Weer die Amerikanen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Weer die Amerikanen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 09:32

Hier in andalucia, maar ook in het centrum van Spanje en in Italië zijn de graanprijzen in een paar maanden 45%!!!! gestegen.
Dat houdt niet alleen in dat brood duurder is geworden maar ook alle veevoeders, inclusief niet-graan want daar stijgt de vraag naar uiteraard.

De oorzaak is biobrandstof. In de VS is een nieuwe fabriek opgestart met een productiecapaciteit welke in een paar weken de graanopbrengst van heel andalucia in de branstof tank van autos giet....
Hoogwaardige voeding voor mens en dier wordt massal opgekocht voor de mobiliteit van de amerikaanse consument.

De milieupolitiek van de vs is een forse aanslag op ons budget voor de paarden. Op het moment geven we aan voer bijna de helft meer uit dan een paar maanden terug en de prijzen stijgen wekelijks.

Ik weet niet hoe het bij jullie is, doch ´het spaanse graan´ en dat uit Italië zijn stapelvoer voor een groot deel van Europa.

hc

Huertecilla

Re: Weer die Amerikanen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 10:44

Oh, gaat leuk worden.
De EC had al besloten dat er geen exportverbod op graan zal komen ondanks dat daarom gevraagd is en er een tekort is, maar Servië en de Oekraïne hebben het wel ingesteld.

We kunnen ons voorbereiden op een probleem. Ben blij dat is twee vrachtwagens extra ruwvoer heb laten komen....
Straks kijken of ik een wintervoorraad korrels bietenpulp kan inslaan, of ik dat kan bestellen bij de coöp. NU eerst geld tellen en reorganiseren want vijf maanden voorraad vooruit kopen.... poeh. Maar goed, het is wel een forse besparing.

hc

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 12:40

Hier in Nederland zijn de graanprijzen ook behoorlijk hoog Ja Toch niet hoger dan 20 jaar geleden maar goed dat was een hele andere tijd. Ach ja, ik vind het om de een of andere manier weer typisch amerikaans. Ze willen niet meer afhankelijk zijn van het midden oosten maar zolang er niet genoeg eten is om de gehele wereld bevolking normaal te voeden vind ik het niet kunnen om graan op te offeren voor zoiets als een auto, koop dan een paard daar is graan een stuk productiever qua brandstof.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 12:52

In NL wordt dat vooral toegeschreven aan de slechte oogst.

Legt de EU helemaal geen maatregelen op? Doel van het gemeenschappelijk landbouwbeleid is n.l. o.a. het op peil houden van de eigen voedselvoorziening.
Als een exporteur landbouwgoederen uitvoert (buiten de EU) komen ze vaak in aanmerking voor restitutie bij uitvoer om het hoge EU-prijspeil te compenseren.
In dit geval zou de EU dan tenminste de restituties kunnen verlagen/afschaffen, mits die gelden uiteraard, weet ik zo 1 2 3 uit mijn hoofd, zou ik op moeten zoeken.

Doelstelling EU-landbouwbeleid:

Citaat:
(beknopt weergegeven)
Het gemeenschappelijk landbouwbeleid is erop gericht boeren een redelijke levensstandaard te bieden, de consument tegen een eerlijke prijs te voorzien van kwaliteitsvoedsel en ons landelijke erfgoed in stand te houden. Het beleid heeft zich ontwikkeld om aan de veranderende behoeften van de samenleving te voldoen. Voedselveiligheid, milieubehoud, "waar voor je geld" en landbouwproducten als bron voor brandstof zijn steeds belangrijker geworden.

bron:http://europa.eu/pol/agr/overview_nl.htm

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 13:12

jiehaaa schreef:
Legt de EU helemaal geen maatregelen op?

Nee, de verzoeken zijn afgewezen.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 13:17

jiehaaa schreef:
In NL wordt dat vooral toegeschreven aan de slechte oogst.

Hier aan de overkant bij ons is een graan-coöp. Gaan per dag twee max-vrachtwagens alleen al hiervandaan naar de haven van Málaga waar de mega-graanschepen aanleggen.

De oogst ís al niet overvloedig maar wat er is gaat ook nog weg... Alle veehouders in onze vallei zien het met lede ogen vertrekken.
De EC houdt wel de prijzen van melk laag opdat de consument dat drinkt maar wat er ín moet om die zuivelproducten te produceren gaat weg.
Verder is het wel ook létterlijk ons dagelijks bróód!

hc

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:14

De hoge graanprijzen hebben we hier ook. Aan de ene kant door de bio-brandstof, aan de andere kant door de vele regen, waardoor een deel van de oogst mislukt is. Tenminste, dat gaf de pensionhouder een stukje verderop aan. Het voer is ook echt met kwartjes de zak omhoog gegaan, en dat is niet de eerste keer...

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:20

Ik heb er ook last van.
Wij voeren de paarden gedeeltelijk haver, maar er is nu niet meer aan te komen.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:34

Dan zal de import uiteindelijk wel weer stijgen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 14:43

jiehaaa schreef:
Dan zal de import uiteindelijk wel weer stijgen.

moet je op de wereldmarkt kopen en dus meer betalen dan de amerikanen.

Wat een zijdelings probleem gaat worden is voedselhulp naar rampgebieden. Dat gebeurde voornamelijk met wat ´over´ is op de markt. Door de biobrandstof-slurpers is er nu een tekort op die wereldmarkt.
Ik kan me die beláchelijk toespraak in ZuidAfrika nog herinneren waarin de amerikaanse mnister van BZ riep dat de VS zich hard zouden maken tegen honger in de wereld. Iedereen moest toen hoonlachen, maar had geen idee dat ze dat blijkbaar létterlijk bedoelden Hamer

hc

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 21:15

Begreep ook dat de boeren niet meer verplicht een deel van het land braak hoeven te laten liggen maar meer graan mogen gaan verbouwen. Klein voordeeltje voor als je je paarden thuis hebt staan, dan moet er volgend jaar, in tegenstelling tot dit jaar wel voldoende stro te krijgen zijn, tegen lagere prijzen. Als dat ook niet het geval is, worden we toch echt in de maling genomen met de prijzen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-07 09:18

Wij verbouwen zelf al 1,5 hectare voor eigen eco-weidehooi.

Gister met de inkoper van de coöp overlegd. De omvang van het probleem begint zich af te tekenen. Er gaat niets meer de deur uit nu, maar ze hebben niet genoeg voorraad voor de winter en zijn een beetje wit om de neus omdat er op de wereldmarkt geen aanbod blijkt. Ook China heeft de deur dicht gedaan.
De 100 ton alfalfa-bestelling gaat niet komen dit najaar bijvoorbeeld. NIETS.

Gister heb ik helpen lossen met bietenkorrrels en dat is voor geitenmix.
Straks komen er als het goed is nog een paar vrachtwagens en ik heb 1200 kilo gereserveerd. Hopelijk komt het ook écht. Heb deze morgen vrij gemaakt en ga het daar zelf in zakken scheppen.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-07 17:51

1180 kilo bietenkorrel onder dak.... Ben nu een béétje ´pooped´. Heb de 30 zakken 4 keer in mijn handen gehad Party!!
Was 1 ct./kilo duurder dan vorige week.
Na ons moest er alweer ´nee´ verkocht worden en hópelijk is er over 20 dagen weer een levering en zeker níet voor 27 ct.
We gaan de voerkamer ´uitmesten´ en anders inrichten zodat we ook wat haver in kunnen slaan als buffer voor áls het op mocht raken.

Wellicht zal echt met echt óp raken wel meevallen, doch wij kunnen het ons eenvoudig niet veroorloven als de prijzen nóg verder stijgen. Met ons alle veehouders en de coöp ís alle veehouders...

hc

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 18:17

@HC : wat ik nu niet snap : de graan coöp weet toch ong. hoeveel graan er lokaal nodig is elk jaar? Waarom laten ze hun vaste klanten in de steek? Als die hun beesten niet kunnen voeren en dus failliet gaan hebben zij ook geen inkomen meer.
Zijn die mensen echt zo kortzichtig ?

fransie

Woonplaats: Selfkant Wehr (net over de grens bij Sittard in Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 18:21

Dat de EU niks doet. Ze lopen als een schoothondje achter ameika aan!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-07 19:39

tamary schreef:
@HC : wat ik nu niet snap : de graan coöp weet toch ong. hoeveel graan er lokaal nodig is elk jaar? Waarom laten ze hun vaste klanten in de steek? Als die hun beesten niet kunnen voeren en dus failliet gaan hebben zij ook geen inkomen meer.

´Die mensen´ zijn, zoals ik al schrijf, de veehouders zelf. De coöp is geen bedrijf, geen bank. Er is geen geld om voor zeg 8 maanden graan in te kopen. Dat moeten de veehouders dan namelijk zélf voorschieten.
Ook is er helemaal geen ruimte om dat op te slaan.
Mijn directe buren hebben samen meer duizend schapen en geiten. Enig idee wat die per wéék eten? Enig idee wat in deze vallei met zeg 150 veehouders per week aan voer omgezet wordt? Dat houdt dus in dat de coöp al aardig wat oplagruimte moet hebben voor de wéékconsumptie!

Natuurlijk kunnen mijn buren dit ook op hun vingers natellen. Er is echter geen geld om grond bij te kopen voor uitbreiding, niet voor de bouw van opslag, niet voor de bijbehorende apparatuuur, niet voor de aanschaf van de bulk.

Wíj hebben zes paarden. Daarnaast een handvol melkgeiten, twee varkens, verder konijnen, kippen, kalkoenen, alles voor onze eigen consumptie.
Wíj hebben al moeten schuiven met spaargeld voor extra stro en nu voorraad bijvoer. Wij maken er een stál voor vrij en zetten voor die paar nachten wel twee paarden bij elkaar.
Dat ligt met 300-400 geiten íets complexer.....

De graanboeren kan je het niet kwalijk nemen dat ze aan de meestbiedende opkoper leveren.

Is de (europese) óverheid echt zo kortzichtig? is de correcte vraag.

hc

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 20:15

Huertecilla schreef:
tamary schreef:

´Die mensen´ zijn, zoals ik al schrijf, de veehouders zelf. De coöp is geen bedrijf, geen bank. Er is geen geld om voor zeg 8 maanden graan in te kopen. Dat moeten de veehouders dan namelijk zélf voorschieten.
Ook is er helemaal geen ruimte om dat op te slaan.
Mijn directe buren hebben samen meer duizend schapen en geiten. Enig idee wat die per wéék eten? Enig idee wat in deze vallei met zeg 150 veehouders per week aan voer omgezet wordt? Dat houdt dus in dat de coöp al aardig wat oplagruimte moet hebben voor de wéékconsumptie!

Natuurlijk kunnen mijn buren dit ook op hun vingers natellen. Er is echter geen geld om grond bij te kopen voor uitbreiding, niet voor de bouw van opslag, niet voor de bijbehorende apparatuuur, niet voor de aanschaf van de bulk.

Wíj hebben zes paarden. Daarnaast een handvol melkgeiten, twee varkens, verder konijnen, kippen, kalkoenen, alles voor onze eigen consumptie.
Wíj hebben al moeten schuiven met spaargeld voor extra stro en nu voorraad bijvoer. Wij maken er een stál voor vrij en zetten voor die paar nachten wel twee paarden bij elkaar.
Dat ligt met 300-400 geiten íets complexer.....

De graanboeren kan je het niet kwalijk nemen dat ze aan de meestbiedende opkoper leveren.

Is de (europese) óverheid echt zo kortzichtig? is de correcte vraag.

hc

Dat verklaart het probleem, ik dacht dat het 2 verschillende organisaties waren.

EU : op politici hoef je niet te rekenen, die denken al helemaal niet vooruit. En anders slechts tot de volgende verkiezingen. De uitzonderingen worden helaas snel teruggefloten, of krijgen vanuit de keizers geen steun, omdat de nodige maatregelen te ver gaan of men er het nut niet van inziet.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 21:18

hier zijn de prijzen idd ook hoger geworden. nog niet zo veel hoger, maar het stijgt. net als de stro prijzen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 21:51

dolor schreef:
hier zijn de prijzen idd ook hoger geworden. nog niet zo veel hoger, maar het stijgt. net als de stro prijzen.

Stro is hier al 8 jaar hetzelfde. Nooit goedkoop geweest. Er is maar weinig opbrengst, idem hooi, maar ergens anders vandaan halen brengt gelijk hoge vervoerskosten met zich mee omdat het gelijk ver is.
Er is doorgaans evenwel genoeg en zo houden vraag en aanbod elkaar hier lokaal in evenwicht.
Omdat het graan nu zo duur is, zaait iedereen straks graan en als de oogst normaal is, dan is er komend jaar een groot overschot. Als de droogte doorzet, dan is het graan onvoldoende van kwaliteit om als zodanig verkocht te worden en wordt het stro van de hele halm en dat is weer prima paardenvoer. Dat heet echter koffiedikkijken.

Op je vingers natellen is wat er met de prijzen gebeurt.
De prijsstijging hier zet door met 1 tot 2 ct. per week per kilo. Dat is over 6 maanden 39 ct. per kilo. Gemiddeld over de winter is dat 8 euro per zak!

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 12:45

We kopen ook ecologisch geteelde granen voor ons eigen dagelijkse brood in. Is VEEL gezonder en je weet niet wat je ruikt/proeft als je zelf vers gemalen meel gelijk gebruikt.
Ook dat is gestegen in prijs, zij het minder doch per 1 oktober gaat het met 5% omhoog met meer in de verwachting.... Ook dit hebben we nu op voorraad genomen voor de hele winter.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-07 18:05

De prijzen van aardolie stijgen vergelijkbaar met die van voer dus willen we deze winter proberen veel op hout van eigen houtwal te verwarmen.
Zojuist de houtkachel aangestoken én we hoorden dat de bietenkorrels weer 2 ct./kilo duurder zijn.
Dat betekent dat we deze week 3 gasflessen ´verdiend´hebben op de voorraad terwijl we die niet hoeven te kopen voor de verwarming.
Kijk, dat is weer eens wat anders dan telkenmale je geld weer sneller uit de beurs zien vliegen Knipoog

hc