Wat tevoeren tijdens winterweidegang

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

silenmaup

Wat tevoeren tijdens winterweidegang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 01:07

Mijn trekpaard staat ook 's winters op de wei.
Ik weet natuurlijk dat er 's winters weinig voedingsstoffen in het gras zitten en voer daarom lekker veel hooi.
hij heeft nooit bix gehad alleen ruwvoer
kan ik toch beter iets bijvoeren?
ik heb hem sinds juni
ik rijd alleen in het weekend omdat ik geen bak heb en het 's avonds al zo vroeg donker is
ik dacht zelf aan 2 kg basisbrok en 1 kg muesli p/d
iemand echte serieuze adviezen?
let wel op dat het een trekpaard is...

Grobegni

Re: Wat tevoeren tijdens winterweidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 11:10

Mijn trekpaard is ook altijd op de wei. Hij krijgt naast droog kuil en wortels, twee aurakoeken per dag. Hij heeft hier genoeg aan, krijgt er last van als hij te hoog in de eiwitten staat. Ik rijd hem zo'n 2 a3 keer per week.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 11:22

silenmaup schreef:
ik dacht zelf aan 2 kg basisbrok en 1 kg muesli p/d
iemand echte serieuze adviezen?
let wel op dat het een trekpaard is...

Lijkt mij erg veel als hij nooit krachtvoer heeft gehad! Waarom denk je dat hij zoveel nodig heeft ineens? Ik zou zeggen: zorg dat hij voldoende vitamines en mineralen binnen krijgt (liksteen, koeken) en als je merkt dat hij gaat afvallen/futloos is, kun je hem wat brok erbij gaan geven.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 13:12

Lijkt mij ook wat veel voor een paard dat vrij weinig doet, 3 kilo krachtvoer per dag.
Idd wat van die koeken of een beetje meusli of brok is voldoende maar ik zou niet en/ en doen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 14:00

Mijn arabje krijgt alleen hooi bijgevoerd en heeft een mineralenliksteen. Verder krijgt hij geen brok of muesli.

silenmaup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 22:17

thanks voor de tips
ik dacht 3 kg omdat het voer eigenlijk het gras helemaal moet overnemen. hooi is wel goed maar zit ook niet alles in
gobegni's reansoen klinkt idd goed
ga ik proberen !

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 22:23

ik zat door je profiel te neuzen en ik dacht al goh, dat trekpaardje komt me bekend voor Tong uitsteken en die 'ogen' foto van je andere paardje al helemaal.. maar natuurlijk van Trekpaarden.eu haha Gestoord

Meike staat ook dag en nacht op het land en krijgt naast hooi niet echt iets bij gevoerd,, ik geef dr regelmatig een handje brok soms wat gekookte lijnzaad en ze krijgt zo nu en dan een pavo koek. Ze doet het daar prima op Lachen.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 17:07

Mijn fjord en shetlander staan beiden 24 uur per dag buiten. Ook ik rijd (oké niet op de shet natuurlijk) alleen in het weekend i.v.m. dat het vroeg donker is en die van mij krijgen echt alleen maar hooi bij hoor. Doen ze het prima op. Verder natuurlijk wel een mineralen liksteen.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 11:55

silenmaup schreef:
ik dacht 3 kg omdat het voer eigenlijk het gras helemaal moet overnemen. hooi is wel goed maar zit ook niet alles in
gobegni's reansoen klinkt idd goed
ga ik proberen !

Maar gras is ruwvoer, dus moet gecompenseerd worden met ruwvoer, dus hooi of kuil Knipoog Met de pavokoeken, (1 koek is geloof ik voor 600 kg lichaamsgewicht, daarom geef ik er twee Clown ) krijgt je paard dezelfde vitaminen, mineralen en andere voedingsstoffen binnen die ook in 3 kilo krachtvoer zitten. Alleen zit er niet zoveel energie in en is het dus een prettige aanvulling op de weidegang!
Onze paarden hebben overigens ook likstenen tot hun beschikking, maar dat lijkt me een vrij algemene aanvulling op het dieet Knipoog Succes met Vic!

Softijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 12:53

Bij ons krijgen ze heel veel hooi, hebben een liksteen en een halve/hele aurakoek Lachen