stoffiger.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 19:28

Goed kuil stinkt niet, ik vind het lekker ruiken, het ruikt alleen wel sterker dan hooi. Koeienkuil stinkt.

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 22:02

Lenneke_ schreef:
Goed kuil stinkt niet, ik vind het lekker ruiken, het ruikt alleen wel sterker dan hooi. Koeienkuil stinkt.

Mee eens, het kuil dat ik voer ruikt bijna helemaal niet, zeker niet zuur en het ziet er bijna hetzelfde uit als hooi. Ik geef mijn paard 2x per dag een grote berg kuil en dan 's avonds voordat ik wegga nog een beetje. Hij doet het er prima op, wordt er niet vet van en krijgt geen eiwitbulten. Ik krijg ook niet de indruk dat er meer eiwitten in zitten dan in hooi. Bijkomend voordeel is dat het over het algemeen ook wat goedkoper is dan hooi.

inib

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 18:47

Wij voeren ook kuil, ze kunnen de hele dag onbeperkt eten, het is inderdaad zaak dat je goede kuil hebt, ik heb nog nooit gemerkt dat ik er meer van moet voeren, als ik merk dat ze er drukker van worden geef ik wat minder brokken en ze doen het er prima op. Bij ons op de manege krijgen de paarden ook onbeperkt kuil al geven ze er daar nog wel eens wat heel grof hooi bij

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 10:42

Bedankt voor jullie reacties!

Maar nou had ik nog twee vraagjes:
- Wat is nou het verschil tussen paarden- en koeienkuil?
- Mijn paarden staan niet op stro (maar vlas) en krijgen dus naast het hooi niks stengeligs binnen, kan het dan ook geen kwaad?