Equifyt Balance & Natural base, zonder melasse

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Equifyt Balance & Natural base, zonder melasse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 22:46

Wie heeft ervaring met deze mueslimixen?
Een kennis van me voert sinds een tijdje deze muesli's. Een van haar paarden was al snel van zijn mok af, en een ander paard had veel minder last van zijn zomerexceem. Zij was er heel erg enthousiast over.
Ik wil het denk ik ook eens gaan proberen.

Equifyt adverteert ermee dat ze rekening houden met de verschillende seizoenen, maar ik weet niet precies wat ik me daarbij moet voorstellen. Hebben ze elk seizoen een nieuwe voermix, of is het de bedoeling dan je in de zomer minder voert ofzo..

De Equifyt Balance is een havervrije en melassevrije mueslimix van 'zorgvuldig uitgeselecteerde granen, seizoenskruiden, en andere essentiële nutriënten', smakelijk en lichtverteerbaar.

Natural Base is een kruidenmix van zorgvuldig uitgeselecteerde granen, grassen en kruiden zorgt voor een natuurlijke balans. Voeding kan hierdoor een sterk herstellende functie hebben, zodat na ziekte of zware inspanning het herstel versneld wordt. De kruidenmuesli bevat geen toegevoegde vitaminen of mineralen en kan derhalve (bij fysieke arbeid of groei) het best gevoed worden in combinatie met de Equi Balance. De samenstelling is 100% natuurlijk en stofvrij. Net als alle andere EquiFyt samenstellingen bevat deze mengeling geen ballaststoffen voor het lichaam als vlaskaf, strokapsel, of melasse

Verder staat er op de site: De voederformules zijn gericht op de levensenergie van het paard, zorgen dat het paard in balans blijft of herstellen de balans. Ingrediënten worden afzonderlijk getest op hun elektromagnetische geladenheid. Bij elke plant wordt dus gelet op voeding, ondergrond, klimaat enz.

Het klinkt allemaal erg mooi. Allemaal heel natuurlijk, zonder de rotzooi die wel in brokken wordt gestopt.

Oja, de site zal ik ook even geven:
http://www.equifyt.com/voeders-balance.html

Tieneke

Re: Equifyt Balance & Natural base, zonder melasse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 11:25

Ik heb het hier een hele tijd gegeven, tot de prijs voor mij echt te duur werd.
Over die seizoenen: ik denk dat dat vooral op de 'Herbs' slaat, wat je ook kan bijvoeren. Dit is gewoon een kruidenmix die elk seizoen aangepast wordt aan de kruiden die paarden in het wild op dat moment zouden vinden in de vrije natuur.

Als ik over een paar jaar mijn eigen centjes verdien, wil ik zeker terug overschakelen naar Equifyt. Waarom? Mijn paard werd er echt gewoon gelukkig van. Ik zag aan hem dat hij dit graag at. Het voer dat hij nu krijgt (Cavalor), eet hij ook graag, maar niet met datzelfde anthousiasme.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 17:35

Ik heb een workshop gevolgd over dit voer. Was erg interessant. Ieder mens, dier, plant heeft een in gezonde toestand een bepaalde Yin en Yang balans. De behoefte aan Yin en Yang wisselt per seizoen omdat de Yin en Yang in het klimaat dan ook verandert. Ze houden hier dus rekening mee door steeds alle ingredienten te meten en ook klimaat metingen te doen. Daarbij zijn alle produkten biologisch geteeld wat ik ook een groot voordeel vindt. Je kunt een haaranalyse aanvragen. Mijn paard bv bleek sterk uit balans en had in september veel kruiden nodig die je normaal in de winter geeft. Hij had problemen met de stofwisseling, veel te snel en een veel te snelle hoefgroei. Ook huidproblemen, mok en schilfers. Nu ik bijna een half jaar verder ben is de hoefgroei genormaliseerd. Geen hoefscheuren meer, geen mok meer. Goede glans op de vacht ondanks de wintervacht. Het voer is wat duurder doordat ze geen afvalprodukten gebruiken zoals bij veel andere voeders wel gebeurt en alles van biologische teelt is. Ik voer daarentegen wel minder in kilo's dan met mijn vorige voer dus per saldo ben ik niet duurder uit. Ik gebruik mijn paard voor recreatie en voor sport (allround western, reining, trail, horsemanship) en ben erg tevreden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 21:52

Klinkt erg fijn Ja
Ik ga het proberen zodra de oude voerton leeg is.

Hoeveel voeren/voerde jullie ongeveer per dag?
Volgens de site zou die van mij zo'n anderhalve kilo per dag moeten krijgen, maar dat lijkt me erg veel. Hij krijgt nu nog geen halve kilo per dag.
De prijs maakt me niet veel uit, wil gewoon t beste voor mn paard natuurlijk Haha! Maar wat kost zo'n 25 kilo zak ongeveer?

En meer ervaringen zijn natuurlijk van harte welkom Lachen

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 22:29

Ik haal per keer 3 zakken balance en 1 zak base en (25 kg per zak) en ben rond de 46,-- euro kwijt. Ik voer per paard een half tot 3/4 voerschep per voerbeurt (80% balance, 20 % base). Als er hard gewerkt moet worden krijgen ze iets meer.
Kris Marneffe die dit voer ontwikkeld heeft adviseert als je ermee begint om eerst de hoeveelheid aan te houden die je gewend bent.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 09:20

Oke bedankt Lachen
Is dus niet veel duurder dan ander voer, ik betaalde laatst ook 12 euro voor n zak tinkerbrok.
Ik ga vandaag in Riemst een paar zakken halen Lachen

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 10:07

Ik heb het ook een tijdje gegeven omdat het voer dat ik normaal geef ( Mijten ) net op was toen bij de voerleverancier. Vond het prima voer, alleen wel redelijk stoffig ( omdat er geen melasse in zit ?) De seizoenskruiden toevoegen kan, hoeft niet. Voerverkoper verkocht daar zelf maar heel weinig van.

Ik geef wel Herbs brokken op dit moment, dus de gras en kruidenbrok van Equifyt, vind mijn paard heerlijk !

Groetjes,

Maris

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 10:18

Ik geef mijn jaarlingmerrie Natural Base en Junior ook in een verhouding van 20% en 80%.
Hiervoor kreeg ze de Natural Base met de Breed.
Ik ben er heel tevreden over en ze eet het ook graag.
Sinds kort is er nu ook een winkel in de buurt waar ik het kan kopen, want hiervoor moest ik 37,5km enkel rijden voor een zak eten Rolleyes

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 12:56

Ik moet ook wel een eindje rijden voor het voer, nog niet heel veel dealerpunten in Nederland. Heb het er wel voor over en neem gewoon veel mee zodat ik even vooruit kan.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 13:03

ff een stipje...

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 17:02

Ik voerde voorheen Equifyt Herbs maar doordat de leverancier hier in NL nu geen losse zakken meer verkoopt, alleen pallets zoek ik dus een ander adres in NL waar dit te koop is en het liefst ook verzend.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 17:05

het lijkt mij wel goed voer waar zijn er verkooppunten rond Amersfoort?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 12:01

Kijk op de site van equifyt.be zelf voor de verkoopadressen, t zijn er niet zoveel in Nederland.

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 13:33

Bedankt voor deze tip,ik heb ze net een mailtje gestuurd omdat ik héle goede dingen hoor en lees over dit voer. Vork
Het is te hopen dat er wel een verkoop punt bij ons in de buurten is,of dat onze fourage handel het voor ons kan bestellen.
Hoe natuurlijker het voer is,hoe beter in mijn ogen.Groetjes. Knipoog Doei!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 13:33

Wij wonen gelukkig vlak naast de Belgische grens, ze zijn inderdaad bijna nergens in Nederland te krijgen.
Misschien een idee voor iemand hogerop in t land, om je eigen verkooppunt te beginnen, als het echt zo'n goed voer is Knipoog

Morgen ga ik ook een paar zakken halen.

Maris, kun je tegen het stof ook wat water erover gieten ofzo? Of voerde jij het gewoon zo.
Zie het al helemaal voor me, *schrok schrok* *snuif* HATSJOE! *Stofwolk* Clown
In ieder geval beter dan al die melasses enzo die bij ander voer er doorheen zitten.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 15:30

MysticTinker schreef:
Wij wonen gelukkig vlak naast de Belgische grens, ze zijn inderdaad bijna nergens in Nederland te krijgen.

Maris, kun je tegen het stof ook wat water erover gieten ofzo? Of voerde jij het gewoon zo.
Zie het al helemaal voor me, *schrok schrok* *snuif* HATSJOE! *Stofwolk* Clown
In ieder geval beter dan al die melasses enzo die bij ander voer er doorheen zitten.

Hoi,

Daar haal ik het ook ( 65 km rijden voor ons ) !
Zo stoffig is t nu ook weer niet hoor. Maar mijn paard is stofgevoelig, dus daarom let ik heel erg op dat soort dingen. je kan er vast wel water door doen idd, of wat olie b.v. , als je het te stoffig zou vinden.

Groetjes,

Maris