Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:(beknopt weergegeven)
Het gemeenschappelijk landbouwbeleid is erop gericht boeren een redelijke levensstandaard te bieden, de consument tegen een eerlijke prijs te voorzien van kwaliteitsvoedsel en ons landelijke erfgoed in stand te houden. Het beleid heeft zich ontwikkeld om aan de veranderende behoeften van de samenleving te voldoen. Voedselveiligheid, milieubehoud, "waar voor je geld" en landbouwproducten als bron voor brandstof zijn steeds belangrijker geworden.
jiehaaa schreef:Legt de EU helemaal geen maatregelen op?
jiehaaa schreef:In NL wordt dat vooral toegeschreven aan de slechte oogst.
jiehaaa schreef:Dan zal de import uiteindelijk wel weer stijgen.
tamary schreef:@HC : wat ik nu niet snap : de graan coöp weet toch ong. hoeveel graan er lokaal nodig is elk jaar? Waarom laten ze hun vaste klanten in de steek? Als die hun beesten niet kunnen voeren en dus failliet gaan hebben zij ook geen inkomen meer.
Zijn die mensen echt zo kortzichtig ?
Huertecilla schreef:tamary schreef:@HC : wat ik nu niet snap : de graan coöp weet toch ong. hoeveel graan er lokaal nodig is elk jaar? Waarom laten ze hun vaste klanten in de steek? Als die hun beesten niet kunnen voeren en dus failliet gaan hebben zij ook geen inkomen meer.
Zijn die mensen echt zo kortzichtig ?
´Die mensen´ zijn, zoals ik al schrijf, de veehouders zelf. De coöp is geen bedrijf, geen bank. Er is geen geld om voor zeg 8 maanden graan in te kopen. Dat moeten de veehouders dan namelijk zélf voorschieten.
Ook is er helemaal geen ruimte om dat op te slaan.
Mijn directe buren hebben samen meer duizend schapen en geiten. Enig idee wat die per wéék eten? Enig idee wat in deze vallei met zeg 150 veehouders per week aan voer omgezet wordt? Dat houdt dus in dat de coöp al aardig wat oplagruimte moet hebben voor de wéékconsumptie!
Natuurlijk kunnen mijn buren dit ook op hun vingers natellen. Er is echter geen geld om grond bij te kopen voor uitbreiding, niet voor de bouw van opslag, niet voor de bijbehorende apparatuuur, niet voor de aanschaf van de bulk.
Wíj hebben zes paarden. Daarnaast een handvol melkgeiten, twee varkens, verder konijnen, kippen, kalkoenen, alles voor onze eigen consumptie.
Wíj hebben al moeten schuiven met spaargeld voor extra stro en nu voorraad bijvoer. Wij maken er een stál voor vrij en zetten voor die paar nachten wel twee paarden bij elkaar.
Dat ligt met 300-400 geiten íets complexer.....
De graanboeren kan je het niet kwalijk nemen dat ze aan de meestbiedende opkoper leveren.
Is de (europese) óverheid echt zo kortzichtig? is de correcte vraag.
hc
dolor schreef:hier zijn de prijzen idd ook hoger geworden. nog niet zo veel hoger, maar het stijgt. net als de stro prijzen.