Brigitte moet aankomen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xXutopiaXx

Brigitte moet aankomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-07 23:32

Hallo..

Ik heb lang getwijfeld of ik dit topic zou openen, maar ik doe het toch..
Mijn verzorgpaard Brigitte, is/was te mager!

Brigitte is van een melkboer, deze boer heeft natuurlijk geen tijd om voor een paard te zorgen.. toen ik 3 jaar geleden bij hem kwam, stond Bri alleen maar in de wei te staan, nu mag ik er alles mee doen, feitelijk kan ik haar mijn eigen paard noemen, ik heb alleen niet de papieren thuis en ik hoef er niets voor te betalen..

Ongeveer een maand/anderhalve maand geleden, zijn wij gaan zwemmen met de paarden, toen was onderstaande foto gemaakt.. en daardoor ben ik heel erg geschrokken:

http://img159.imageshack.us/img159/1074/pict0281gt3.jpg

Hierna heb ik besloten om haar 2 weken rust te geven en elke dag extra bij te voeren en op een andere wei te zetten met meer gras.. dit heeft duidelijk zijn vruchten afgeworpen! Ze ziet er stukken beter uit! Vandaag, 26-09, heb ik weer nieuwe foto's gemaakt.. ik zal de oude en de nieuwe steeds onder elkaar plaatsen zodat je ze kan vergelijken..

Ze is natuurlijk nog steeds niet waar ze moet zijn, maar houd wel in je achterhoofd dat het een paard van 24 is, en ze dus waarschijnlijk nooit meer een mooie ronde kont etc zal krijgen..

Oud:
Afbeelding

Nieuw:
Afbeelding

---

Oud:
http://img225.imageshack.us/img225/286/pict0269gh5.jpg
Let niet op de houding Knipoog hihi

Nieuw:
http://i167.photobucket.com/albums/u146 ... CT0002.jpg

---

Dat waren de oude foto's, nu heb ik nog wat nieuwe Haha!

http://i167.photobucket.com/albums/u146 ... CT0018.jpg

http://i167.photobucket.com/albums/u146 ... CT0013.jpg

http://i167.photobucket.com/albums/u146 ... CT0015.jpg
http://i167.photobucket.com/albums/u146 ... CT0006.jpg

http://i167.photobucket.com/albums/u146 ... CT0003.jpg

En, wat vinden jullie van deze verbetering, en hebben jullie misschien nog tips, waar ik niet aan gedacht heb?
Laatst bijgewerkt door Djilna op 28-09-07 00:09, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: foto's in link veranderd. Max 2 in openingspost

Britt

Re: Brigitte moet aankomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 23:33

Vind het nog steeds eng om naar te kijken. Zou haar ook niet stilzetten maar rustige beweging geven om spieren te kweken.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-07 23:34

Ze staat nu ook niet meer stil, ze heeft 2 weekjes stilgestaan, maar nu ben ik het inderdaad weer rustigaan aan het oppakken Lachen

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 09:39

Het blijft een oude muts... maar het ziet er al beter uit Knipoog en prachtig sportpaard wordt het inderdaad toch nooit meer, onkruid vergaat niet heah!!! (hihi Tong uitsteken) En nou vind ik gelders toch niet echt van die 'dikke' paarden, dus tjah, wat wil je Knipoog Zolang ze maar lekker in dr velletje zit, en dat doet die ouwe tante zeker!
Laatst bijgewerkt door DeniseES op 27-09-07 09:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 09:43

ik zie al wel verbetering Lachen en inderdaad het figuurtje van een sportpaard krijgt ze toch niet meer Knipoog

wat is trouwens met haar linkeroor gebeurt?

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 09:46

Rijd je ook op haar?? Bloos

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 09:53

BrittKitt schreef:
Vind het nog steeds eng om naar te kijken. Zou haar ook niet stilzetten maar rustige beweging geven om spieren te kweken.

Spieren kweken bij een 24 jarige? Tong uitsteken
Tja, ze is niet de dikste, maar ach, ze is bejaard. De een word dan mager en is niet meer rond te krijgen en de andere heeft het andersom.
Bij mij vroegen ze gisteren nog over mijn 21 jarige Gelderse (met pensioen) of het een 4 ling of een 5 ling ging worden ROFL
Die krijgt amper wat te eten en is echt tonnetje rond.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 09:57

Ik snap alleen niet dat je pas bent geschrokken toen je de foto's zag, de merrie is immers erg mager.

maar je bent goed bezig, eventueel zou je maismeel bij kunnen voeren, hier worden ze voller van, en natuurlijk onbeperkt ruwvoer.
een wormenkuur zal ook geen kwaad doen.

en eventueel even een dierenarts laten kijken en advies vragen.

tanya89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 10:02

Ik zie ook al verbetering Lachen
En idd, wat is er met haar oor gebeurt? Die is in 2e gesplitst?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 10:03

Ik snap ook niet dat je pas geschrokken bent toen je de foto's zag. Ook al is het een oudje, een 24 jarige hoeft er toch echt niet zo uit te zien. Je ziet verbetering met voorheen, maar het kan beter. Zijn haar tanden onlangs gecontroleerd? Wat voer je haar nu, behalve gras? Dit paard heeft speciaal en voldoende seniorenvoer nodig, volop gras en kewalitatief goed hooi, een scheutje lijnzaadolie over het voer (daar halen oudjes hun energie uit), en van de winter een winterdeken. En verder aangepast werk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 10:21

DeniseES schreef:
En nou vind ik gelders toch niet echt van die 'dikke' paarden, dus tjah, wat wil je Knipoog

Watte? Gelderse paarden zijn sobere paarden! Om een gelder er zo uit te laten zien moet je goed je best doen!
Dit paard is echt broodmager!

Ik vind dit ook á la brooke hospital, al is ze op je nieuwe foto wat aangekomen. Mijn merrie van 21 moet 2 keer per jaar naar de tandarts voor bijvijlen, losse kiezen, tandsteen e.d. dus ik weet niet of ze regelmatig naar de tandarts gaat? Ik zou de DA een bloedonderzoekje, ook gelijk voor wormen laten doen. Als je niet met een tandarts en een DA begint is alles wat je er instopt wss vergeefse moeite.
Een paard van 24 hoeft er echt niet zo uit te zien, voorbeelden op bokt genoeg van paarden die ouder zijn en er beter uitzien.
Ga geen eenzijdige dingen als maismeel voeren, dat is alleen zetmeel en geen vitaminen/mineralen.
Je kan zelf een slobber maken van geweekte bietenpulp, zemelen, olie en een vitaminesupplement of de kant en klare slobber van Pavo kopen. Die van Subli vond mijn merrie niet lekker. Luzerne is ook supervoer voor oude paarden, wat granenmix en voederwortels erbij en je zou met een paar weken resultaat moeten zien.
Mijn merrie krijgt in de winter s'morgens zelfgemaakte slobber, als ze op stal komt luzerne met granen en wortels en voor het op bed gaan nog een kilo totaalmeusli. Foto's in mijn profiel. Ze doet het nog het best op gras maarja, dat is er in de winter niet. Ze krijgt wel onbeperkt droge kuil en hooi maar door haar gebit kan ze dat niet goed meer opnemen en verteren.Alleen met regen krijgt ze een regendeken op omdat ze anders snel koud wordt en dat kost ook energie. En ik kook 1 x in de week lijnzaad.

Miss_Shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 10:27

Het eerste wat ik ook dacht was dat je eerst een foto moest zien voor dat je het zag Verward
Je zal het wel niet leuk vinden maar dan heb je echt een bord voor je kop Frusty (sorry voor de uitdrukking)
Zelfs mijn zoon van 7 zou dit zien.Ik vind het echt te heftig of ze nou 24 is of niet....
Ik hoop dat je haar dikker kan krijgen succes ermee.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 10:27

[***] schreef:
DeniseES schreef:
En nou vind ik gelders toch niet echt van die 'dikke' paarden, dus tjah, wat wil je Knipoog

Watte? Gelderse paarden zijn sobere paarden! Om een gelder er zo uit te laten zien moet je goed je best doen!

Ik vind dit ook á la brooke hospital, al is ze op je nieuwe foto wat aangekomen. Mijn merrie van 21 moet 2 keer per jaar naar de tandarts voor bijvijlen, losse kiezen, tandsteen e.d. dus ik weet niet of ze regelmatig naar de tandarts gaat? Ik zou de DA een bloedonderzoekje, ook gelijk voor wormen laten doen. Als je niet met een tandarts en een DA begint is alles wat je er instopt wss vergeefse moeite.
Een paard van 24 hoeft er echt niet zo uit te zien, voorbeelden op bokt genoeg van paarden die ouder zijn en er beter uitzien.
Ga geen eenzijdige dingen als maismeel voeren, dat is alleen zetmeel en geen vitaminen/mineralen.
Je kan zelf een slobber maken van geweekte bietenpulp, zemelen, olie en een vitaminesupplement of de kant en klare slobber van Pavo kopen. Die van Subli vond mijn merrie niet lekker. Luzerne is ook supervoer voor oude paarden, wat granenmix en voederwortels erbij en je zou met een paar weken resultaat moeten zien.
Mijn merrie krijgt in de winter s'morgens zelfgemaakte slobber, als ze op stal komt luzerne met granen en wortels en voor het op bed gaan nog een kilo totaalmeusli. Foto's in mijn profiel. Ze doet het nog het best op gras maarja, dat is er in de winter niet. Ze krijgt wel onbeperkt droge kuil en hooi maar door haar gebit kan ze dat niet goed meer opnemen en verteren.Alleen met regen krijgt ze een regendeken op omdat ze anders snel koud wordt en dat kost ook energie. En ik kook 1 x in de week lijnzaad.

...de eigenaar ís veearts... dus al die kuren/onderzoeken krijgt ze, en dr tanden worden minimaal 1 keer in het jaar bijgevijld... Ze mankeert lichamelijk/mentaal niets, behalve dat ze aan de dunne kant is...

_xpipo_macho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 10:28

hoezo had je je er dan niet iets eerder wat mee gedaan?

brr ziet er eng uit<eerst>
nu ziet het er wel iets beter uit
maar het kan beter ga zo door meid!

_xpipo_macho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 10:30

volgens mij hebben gelderse paard nooit echt een ronde kont maar ik snap echt niet dat je er niet eerrdeer iets mee had gedaan ook al is hij 24.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 10:31

@ [***], Erg fijn voor jou en je paardje dat je paard snel dik wordt, maar dat heb je ook met mensen... de 1 is snel (te) dik en de ander snel (te) dun... Ze krijgt voldoende (en gevarieerd) voer, je moet echt niet denken dat we ze gewoon het hele jaar door zwaar rijden ofzo en er vervolgens niets te eten in stoppen, om te zien hoe dun ze kan worden oid... De TS heeft ook alleen maar het beste met het paard voor, anders had ze er ook geen topic van gemaakt...

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 10:33

Sorry, zag het verkeerd als iemand mijn vorige verhaal had gelezen.

Maar foto's geven de realiteit weer, en op zicht ga je iets verbeelden. Misschien dat je daarom nu pas echt ziet hoe ernstig de situatie was/is.
Laat je anders adviseren door een voedingsdeskundige. Dit hoeft niet duur te zijn: bij de boerenbond/Welkoop verkopen ze Subli die aanvullingen heeft voor alle soorten en maten paarden/ponies. Ze kunnen je daar ook (gratis) adviseren.

Sterkte en succes!
Laatst bijgewerkt door roosje78 op 27-09-07 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

_xpipo_macho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 10:33

[/quote]

Mijn merrie krijgt in de winter s'morgens zelfgemaakte slobber, als ze op stal komt luzerne met granen en wortels en voor het op bed gaan nog een kilo totaalmeusli. Foto's in mijn profiel. Ze doet het nog het best op gras maarja, dat is er in de winter niet. Ze krijgt wel onbeperkt droge kuil en hooi maar door haar gebit kan ze dat niet goed meer opnemen en verteren.Alleen met regen krijgt ze een regendeken op omdat ze anders snel koud wordt en dat kost ook energie. En ik kook 1 x in de week lijnzaad.[/quote]

...de eigenaar ís veearts... dus al die kuren/onderzoeken krijgt ze, en dr tanden worden minimaal 1 keer in het jaar bijgevijld... Ze mankeert lichamelijk/mentaal niets, behalve dat ze aan de dunne kant is...[/quote]

JEMIG je kan de dieren bescherming er ook wel bij halen en die eigennaar moest dan NOOIT vee arts worden.
en als hij veearts is moet hij OOK weten hoe hij met paarden om moet gaan wat bij dit arme paard niet is gedaan behalve dat jij er nu bent!
en HIJ zzou ook moeten zien hoe Mager dat arme beestje mag als ik jou was had ik de dieren bescherming gebelt
groetjes

Harvumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 10:34

Wat Jannie19 beschrijft kwa voeding, daar zou ik iets mee doen. Het lijkt me sterk dat dit paard zo mager is alleen door haar leeftijd. Uiteraard zie ik verschil in de foto's, helaas zijn dit millimeters. Toch goed werk verricht en probeer iets te doen met haar voeding ook al is het jouw paard niet.
Alleen dat je dit pas op foto zag begrijp ik werkelijk inderdaad ook niet. (Net als de anderen)
Ps. Dit is niet om je naar beneden te halen, we willen gewoon tips geven hoe je het het beste aan kunt pakken Lachen

edit:
xXutopiaXx schreef:
Hallo..

Brigitte is van een melkboer, deze boer heeft natuurlijk geen tijd om voor een paard te zorgen..

Misschien dat deze boer dan geen paard had moeten nemen!

edit: typfoutje
Laatst bijgewerkt door Harvumi op 27-09-07 10:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Miss_Shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 10:34

...de eigenaar ís veearts... dus al die kuren/onderzoeken krijgt ze, en dr tanden worden minimaal 1 keer in het jaar bijgevijld... Ze mankeert lichamelijk/mentaal niets, behalve dat ze aan de dunne kant is...[/quote]

Sorry hoor mag dan mag hij zijn opleiding ook wel eens opfrissen Ziek
En hij heeft nooit gezien dat ze broodmager was??Ik kijk vaak naar Animal Planet en in Amerika halen ze een paard al weg wat er beter uitziet als zij.....

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 10:36

roosje78 schreef:
Misschien mis ik hier wat:

...de eigenaar ís veearts... dus al die kuren/onderzoeken krijgt ze, en dr tanden worden minimaal 1 keer in het jaar bijgevijld... Ze mankeert lichamelijk/mentaal niets, behalve dat ze aan de dunne kant is...

In het begin was de eigenaar nog de melkboer...

Hahaha foutje van mijn kant Knipoog de broer van de eigenaar is veearts, en heeft zelf altijd zijn paarden bij zijn broer staan Tong uitsteken dus het is nogal standaard om te zeggen dat de eigenaar veearts is Knipoog omdat er maar 1 paard niet van hem is (en dan net deze Knipoog) Sorry!!! Bloos

_xpipo_macho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 10:39

het zal wel maar OOK HIJ kan dat zien :!:( ik vind dit echt dieren mishandeling!
idd van enimol plenet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 11:10

_xpipo_macho schreef:
volgens mij hebben gelderse paard nooit echt een ronde kont maar ik snap echt niet dat je er niet eerrdeer iets mee had gedaan ook al is hij 24.

Weet je wel wat een gelders paard is? Zoek het eens op in de WIKI!

DeniseES schreef:
@ [***], Erg fijn voor jou en je paardje dat je paard snel dik wordt, maar dat heb je ook met mensen... de 1 is snel (te) dik en de ander snel (te) dun... Ze krijgt voldoende (en gevarieerd) voer, je moet echt niet denken dat we ze gewoon het hele jaar door zwaar rijden ofzo en er vervolgens niets te eten in stoppen, om te zien hoe dun ze kan worden oid... De TS heeft ook alleen maar het [naam] met het paard voor, anders had ze er ook geen topic van gemaakt...

Wat een onzin, mijn paard wordt helemaal niet snel dik, daar moet ik heel veel voor doen, wat ze bij dit paard dus nagelaten hebben. En de TS zegt dat de eigenaar melkboer is en geen veearts, dus waar je dat weg haalt. En dat hier geregeld een DA en een tandarts bijkomen daar geloof ik helemaal NIKS van, want dan had dit paard er anders uitgezien!
Je noemt het paard aan de magere kant, ook dat vind ik flauwekul, dit dier is uitgemergeld!
En ik val de TS niet aan, maar geef haar tips en een link naar een ander topic. Ik hoop dat ze haar ogen opent en ziet dat dit echt niet kan zo! Ik snap niet waarom je overal een excuus voor probeerd te vinden, als een paard zo mager is moet je geen uitwegen bedenken maar manieren om het paard er weer bovenop te krijgen in plaats van een eigenaar te verdedigen die in gebreke blijft!

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 14:06

Janne, dan zou ik nog even vrolijk verder lezen, ze kríjgt gevarieerd voedsel, ik heb al gezegd dat de broer van de eigenaar veearts is (daar ben ik op terug gekomen, mocht je de moeite niet genomen hebben om verder te lezen dan je neus lang is), we zijn blij met je tips en we hebben aangegeven dat we er druk mee bezig zijn...