Bevangenpony lust geen zandweg, zemelen bijvoeren?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Bevangenpony lust geen zandweg, zemelen bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 18:08

Oke ze is niet meer bevangen maar is het wel geweest, vandaar dat ik dus nog steeds schrik heb met vanalles bijvoeren. Maar ze heeft dus last van zand in haar maag en heb nu van de dierenarts zandweg gekregen.

Dit moet ik haar 2x daags 1/3 maatbeker geven. Maar ze lust het absoluut niet! Heb het al bij haar voer gedaan (dodson & Horrel safe and sound), een appel uitgehold, door een spuit maar ze eet het dus echt niet.

nu heb ik het net door natgemaakte zemelen gedaan. Dit eet ze wel! Maar uit mijn pennytijd weet ik dat je maar 1x per week slobber mag voeren. Valt zemelen onder slobber? En kan het kwaad als ik de portie in een keer geef ipv 2x per dag? En kunnen zemelen uberhaupt wel bij een pony die bevangen is geweest?

Bitterbal

Re: Bevangenpony lust geen zandweg, zemelen bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 18:11

Ik geef mijn paarden regelmatig zemelen.
Op mijn werk krijgt een paard zelfs elke dag zemelen omdat hij zn brokken (volgens hun, maar naar mijn idee onzin) niet kan kauwen ofzo vanwege iets met zn tanden.
Ik zou, als je dierenarts, 2x per dag heeft gezegd je wel aan 2x houden. Ik weet niet of het een speciaal effect heeft, maar als hij/zij zal er wel het meeste verstand van hebben lijkt me.
Sterkte ermee.. ik weet wat t is om een paard te hebben wat "medicijnen" niet wil hebben... Die van mij wil het niet eens door zn zemelen heen.. terwijl hij zemelen zelf wel eet... :p

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 18:12

Dan bel ik hem morgen wel even of dat kwaad kan, want 2x per dag zemelen lijkt me niet goed, of is dit echt een fabeltje?

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 19:09

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 19:11

Je moet even opletten of je het zandweg middel wel nat mag voeren. Spul wat ik had moest droog gevoerd worden namelijk!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 19:17

Dan bel ik voor de zekerheid de dierenarts morgen nog maar eens. Kan ik het allemaal vragen. Staat er iig niet bij dat het niet nat mag, heeft ie ook niks over gezegd, maar goed even om advies vragen kan vast geen kwaad.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 19:18

Zal wel per spul verschillend zijn, suk6 ermee!

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 19:19

Bij ons op stal staat een paard die spierbevangen was, en die mag juist niets anders dan 2 maal daags een portie zemelen. Niet teveel, maar genoeg om medicijnen in op te lossen.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 18:25

Dat van dat je slobber niet meer dan 1x / week mag voeren is een fabeltje.
In het Pavo voedingsboekje staat dat je het 2 tot 3x week mag voeren.
Je hebt paarden die niets anders krijgen omdat ze geen gewoon voer meer mogen of kunnen hebben.
Paarden met slokdarmverwijding mogen geen gewoon voer meer & krijgen alles in een papvorm. Slobber dus.
Paarden met gebitsproblemen kunnen geen gewoon voer kauwen dus krijgen ze slobber.
Paarden met gevoeligheid voor zandkoliek of paarden die gwn zand happen krijgen ook meerdere keren / week tot elke dag slobber.
Zo zie je dus dat het geen kwaad kan dat je slobber meer geeft dan 1x / week. Dat zal dan wel een fabeltje zijn. Haha!
Geef dus gerust maar slobber. Ze vinden het nog lekker ook. De mijn is er toch zot op.
Over zemelen weet ik zelf niet zoveel ...dus daar zal ik maar over zwijgen. Haha!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 18:28

Je kunt gemakkelijk van het gewone voer een slobber maken door er water aan toe te voegen en het te laten weken. De brok valt uit elkaar, en je kunt de medicatie daar doorheen doen. Op die manier kun je je eigen voer gebruiken, zonder risico op bevangenheid door extra suikers.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 20:19

Ik heb van iemand de tip gekregen om het te mengen met zonnebloemolie, het wordt dan niet hard en dan kan ik het in een spuit doen. Zo eet ze het wle op.

meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 20:27

Gewassen wortelen helpt ook zand uit lichaam van je paard te halen

viktor00

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 20:59

Je hebt verschillende merken zandweg. misschien een ander merk uitproberen. In de meeste zandweg spulletjes zitten psylium vezels of (zo iets). Mij shetlander luste het ene merk wel en het andere niet.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 08:25

Ik heb net weer een 5 kilo emmer Sand-Ex gehaald van Equimins. Dit zijn hele kleine brokjes en dat is dus veel makkelijker met voeren. Ik heb ook al een aantal keren zand weg gehad, maar als je paarden maar een heel klein beetje 'kracht'voer krijgen, dan is dat geen doen.
Mijn paarden eten het trouwens wel, maar ja als die stoppen met eten gaan ze dood, ben ik bang.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 21:25

Zand-weg (in poedervorm) was voor mijn paard geen succes. Sand-clear (kleine korrels) werd wel goed gegeten en mijn paard is een mienmeut met vreemde dingen eten. Dit kun je gewoon 2x daags door het voer doen.
Slobber kan rustig dagelijks gegeven worden, ik geef al elf jaar, dagelijks na het rijden, slobber aan mijn paard.

just2see

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 10:45

In topic over paarden met overgewicht heb ik het over EQUIGARD van St. Hippolyt gehad. Dat moet je echt eens proberen.
Onze pony die hoefbevangen was is er onwaarschijnlijk goed mee geweest.
Het zijn naar verluidt de lage suikergehaltes (koolhydraten), laag eiwit, maar vooral de doseringen van vitaminen (bvb. Vitamine E), mineralen en vooral sporenelementen die belangrijk zijn voor deze paarden/pony's. Ook bevat dit voer kruiden, veel struktuur (hooi, stro enz...), Omega 3 en Omega 6 stoffen.

www.st-hippolyt.de

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-07 15:29

Ik voer safe & sound van dodsen en horrel. Ook speciaal voor bevangen paarden Lachen

just2see

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 18:12

Ook super spul Dodson. Je kun St-Hippolyt er goed mee vergelijken. Alleen heb ik de idee dat het duitse voer nog natuurlijker is.
Ik heb ook jaren Dodson & Horrell gevoerd. Voeders zoals St Hippolyt en Dodson zijn topvoeders en kun je niet vergelijken met andere vind ik. Per kg. zijn ze duur maar omdat je er minder van voert, valt het nog allemaal mee.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 07:43

Je kunt het supplement (zandweg) ook in water een beetje oplossen en dan in een doseerspuit zo achter in haar mond spuiten (zoals bij een wormenkuur) dan krijgt ze het ook binnen en hoef je niets bij te voeren

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 09:47

Ik heb het met olie gedaan, schijnt dat ze nu wat teveel olie binnen heeft gehad, maar ze reageerde er goed op. Als ik het met water aanleng wordt het een dikke drab die hard wordt in de spuit.